Miksi tekoäly onnistuu jujuttamaan opettajia?
Lehdessä päivitellään, kuinka opettajat ovat avuttomia tekoälyä käyttävien oppilaiden edessä.
Suora lainaus tämän aamuisen Iltasanomien jutusta:
"Nissisen mukaan opettajat ovat nyt umpikujassa. Vielä toistaiseksi mikään työkalu ei tunnista tekoälyn tuotosta plagioinniksi. Jos oppilas kieltää käyttäneensä tekoälyä, jäädään sana sanaa vastaan -tilanteeseen..."
Olenko tyhmä, kun en ymmärrä, miksi opettajat ovat umpikujassa.
Jos minä olisin opettaja (en ole, eivät taitaisi taidot riittää???), ja oppilaani alkaisivat tuoda iälleen ja aiemmasta koulumenestyksestään täysin poikkeavaa tekstiä niin tyylillisesti kuin sisällöllisestikin mukaansa kouluun kotiaineiden yms muodossa, voi helposti testata, onko aine/esitelmä/tekele ko oppilaan luoma.
Aletaan lisätä tehtäviin muutama terävä suullinen kysymys koskien juuri kyseistä työtä. Jos oppilas ei osaa vastata eikä selvästikään ymmärrä koko aiheesta yhtikäs mitään tai vähän vaan sinnepäin, on tehtävä annettu tekoälyn - tai fiksumman oppilaan tehtäväksi. Ei siinä muuta todistetta tarvita.
Kyllä aiemminkin ostettiin fiksummilta oppilailta kotiaineita ja kyllä aiemminkin opettaja muutamalla täsmäkysymyksellä sai vallan hyvin selville, oliko työ juuri tämän oppilaan tekemä vai ei.
Oli meillä muuten kerran sellainenkin opettaja, joka selvästi tiesi, että meistä osa oppilaistaan tuli biologian kokeisiin sopivat lunttilaput mukana. Kerran hän sitten otti asian esille ihan normaalitunnin puitteissa ja sanoi, että jos meistä jotkut vaivautuvat opiskelemaan koeaiheita edes sen verran, että kirjoitamme itselemme lunttilappuja, niin eiköhän niistäkin tiedoista jää jotain tiedon jyväsiä päähän.