Ajoin viime viikolla ekaa kertaa eläessäni automaatilla.
Minulla oli muutaman päivän automaatti lainassa ja jännitti osaanko ajaa nyt on ikävä sitä!
On niin vaivaton ja pieni ruokainen vaikka oli farkkuskoda. Tankkasin ennen palautusta ja kulutus oli noin viisi litraa satkulla. Omassa kotterossa kulutus pari litraa suurempi.
Kattlelin huvikseni mitä pyytävät nettiautossa vastaavista...
Kommentit (13)
Nyky automaatti laatikoilla voi ajaa sekä automaticilla että manuaalilla.
Joko ne VAG:in dsg laatikot ovat alkaneet kestämään? Alkuun niissä ei ollut mitään muuta kuin ongelmia.
Sama kuin pesukoneissa. Osaava ja ahkera saavuttaa paremman pesutuloksen pyykkipadalla joen rannassa kuin automaattikoneella pesevä. ;-)
Kiihdytyskisoissa laatikkoaan säälimätön rallikuljettaja voittaa tomaattimiehen.
Liikenteessä tomaattimies voittaa aina. Turvallisemminkin.
Uudet automaatit eivät lisää kulutusta.
Jos on vara hankkia uusi auto ja vaihtaa ennen kuin tulee 200 000km täyteen, ehdottomasti automaatti.
Jos taas lainalla ostetaan käytettyjä autoja...
Mm. Kian automaattivaihteistot rikkoontuvat usein n. 200 000km jälkeen ja korjaus maksaa n. 7000€.
Ostaa lainalla 10 000€ auton ja sitten tulee 7000€ remontti...
Alle 200 000km maahantuoja on takuuseen korjannut näitä, mikäli määräaikaishuoolot ovat tehdyt.
Automaattiin kannattaa myös vaihtaa öljyt sadan tonnin välein vaikka huolto-ohjeessa ei käskettäisi.
Minulla on maasturi. Siihen ei ole automaattia, enkä olisi halunnutkaan.
Tykkään manuaalista. Polttoainetta on mennyt kaikissa autoissani niin paljon kuin olen tankannut.
Vierailija kirjoitti:
Automaattiin kannattaa myös vaihtaa öljyt sadan tonnin välein vaikka huolto-ohjeessa ei käskettäisi.
Totta. Vaihtoväliksi voi suositella lyhyempääkin väliä, 60000 km. Etenkin DSG-laatikoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Automaattiin kannattaa myös vaihtaa öljyt sadan tonnin välein vaikka huolto-ohjeessa ei käskettäisi.
Totta. Vaihtoväliksi voi suositella lyhyempääkin väliä, 60000 km. Etenkin DSG-laatikoihin.
Noihin laatikoihin pelkkä öljynvaihto on vaikea toimenpide, joka on mennyt pieleen korjaamoissakin.
En varmaan osaisi enää edes ajaa manuaalilla, kun kymmenisen vuotta ollut automaatti. Tykkään 👏
En ostaisi automaattia jo sen takia, että se kuluttaa enemmän.
Mutta manuaali on ainoa oikea auto. Jos haluan vain pyöritellä rattia, menen lasten liikennepuistoon.
Automaatin suurempi kulutus väittämä on viime vuosituhannelta. Silloin se olikin niin johtuen yksinkertaisesti siitä että momentinmuunnin joka automaatissa on moottorin ja vaihteiston välissä hukkaa enemmän energiaa kuin kytkin.
Tosin ajotavalla silloinkin oli merkitystä.
Nykyisin moottorinohjauselektroniikka kompensoi tuota eroa aika paljon ja kulutus erot on aika olemattomat.
Mutta kumpi on parempi? Se mistä itse kukin tykkää.