Jos ajat autoa alamäkeen ja jarrut hajoavat...
Niin. Ajat autoa alamäkeen. Jarrut hajoavat. Mitä teet? Toki joku sanoisi että "vedä käsijarrusta". Niin, niinhän se on, että vaikka "jalkajarru" hajoaisi niin ehkä silti käsijarru toimii ja sillai pysäytät auton eli pelastat henkesi eli ongelma ratkaistu. Mutta jos nyt vaan kuvitelaan että käsijarrua ei vaikkapa ole, käsijarru ei ole vaihtoehto. Eli jalkajarru hajoaa ja siinä se. Auto jatkaa matkaa alamäkeen. Mikä neuvoksi? Itse en mistään mitään tiedä, olen ihan avuton, mutta silti pohtisin arvelisin jotain tällästä:
1. Älä missään nimessä paina kytkintä, eli älä pistä moottoria/vaihteistoa vapaalle. Koska silloin sallisit auton rynnätä alaspäin vapaasti täyttä vauhtia.
2. Sammuta auton moottori. Miksi ihmeessä? Koska moottorihan täysin tunnetusti hidastaa auton renkaita. Ja arvelisin että sammutettu moottori hidastaa renkaita kaikista eniten. Vai hidastaako? Tästä en ole täysin varma, tämä on vain minun arvelu, vaikka en mistään mitään tiedä.
--
Mutta onko teillä parempia ajatuksia kuin nuo minun kaksi ajatusta?
Ja tässä vielä: onko merkitystä sillä että kulkeeko auto etuperin vai takaperin? Toki ohjattavuuden kannalta on merkitystä. Etuperin autoa on huomattavasti helpompi ohjata kuin takaperin. Mutta entä onko eroa "jarruttavuuden" kannalta? Siis jos vaikkapa moottori on sammutettu tms, niin saattaako olla että moottori hidastaa renkaita enemmän/vähemmän riippuen siitä että kulkeeko auto etuperin tai takaperin?
Kommentit (33)
Jos ei ole automaattivaihteita, niin asia on aika yksinkertainen.
Sammmuta moottori, pidä virta päällä, käsijarru päälle, vaihde ykkoselle ja päästä hiljaa kytkin, ohjaa.
AP jatkaa...
Unohdin aloituksessani mainita: niin siis, tässä on kyseessä vaarallinen tilanne, siis tilanne jossa sinun oma henkesi on vaarassa. Joten kysymys kuuluu: miten pelastat henkesi?
Joku ehkä neuvoisi että "hyppää ulos autosta". No joo. Jos auto kulkee 100 km/h, niin toki olet paremmassa turvassa auton ulkopuolella kuin auton sisäpuolella. Etpähän ole auton sisällä kun auto törmää täysillä seinään tai lentää alas kallionkielekkeeltä! Mutta liikkuvan auton sisältä ulos hyppääminenkin on aika tosi erittäin vaarallista. Eli ei sitä tule ihan ensimmäisenä suositella.
Arvelen että huippuautoilijat, stunttikuskit, keksisivät tuollaisessa tilanteessa vaikka kuinka paljon eri ratkaisuja, eri tapoja ohjata sitä autoja jotta selviydyttäisiin ilman kolhuja. Mutta se helpoin vaihtoehto jonka minä keksin, se vaihtoehto joka on niin helppo että stunttikuskien lisäksi myös ihan tavis-maallikot pystyvät sen tekemään: käännä! Käännä sivuun, siis vasemmalle tai oikealle. Käännä täysillä, käännä-käännä-käännä! Siis käännä rattia niin nopeasti ja niin paljon kuin vain suinkin ikinä voi!
Joku varmaan sanoisi että "mutta tuolloinhan auto kaatuu!" Ja minun vastaukseni: "niin, kyllä, niin kaatuukin, ja se tuossa on tarkoituskin!" Niin. Eli minun ehdotukseni että miten selviytyy hengissä jos auto syöksyy täysillä alamäkeen ilman jarruja: käännä täysillä, jotta auto kaatuu. Koska jos auto pysyy renkaillaan niin auto jatkaa sitä syöksymistä loputtoman pitkään, aina vain kovempaa. Mutta jos auto kaatuu niin se pyörii ja päätyy kyljelleen tai katolleen. Ja sillä lailla se ei jatka syöksymistä loputtomiin. Sillä lailla sen vauhti ei aina vain kasva vaan sen vauhti hidastuu. Hidastuu, hidastuu,... kunnes auto pysähtyy.
Kunhan ihmisillä auton sisällä on turvavyöt kiinni niin heillä on sentään edes jokseenkin kohtuulliset mahdollisuudet selviytyä hengissä kun auto pomppii, pyörii, raahautuu kyljellään tai katollaan tai nokallaan tai tiesmissä asennossa.
Eli siis, taas, uudestaan, ihan vain jotta tulisi selväksi: minun ensisijainen ohjeeni tuollaiseen tilanteeseen on: kaada auto!
Vierailija kirjoitti:
Sammmuta moottori, pidä virta päällä, käsijarru päälle, vaihde ykkoselle ja päästä hiljaa kytkin, ohjaa.
Jos moottori on pois päältä niin onko sillä vaihteella väliä? Eikö kuitenkin vitonen olisi parempi kuin ykkönen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sammmuta moottori, pidä virta päällä, käsijarru päälle, vaihde ykkoselle ja päästä hiljaa kytkin, ohjaa.
Jos moottori on pois päältä niin onko sillä vaihteella väliä? Eikö kuitenkin vitonen olisi parempi kuin ykkönen?
PS. Sanoit "pidä virta päällä". Miksi? Eli mitä ihmeen väliä sillä virralla on?
Varsinaista fiktiota! Autoissa ovat pitkään olleet kaksipiirijarrut ja vielä erillinen käsijarru. Näin on melkoisen epätodennäköistä, etteivät jarrut katsastetussa autossa toimisi. Tietysti, jos auto on otettu ajoon suoraan romuttamon varastosta, niin kaikki on mahdollista. Mutta jos riskin ottaa, sen realisoituminen pitää sitten kestää.
Se taas, mitä tilanteessa pitää tehdä, riippuu aivan maisemasta. Jos tiessä on kaiteet tai kalliorinne, ryhdytään nojaamaan kaiteeseen tai rinteeseen. Kyllä se siihen pysähtyy. Muissa tilanteessa käytetään harkintaa.
MacGyver kiipeää vänkärinpenkiltä moottoriin ja korjaa sen jarrunesteletkun kuulakärkikynällä.
Jos jarrut hajoaa alamäkeen et välttämättä saa laitettua vaihdetta ykköselle koska synkronointi ei toimi. Silloin saattaa jäädä vapaalle. Auton sammuttaminen siinä tapauksessa aiheuttaa myös ohjaustehostimen toiminnan loppumisen ja pahimmassa tapauksessa ohjauskyvyn menettämisen.
Tätäkin tilannetta kannattaa harjoitella.
Samoin sammunutta autoa on hankala hinata koska sitä ei jaksa ohjata ilman ohjaustehostinta ja jarutehostinkaan ei toimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sammmuta moottori, pidä virta päällä, käsijarru päälle, vaihde ykkoselle ja päästä hiljaa kytkin, ohjaa.
Jos moottori on pois päältä niin onko sillä vaihteella väliä? Eikö kuitenkin vitonen olisi parempi kuin ykkönen?
PS. Sanoit "pidä virta päällä". Miksi? Eli mitä ihmeen väliä sillä virralla on?
Ei mene rattilukkoon, ohjaus tehostin toimii.
Pakki ei mene vauhdissa eteenpäin mennessä päälle.
Siinä ihmemiehen jaksossa jarrut ei olisi toimineet ohjaustehostimen nesteelläkään, koska järjestelmässä oli vuoto ja lisäksi ilmaa ihan helvetisti. Lisäksi tietysti ohjauskyvyn menetys kun repi hydraulisen ohjaustehostimen letkun irti.
Onnetonta että konnat tulitti käsijarruvaijeritkin poikki, muuten olisi sillä saanut auton pysäytettyä.
Painan kytkintä joka käynnistää auton lentovaihteen ja nousen ilmaan, ohjaan sen jälkeen auton tasaiselle alueelle ja laskeudun hitaasti suoraan alaspäin. Maassa käsijarru päälle kun auto on laskeutunut, sitten soitan korjaamon hakemaan auton.
Vierailija kirjoitti:
Jos jarrut hajoaa alamäkeen et välttämättä saa laitettua vaihdetta ykköselle koska synkronointi ei toimi. Silloin saattaa jäädä vapaalle. Auton sammuttaminen siinä tapauksessa aiheuttaa myös ohjaustehostimen toiminnan loppumisen ja pahimmassa tapauksessa ohjauskyvyn menettämisen.
Tätäkin tilannetta kannattaa harjoitella.
Samoin sammunutta autoa on hankala hinata koska sitä ei jaksa ohjata ilman ohjaustehostinta ja jarutehostinkaan ei toimi.
Om detta är ditt problem bör du skaffa dig en Alfa Romeo 4 C. Den har ingen styrservo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sammmuta moottori, pidä virta päällä, käsijarru päälle, vaihde ykkoselle ja päästä hiljaa kytkin, ohjaa.
Jos moottori on pois päältä niin onko sillä vaihteella väliä? Eikö kuitenkin vitonen olisi parempi kuin ykkönen?
PS. Sanoit "pidä virta päällä". Miksi? Eli mitä ihmeen väliä sillä virralla on?
Jos kone ei pyöri, niin ohjaustehostin ei ole päällä. Noin esimerkiksi.
Lähinnä romuautosta voi kadota jarrut kuin sitten katsastetusta käyttöautosta tänäpäivänä?
Moottorijarrutuksella pienempää vaihdetta silmään sitä mukaan kun sen saa menemään.
Automaatilla manuaalivalinta ja siitä näpyttelee pienemmäksi. Jos on tilaa, niin antaa rullailla tasaiselle. Jos ei ole, niin koittaa katsoa mikä on pehmin paikka osua.
Vierailija kirjoitti:
Varsinaista fiktiota! Autoissa ovat pitkään olleet kaksipiirijarrut ja vielä erillinen käsijarru. Näin on melkoisen epätodennäköistä, etteivät jarrut katsastetussa autossa toimisi. Tietysti, jos auto on otettu ajoon suoraan romuttamon varastosta, niin kaikki on mahdollista. Mutta jos riskin ottaa, sen realisoituminen pitää sitten kestää.
Se taas, mitä tilanteessa pitää tehdä, riippuu aivan maisemasta. Jos tiessä on kaiteet tai kalliorinne, ryhdytään nojaamaan kaiteeseen tai rinteeseen. Kyllä se siihen pysähtyy. Muissa tilanteessa käytetään harkintaa.
Jos jarrun työsylinteri korkkaa niin ei ole väliä vaikka sulla olis kymmenen piiriä jarruissa.
Lukutaitoisille sanottiin aloitus viestissä että käsijarrua ei olisi.
Varsinaiseen kysymykseen en kommentoi, kun reunaehdot tuntuvat jatkuvasti muuttuvan keskustelun edetessä.
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä romuautosta voi kadota jarrut kuin sitten katsastetusta käyttöautosta tänäpäivänä?
Auton katsastus kestää vähimmillään alle 10min. Riittää että auto toimii sen pienen hetken ajan.
Katsastusväli voi olla parikin vuotta. Siinä välissä voi ihan mikä tahansa hajota.
Nyt järki käteen ja valoja päälle.
Säästän bensaa tai dieseliä riippuen moottorista.