Kännykkäkielto kouluihin?
En ole yleensä tällaisten yleisten kieltojen ystävä, koska mielestäni ne eivät oikein kuulu oikeusvaltion periaatteisiin. Keskustelu kännyköistä on kuitenkin aika huvittavaa. Vanhempainilloissa vanhemmat ovat hyvin myönteisiä sille, että niiden käyttöä rajoitetaan kouluissa ja me opettajat ja rehtori haluaisimme niitä rajoittaa mutta kaikki yritykset torppaantuvat ylemmälle tasolle. Yllättäen koulutoimen teettämissä kyselyissä ne vanhemmat, jotka eivät välitä lastensa kännyköiden käytöstä, ovatkin äänekkäimmät ja näin mitään kieltoa ei koskaan tule.
Tavallaan hyvä asia, koska edelleen olen sitä mieltä, että koulujen tehtävä ei ole rajoittaa lapsen repussa olevien tavaroiden määrää vaan ihan tasan tarkkaan se on vanhempien tehtävä. Me opettajat laitamme Wilmaan merkintöjä kännyköiden asiattomasta käytöstä oppitunneilla. Vanhemmat varmasti tajuavat, että joka kerta kun opettaja toimii kännykkäpoliisina, opetus keskeytyy ja ihan koko luokka siitä kärsii. Merkintöjen laitto Wilmaan vie aikaa opetuksen suunnittelulta ja näitä merkintöjä laitan päivittäin ihan jokaiselta tunnilta.
Seuraako oppilaille tästä mitään? Mielenkiintoista tässä on se, että nämä kännykänkäyttäjät ovat melko lailla samoja tyyppejä, joilla on niistä merkintöjä ja joiden elämää se merkintöjen määrä ei hetkauta. Kotona ei ilmeisesti asiaan puututa millään lailla, ei edes puhuttelulla vaan katsotaan, että ongelma on koulun. Tiedän oppilaita, joilta kännykkä on takavarikoitu tai tilalle on annettu vanhanaikainen kännykkä, jolla ei voi olla netissä, ja näiden kanssa ei sitten mitään ongelmaa edes ole, mutta isolle osalle ei näytä tulevan minkäänlaisia seurauksia muuta kuin koulun kasvatuskeskustelu ja opettajan puhuttelu.
Oma ala-asteen opettajani aikanaan sanoi: "Täällä koulussa te edustatte perhettänne ja perheenne arvoja ja käyttäydytte sen mukaisesti." Mutta nykyvanhemmat ajattelevat, että koulu hoitaa opetuksen, kasvatuksen, rangaistukset ja arvomaailman ja vanhemmat voivat vain olla kivoja kavereita. Ei siis haluta hoitaa ongelmaa, vaikka ongelma on tiedossa vaan pyritään ulkoistamaan ongelman hoito yhteiskunnalle.
Itse en kolmen lapsen äitinä ymmärrä tätä ajatusmaailmaa lainkaan. Jokaisesta Wilma-merkinnästä on meillä käyty keskustelua, yhtään kännykän käyttöön liittyvää merkintää ei ole meillä kukaan saanut ja jos olisi saanut, on pojille ollut aina täysin selvää, että siitä seuraa kännykän takavarikointi. Oppivelvollisuus kun ei ole vain pakko vaan etuoikeus ja sitä etuoikeutta pitää käyttää hyödyksi - vähintäänkin niin, että ei pilaa muilta sitä mahdollisuutta omalla itsekkäällä käytöksellään.
Hyvät vanhemmat, teillä on mahdollisuus asiaan vaikuttaa paljon yksinkertaisemmalla ja nopeammalla tavalla kuin yhteiskunnan lainsäätäjillä. Lisäksi teidän puuttumisenne ei estä niiden oppilaiden oikeuksia, joilla ei ole ongelmaa totella koulun sääntöjä. Miksi kaikilla pitäisi olla kurjaa, jos ongelma on vain tietyillä yksilöillä? Nyt nenä pois kännykästä ja vilkaisemaan lapsen Wilma-merkintöjä.
Kommentit (3)
Ei ollut 1990 tai 2000- luvulla lapsillani kännyköitä koulussa, eikä muillakkaan oppilailla Opettajilla aika ei riitä kännykköjen kokoamiseen ja kukapaopettajia uskoo Eli keinot on heikkoja opettajen puuttua tuohon Laki pitää tehdä Sitä ihmettelen kun vasta vuodenvaihteessa sen tekevät Kyllä nämä kaikki nyt tehdtut säästötoimet tehtiin nopeasti ja kovalla kiireellä
ja ne samat mammat kiukuttelee somekiusaamisesta koulua aikana
Ei taida löytyä niitä vanhempia, joiden pitäisi tämä teksti lukea. Eivät ehkä osaa tai jaksa.