Auton sisätila ei lämpene kunnolla vaikka puhallin täysillä.
Pidemmällä matkalla lämpiää. Moottorin lämpötilan viisari liikkuu myös hitaasti normaali alueelle.
Kommentit (16)
Moottorin termostaatti aukeaa liian aikaisin eli on rikki.
Vierailija kirjoitti:
Moottorin termostaatti aukeaa liian aikaisin eli on rikki.
Termostaatti vaihdettiin pari vuotta sitten eikä senkään jälkeen lämmennyt kunnolla. Koko ajan ollut sama ilmiö. Ap
Yllä mainittu termostaatti yksi hyvin todennäköinen.
Tukkoinen lämmittimen kenno. Liian vähän jäähdytysnestettä.
Jäähdytin vaihdettu vasta viikko sitten. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moottorin termostaatti aukeaa liian aikaisin eli on rikki.
Termostaatti vaihdettiin pari vuotta sitten eikä senkään jälkeen lämmennyt kunnolla. Koko ajan ollut sama ilmiö. Ap
Joskus uusikin termari voi olla viallinen tai asennusvirhe. Järjestelmässä voi olla ilmaa.
Lämpeneekö vesiletkut kunnolla? Onko nestettä riittävästi?
Vierailija kirjoitti:
Jäähdytin vaihdettu vasta viikko sitten. Ap
Jäänyt ilmaa systeemiin, tosin jos koko ajan ollut samal. niin ei ole syy. Mikä/auto/kone ?
Ei se ehdi lämmittämään jos kylmänä käynnistää ja puhallin täysillä. Koneen pitää lämmitä ensin. Jos puhallin on täysillä kierroksilla koko ajan, se vaan jäähdyttää sitä konetta.
Esilämmitän kyllä aina auton. Turbodiesel kyseessä. Ap
Onko jäähdytinnestettä riittävästi? Itselle kävi yhden auton kanssa niin että säiliö oli alkanut hiljakseen vuotaa ja ihmettelin kun ei tule lämmintä autoon sisälle, oli jo reilusti alle minimin vuotanut noi jäähdytinnesteet kun aloin tarkistella tilannetta.
Meillä oli autossa toisenlainen vika eli ohjaustehostimesta joku osa rikki. Vaihtoivat sen yhteydessä jonkun muukin osan ja muutaman päivän päästä se päästi nesteet ulos ja tarvittiin hinausautoa. Takaisin huoltofirmaan, jossa vaihtoivat tilalle uuden samanlaisen osan. Viikon päästä sekin hajosi ja taas tarvittiin hinausautoa. Tällä kertaa ostivat varaosan toiselta valmistajalta ja on kestänyt siitä asti.
Kokemusperäistä tietoa: Varaosat eivät välttämättä ole ehjiä ja toimivia vaikka ovat juuri uutena paketista ulos otettuja.
Kaksi viikkoa myöhemmin autosta kosahti termostaatti. Lämpötila seilasti eikä halunnut nousta oikeansuuruiseksi. Puhaltimista tuli sisälle viileää ilmaa vaikka lämpö asetettu täysille. Tällä kertaa ajoin itse huoltofirmaan. Oli alle 300€ urakka jonka kätevä ja autotallin omaava olisi saattanut tehdä itsekin. Minulle auto ei ole harrastus vaan työkalu joten maksoin korjauksen.
Sen jälkeen
Vierailija kirjoitti:
Esilämmitän kyllä aina auton. Turbodiesel kyseessä. Ap
Nykypäivän dieselit on aina talvisin kylmiä. Ei siihen auta muu kuin huudattaa webastoa ajon aikana. Eikä sekään ole kaikissa mahdollista.
Syy tähän on parantunut hyötysuhde. Polttoaine menee auton liikuttamiseen eikä lämmittämiseen. Siksi entisaikojen Volvot oli niin lämpimiä talvisin kun bensaa paloi tuhottoman paljon ja suurin osa meni hukkalämmöksi.
Webasto on rikki joten siitä ei ole apua. Autoon asennettiin ns.letkulämmitin. Lämmitän aina ennen ajoon lähtemistä talvella. Viime viikolla jäähdytin vaihdettiin joten nesteet on kunnossa. Sitä ennen oli vuotoa mutta se on laitettu. Ap
Vierailija kirjoitti:
Esilämmitän kyllä aina auton. Turbodiesel kyseessä. Ap
Dieselit on hitaita lämpenemään pakkasilla, maskipeitto auttaa asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esilämmitän kyllä aina auton. Turbodiesel kyseessä. Ap
Dieselit on hitaita lämpenemään pakkasilla, maskipeitto auttaa asiaan.
Onko ongelma ympärivuotinen vai näkyykö vain kovilla pakkasilla?
Kysymys unohtui. Eli missä voisi olla vika?