taas kaupassa veloitettiin väärä summa
Yrittäsin tiedustella miten yleistä on kaupan kuitissa väärä summa. Olen huomannut ongelmia hintojen kanssa viime vuosina ehkä tavallista useammin. Toisaalta ongelmia on voinu olla aiemminkin, en oo vaan niin tarkkaan syynännyt kuittia, että onko tullu oikee hinta velotettua.
Viimeisimpiä tapauksiani:
Lidlissä kahella vikalla kerralla oon ostanu ulkomaisia kurkkuja. Aiemmalla kerralla huomasin kuitista kotimatkalla, että oli merkitty kotimaisiksi kurkuiksi. Tänään olin kassalla hereillä, ja kun kassahenkilö skannasi tuotteita, näytölle tuli KURKKU SUOMI, ja kommentoin heti, että tuo oli ulkomainen kurkku. Vastaus oli "oho", ja korjasi sitten virheensä. Kyseessä oli vielä eri lidl-myyjät. Ulkomaisten ja kotimaisten kurkkujen muovit on erilaiset, joten ei pitäisi olla vaikea merkata oikea tuote.
Muita viimeaikaisia tapauksia: Äitini osti noin viikko sitten K-Citymarketista jotain juustoa, jossa oli merkitty hyllyyn paljoustarjous. Kun hän meni maksamaan itsepalvelukassalle, ei systeemi tunnistanut paljoustarjousta. Huomasi vasta maksettuaan.
Tää ei oo ihan tuore, mutta tuli mieleen, kun nyt on sama tarjous, mutta joskus vuos sitten lidlin 1kg jogurtti oli hyllyllä merkattu tarjoukseen, mutta kassa veloitti normaalin hinnan.
Alkossa nyt uudenvuodenaattona oli vähän yli 10€ liikaa hintaa kuitissa. Tajusin tämän vähän sen jälkeen kun olin kävellyt kassalta pois ja katsoin kuittia. Kuitissa oli ensimmäisenä tuotteena joku tuote mitä en ollut ostanut, olisiko jäänyt edelliseltä asiakkaalta? Palasin kassalle, antoi käteisenä sen ~10€.
Tuossa muutama mikä on jääny mieleen. Tuota tapahtuu jatkuvasti, tosin joskus virhe voi olla asiakkaassakin. Kerran oli lidlissä lista eri Fin Carre -merkkisiä suklaalevyjä paljoustarjouksessa. Samassa hyllyssä oli myös saman kokosia Fin Carren suklaalevyjä jotka ei kuulunut tarjoukseen, ja mukaan oli sujahtanut yks semmonen, joka sotki paljoustarjouksen.
Kommentit (18)
Sen verran oli tiivis tarina ettei jaksa lukea noita sepustuksia.
Ap, jos tiivistät juttusi niin ehkä joku saattaa kahlata sen lävitse.
Tuntuu että tekevät sitä välillä tahallaan. Varastavat siis.
Muutaman kerran jätetty punalappu huomioimatta joka on täysin kassan nenän edessä ylöspäin ja mahdoton olla huomaamatta.
Oli esimerkiksi iso punalappu litran maidon kyljessä. Laitoin maidon hihnalle yksinään niin, että lappupuoli oli ylöspäin suoraan kassan nenän alla. Jätti lyömättä, kunnes tarkistin kuitin...
Minulta yritti vastikään LIDL-myyjä laskuttaa ulkomaisen tomaatin kotimaisena mutta olin tarkkana. Alkaa vaikuttaa jo tahalliselta.
Kannattaa tarkkaan katsoa mitä tuotetta tarjous koskee ja onko joku asiakas tuonut alennuslaariin väärän tuotteen. Tokmannissa on monesti erihinnat kassalla ja hyllyssä.
Vierailija kirjoitti:
Sen verran oli tiivis tarina ettei jaksa lukea noita sepustuksia.
Kirjan lukeminenkaan ei varmaan onnistu, ja Seiskan kahlaat läpi runsaiden kuvien avulla?
Vierailija kirjoitti:
Ap, jos tiivistät juttusi niin ehkä joku saattaa kahlata sen lävitse.
Näistä kommenteista tulee mieleen eräät nuoremmat kollegat, jotka lähettävät sähköpostia tekstari- tai twitter-tyyliin. Niistä on tiiviytensä vuoksi vaikea saada selvää, ja viime keväänä syntyikin väärinkäsitys, joka selvisi vasta myöhemmin syksyllä. Luku- ja kirjoitustaidon vaaliminen on tärkeää.
Jos pystyy. niin olisi hyvä laskea jo ostoksia koriin laittessa mikä summa pitäisi suurin piirtein olla.
Minä kyllä tarkistan heti kassalla kuitista, onko alennus merkitty. Joskus käy tosiaan niin, että ei ole annettu sitä alennusta tai on jokin tuote laskutettu väärin. Mutta monet eivät edes ota kuittia. Ehkä he ovat niin varakkaita, että heille on sama, jos maksavatkin enemmän.
Aika yleistä, vaikka mainitsee punalapusta ei huomioida.
Tärkein oli kun eräästä tuotteesta yritettiin laskuttaa lähes 30 e ylihintaa, mutta ihmettelin loppusumman paljoutta niin tarkistin kuitin.
Sain rahat takaisin.
Useimmin on kyse:
1. Tarjouslappu on unohtunut ottaa pois.
2. Kassajärjestelmään merkattu väärä hinta
3. Kassajärjestelmä on päivittämättä uusiin tarjouksiin. Usein tarvitsee siis tehdä uudelleen käynnistys tms että muutokset tulee voimaan, joten jos päivän aikan huomataan että juuston tarjoushinta on väärin ja korjataan, voi vaatia uudelleen käynnistyksen, että näkyy kassalla.
4. Hinta on vaihtunut, mutta ei ole ehditty päivittää lappuja hyllyyn tai joku lappu on vaikka pudonnut, eikä myyjä ole huomannut.
Noissa kurkku yms. jutuissa kassa on autopilotilla, suurin osa ostaa suomalaisen kurkun, niin ei edes ajattele. Vertaa vaikka että painat kerran minuutissa numeroa 2, paitsi jos puolisolla on kahvikuppi kädessä, painakin kolme. Näin tapahtuu noin pari kertaa päivässä.
Noissa ei sinällään ole mitään huijaamista tms. Töitä on vaan liikaa ja kaikkea ei ehdi tarkistaa ja virheitä sattuu välillä.
Vierailija kirjoitti:
Jos pystyy. niin olisi hyvä laskea jo ostoksia koriin laittessa mikä summa pitäisi suurin piirtein olla.
Eikös tämä ole jo mahdollista joissain kaupoissa itseskannauslaitteen avulla? Mutta kuka takaa, etteikö niilläkin voi tulla virheitä?
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu että tekevät sitä välillä tahallaan. Varastavat siis.
Muutaman kerran jätetty punalappu huomioimatta joka on täysin kassan nenän edessä ylöspäin ja mahdoton olla huomaamatta.
Oli esimerkiksi iso punalappu litran maidon kyljessä. Laitoin maidon hihnalle yksinään niin, että lappupuoli oli ylöspäin suoraan kassan nenän alla. Jätti lyömättä, kunnes tarkistin kuitin...
"Jätti lyömättä" missään enää lyödä kassaan....skanneri
Vierailija kirjoitti:
Useimmin on kyse:
1. Tarjouslappu on unohtunut ottaa pois.
2. Kassajärjestelmään merkattu väärä hinta
3. Kassajärjestelmä on päivittämättä uusiin tarjouksiin. Usein tarvitsee siis tehdä uudelleen käynnistys tms että muutokset tulee voimaan, joten jos päivän aikan huomataan että juuston tarjoushinta on väärin ja korjataan, voi vaatia uudelleen käynnistyksen, että näkyy kassalla.
4. Hinta on vaihtunut, mutta ei ole ehditty päivittää lappuja hyllyyn tai joku lappu on vaikka pudonnut, eikä myyjä ole huomannut.Noissa kurkku yms. jutuissa kassa on autopilotilla, suurin osa ostaa suomalaisen kurkun, niin ei edes ajattele. Vertaa vaikka että painat kerran minuutissa numeroa 2, paitsi jos puolisolla on kahvikuppi kädessä, painakin kolme. Näin tapahtuu noin pari kertaa päivässä.
Noissa ei sinällään ole mitään huijaamista tms. Töitä on vaan liikaa ja kaikkea ei ehdi tarkistaa ja virheitä sattuu välillä.
Kaupan on myytävä sillä hinnalla joka on hyllyssä vaikka kassakoneessa olisi oikea hinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu että tekevät sitä välillä tahallaan. Varastavat siis.
Muutaman kerran jätetty punalappu huomioimatta joka on täysin kassan nenän edessä ylöspäin ja mahdoton olla huomaamatta.
Oli esimerkiksi iso punalappu litran maidon kyljessä. Laitoin maidon hihnalle yksinään niin, että lappupuoli oli ylöspäin suoraan kassan nenän alla. Jätti lyömättä, kunnes tarkistin kuitin...
"Jätti lyömättä" missään enää lyödä kassaan....skanneri
Kyllä alennusprosentti "lyödään" erikseen jos se on tuotteessa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useimmin on kyse:
1. Tarjouslappu on unohtunut ottaa pois.
2. Kassajärjestelmään merkattu väärä hinta
3. Kassajärjestelmä on päivittämättä uusiin tarjouksiin. Usein tarvitsee siis tehdä uudelleen käynnistys tms että muutokset tulee voimaan, joten jos päivän aikan huomataan että juuston tarjoushinta on väärin ja korjataan, voi vaatia uudelleen käynnistyksen, että näkyy kassalla.
4. Hinta on vaihtunut, mutta ei ole ehditty päivittää lappuja hyllyyn tai joku lappu on vaikka pudonnut, eikä myyjä ole huomannut.Noissa kurkku yms. jutuissa kassa on autopilotilla, suurin osa ostaa suomalaisen kurkun, niin ei edes ajattele. Vertaa vaikka että painat kerran minuutissa numeroa 2, paitsi jos puolisolla on kahvikuppi kädessä, painakin kolme. Näin tapahtuu noin pari kertaa päivässä.
Noissa ei sinällään ole mitään huijaamista tms. Töitä on vaan liikaa ja kaikkea ei ehdi tarkistaa ja virheitä sattuu välillä.
Kaupan on myytävä sillä hinnalla joka on hyllyssä vaikka kassakoneessa olisi oikea hinta.
Kyllä, mutta ei kukaan siinä huijaa, vaan joku työntekijä vaan on unohtanut vaihtaa sen lapun. Ei kassalla voida tietää hintoja ja tarjouksia, ne vaihtuvat päivittäin. Siksi itsekin pitää olla tarkkana. Mutta tosiaan ennen oli paljon vähemmän tuotteita ja tarjouksia, sekä toisaalta pidempiaikaisia työntekijöitä ja rajatummat työtehtävät, siksi virheitä on ollut vähemmän. Oli erikseen se Marjatta joka 20 vuotta työskennellyt vihannesosaston päällikkönä, niin hinnat oli oikein ja laput paikoillaan. Nyt sama opiskelija käy koko kaupan valikoiman läpi ja samalla laittaa hintalappuja, jos muistaa.
Yleistä! Yritän itse opetella tarkistamaan kuitin jo heti kaupassa. Veetuttaa kun on tullut jo kotiin ja huomaa, että tavara jonka piti olla tarjouksessa, maksoikin normaalihinnan. Mä en olisi sitä edes ostanut normaalihinnalla.