Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Turvaistuin: kasvot vai selkä menosuuntaan?

Vierailija
03.08.2010 |

Olen ollut siinä luulossa, että olisi parempi ostaa selkä menosuuntaan oleva istuin. Kuitenkin kun katselin noita autoliiton testejä, niin Römer Safefix Plus 2008 oli saanut arvosteluksi "Erittäin pieni kuormitus sekä etu- että sivutörmäyksessä". En löytänyt yhtään toista istuinta, joka olisi saanut kummassakin erittäin pienet kuormitukset. Ongelma onkin se, että kyseessä on on kasvot menosuuntaan oleva istuin. Jos istuin on saanut paremmat törmäysarvostelut testissä kuin selkä menosuuntaan olevat istuimet, niin eikö se silloin ole sitten myös turvallisempi?



http://www.autoliitto.fi/testit_ja_ajoneuvot/lasten_turvaistuimet/romer…

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
03.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

liikkeessä jossa myytiin molempia istuimia että jos lapsi istuu kasvot menosuuntaan niin turvallisinta sellaisessa istuimessa jossa edessä on palkki ja jos ei palkkia niin turvallisinta selkä menosuuntaan. Itse päädyttiin istuimeen jossa edessä palkki.

Vierailija
2/19 |
03.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiddy Comfort, siis että lapsi 9kk alkaen kasvot menosuuntaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
03.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiddy Comfort, siis että lapsi 9kk alkaen kasvot menosuuntaan

Jos tuosta hakee tietoa niin löytyy paljon istuinta puoltavaa tietoa.

Ihan tutkitustikin voittanut todella monet selkä menosuuntaan istuimet.

Vierailija
4/19 |
03.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole. Jostain syystä vertailevissa turvaistuintesteissä ei oteta huomioon sitä niskan/pään kuormitusta. Pienelle lapselle selkä menosuuntaan turvallisin. Ja ne istuimet saavat monesti huonommat arvostelut ihan sillä että ne on vaikeampi kiinnittää (väärinasennuksen vaara..)



Luin muuten taannoin tutkimuksesta (briteissä muistaakseni) missä oli analysoitu sellaisia kolareita, joissa lapsi oli ollut turvaistuimessa kasvot menosuuntaan ja kuollut. Muistaakseni tulos oli se, että todennäköisesti useimmissa tapauksissa lapsi olisi todenäköisesti jäänyt henkiin, jos olisi ollut selkä menosuuntaan. Oli aika pieni kylläkin, n 10 tapausta (ajattelivat että 9/10 olisi jäänyt henkiin toisinpäin istuessa)mutta silti..

Vierailija
5/19 |
03.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain syystä vertailevissa turvaistuintesteissä ei oteta huomioon sitä niskan/pään kuormitusta. Pienelle lapselle selkä menosuuntaan turvallisin.

Mitä näissä testeissä sitten tarkoitetaan tuolla "alhaisella kuormituksella etutörmäyksessä"?

Ja ne istuimet saavat monesti huonommat arvostelut ihan sillä että ne on vaikeampi kiinnittää (väärinasennuksen vaara..)

Vertailin nimenomaan näitä etu- ja sivutörmäysarvosteluja, ja niissä tuo kasvot menosuuntaan oleva istuin oli saanut parhaaat arvostelut.

Vierailija
6/19 |
03.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://kidsincars.blogspot.com/



Tuon jälkeen ette varmaan harkitsekaan sellaista tyhmyyttä kuin kasvot menosuuntaan liian nuorena. Niskat sanoo naps naps.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/19 |
04.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos niskakuormitusta testataan vaan pohjoismaissa..;) Onhan autoliitto Suomalainen!

Autoliitto vain julkaisee eurooppalaisen kuluttajajärjestön tekemän testin tulokset. Se ei siis itse niitä itsenäisesti testaa.

Vierailija
8/19 |
03.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niskan kuormitusta. Niskan kuormitusta mitataan ainoastaan pohjoismaissa. Tämä selviää liikenneturvan sivuilta.



Yleisimpiä ja samalla tuhoisimpia ovat etupäätörmäykset, koska yleensä ajetaan eteenpäin ja eteenpäin ajossa nopeudet ovat suuria. Mitä pienempi lapsi, sitä heiveröisempi kaularakenne on. Lapsen suhteellisen raskas pää on kaularakenteiden varassa. Jos lapsi matkustaa kasvot eteenpäin turvavyöllä kiinnitettynä, hänen päänsä on tukematon etupäätörmäyksessä. Samalla kun vyöt pitävät muuta kehoa paikallaan pään jatkaessa matkaansa, niin kaulaan syntyy voimakasta rasitusta, joka saattaa olla liian suuri kehon kestää.



Tätä kaulaa venyttävää voimaa ei mitata eikä sille ole eurooppalaisissa vaatimuksissa mitään arvoa. Ainoastaan ruotsalaisessa T-hyväksymisessä kaulaa venyttävä voima mitataan. Se ei saa ylittää 20 g:n (1 g = 9,8 m/s2) kiihtyvyyttä. Tämä vaatimus on aiheuttanut sen, että yksikään kasvot eteenpäin kiinnitetty istuin ei ole toistaiseksi läpäissyt T-hyväksymistä.



Selkä ajosuuntaan ollessaan lapsen pää tuetaan selkänojalla, eikä kaulaan synny liiallista rasitusta. Tämä teoria hyväksytään ympäri maailmaa, mutta vain alle 13-kiloisilla lapsille, jotka matkustavat kaikkialla vauvojen turvakaukaloissa selkä ajosuuntaan. Kaularakenne ei kuitenkaan välttämättä kestä kolarivoimia senkään jälkeen, kun lapsen paino ylittää 13 kg. Siksi lasta tulisi kuljettaa selkä ajosuuntaan niin pitkään kuin se on mahdollista. Pohjolassa valtaosa istuimista onkin juuri tällaisia.



Isompia lapsia kuljetetaan lähinnä Pohjoismaissa, Kanadassa ja USA:ssa sekä jonkun verran myös Englannissa (Volvosta ja Saabista johtuen) selkä ajosuuntaan. Tämä johtuu kahdesta seikasta: Pohjoismaissa (ja osin Englannissakin) turvallisuus ja siten myös lasten turvallisuus asetetaan korkeammalle tasolle kuin muualla. Lisäksi asiassa saattaa vaikuttaa myös se, että sekä teoria että käytäntö on kehitetty "pienehkössä maassa". Selkä ajosuuntaan kiinnitettävät turvaistuimet aiheuttavat myös jonkun verran enemmän vaivannäköä käyttäjilleen ja autojen suunnittelijoille, paria poikkeusta lukuunottamatta autotehtaat eivät ole vaivautuneet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/19 |
03.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

<a href="http://kidsincars.blogspot.com/" alt="http://kidsincars.blogspot.com/">http://kidsincars.blogspot.com/</a&gt;

Tuon jälkeen ette varmaan harkitsekaan sellaista tyhmyyttä kuin kasvot menosuuntaan liian nuorena. Niskat sanoo naps naps.

Tuo ei ole sellainen istuin, jossa edessä on palkki. Se palkki kuulema tekee siitä jotenkin turvallisemman. Ja kuten jo sanoin, niin testeissä saa etutörmäyksessä parempia arvosteluja kuin selkä menosuuntaan istuimet. Mitä tuolla etutörmäyksellä sitten mitataan jos ei juuri esim. niskojen kuormitusta yms.?

Vierailija
10/19 |
03.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä valitettavasti edes googlettamalla selvinnyt, mitä testissä on mitattu. Mutta ei ainakaan tuota kaulan kuormitusta, kun sitä ei Keski-Euroopassa tavata mitata.Jos luit edellä olevan testin, yksikään naama menosuuntaan -istuin ei ole saanut ruotsalaista T-hyväksyntää, johon vaaditaan, ettei kaularangan kuormitus kasva liian suureksi.



Tekniikan Maailma on joskus tehnyt turvaistuintestejä, ja parhaat arvosanat saivat selkä menosuuntaan -istuimet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/19 |
03.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso kiitos pitkästä ja kattavasta viestistä. Sinulla on selvästikin tietoa asiasta, niin viitsisitkö vielä vastata muutamaan kysymykseen.

Kyseisessä testissä ei olekaan mitattu niskan kuormitusta. Niskan kuormitusta mitataan ainoastaan pohjoismaissa. Tämä selviää liikenneturvan sivuilta.

Mitä tuo etutörmäys sitten mittaa?

Tätä kaulaa venyttävää voimaa ei mitata eikä sille ole eurooppalaisissa vaatimuksissa mitään arvoa. Ainoastaan ruotsalaisessa T-hyväksymisessä kaulaa venyttävä voima mitataan. Se ei saa ylittää 20 g:n (1 g = 9,8 m/s2) kiihtyvyyttä. Tämä vaatimus on aiheuttanut sen, että yksikään kasvot eteenpäin kiinnitetty istuin ei ole toistaiseksi läpäissyt T-hyväksymistä.

Mistä voisi löytää T-hyväksyttyjen istuinten arvosteluja?

Vierailija
12/19 |
03.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

T-hyväksyntä tarkoittaa Ruotsin liikenneturvallisuusviraston tyyppihyväksymisvaatimusten mukaisuutta. Hyväksymisen edellyttämissä törmäystesteissä vaaditaan, että päähän kohdistunut kaula-rankaa venyttävä kiihtyvyysarvo ei ylitä 20 g:tä. Toistaiseksi yksikään kasvot ajosuuntaan istuttava lapsiistuin ei ole läpäissyt vaatimusta, ja siksi T-hyväksymisen on saanut vain selkä ajosuuntaan -mallisella turvaistuimella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/19 |
03.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä nyt käytössä britax baby safe kaukalo joka saanut arvosanan erittäin hyvä autoliiton testissä ja nyt sitten kun tulee kyseeseen istuimen vaihto niin yksikään istuin siis sellanen joka kävisi meidän autoon niin ei ole saanut kuin heikko tai välttävä arvosanan. Itse haluaisin selkämeno suuntaan istuimen mutta en ole oikein löytänyt sellaista hyvän oloista istuinta. se kiddyn istuin on yhdellä tutulla ja vaikuttaa sivusta katsoen ainakin todella hankalalta laittaa kiinni ja sit tten kun lapsi ei ole autossa niin istuin ei ole millään kinni ellei erikseen laita vöitä sen palkin läpi vaikka lapsi ei siinä olisikaan. aika hankalalta tuntuu, mutta siis tietysti vain mun mielipide. kauheen vaikeaa löytää hyvää istuinta seuraavaksi.

Vierailija
14/19 |
03.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.lapsimatkustaa.fi/turvaistuintestit



Kannattaa lukea se, siinä on linkkejä ruotsalaisiin turvaistuintesteihin myös. Tuolta sivulta selviää myös, miksi selkä menosuuntaan -istuimet saavat joissain testeissä huonoja arvosanoja.



Tärkeää testiä arvioidessa olisi aina tietää, mitä testissä oikein on mitattu.



Me lainattiin kirjastosta turvaistuinta valitessa parin vuoden takainen Tekniikan maailma -lehti, jonka turvaistuintestissä selitettiin, miten testi oli tehty ja mitä oikein mitattu. Taidettiin jotain muutakin testiä katsoa, joka vaikutti asianmukaisesti tehdyltä.



Terveisin se T-hyväksynnästä vouhkannut :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/19 |
03.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääpä alkaaa tutustua noihin testilinkkeihin, josko alkaisi selvetä mikä turvaistuin on oikeasti turvallinen.

Vierailija
16/19 |
03.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt löytyi yksi T-hyväksytty selkä menosuuntaan oleva isofix-istuin, mutta sitäpä ei sitten tietenkään myydä Suomessa :D



http://www.autoliitto.fi/testit_ja_ajoneuvot/lasten_turvaistuimet/hts_i…



Vierailija
17/19 |
03.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä väärinasennus on lähes mahdotonta (tietty jos ei luo käyttöohjeita).



Kiddyn menestys testeissähän perustuu siihen että lapsen olkapäät eivät ole vöillä kiinni penkissä ja mahdollisen kolarin tullessa rytkäyttää koko yläruumiin eteen päin jolloin rasitus kaularangalle on pienempi. Meillä hankitaan myös seuraavalle kiddy kunhan ylittää tuon 13 kiloa.



Olisin alunperin hankkinut Brion zenton tms mutta testeissä oli saanut tyytdyttävän joka ei tälle mammalle riittänyt.



Vierailija
18/19 |
03.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän mukaan ainakin kasvot menosuuntaan kiinnitettävä Kiddy infinity pro on "Plus testad". Tosin tuo painoraja on merkattu punaisella, eli NTF ei kuitenkaan suosittele sitä kasvot menosuuntaan hommaa. Ota tästä nyt selvää...



http://www.ntf.se/konsument/bilbarnstolar.asp

Vierailija
19/19 |
04.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos niskakuormitusta testataan vaan pohjoismaissa..;) Onhan autoliitto Suomalainen!