Halveksitaanko luterilaisia harhaoppisina
ortodoksien ja katolisten keskuudessa? Ensimmäistä kertaa luin tällaisesta eräällä uskonto palstalla.
Kommentit (19)
Usko ja Rukous - palsta? Siellä nyt on jatkuva sotatila päällä. Pitävät kyllä harhaoppisina ja maallistuneina, mutta eivät toki halveksi.
Ei kannata miettiä mitä mieltä jossakin kristikunnassa ollaan. Lukekaa Raamattu kannesta kanteen. Silloin osaatte arvioida myös muiden mielipiteitä.
Luterilaiset, katoliset ja ortodoksit tunnustavat kaikki toisensa kristityiksi, yhden ja saman Jeesuksen Kristuksen palvelijoiksi. Käytännön asioista, pappeuden pätevyydestä ja muusta vastaavasta voidaan olla erimielisiä, mutta muuten olemme yhtä ja samaa kristikuntaa.
Ei halveksita. Säälitään.
Kaikkiin kristinuskon suuntauksiin kuuluu olennaisena osana, että me ollaan oikeassa ja muut väärässä. Jos joku uskoisi että oma suuntaus ei ehkä olekaan se oikea, hän tietysti vaihtaisi suuntausta. Montaa oikeassa olevaa ei kristinuskon mukaan voi olla - vain yksi suunta on oikea.
Vierailija kirjoitti:
Luterilaiset, katoliset ja ortodoksit tunnustavat kaikki toisensa kristityiksi, yhden ja saman Jeesuksen Kristuksen palvelijoiksi. Käytännön asioista, pappeuden pätevyydestä ja muusta vastaavasta voidaan olla erimielisiä, mutta muuten olemme yhtä ja samaa kristikuntaa.
Ne tunnustetaan kristinuskon suunniksi, mutta harhautuneiksi sellaisksi
Muistan kun yhdet italialaiset kysyi Suomen uskonnosta "te olette proyestantteja".
Johon vastasin että Luterilaisia, sit tuli sellainen sirkat sirittää hetki kun tuijottavat ymmärtämättä mitä sanoin.
Tähän sitten totesin että protestantteja juu.
Niin no, esimerkiksi 30-vuotinen sota käytiin vain luterilaisten ja katollisten uskonriitojen takia, samalla esimerkiksi tapettiin arviolta lähes puolet Saksan väestöstä jeesuksien nimeen, halleluja!
Kannattaa tutustua gnostilaisiin teksteihin, niin selviää että kaikki alempaa luojajumalaa palvovat uskonnot ovat harhaoppisia.
Vierailija kirjoitti:
Luterilaiset, katoliset ja ortodoksit tunnustavat kaikki toisensa kristityiksi, yhden ja saman Jeesuksen Kristuksen palvelijoiksi. Käytännön asioista, pappeuden pätevyydestä ja muusta vastaavasta voidaan olla erimielisiä, mutta muuten olemme yhtä ja samaa kristikuntaa.
Niin sitä luulisi. Eroavaisuudet ovat kuitenkin suuret jopa sakramenteissä.
Kaikki yli 3000 uskontoa ovat oman väiteesaä mukaan niitä ainoita oikeita ja muut väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luterilaiset, katoliset ja ortodoksit tunnustavat kaikki toisensa kristityiksi, yhden ja saman Jeesuksen Kristuksen palvelijoiksi. Käytännön asioista, pappeuden pätevyydestä ja muusta vastaavasta voidaan olla erimielisiä, mutta muuten olemme yhtä ja samaa kristikuntaa.
Niin sitä luulisi. Eroavaisuudet ovat kuitenkin suuret jopa sakramenteissä.
Kyllä, noin juuri kirjoitin. Käytännön asioissa on eroja, mutta silti pidämme toisiamme kristittyinä. Nimimerkillä kokemusta on ekumeenisista riennoista.
Kuten edesmennyt paavi Benedictus XVI sanoi: "Luterilaiset ovat vajavaisia." Tällä hän tarkoitti sitä, että luterilaisilta yhteisöiltä puuttuu oikea uhripappeus ja uskontalletuksen (siis opin, traditioiden ja käytäntöjen) täyteys. Ortodoksit ja katolilaiset ajattelevat, että luterilaisuudessa on oikeitakin elementtejä, mutta myös liian suuria puutteita. Luterilaisia yhteisöjä ei pidetä Kirkkona, eikä niiden saarnaviran hoitajia oikeina pappeina. Luterilaiset ovat harhaoppisia suhteessa pyhiin ikoneihin ja reliikkeihin. Heillä ei ole oikeaa ehtoollista eikä muitakaan sakramentteja. Heidän kasteensa tunnustetaan ekonomisista syistä, mutta se pitää täydellistää mirhavoitelulla, jos luterilainen haluaa tulla liitetyksi Kirkkoon. Lisäksi heidän pitää katua entistä elämäänsä ja sanoutua irti entisistä opeista ja vakuuttaa kuuliaisuutta Kirkolle, jos halyavat tulla liitetyiksi. Luterilaisuudesta kääntyvän tulee ensin oppia pois luterilaisesta uskonkäsityksestä ennen kuin voi omaksua esim. ortodoksisuuden. Eihän luterilaisuudessa esim. paastota, puhuta rippi-isän kanssa, suudella ikoneita tai papin siunaavaa kättä, tehdä maahankumarruksia tai kunnioitusmatkoja pyhien reliikkien luo jne. Luterilaisuudessa on heitetty valtavasti ihan tavallisia, alusta asti kristinuskoon kuuluneita juttuja romukoppaan. Tämän vuoksi heidän juttujaan pidetään vajavaisina. Eli suhtautuminen on vähän kuin yli-innokkaisiin lapsiin, jotka haluavat "auttaa" tietämättä kunnolla mitä ollaan edes tekemässä.
Vierailija kirjoitti:
Kuten edesmennyt paavi Benedictus XVI sanoi: "Luterilaiset ovat vajavaisia." Tällä hän tarkoitti sitä, että luterilaisilta yhteisöiltä puuttuu oikea uhripappeus ja uskontalletuksen (siis opin, traditioiden ja käytäntöjen) täyteys. Ortodoksit ja katolilaiset ajattelevat, että luterilaisuudessa on oikeitakin elementtejä, mutta myös liian suuria puutteita. Luterilaisia yhteisöjä ei pidetä Kirkkona, eikä niiden saarnaviran hoitajia oikeina pappeina. Luterilaiset ovat harhaoppisia suhteessa pyhiin ikoneihin ja reliikkeihin. Heillä ei ole oikeaa ehtoollista eikä muitakaan sakramentteja. Heidän kasteensa tunnustetaan ekonomisista syistä, mutta se pitää täydellistää mirhavoitelulla, jos luterilainen haluaa tulla liitetyksi Kirkkoon. Lisäksi heidän pitää katua entistä elämäänsä ja sanoutua irti entisistä opeista ja vakuuttaa kuuliaisuutta Kirkolle, jos halyavat tulla liitetyiksi. Luterilaisuudesta kääntyvän tulee ensin oppia pois luterilaisesta uskonkäsityksestä ennen kuin voi omaksua esim. ortodoksisuuden. Eihän luterilaisuudessa esim. paastota, puhuta rippi-isän kanssa, suudella ikoneita tai papin siunaavaa kättä, tehdä maahankumarruksia tai kunnioitusmatkoja pyhien reliikkien luo jne. Luterilaisuudessa on heitetty valtavasti ihan tavallisia, alusta asti kristinuskoon kuuluneita juttuja romukoppaan. Tämän vuoksi heidän juttujaan pidetään vajavaisina. Eli suhtautuminen on vähän kuin yli-innokkaisiin lapsiin, jotka haluavat "auttaa" tietämättä kunnolla mitä ollaan edes tekemässä.
Luterilainen kelpaa kyllä ortodoksin kummiksikin
kristinusko on juutalaisuuden harhaoppi.
Vierailija kirjoitti:
Kuten edesmennyt paavi Benedictus XVI sanoi: "Luterilaiset ovat vajavaisia." Tällä hän tarkoitti sitä, että luterilaisilta yhteisöiltä puuttuu oikea uhripappeus ja uskontalletuksen (siis opin, traditioiden ja käytäntöjen) täyteys. Ortodoksit ja katolilaiset ajattelevat, että luterilaisuudessa on oikeitakin elementtejä, mutta myös liian suuria puutteita. Luterilaisia yhteisöjä ei pidetä Kirkkona, eikä niiden saarnaviran hoitajia oikeina pappeina. Luterilaiset ovat harhaoppisia suhteessa pyhiin ikoneihin ja reliikkeihin. Heillä ei ole oikeaa ehtoollista eikä muitakaan sakramentteja. Heidän kasteensa tunnustetaan ekonomisista syistä, mutta se pitää täydellistää mirhavoitelulla, jos luterilainen haluaa tulla liitetyksi Kirkkoon. Lisäksi heidän pitää katua entistä elämäänsä ja sanoutua irti entisistä opeista ja vakuuttaa kuuliaisuutta Kirkolle, jos halyavat tulla liitetyiksi. Luterilaisuudesta kääntyvän tulee ensin oppia pois luterilaisesta uskonkäsityksestä ennen kuin voi omaksua esim. ortodoksisuuden. Eihän luterilaisuudessa esim. paastota, puhuta rippi-isän kanssa, suudella ikoneita tai papin siunaavaa kättä, tehdä maahankumarruksia tai kunnioitusmatkoja pyhien reliikkien luo jne. Luterilaisuudessa on heitetty valtavasti ihan tavallisia, alusta asti kristinuskoon kuuluneita juttuja romukoppaan. Tämän vuoksi heidän juttujaan pidetään vajavaisina. Eli suhtautuminen on vähän kuin yli-innokkaisiin lapsiin, jotka haluavat "auttaa" tietämättä kunnolla mitä ollaan edes tekemässä.
Toitkin tuossa aika hyvin esiin sen mitä Martti Luther haki, heiluessaan vasaran kanssa.
Loppua ihmisten ja esineiden palvomiselle ja keskittyä siihen itse asiaan, eli Jumalaan ja Jeesukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten edesmennyt paavi Benedictus XVI sanoi: "Luterilaiset ovat vajavaisia." Tällä hän tarkoitti sitä, että luterilaisilta yhteisöiltä puuttuu oikea uhripappeus ja uskontalletuksen (siis opin, traditioiden ja käytäntöjen) täyteys. Ortodoksit ja katolilaiset ajattelevat, että luterilaisuudessa on oikeitakin elementtejä, mutta myös liian suuria puutteita. Luterilaisia yhteisöjä ei pidetä Kirkkona, eikä niiden saarnaviran hoitajia oikeina pappeina. Luterilaiset ovat harhaoppisia suhteessa pyhiin ikoneihin ja reliikkeihin. Heillä ei ole oikeaa ehtoollista eikä muitakaan sakramentteja. Heidän kasteensa tunnustetaan ekonomisista syistä, mutta se pitää täydellistää mirhavoitelulla, jos luterilainen haluaa tulla liitetyksi Kirkkoon. Lisäksi heidän pitää katua entistä elämäänsä ja sanoutua irti entisistä opeista ja vakuuttaa kuuliaisuutta Kirkolle, jos halyavat tulla liitetyiksi. Luterilaisuudesta kääntyvän tulee ensin oppia pois luterilaisesta uskonkäsityksestä ennen kuin voi omaksua esim. ortodoksisuuden. Eihän luterilaisuudessa esim. paastota, puhuta rippi-isän kanssa, suudella ikoneita tai papin siunaavaa kättä, tehdä maahankumarruksia tai kunnioitusmatkoja pyhien reliikkien luo jne. Luterilaisuudessa on heitetty valtavasti ihan tavallisia, alusta asti kristinuskoon kuuluneita juttuja romukoppaan. Tämän vuoksi heidän juttujaan pidetään vajavaisina. Eli suhtautuminen on vähän kuin yli-innokkaisiin lapsiin, jotka haluavat "auttaa" tietämättä kunnolla mitä ollaan edes tekemässä.
Luterilainen kelpaa kyllä ortodoksin kummiksikin
Kummi on kasteen todistaja. Jos luterilainen kummi lupaa tukea kastettavan kasvamista ortodoksisuudessa, niin miksei. Eihän se kummi tuputa omaa uskoaan, vaan edesauttaa sen kirkon uskon omaksumisessa, johon henkilö liitetään. Pitää muistaa, että Suomessa on realiteettien vuoksi monia käytäntöjä, joita ei olisi, jos enemmistö kansasta olisi ortodokseja/rolm.-katolilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten edesmennyt paavi Benedictus XVI sanoi: "Luterilaiset ovat vajavaisia." Tällä hän tarkoitti sitä, että luterilaisilta yhteisöiltä puuttuu oikea uhripappeus ja uskontalletuksen (siis opin, traditioiden ja käytäntöjen) täyteys. Ortodoksit ja katolilaiset ajattelevat, että luterilaisuudessa on oikeitakin elementtejä, mutta myös liian suuria puutteita. Luterilaisia yhteisöjä ei pidetä Kirkkona, eikä niiden saarnaviran hoitajia oikeina pappeina. Luterilaiset ovat harhaoppisia suhteessa pyhiin ikoneihin ja reliikkeihin. Heillä ei ole oikeaa ehtoollista eikä muitakaan sakramentteja. Heidän kasteensa tunnustetaan ekonomisista syistä, mutta se pitää täydellistää mirhavoitelulla, jos luterilainen haluaa tulla liitetyksi Kirkkoon. Lisäksi heidän pitää katua entistä elämäänsä ja sanoutua irti entisistä opeista ja vakuuttaa kuuliaisuutta Kirkolle, jos halyavat tulla liitetyiksi. Luterilaisuudesta kääntyvän tulee ensin oppia pois luterilaisesta uskonkäsityksestä ennen kuin voi omaksua esim. ortodoksisuuden. Eihän luterilaisuudessa esim. paastota, puhuta rippi-isän kanssa, suudella ikoneita tai papin siunaavaa kättä, tehdä maahankumarruksia tai kunnioitusmatkoja pyhien reliikkien luo jne. Luterilaisuudessa on heitetty valtavasti ihan tavallisia, alusta asti kristinuskoon kuuluneita juttuja romukoppaan. Tämän vuoksi heidän juttujaan pidetään vajavaisina. Eli suhtautuminen on vähän kuin yli-innokkaisiin lapsiin, jotka haluavat "auttaa" tietämättä kunnolla mitä ollaan edes tekemässä.
Luterilainen kelpaa kyllä ortodoksin kummiksikin
Kummi on kasteen todistaja. Jos luterilainen kummi lupaa tukea kastettavan kasvamista ortodoksisuudessa, niin miksei. Eihän se kummi tuputa omaa uskoaan, vaan edesauttaa sen kirkon uskon omaksumisessa, johon henkilö liitetään. Pitää muistaa, että Suomessa on realiteettien vuoksi monia käytäntöjä, joita ei olisi, jos enemmistö kansasta olisi ortodokseja/rolm.-katolilaisia.
Ketään ei pitäisi liittää mihinkään uskontoon ennen kuin täysi-ikäisinä.
Luterilaiset, kuten Martti Luther, juovat olutta, kun taas katolilaiset juovat punaviiniä.
Olut on ylivoimaisesti myydyin alkoholituote - mitä pahaa siinä on?