Raitiovaununkuljettajista kova pula Helsingissä: myrkyttynyt työilmapiiri ja peruspalkka 2300 €/kk
Sama juttu aina, kun puhutaan Suomea riivaavasta karjuvasta työvoimapulasta:
ARVOSTUKSEN puute, uuvuttavat työvuorot, tiukat aikataulut, jatkuva kiire, työnantajan joustamattomuus, huono johtamisen kulttuuri ja myrkyttynyt työilmapiiri.
Raitiovaunun- ja metronkuljettajien kokemukset työnsä epäkohdista ovat karua luettavaa. Ongelmat ilmenevät vastauksista HS:n kuljettajakyselyyn, johon tuli jouluun mennessä lähes 200 vastausta.
- Moni vanha kuljettaja on päättänyt lähteä. Vuosikausien odotus paremmasta on vaihtunut apatiaan ja ymmärrykseen, ettei tilanne muutu. Tunnelma kuljettajien keskuudessa on tällä hetkellä ennätyshuono.
MONI kuljettajista mainitsee vastauksessaan, ettei palkkaus vastaa vaativaa työtä. Kyydissä saattaa olla kerralla yli sata matkustajaa ja alla monta kymmentä tonnia painava kulkuneuvo. Kuljettajan peruspalkkaus on runsaat 2300 euroa, jonka päälle tulevat lisät. Kuljettajapulan takia ylitöitä on nyt runsaasti tarjolla, ja niillä palkkapussia voi kasvattaa tuntuvasti.
Mutta se tarkoittaa sitä, että sosiaalisen elämän voi unohtaa. Olet koko ajan töissä, sanoo toinen irtisanoutunut kuljettaja puhelimitse.
Toinen HS:n haastattelema raitiovaununkuljettaja päätti irtisanoutua, koska kokee, ettei kuljettajia arvosteta eikä kiitosta saa mistään.
Hänen mukaansa työnantaja valvoo työntekijöitä sekuntikellon tarkkuudella.
Minulta vietiin palkasta kuusi senttiä, kun olin noin 30 sekuntia työnaloituksesta myöhässä. Se on pieni raha mutta kohtuuton rangaistus, kun mitään ei jäänyt tekemättä. Meni varmaan pomojen virkistyspäivään.