Voiko viranomainen tai kunta velvoittaa sähköisen palvelun käyttöön?
Eli jos ihminen ei omista tietokonetta, pankkitunnareita tai älykännykkää. Aika monet palvelut, tai siis vaikka niihin ilmoittautuminen, on nykyään verkossa, ja monet niistä sellaisia, että tavallinen ihminen tarvitsee ihan välttämättömästi niitä. Onko vaikkapa kunnan velvollisuus tarjota niihin sähköisen rinnalle puhelimitse tai kirjeitse toimiva vaihtoehto?
Kommentit (16)
Ei voi velvoittaa. Joitakin vuosia sitten oli käsiteltiin valitus, kun jokin maatalousverotukseen liittyvä lomake oli saatavilla vain vero.fi:ssä. Silloin todettiin, että näin ei saa olla.
Toki voin kuvitella, että moni voi silti yrittää tätä "kaikki nettiin" versiota, jotta säästäisivät. Mutta noin periaatteessa.
Lisäksi tietysti, esimerkiksi näkövammaiset eivät kaikki pysty käyttämään nettiä. Joten heille pitää olla palvelu jota voivat käyttää. Muillakin voi olla ongelmia netin kanssa.
valtion virastojen määrää on harvennettu ja vero ja te toimistot alkavat olemaan harvinaisia. toisaalta työllistymisjutut saattavat jossain vaiheessa siirtyä kunnille. joten ainakin valtioon liittyvissä jutuissa pitää käyttää nettiä.
Ei. Vaatikaa sähkötöntä, perinteistä asiointia.
Jotkut työntekijätkin väittää muuta, mutta se on väärin väitetty.
Kelan palvelut menevät nykyisin lähes täysin netissä. Koneettomille ja kädettömille on toki mahdollista asioida vielä muutenkin. Puhelimitse voi varata aikaa ja jonottamaan voi mennä toimistoon, jos sellaisen löytää. Voipi viedä tuntikausia ja viikkokausia hoitaa asiaa noin, mutta oma valinta.
Sähköisen asioinnin lisäksi on oltava muukin mahdollisuus. Puhelimitse ei voi hoitaa kaikkea, koska henkilöllisyyttä ei voi varmistaa eikä allekirjoitukset onnistu. Etanapostilla sitten, ja voi olla että saa varautua käymään itse paikan päällä viraston asiakaspalvelun avoinna ollessa tai ajanvarauksella.
Pitää saada valita. Se on se pointti. Näin menee ylernsä länsimaissa. Muissa maissa sitten saatetaan tarjota väkisin palveluja, mitä ei halua tai tarvitse ja olla antamatta palveluja mitä haluaisi tai tarvitsisi. "Me sanelemme..." Harvoin varmaan voi pakottaa jonkun palvelun pariin
Vierailija kirjoitti:
Sähköisen asioinnin lisäksi on oltava muukin mahdollisuus. Puhelimitse ei voi hoitaa kaikkea, koska henkilöllisyyttä ei voi varmistaa eikä allekirjoitukset onnistu. Etanapostilla sitten, ja voi olla että saa varautua käymään itse paikan päällä viraston asiakaspalvelun avoinna ollessa tai ajanvarauksella.
Jos joku oikein haluaa asiattomasti sekaantua sun asioihin voidaan puhelut "väärentää" ja netit hakkeroida. Paikan päällä asioiminen varminta. Tuo siis jos olet joutunut jonkun ihme sairaan ja laittoman suhmuroinnin kohteeksi viranomaisten puolelta.
Jos oikein korkealta kajahtaa saattaa paikan päällekin olla järjestetty pikku näytelmiä.
Vierailija kirjoitti:
Kelan palvelut menevät nykyisin lähes täysin netissä. Koneettomille ja kädettömille on toki mahdollista asioida vielä muutenkin. Puhelimitse voi varata aikaa ja jonottamaan voi mennä toimistoon, jos sellaisen löytää. Voipi viedä tuntikausia ja viikkokausia hoitaa asiaa noin, mutta oma valinta.
Oikeasti Kelan palvelujen käyttö ilman nettiä ei ole lainkaan hankalaa. Pitää vain osata täyttää paperilomake ja laittaa se postiin tai Kelan postilaatikkoon. Puhun nyt kokemuksesta, sillä olen Kelan asiakkaan edunvalvoja. Edunvalvoja (jos ei ole yleinen edunvalvoja eli ns. virkaholhooja) ei voi toistaiseksi hoitaa päämiehensä Kela-asioita netissä, mutta onneksi se onnistuu paperilomakkeilla ihan hyvin. Toki tämä on jonkin verran hitaampaa eli esim. päätöstä ei näe heti, kun se on tehty, vaan vasta muutaman päivän kuluttua, kun kirje päätöksestä tulee kotiin.
paikkakunta jolla asuin, niin alko on ainut valtioon liittyvä juttu. joten vaihtoehtona on käyttää nettiä tai mennä toiselle paikkakunnalle pitkien matkojen päähän.
Ei ole olemassa yhtäkään asiaa mitä ei voisi hoitaa muutoin kuin netissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelan palvelut menevät nykyisin lähes täysin netissä. Koneettomille ja kädettömille on toki mahdollista asioida vielä muutenkin. Puhelimitse voi varata aikaa ja jonottamaan voi mennä toimistoon, jos sellaisen löytää. Voipi viedä tuntikausia ja viikkokausia hoitaa asiaa noin, mutta oma valinta.
Oikeasti Kelan palvelujen käyttö ilman nettiä ei ole lainkaan hankalaa. Pitää vain osata täyttää paperilomake ja laittaa se postiin tai Kelan postilaatikkoon. Puhun nyt kokemuksesta, sillä olen Kelan asiakkaan edunvalvoja. Edunvalvoja (jos ei ole yleinen edunvalvoja eli ns. virkaholhooja) ei voi toistaiseksi hoitaa päämiehensä Kela-asioita netissä, mutta onneksi se onnistuu paperilomakkeilla ihan hyvin. Toki tämä on jonkin verran hitaampaa eli esim. päätöstä ei näe heti, kun se on tehty, vaan vasta muutaman päivän kuluttua, kun kirje päätöksestä tulee kotiin.
Ensin pitää saada se paperilomake jostain ja esim. maaseudulla lähimpään Kelaan saattaa olla kymmeniä, ellei jopa satoja kilometrejä. Itse suosin sähköistä palvelua, on vaivattomampaa ja nopeampaa.
EI voi velvoittaa!Laki oikeutaa palvelut Suomessa ilman älypuhelin ,äly laiteet ,kuin käteisrahan käytön!Mutokset tekee Suomen laista tekee Eduskunta talo.Kysestä lakia ei edes ole harkitavana eduskunassa tai kuntien kaupunkien Valtuustot. Huoletta elä ilman nettiä,älypuhelin,pankki tunukset,oma kanta ja käytä käteinen raha. Niin minäkin teen.terveisin 1h varatulta ajalta ilmasiksi kirjastossa konella nyt. Kohta aika loppuu.Moi moi
Ei voi velvoittaa. Aina toimii puhelin ja posti, jos henkilökohtainen asiointi ei onnistu.
Varma tieto valtion virkailijalta, ja sama pätee kunnissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelan palvelut menevät nykyisin lähes täysin netissä. Koneettomille ja kädettömille on toki mahdollista asioida vielä muutenkin. Puhelimitse voi varata aikaa ja jonottamaan voi mennä toimistoon, jos sellaisen löytää. Voipi viedä tuntikausia ja viikkokausia hoitaa asiaa noin, mutta oma valinta.
Oikeasti Kelan palvelujen käyttö ilman nettiä ei ole lainkaan hankalaa. Pitää vain osata täyttää paperilomake ja laittaa se postiin tai Kelan postilaatikkoon. Puhun nyt kokemuksesta, sillä olen Kelan asiakkaan edunvalvoja. Edunvalvoja (jos ei ole yleinen edunvalvoja eli ns. virkaholhooja) ei voi toistaiseksi hoitaa päämiehensä Kela-asioita netissä, mutta onneksi se onnistuu paperilomakkeilla ihan hyvin. Toki tämä on jonkin verran hitaampaa eli esim. päätöstä ei näe heti, kun se on tehty, vaan vasta muutaman päivän kuluttua, kun kirje päätöksestä tulee kotiin.
Ensin pitää saada se paperilomake jostain ja esim. maaseudulla lähimpään Kelaan saattaa olla kymmeniä, ellei jopa satoja kilometrejä. Itse suosin sähköistä palvelua, on vaivattomampaa ja nopeampaa.
Yleensä Kela lähettää automaattisesti kirjeenä täytettävän paperilomakkeen, kun jotain pitää tehdä, esimerkiksi asumistuen tarkistus tai kuntoutuksen palveluntuottajan muutos. Olen hoitanut päämieheni asioita yli 10 vuotta, enkä muista yhtään tapausta, jossa minun olisi pitänyt itse hakea tarvittava Kelan lomake jostain. Mutta jos tämä olisi tarpeen, niin varmasti lomakkeen saisi postissa kotiin, kun soittaisi Kelaan ja pyytäisi sitä.
En minäkään kiellä sitä, että useimmille Kela-asioiden hoitaminen sähköisessä palvelussa on helpompaa ja nopeampaa. Edunvalvojalle se ei vain ole toistaiseksi mahdollista. Kommentoin nyt vain viestiä, jossa annettiin ymmärtää Kela-asioimisen olevan toivottoman hankalaa, jos ei pysty käyttämään sähköistä asiointia.
10
Mistä toiminnosta on kyse?