Tunnetaitojen opetus päiväkodeissa
Päiväkodeissa aletaan opettaa lapsille tunne- ja vuorovaikutustaitoja. Mitä ihmettä? Millaisistakohan kodeista tulee lapsia, joilla näitä ei ole kotona opetettu. Lapsihan oppii vanhemmiltaan nämä perustaidot. Kasvattaako joku hirviöitä?
Kommentit (12)
Päiväkodeissa on aina opetettu noita.
Mitä ei itse osaa, sitä ei voi toiselle opettaa. Kotikasvatus on heikkoa, kasvatusvastuu on siirretty päiväkotien lisäksi jopa kouluille. Koulun tehtävä on opettaa, vanhempien kasvattaa. Jos lapsenne ei osaa käyttäytyä, ymmärtäkää edes hävetä ja korjata tilanne.
Toisilla lapsilla on enemmän haasteita. Ei me omaamme päiväkotiin ehditty jututtamaan akuutissa tilanteessa, onneksi oli hyvät aikuiset soelläkin. Nyt koululaisena pärjääki jo hyvin.
Aamun uutisena oli Tuikkunen-pilottihanke tästä aiheesta. Tarkoitus levittää kaikkiin päiväkoteihin.
Tärkeä asia, mutta pistää miettimään, mitä kodeissa tapahtuu, kun lapset eivät opi näitä taitoja siellä.
Tunnetaidot tai -taidottomuus lähtee kotoa. Tunnekontakti lapseen ratkaisee, miten ne kehittyvät. Lapseen pitää olla aito yhteys tunnetasolla.
Pelkkä ruokinta, vaippojen vaihto ja kiellot/käskyt eivät riitä. Lapsen kanssa voi jutella, vaikkei hän vielä osaa puhua. Se on hyödyllistä vuorovaikutusta ja kehittää tunnetaitoja ja edistää puhumaan oppimista.
Sinä et ainakaan, kun et kerran näe niitä tarpeellisiksi.
Taas uusi projekti joka kuulostaa hienolta, vie henkilökunnan resursseja muttei käytännössä hyödytä mitään
Ennen nuo taidot opetettiin kaiken ohessa. Nyt istutaan puoli tuntia viikossa penkillä ja ope pitää jotain ulkosopeteltua plörinää.
Sitten viikko yritetään selvitä kaaokdrn keskellä.
Kyllä noita taitoja kotona opetetaan ihan huomaamatta, mutta on paljon lapsia, jotka elävät tunneköyhissä kodeissa. Lisäksi on lapsia joiden kotielämä on vanhempien kanssa olemista ja lapsikontaktit ovat vähissä. Päiväkoti voi tarjota opastusta muiden lasten kanssa olemiseen.
En näe mitään pahaa siinä, että lapsille opetetaan miten muiden kanssa ollaan ja miten omia tunteita voi käsitellä. Toivottavasti tällä on vähentäviä vaikutuksia mm. kiusaamistapausten lukumäärään.
Tunnetaidot ovat uusi juttu. Vielä noin 5 vuotta sitten niistä ei puhuttu kuin jossain yliopiston tutkijoiden kesken. Nyt taas ne ovat tärkeintä mitä löytyy, ja "varhaiskasvattajien" työ pyörii pääosin juuri tunnetaitojen ympärillä. Käytössä ovat tunteiden sanoitus, tunnekortit, tunnemittari ja tietysti erilaiset tunneleikit ja tunnelaulut. Tunnetaidot ovat myös keskeinen osa positiivista kasvatusta, ja niiden avulla on mahdollistettu kurikasvatuksesta luopuminen.
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodeissa on aina opetettu noita.
Vuorovaikutustaitoja oli kyllä, mutta ei tunnetaitoja. Ennen kukaan ei sanoittanut mitään.
Jos et näe taitojen tärkeyttä, et näe kokonaisuutta.