"Koululainen ei tarvitse kirjoja; maailma on muuttunut"
Tässä taas joku kaupungin virkamies on sitä mieltä, että opet voivat tehdä oppimateriaalin itse. Ainut vaan, ettei sitä ole mitoitettu työtehtäväksi, eikä siitä saa lainkaan palkkaa.
Usein kuulee väitteen, että netti on pullollaan materiaalia. Onhan siellä vaikka mitä, mutta ei juuri sitä mitä tarvitaan. Esimerkiksi kolmasluokkalaisten ylliin sopivaa lähdemateriaalia pronssikaudesta ei kyllä löydy. Pieni lapsi ei ymmärrä aikuisten maailman tekstejä.
Kommentit (52)
Kaupungit säästää kirjoissa. Tätä Helsinki on jauhanut jo 15 vuotta. Eikä kustanna edes matikan tai kielten kirjoja enää.
Mulla on ollut viime vuosina parikin kolmasluokkalaista, ja heillä aivan perinteiset ympän kirjat, muttei siellä ole kyllä ollut mitään pronssikaudesta.
Mitä ihmiset oppii nykyään mistään mitään kun tuojotetaan vain somettajien tyhjäpäisiä videoita ja kuunnellaan jotain Nicky Dicky Minajin twerkkausmusaa? Oksettavaa. Sitten tulee poliitikoiksi näitä, jotka ei ymmärrä mistään mitään. Tulevaisuus on kauhistuttava.
Kuulostaa kamalalta ja tosi sekavalta.
Vierailija kirjoitti:
Oho. Tuli moka. Yllissä olisi vaikka järvien rehevöityminen aiheena.
Aika kunnianhimoisia esimerkkejä sulla. Opsin mukaan kolmannen luokan tavoitteina ovat esimerkiksi maapallon ja mantereiden hahmottaminen tai yleisimpien kasvien tunnistaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oho. Tuli moka. Yllissä olisi vaikka järvien rehevöityminen aiheena.
Aika kunnianhimoisia esimerkkejä sulla. Opsin mukaan kolmannen luokan tavoitteina ovat esimerkiksi maapallon ja mantereiden hahmottaminen tai yleisimpien kasvien tunnistaminen.
Siis todella relevanttia. Voisiko keskittyä itse asiaan. Miten tuollainen kiertävien kirjojen systeemi toimii niillä, jotka jättävät asiat viime tippaan? Jää sitten tekemättä ja lukematta, kun kirja piti palauttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oho. Tuli moka. Yllissä olisi vaikka järvien rehevöityminen aiheena.
Aika kunnianhimoisia esimerkkejä sulla. Opsin mukaan kolmannen luokan tavoitteina ovat esimerkiksi maapallon ja mantereiden hahmottaminen tai yleisimpien kasvien tunnistaminen.
Siis todella relevanttia. Voisiko keskittyä itse asiaan. Miten tuollainen kiertävien kirjojen systeemi toimii niillä, jotka jättävät asiat viime tippaan? Jää sitten tekemättä ja lukematta, kun kirja piti palauttaa.
On relevanttia, koska yleisimpien kasvien tunnistaminen todellakin onnistuu ilman kirjoja. On olkiukkoilua keksiä esimerkkejä, jotka eivät ole todellisia.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmiset oppii nykyään mistään mitään kun tuojotetaan vain somettajien tyhjäpäisiä videoita ja kuunnellaan jotain Nicky Dicky Minajin twerkkausmusaa? Oksettavaa. Sitten tulee poliitikoiksi näitä, jotka ei ymmärrä mistään mitään. Tulevaisuus on kauhistuttava.
Ymmärtävät vain pyllynheilutusta, sama kuin ennen ulkoministerit.
Digi opetus on huonontanut kouluissa tuloksia ja äö:tä veikkaisin vahvasti. Kirjoista oppii paljon paremmin ja silmät tykkää. Tämä liiaksi digi opetukseksi siirtyminen ei ole positiivista.
Steinerkouluissa ei ole lainkaan oppikirjoja. Miksi muissakaan kouluissa täytyisi olla ja vielä jokaiselle omansa?
Ei minustakaan kirjoja tarvita jos monisteet ajaa saman asian. On ehkä luontoystävällisempää että on täsmä monisteet. Kouluajoilta muistan, et ei ikinä koko kirjaa käyty läpi kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Digi opetus on huonontanut kouluissa tuloksia ja äö:tä veikkaisin vahvasti. Kirjoista oppii paljon paremmin ja silmät tykkää. Tämä liiaksi digi opetukseksi siirtyminen ei ole positiivista.
En tiedä miten digiopetus voisi heikentää äö:tä, mutta enpä toisaalta edes tiedä mikä on äö.
-koulunsa ajat sitten käynyt.
Vierailija kirjoitti:
Ei minustakaan kirjoja tarvita jos monisteet ajaa saman asian. On ehkä luontoystävällisempää että on täsmä monisteet. Kouluajoilta muistan, et ei ikinä koko kirjaa käyty läpi kuitenkaan.
Hahhah, juuri tämä "kouluajoilta muistan". Sehän teidät kaikki pätevöittää kommentoimaan.
Niiden monistettavien juttujen ja tehtävien etsimisessä ja monistamisessa on ihan hullu homma. Koulussa voi olla kymmeniä opettajia, yksi kopiokone ja muutama tulostin. Minun luokastani lähimmät ovat tontin toisella puolella olevassa rakennuksessa ja niille on usein jono. Ja mitä tietokoneisiin tulee, ne ovat varauksen takana ja päärakennuksessa, josta niiden noutaminen vie kolmasosan oppitunnista.
Minulla on kahdeksan ryhmää ja noin 150 oppilasta. Saa siinä juosta ja laulattaa kopiokonetta.
Oppikirja on valmis paketti, aina valmiina käsillä. Ei siitä ole tarkoituskaan tehdä kaikkia tehtäviä vaan idea on, että opettaja valitsee sieltä sopivat. Kirjan lisäksi on digitaalisia materiaaleja sekä itse tekemääni että milloin mistäkin hihaan tarttunutta materiaalia. Mutta kirja on kyllä taivaan lahja, jonka puuttuminen tietää paljon lisätyötä.
Vierailija kirjoitti:
Steinerkouluissa ei ole lainkaan oppikirjoja. Miksi muissakaan kouluissa täytyisi olla ja vielä jokaiselle omansa?
Monet vanhemmat laittavat lapsensa Steiner-kouluun, koska he tietävät, ettei lapsi tavallisessa koulussa pärjäisi
No ei kouluissa ole niitä digimateriaalejakaan, kun ei ole edelleenkään toimivia läppäreitä tms. oppilaille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minustakaan kirjoja tarvita jos monisteet ajaa saman asian. On ehkä luontoystävällisempää että on täsmä monisteet. Kouluajoilta muistan, et ei ikinä koko kirjaa käyty läpi kuitenkaan.
Hahhah, juuri tämä "kouluajoilta muistan". Sehän teidät kaikki pätevöittää kommentoimaan.
Niiden monistettavien juttujen ja tehtävien etsimisessä ja monistamisessa on ihan hullu homma. Koulussa voi olla kymmeniä opettajia, yksi kopiokone ja muutama tulostin. Minun luokastani lähimmät ovat tontin toisella puolella olevassa rakennuksessa ja niille on usein jono. Ja mitä tietokoneisiin tulee, ne ovat varauksen takana ja päärakennuksessa, josta niiden noutaminen vie kolmasosan oppitunnista.
Minulla on kahdeksan ryhmää ja noin 150 oppilasta. Saa siinä juosta ja laulattaa kopiokonetta.
Oppikirja on valmis paketti, aina valmiina käsillä. Ei siitä ole tarkoituskaan tehdä kaikkia tehtäviä vaan idea on, että opettaja valitsee sieltä sopivat. Kirjan lisäksi on digitaalisia materiaaleja sekä itse tekemääni että milloin mistäkin hihaan tarttunutta materiaalia. Mutta kirja on kyllä taivaan lahja, jonka puuttuminen tietää paljon lisätyötä.
Olet oikeassa kirjojen suhteen, mutta onko oppilaiden lukutaito sillä tasolla, että he osaisivat lukea niitä?
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut viime vuosina parikin kolmasluokkalaista, ja heillä aivan perinteiset ympän kirjat, muttei siellä ole kyllä ollut mitään pronssikaudesta.
Onko ymppä ja historia sama asia?
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmiset oppii nykyään mistään mitään kun tuojotetaan vain somettajien tyhjäpäisiä videoita ja kuunnellaan jotain Nicky Dicky Minajin twerkkausmusaa? Oksettavaa. Sitten tulee poliitikoiksi näitä, jotka ei ymmärrä mistään mitään. Tulevaisuus on kauhistuttava.
Idioluutio on tapahtunut
Oho. Tuli moka. Yllissä olisi vaikka järvien rehevöityminen aiheena.