Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Koululainen ei tarvitse kirjoja; maailma on muuttunut"

Vierailija
30.08.2022 |

Tässä taas joku kaupungin virkamies on sitä mieltä, että opet voivat tehdä oppimateriaalin itse. Ainut vaan, ettei sitä ole mitoitettu työtehtäväksi, eikä siitä saa lainkaan palkkaa.

Usein kuulee väitteen, että netti on pullollaan materiaalia. Onhan siellä vaikka mitä, mutta ei juuri sitä mitä tarvitaan. Esimerkiksi kolmasluokkalaisten ylliin sopivaa lähdemateriaalia pronssikaudesta ei kyllä löydy. Pieni lapsi ei ymmärrä aikuisten maailman tekstejä.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009036248.html

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ollut viime vuosina parikin kolmasluokkalaista, ja heillä aivan perinteiset ympän kirjat, muttei siellä ole kyllä ollut mitään pronssikaudesta.

Onko ymppä ja historia sama asia?

Minun mielestäni ei ole, aloittajan mielestä ilmeisesti on.

Vierailija
22/52 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä on menossa toimivan koulusysteemim täydellinen romuttaminen ja alasajo. Kyllä tähän herätään joskus, mutta sitä ennen tuhotaan yksi sukupolvi ja kansantalous.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä idea tuossa kirjattomuudessa on?

Ainakin itse sitten ostan omille lapsille oppikirjat. Tällainen kasvattaa luokkaeroja.

Vierailija
24/52 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö opetushallituksessa ole enää oppimisen ammattilaisia työssä? Sanoma tekee isoa businesta digimateriaaleilla eikä sieltä voi odottaa oppilaan kannalta fiksuimpia ratkaisuja.

Vierailija
25/52 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetushallitus ei aja oppilaiden etua, jos alaluokkien kirjat ja varsinkin harjoituskirjat poistetaan.

Vierailija
26/52 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulu on nykyään naurettavaa pelleilyä. Ei tule läksyjä, puhelimelta selataan jotain jos jaksetaan, jopa oppitunneilla. Lapsettomat ei arvaakaan millaiseksi sekoiluksi homma on mennyt.

Vierailija
27/52 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulu on nykyään naurettavaa pelleilyä. Ei tule läksyjä, puhelimelta selataan jotain jos jaksetaan, jopa oppitunneilla. Lapsettomat ei arvaakaan millaiseksi sekoiluksi homma on mennyt.

Kyllä aika erikoista tuntuu olevan. Ja kun koulun ei ole tarkoitus vain opettaa tietoja vaan myös erilaisia taitoja mitä aikuisena on pakko osata. Esim että paikkoihin mennään ajoissa ja opetellaan aikatauluttamaan omaa päivää ja työskentelyä ja tekemään asioita mitkä ei ole niin kivoja.

Vierailija
28/52 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupungit säästää kirjoissa. Tätä Helsinki on jauhanut jo 15 vuotta. Eikä kustanna edes matikan tai kielten kirjoja enää.

Toisaalta koulu tekee myös omat päätöksensä - ostaako oppikirjat kaikille vai käyttääkö rahat esim henkilökuntaan. Yhden henkilön palkoilla ostaa kirjat kaikille Se on valintakysymys. Kaikkea ei voi saada.

Vierailija
29/52 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläkoulussa pitää lukea useampi kirja suomen kielen tunnilla. Joutuu itse ostamaan kirjan koska koululla tai kirjastossa ei niitä ole.

Vierailija
30/52 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan hauskaa sellaiselle lapselle, joka omaksuisi asiat parhaiten kirjoista. Kaikki ihmiset ei suinkaan pysty mitään digiä lukemaan. Itse esim olen tällainen. Lyhyet tekstit menee sähköisinä, pitkät ei millään.

Tuntuu sille että on löydetty ultimaattinen keino saavuttaa peruskoulun perimmäinen päämäärä, tasapäistäminen. Kun kukaan ei osaa mitään, on kaikki tasan samalla viivalla.

Kohta keksitään joku tapa kitkeä luonnostaan lahjakkaista lahjakkuus.

Vierailija
31/52 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yläkoulussa pitää lukea useampi kirja suomen kielen tunnilla. Joutuu itse ostamaan kirjan koska koululla tai kirjastossa ei niitä ole.

Tämä on typerää. Kirosin tätä yliopistossa usein. Pistetään lukemaan määräajassa kirja, mitä on koulun kirjastossa yksi kappale. Missään muussa kirjastossa sitä ei ole saatavilla, eikä välttämättä kaupoissakaan.

Vierailija
32/52 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä toinen, jota väsyttää ihmisten opettajan työhön ja koulumaailmaan kohdistuva kommentointi oman (ja ehkä omien lasten) koulukokemuksen pohjalta. Ryhmät ovat todella heterogeenisiä, varsinkin Helsingissä. Ne ovat myös isoja. Opettajat usein etsivät opetuksen tueksi lisämateriaalia, ja lisämaustetta netistä, plus teettävät projekteja oppilailla. Nämä eivät korvaa ammattilaisen tekemää oppikirjaa missään nimessä. Jos teet ilmaiseksi oppimateriaalia ja monistat sen oppilaille niin onnea vaan, jos edes puolella oppilaista on monisteet mukana seuraavalla oppitunnilla saati sitten kokeisiin valmistautuessa. Tämä varsinkin alakoulussa, mutta myös yläkoulussa.

Terveisin peruskoulun kieltenopettaja

Vierailija
33/52 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä idea tuossa kirjattomuudessa on?

Ainakin itse sitten ostan omille lapsille oppikirjat. Tällainen kasvattaa luokkaeroja.

En tiedä sinun lapsestasi, mutta omani eivät ainakaan tekisi vapaa-ajallaan minun ostamiani koulukirjoja.

Ovat kyllä hyviä oppilaita ja huolehtivat koulunkäynnistään. Mutta diiliin kuuluvat vain koulun antamat tehtävät.

Vierailija
34/52 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä toinen, jota väsyttää ihmisten opettajan työhön ja koulumaailmaan kohdistuva kommentointi oman (ja ehkä omien lasten) koulukokemuksen pohjalta. Ryhmät ovat todella heterogeenisiä, varsinkin Helsingissä. Ne ovat myös isoja. Opettajat usein etsivät opetuksen tueksi lisämateriaalia, ja lisämaustetta netistä, plus teettävät projekteja oppilailla. Nämä eivät korvaa ammattilaisen tekemää oppikirjaa missään nimessä. Jos teet ilmaiseksi oppimateriaalia ja monistat sen oppilaille niin onnea vaan, jos edes puolella oppilaista on monisteet mukana seuraavalla oppitunnilla saati sitten kokeisiin valmistautuessa. Tämä varsinkin alakoulussa, mutta myös yläkoulussa.

Varmasti väsyttää. Mutta nämä tällaiset uudistukset haisee niille uudistuksille, mitkä tehdään ihan vain uudistamisen vuoksi. Ja itse ainakin olen hyvin kiinnostunut siitä millaista koulussa on ja oppiiko lapseni siellä oikeasti mitään.

Vierailija
35/52 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kirjasto? on meinaa täynnä kirjoja

Vierailija
36/52 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta se voisi olla ihan hyväkin idea, jos vaikka maanlaajuisesti opettajat tekisivät oppimateriaalit kollaboratiivisesti. Työmäärä olisi vähäinen opettajaa kohden, eikä tarvitsisi rikastuttaa ahneita kustantajia veronmaksajien rahoilla.

Vierailija
37/52 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, puhutaan yläkoulusta. Tuskin tehtävänantona on etsiä tiettyä kirjaa itse ja lukea se määräajassa. Jokun romaanin varmasti joutuu etsimään ja ehkä jopa saa jonkin suosituslistan mukaan kirjastoon.

Vierailija
38/52 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmasti väsyttää. Mutta nämä tällaiset uudistukset haisee niille uudistuksille, mitkä tehdään ihan vain uudistamisen vuoksi. Ja itse ainakin olen hyvin kiinnostunut siitä millaista koulussa on ja oppiiko lapseni siellä oikeasti mitään.

Öö, nyt kyllä missasit pointtini ihan täysin. Kannatan siis oppikirjojen käyttämistä ja myös niiden kierrätystä järkevissä rajoissa (ei niin, että kirjoja on vain puolelle ikäluokasta ja niiden käytössä vuorotellaan), esim että kielten tekstikirja kiertää oppilailla sen viitisen vuotta (harvat enää päällystävät kirjoja ja joskus ne kestävät vain sen pari-kolme vuotta). Opettajan ei kuulu haalia oppimateriaalia itse, saati sitten oppilaiden. Peruskoulussa aniharva on kykenevä kriittiseen tiedonhakuun ja olennaisen seulomiseen nettiaineistosta. Wikipedia ei ole oppikirja.

Vierailija
39/52 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öö, nyt kyllä missasit pointtini ihan täysin. Kannatan siis oppikirjojen käyttämistä ja myös niiden kierrätystä järkevissä rajoissa (ei niin, että kirjoja on vain puolelle ikäluokasta ja niiden käytössä vuorotellaan), esim että kielten tekstikirja kiertää oppilailla sen viitisen vuotta (harvat enää päällystävät kirjoja ja joskus ne kestävät vain sen pari-kolme vuotta). Opettajan ei kuulu haalia oppimateriaalia itse, saati sitten oppilaiden. Peruskoulussa aniharva on kykenevä kriittiseen tiedonhakuun ja olennaisen seulomiseen nettiaineistosta. Wikipedia ei ole oppikirja.

Tämä tuntuu unohtuvan kun niitä digidigejä tungetaan joka paikkaan. Vaikka diginatiivilapsi osaa käyttää härveleitä kuinka näppärästi, hänen tiesonhakutaitonsa eivät kasva siinä samalla. Tai hakutaito toki saattaa kasvaa, mutta kyky arvioida tiedon lähdettä ei.

Vierailija
40/52 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Netti on pullollaan tietoa." Tuo lause herättää suurta hilpeyttä. Netin tietojen paikkansapitävyydestä, lähteistä jne. ei ole mitään takuita. Netissä olevan materiaalin laatua ei valvo kukaan, sitä ei ladata sinne, koska se on totta, tai että se opettaisi kenellekään mitään, tai auttaisi ihmisiä. Valtaosa sisällöstä ladataan, jotta sillä saadaan klikkejä, huomiota ja siten mainostuloja.

Koulukirjat laatii yleensä pätevät alansa koulutetut asiantuntijat. Kokonaisuudet on huolellisesti harkittuja ja mietittyjä ja materiaalit luodaan opiskelua varten.

Absurdia, että jonkun mielestä on hyvä idea laittaa lapset vaan nettiin opiskelemaan. Ensin pitäisi oppia lähdekriittisyyttä. Vähintään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kuusi