Somen keskustelu influensserien kirjailijuudesta
Mitä tunteita ja ajatuksia aihe herättää? Nyt on siis noussut esiin, että Wsoy järjestää sometähdille ilmaista kirjoittajakoulutusta.
Minusta on erittäin tervetullutta, että aiheesta vihdoin puhutaan. Tämäkö on suomalaisen kirjallisuuden tulevaisuus? Pelkästään somejulkkisten kirjoittamia b-luokan kirjoja?
Ja ilmiö on ollut olemassa jo jonkin aikaa. Kosmos ainakin on sellaisia kustantamoita, jonne ei kannata lähettää käsikirjoitusta, jollei ole sometähti tai muu julkkis.
Kommentit (7)
Ketä noi tollaset on. Kuullostaa joltakin infulennsan tartuttajilta
Vierailija kirjoitti:
Se kertoo siitä, että kustantamoilla on rahaa sekä siitä, mitä ihmiset lukevat ja mistä he ovat valmiita maksamaan.
Jotenkin irvokas tulevasuus edessä. Ihmiset seuraa somessa, kuinka joku influensseri kokkaa ruokaa keittiössään, sitten ostetaan vaatteet influesserin suunnittelemasta vaatemallistosta, luetaan samaisen vaikuttajan kökköä kirjaa ja nostetaan seinälle vaikuttajan maalaama huono taulu.
Vierailija kirjoitti:
Ketä noi tollaset on. Kuullostaa joltakin infulennsan tartuttajilta
Ne on niitä prisman mainoksessa olevia tylyttäjiä pöydän ympärillä, jotka näyttäs lähes työpaikkakiusaavan porukalla sitä yhtä joka kantaa huolta firman asioista ja kertoo vain oman mielipiteensä.
Aika monelle lukijalle on ollut jo aiemmin tärkeää se että kuka kirjailija on, miltä näyttää, miten esiintyy mediassa jne.
Ei tässä sikäli mitään uutta ole. Kunhan on viety entistä pidemmälle vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se kertoo siitä, että kustantamoilla on rahaa sekä siitä, mitä ihmiset lukevat ja mistä he ovat valmiita maksamaan.
Jotenkin irvokas tulevasuus edessä. Ihmiset seuraa somessa, kuinka joku influensseri kokkaa ruokaa keittiössään, sitten ostetaan vaatteet influesserin suunnittelemasta vaatemallistosta, luetaan samaisen vaikuttajan kökköä kirjaa ja nostetaan seinälle vaikuttajan maalaama huono taulu.
Eiköhän sinne sekaan mahdu ihan muitakin.
Onko kirjallisuus sitten muutenkaan ollut kovin hyvää ainakaan viime aikoina? Ihan ihmeellisiä uutuusteoksia hehkutetaan perinteisessä ja sosiaalisessa mediassa vaikka ovat parhaimmillaankin erittäin keskinkertaisia.
Se kertoo siitä, että kustantamoilla on rahaa sekä siitä, mitä ihmiset lukevat ja mistä he ovat valmiita maksamaan.