Ekaluokkalaisen läksyjen kuittaaminen?!?
Onko teidän koulussanne/luokallanne käytäntö, että vanhemman pitää kuitata oppikirjaan erikseen jokaisen aineen osalta läksyt, että ne on tarkastettu? Käsittämätöntä ja turhaa touhua. Mitä hyötyä tästä edes on, koska jos lapsi ei kerro (kaikkia) läksyjä niin mistä vanhempi voi ne tietää? Kuitenkin lapsen mukaan tarkistavat läksyt vielä koulussa.
Kommentit (18)
Ehkäpä ptettu käyttöön siksi, kun huomattu, ettei vanhemmat enää vahdi mitään ja läksyt jäävät usealta tekemättä.
Siinä onkin yksi todella kauhea vaiva taas vanhemmuudesta katsoa lapsen koulutehtävien perään. Kerkeiskö edes minuutin irrottautua somesta?
opettaja näkee mitkä läksyt lapsi on tehnyt vanhempien kanssa
Kyllä, luulen että tätä tehdään siksi että vastuutetaan vanhempia osallistumaan lapsen koulunkäyntiin.
Vierailija kirjoitti:
opettaja näkee mitkä läksyt lapsi on tehnyt vanhempien kanssa
No mitä sitten? Tärkeintä on luoda läksyjen tekemisestä rutiini aloittelevalla koululaisella, ei se tuotos.
varsinki lukuläksyissä lapset huijaa
Vierailija kirjoitti:
Ehkäpä ptettu käyttöön siksi, kun huomattu, ettei vanhemmat enää vahdi mitään ja läksyt jäävät usealta tekemättä.
Siinä onkin yksi todella kauhea vaiva taas vanhemmuudesta katsoa lapsen koulutehtävien perään. Kerkeiskö edes minuutin irrottautua somesta?
Oletpa tympeä
oon lapsi ja huijasin tänääkin xd sori älä suutu et tunne mua niin saanks anteeks
Vierailija kirjoitti:
Ne läksyt on siellä Wilmassa. Kyllä ekaluokkalaisen läksyjen tekoa pitää vahtia ja tukea.
Ei ole meidän alakoululaisten läksyt wilmassa. Ekaluokkalaisen (siis lukion eka) läksyt kyllä on, mutta niitä ei mun tarvitse kyllä kuitata.
Vierailija kirjoitti:
oon lapsi ja huijasin tänääkin xd sori älä suutu et tunne mua niin saanks anteeks
vastasin tällä sellaseen kohtaan jossa henkilö sano et varsinkin lukuläksyissä lapset huijaa mut en osannu tehä oikein niin nyt pitää kertoo erikseen tässä
Vierailija kirjoitti:
varsinki lukuläksyissä lapset huijaa
siis tähän vastasin ja joo oli pakko selventää vaikka kaikki ymmärsi
Lukuläksyn osalta tuommoinen monesti on käytössä - vanhempi kuittaa harjoitelluksi.
Tämä voi olla myös ns kollektiivinen toimenpide, jos luokalla on porukkaa, joka ei tee läksyjään, niin jottei joku leimaudu, kaikilta edellytetään samoja toimia. Aivan oikein, että vastuutetaan vanhemmat myös osallistumaan lapsen kasvatukseen.
Ekaluokkalaiset vasta opettelevat läksyjen tekoa ja muistamista, joten vanhempien tulee toimia valvojina että ne tehdään
Vierailija kirjoitti:
Ekaluokkalaiset vasta opettelevat läksyjen tekoa ja muistamista, joten vanhempien tulee toimia valvojina että ne tehdään
Osaatko lukea? Luitko aloituksen? Kristallipallostako se vanhempi selvittää, mitä oli läksynä? Soittaa illalla opettajalle? Jos lapsi sanoo, että ei ole läksyjä, pitääkö vanhemman ratsata koulukirja ja koittaa etsiä, onko siellä jotain tehtäviä merkitty? Valvooko opettaja, että jokainen merkitsee läksytehtävät edes kirjaan? Mistä vanhempi tietää, onko lapsella edes läksykirjat repussa mukana?
En ymmärrä alkuunkaan tuota käytäntöä. Mitä vikaa on vuosikymmeniä toimineessa järjestelmässä, jossa läksyt tarkistetaan koulussa ja jos ne on tekemättä, sitten otetaan yhteyttä vanhempiin? Etenkin kun ne läksyt aloituksen mukaan tarkistetaan silti koulussa.
Älyvapaa tapa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ekaluokkalaiset vasta opettelevat läksyjen tekoa ja muistamista, joten vanhempien tulee toimia valvojina että ne tehdään
Osaatko lukea? Luitko aloituksen? Kristallipallostako se vanhempi selvittää, mitä oli läksynä? Soittaa illalla opettajalle? Jos lapsi sanoo, että ei ole läksyjä, pitääkö vanhemman ratsata koulukirja ja koittaa etsiä, onko siellä jotain tehtäviä merkitty? Valvooko opettaja, että jokainen merkitsee läksytehtävät edes kirjaan? Mistä vanhempi tietää, onko lapsella edes läksykirjat repussa mukana?
En ymmärrä alkuunkaan tuota käytäntöä. Mitä vikaa on vuosikymmeniä toimineessa järjestelmässä, jossa läksyt tarkistetaan koulussa ja jos ne on tekemättä, sitten otetaan yhteyttä vanhempiin? Etenkin kun ne läksyt aloituksen mukaan tarkistetaan silti koulussa.
Älyvapaa tapa.
Ekaluokkalaisilla on yleensä max. kolme kirjaa. Niitä säilytetään useimmiten koulussa. Läksykirja on repussa. Usko tai älä, mutta useimmat opet (ja ohjaajat) merkitsevät joka ikisen ekaluokkalaisen läksyt alussa. Eli: kristallipalloa ei tarvita. Kurkkaa vain sinne reppuun, ota se kirja, avaa se läksymerkin kohdalta (tai sen puuttuessa, näin alkusyksystä s.4 tms.) ja ta-daa, siellä se läksy on! Jos taas reppu on tyhjä, lapsesi on onnistunut tunkemaan kirjan pulpettiin/lokeroon/kaverin reppuun tai jättänyt sen naulakolle tai lattialle. Sitten voit laittaa opelle viestin, että läksy tekemättä, koska kirjaa ei ollut. Jatkossa ope seuraa tarkemmin sinun lapsesi kirjojen tilannetta.
Ihan oikeasti moni ekaluokkalainen ei vielä kykene itsenäisesti huolehtimaan läksyistään. Useimmille lapsille on kuitenkin äärettömän tärkeää, että tekee asiat juuri niinkuin ope on sanonut ja unohduksista seuraa iso harmi.
Onhan se kauheaa, kun joutuu osallistumaan koululaisen arkeen. Ekaa kertaa ei voi vaan lyödä tablettia käteen.
Ihan perusasia katsoa ekaluokkalaisen läksyt ja laittaa puumerkki. Nopeuttaa myös sruraavaa tuntia, kun ope näkee, että läksyt tarkistettu ja oikein. Päästään eteenpäin.
Lapsi on nyt tokalla. Ainakin ekalla luokalla oli käytäntö, että lukuläksyt kuitataan erilliseen lukuläksykorttiin. Mitään muita läksyjä ei kuitata. En siis oikein tiennyt, mitä oisin ap:n gallupiin vastannut.
Mun mielestä käytäntö on hyvä, koska lukuläksyissä osa lapsista muuten varmaan huijaa vähän liikaa. Itse kyllä tarkistin lapselta kaikissa aineissa, että läksyt on tehty, ja luulen suurimman osan vanhemmista toimivan samoin.
Ne läksyt on siellä Wilmassa. Kyllä ekaluokkalaisen läksyjen tekoa pitää vahtia ja tukea.