Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Esimerkki Suomen koulutuksen ongelmista (ja samalla sen mahdollisesta toimimisesta)

Vierailija
15.07.2022 |

Lapseni oli jo ennen kouluikää erittäin kiinnostunut matematiikasta. Kotoa ei siis tullut painostusta vaan kyse oli aidosta kiinnostuksesta. Ala-asteella sai tehdä tavallisia kirjan tehtäviä ja niiden jälkeen saman kirjan lisätehtäviä. Ei kolmosluokan matikankirjan lisätehtävät ole mielekkäitä jos on tottunut laskemaan avaruusgeometriaa ja neliöjuuria. Opettaja halusi vain että lapsi tappaa aikaa. Ja sitä se olikin, ei oppinut mitään uutta. Kiinnostus matikkaa kohtaan laski ja laski. Kesäloma ennen yläastetta palautti tilanteen siihen, että luvut taas kiinnostivat. Yläasteen ensimmäisellä matikantunnilla opettaja oli sitten jo antanut lisätehtäviä. Kunnollisia kerrankin. Sai opiskella seuraavan vuoden asioita ja asioita koulumatematiikan ulkopuolelta. Pian teki lukion kirjoja tunneilla. Tätä jatkui yläasteen ajan ja kiinnostus matikkaa kohtaan kasvoi haasteiden myötä. Kun sai pohtia ratkaisematonta matematiikkaa pinta-alan laskemisen sijaan. Lukioon mennessä pelkäsi, että joutuu sitten käymään taas kaiken uudelleen tunneilla. Ei joutunut. Tunneille ei ollut pakko mennä ja sai tenttiä matikan ihan vapaasti ja hyvin arvosanoin. Syksyllä ylppärit ja uskon että hyvin menee.

Ala-asteella järjestely ei toiminut mitenkään. Yläasteella en olisi voinut toivoa parempaa. Lukio oli hyvä. Arvoisat vauvapalstalaiset, antaa tulla p*skamyrskyä

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ok

Tää ei oo mikään mielipidekirjotuspalsta

Jos haluut valittaa nii lähetä juttus vaikka ylelle

Vierailija
2/16 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ihan sama juttu koko peruskoulun 20 vuotta sitten. Ainakin yläkoulun osalta menty näemmä eteenpäin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä tuuri yläasteella. Meillä ihan eri kokemus, ei kaikkia kiinnosta eriyttää

Vierailija
4/16 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis teki lukion kirjoja tunneilla? Eli niitä tehtäviä varmaankin tarkoitit. Ja silti väität ettei laskenut pinta-alaa. Lukiossa nimenomaan integraalit tulevat.

ohis

Vierailija
5/16 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain loistaa kun ei eriytetty vaan minäkin olin siinä porukassa älymystöä jo ihan perustahdissa pysymisen perusteella.

Vierailija
6/16 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis teki lukion kirjoja tunneilla? Eli niitä tehtäviä varmaankin tarkoitit. Ja silti väität ettei laskenut pinta-alaa. Lukiossa nimenomaan integraalit tulevat.

ohis

:D joo ei siis lukion kirjoja tehtaillut vaan opiskeli niiden asioita

Ja pinta-alalla tarkoitin jotain perus neliön pinta-ala=aˆ2 plaa plaa

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/16 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulu paranisi jos opiskeltaisiin enemmän taitoaineita, esim. auton huoltoa, puiden kaatoa ym. varsinaisten tietoaineiden ohella. Erityisesti taitoaineiden ryhmissä olisi eri ikäisiä ihmisiä, aikuisia ja nuoria.

Ei ole hyvä sulloa samanikäisinä nuoria yhteen luokkaan, syntyy putkiajattelua, kiusaamista ym.

Koko koululaitos vaan radikaalisti uudistukseen. Miksi kehittäminen on niin vaikeaa? Aloitetaan vaikka kokeiluilla.

Vierailija
8/16 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulu paranisi jos opiskeltaisiin enemmän taitoaineita, esim. auton huoltoa, puiden kaatoa ym. varsinaisten tietoaineiden ohella. Erityisesti taitoaineiden ryhmissä olisi eri ikäisiä ihmisiä, aikuisia ja nuoria.

Ei ole hyvä sulloa samanikäisinä nuoria yhteen luokkaan, syntyy putkiajattelua, kiusaamista ym.

Koko koululaitos vaan radikaalisti uudistukseen. Miksi kehittäminen on niin vaikeaa? Aloitetaan vaikka kokeiluilla.

Mitä tällä saavutetaan? Jokaisen tulee osata lukea, laskea ja mielellään myös auttavasti englantia. Auton huoltotaitoa tarvitsee ehkä promille kansasta ja puiden kaatoa vielä harvempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/16 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivotaan, että ei käy kuin veljelleni, joka kyllä osasi ne yo-kirjoitusten vaikeimmat tehtävät, mutta ei selvinnyt helpoista, koska ne olivat liian helppoja.

Vierailija
10/16 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivotaan, että ei käy kuin veljelleni, joka kyllä osasi ne yo-kirjoitusten vaikeimmat tehtävät, mutta ei selvinnyt helpoista, koska ne olivat liian helppoja.

Liian helppoja?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/16 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulu paranisi jos opiskeltaisiin enemmän taitoaineita, esim. auton huoltoa, puiden kaatoa ym. varsinaisten tietoaineiden ohella. Erityisesti taitoaineiden ryhmissä olisi eri ikäisiä ihmisiä, aikuisia ja nuoria.

Ei ole hyvä sulloa samanikäisinä nuoria yhteen luokkaan, syntyy putkiajattelua, kiusaamista ym.

Koko koululaitos vaan radikaalisti uudistukseen. Miksi kehittäminen on niin vaikeaa? Aloitetaan vaikka kokeiluilla.

Mitä tällä saavutetaan? Jokaisen tulee osata lukea, laskea ja mielellään myös auttavasti englantia. Auton huoltotaitoa tarvitsee ehkä promille kansasta ja puiden kaatoa vielä harvempi.

Hyvinvoivia nuoria

Vierailija
12/16 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulu paranisi jos opiskeltaisiin enemmän taitoaineita, esim. auton huoltoa, puiden kaatoa ym. varsinaisten tietoaineiden ohella. Erityisesti taitoaineiden ryhmissä olisi eri ikäisiä ihmisiä, aikuisia ja nuoria.

Ei ole hyvä sulloa samanikäisinä nuoria yhteen luokkaan, syntyy putkiajattelua, kiusaamista ym.

Koko koululaitos vaan radikaalisti uudistukseen. Miksi kehittäminen on niin vaikeaa? Aloitetaan vaikka kokeiluilla.

Mitä tällä saavutetaan? Jokaisen tulee osata lukea, laskea ja mielellään myös auttavasti englantia. Auton huoltotaitoa tarvitsee ehkä promille kansasta ja puiden kaatoa vielä harvempi.

Kyllä minä ainakin olisin tarvinnut oppeja proppujen vaihtamiseen, hajulukon puhdistamiseen, pyörän renkaiden vaihtoon, moottorisahan käyttöön jne. Tällaiset voisivat hyvin olla valinnaisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/16 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matikan opettamisessa luokanopettajalla ja matematiikan aineenopella ehkä hieman eri lähtökohdat

Vierailija
14/16 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivotaan, että ei käy kuin veljelleni, joka kyllä osasi ne yo-kirjoitusten vaikeimmat tehtävät, mutta ei selvinnyt helpoista, koska ne olivat liian helppoja.

Lukion pitkä matematiikka on aivan erilaista kuin se "arkimatematiikka", joka perustuu enemmän päättelyyn ja yhteen-, kerto-, jako- ja vähennyslaskujen osaamiseen.  Siksi ne ovat pitkän matematiikan lukijoille "liian helppoja". Olen tavannut ihmisen, joka oli erehtynyt kirjoittamaan paremman tuloksen toivossa lyhyen matematiikan, vaikka oli lukiossa opiskellut pitkää. Jälkeen päin oli todennut, että olisi osannut paljon paremmin sen vuoden pitkän matematiikan ylioppilastehtävät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/16 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulu paranisi jos opiskeltaisiin enemmän taitoaineita, esim. auton huoltoa, puiden kaatoa ym. varsinaisten tietoaineiden ohella. Erityisesti taitoaineiden ryhmissä olisi eri ikäisiä ihmisiä, aikuisia ja nuoria.

Ei ole hyvä sulloa samanikäisinä nuoria yhteen luokkaan, syntyy putkiajattelua, kiusaamista ym.

Koko koululaitos vaan radikaalisti uudistukseen. Miksi kehittäminen on niin vaikeaa? Aloitetaan vaikka kokeiluilla.

Mitä tällä saavutetaan? Jokaisen tulee osata lukea, laskea ja mielellään myös auttavasti englantia. Auton huoltotaitoa tarvitsee ehkä promille kansasta ja puiden kaatoa vielä harvempi.

Kyllä minä ainakin olisin tarvinnut oppeja proppujen vaihtamiseen, hajulukon puhdistamiseen, pyörän renkaiden vaihtoon, moottorisahan käyttöön jne. Tällaiset voisivat hyvin olla valinnaisia.

Eihän ylioppilaitten tarvitse tuollaista osata. He palkkaavat duunarin tekemään ne hommat, kun ovat itse hyväpalkkaisissa hommissa. Ei kun ... tuohan oli jokseenkin totta vielä 1950-luvulla, mutta kyllä nykyäänkin voi maisteri joutua ihan itse avaamaan tukkeutuneen viemärin, kun hyväpalkkaiset putkimiehet viettävät ansaitsemaansa vapaa-aikaa.

Kaikki eivät tarvitse kaikkea, mutta yläasteellakin pitäisi olla pakolliset teknisen ja tekstiilityön kurssit jokaiselle. Samoin kotitalous ym. sellaiset, joita jokainen tulee jossakin elämänvaiheessa tarvitsemaan. Toisaalta, peruskoulussa pitäisi antaa vähintään vapaavalintaisina perusoppeja niin tulevalle rakentajalle, laivanrakennusinsinöörille, puutarhurille, maanviljelijälle, näyttelijälle, tulkille ...  Eli ei ajatella niin, että "eihän KAIKKI niitä taitoja kuitenkaan tarvitse".

Vierailija
16/16 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap halusi aloittaa ketjun, jossa kehuu omaa lastaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi viisi