Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhan sähköauton (5v) voi kohta kohta kai täälläkin jättää kierrätyspisteeseen?

Vierailija
12.07.2022 |

On liian kallista korjata. Ihanan ympäristöystävällistä.
https://www.seiska.fi/katso/Suoratoisto/Jatesokki-Norjassa-uudenkarheit…

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi jättäisit jos siinä ei ole niin isoa vikaa että ei kannata korjata? Muuten toki, samalla tavalla kuin bensa-autonkin kun on sama ongelma että ei kannata korjata.

Vierailija
2/19 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

toistaiseksi joo, mutta niiden kierrättäminen on niin kallista, että kohta, kun ne yleistyvät,  niihin tulee kierrätysmaksu ja kierrätysvero

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi jättäisit jos siinä ei ole niin isoa vikaa että ei kannata korjata? Muuten toki, samalla tavalla kuin bensa-autonkin kun on sama ongelma että ei kannata korjata.

no ei todellakaan kannata maksaa 2000e jostain akun vaihdon työstä (+ akku 20000-60000e)

Vierailija
4/19 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole normaalia, että kymmenien tuhansien hintainen auto on 5:n vuoden päästä kannattamaton korjata.

Vierailija
5/19 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole normaalia, että kymmenien tuhansien hintainen auto on 5:n vuoden päästä kannattamaton korjata.

Mutta onhan se uudenkin auton hankkiminen tilalle toisaalta ihanan "halpaa"...varsinkin jos uuden karheasta "vanhasta" 50.000€

Vierailija
6/19 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha sähköauto on SER-jätettä ja sen voi jättää maksutta kierrätyspisteeseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/19 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi jättäisit jos siinä ei ole niin isoa vikaa että ei kannata korjata? Muuten toki, samalla tavalla kuin bensa-autonkin kun on sama ongelma että ei kannata korjata.

no ei todellakaan kannata maksaa 2000e jostain akun vaihdon työstä (+ akku 20000-60000e)

Ihan sähköautosta riippuen, Nissanin autoon maksoi asennettuna uusi akku kuutisen tuhatta.

Vierailija
8/19 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi jättäisit jos siinä ei ole niin isoa vikaa että ei kannata korjata? Muuten toki, samalla tavalla kuin bensa-autonkin kun on sama ongelma että ei kannata korjata.

no ei todellakaan kannata maksaa 2000e jostain akun vaihdon työstä (+ akku 20000-60000e)

Ihan sähköautosta riippuen, Nissanin autoon maksoi asennettuna uusi akku kuutisen tuhatta.

Eli pelkkä akku maksaa keskiverto suomalaisen auton pitäjän auton kolminkertaisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/19 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköauto on egoteko ei muuta.

Vierailija
10/19 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi jättäisit jos siinä ei ole niin isoa vikaa että ei kannata korjata? Muuten toki, samalla tavalla kuin bensa-autonkin kun on sama ongelma että ei kannata korjata.

no ei todellakaan kannata maksaa 2000e jostain akun vaihdon työstä (+ akku 20000-60000e)

Ihan sähköautosta riippuen, Nissanin autoon maksoi asennettuna uusi akku kuutisen tuhatta.

Eli pelkkä akku maksaa keskiverto suomalaisen auton pitäjän auton kolminkertaisesti.

Ehkä, mutta maksaa itselläni alle 18kk itsensä takaisin verrattuna dieseliin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/19 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole normaalia, että kymmenien tuhansien hintainen auto on 5:n vuoden päästä kannattamaton korjata.

Sähköautoasiantuntija M.Ohisalo kertoo olevansa toista mieltä:

"Maria Ohisalo Joensuussa: ”Kun diesel-auto vaihtuu sähköautoon, poistuu omasta taloudesta yksi huoli”"

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/c6c6babe-e6f3-4dd5-a9d2-bf903ff48…

Vierailija
12/19 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole normaalia, että kymmenien tuhansien hintainen auto on 5:n vuoden päästä kannattamaton korjata.

Sähköautoasiantuntija M.Ohisalo kertoo olevansa toista mieltä:

"Maria Ohisalo Joensuussa: ”Kun diesel-auto vaihtuu sähköautoon, poistuu omasta taloudesta yksi huoli”"

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/c6c6babe-e6f3-4dd5-a9d2-bf903ff48…

Vaikka sähköauto olisi 2 kertaa kalliimpi ja kesto vain puolet tai alle diesel-auton?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/19 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanha sähköauto on SER-jätettä ja sen voi jättää maksutta kierrätyspisteeseen.

Ei toimi noin vain. Korkeajännitteinen sähköauton akku voi olla hengenvaarallinen, se on asiantuntijan toimesta maadoitettava ja varmistettava turvalliseksi. Sitäpaitsi akku painaa 400-1000kiloa, sitä ei noin vain jätetä mihinkään..

Vierailija
14/19 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan autoni käytettynä. Autoni saa maksaa noin 5000 euroa, joten ei mitään mahdollisuutta edes ostaa sähköautoa. Ihan omituinen ajatuskin, että maksaisin pelkästään akun vaihdosta noin paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/19 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostan autoni käytettynä. Autoni saa maksaa noin 5000 euroa, joten ei mitään mahdollisuutta edes ostaa sähköautoa. Ihan omituinen ajatuskin, että maksaisin pelkästään akun vaihdosta noin paljon.

Se on juurikin syy miksi sähköautoa pakotetaan meille.  Suuri, valtava pisnes. 2-kertainen romutuskiertonopeus, kaikki kalliimpaa: huolto, varaosat, vakuutukset, tulevaisuudessa myös energia kalliimpaa. Sähköautossa on enemmän komponetteja kuin perinteisessä. Kaikki voittaa -paitsi se joka omilla rahoillaa ostaa auton.

Vierailija
16/19 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostan autoni käytettynä. Autoni saa maksaa noin 5000 euroa, joten ei mitään mahdollisuutta edes ostaa sähköautoa. Ihan omituinen ajatuskin, että maksaisin pelkästään akun vaihdosta noin paljon.

Se on juurikin syy miksi sähköautoa pakotetaan meille.  Suuri, valtava pisnes. 2-kertainen romutuskiertonopeus, kaikki kalliimpaa: huolto, varaosat, vakuutukset, tulevaisuudessa myös energia kalliimpaa. Sähköautossa on enemmän komponetteja kuin perinteisessä. Kaikki voittaa -paitsi se joka omilla rahoillaa ostaa auton.

Tässä tuli totuus.

Sähköautopakotus on suoraan verrattavissa p*skalakiuudistukseen. Täysin toimiva systeemi pakkovaihdatetaan uuteen lyhyempi-ikäiseen ja käyttäjälle monta kertaa kalliimpaan.

Ekologisuus on kaukana tästä touhusta. Sähköautojen akusto on ongelmajätettä, uusia umpikaivoja joutuu tyhjäyttämään pahimmillaan kerran kuussa (vanhalla sakokaivosysteemillä kerran vuodessa) jne. Ja tyhmät l*mpaat lähtee molempiin mukaan viisarit ojossa.

Vierailija
17/19 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole normaalia, että kymmenien tuhansien hintainen auto on 5:n vuoden päästä kannattamaton korjata.

Sähköautoasiantuntija M.Ohisalo kertoo olevansa toista mieltä:

"Maria Ohisalo Joensuussa: ”Kun diesel-auto vaihtuu sähköautoon, poistuu omasta taloudesta yksi huoli”"

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/c6c6babe-e6f3-4dd5-a9d2-bf903ff48…

Oikeassahan Maria on. Hän unohti vaan kertoa, että tilalle saat monta uutta huolta.

Vierailija
18/19 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, onko alunperin ajateltu miten mainion sähköauton akku kierrätetään? Mitä se tulee kustantamaan?

Vierailija
19/19 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, onko alunperin ajateltu miten mainion sähköauton akku kierrätetään? Mitä se tulee kustantamaan?

On ajateltu. Useimmat myydään energiavarastoiksi mm vesi aurinko tuulivoimaloiden ja sieltä sitten eteenpäin. Niistä liuotetaan talteen arvokkaimmat mineraalit.

Kiva kun kysyit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yksi