Miten pyöräilijät yleensä valitsevat sen, että ajavatko jalankulkijoiden vai autojen seassa?
Isommilla kaduilla lähes kaikki pyöräilijät ajavat jalankulkijoiden seassa, mutta pienemmillä kaduilla pyöräilijät näkyvät ajavan milloin missäkin, ilman kovin suurta näkyvää logiikkaa. Jonkin asteinen näkyvä logiikka tuntuu olevan lähinnä siinä, että jos se väylä mitä jalankulkijat käyttävät on erotettu autojen väylästä nurmikolla tai ojalla, niin pyöräilijät todennäköisemmin käyttävät sitä kuin siinä tapauksessa, että väylät olisi erotettu vain reunakivellä.
Kiinnostaisi tietää, että mitä pyöräilijät käytännössä ajattelevat, kun he valitsevat sen paikan missä ajavat? Eli kun kääntyvät vaikka jollekin pikkukadulle ja vaihtoehtoina on joko jalankulkijoiden tai autojen seassa ajaminen, niin mikä on se konkreettinen peruste millä ajopaikan valinta tehdään. Aivan "kaaosteoriaa" se ei kai sentään ole, vaikka asia ulkopuolisesta siltä vaikuttaakin?
Kommentit (21)
Tuo valinta tsekataan aina liikennemerkeistä.
Jos on tällainen liikennemerkki, pitää pyöräillä ajoradalla:
https://interactive.sanoma.fi/arkku/files/25137343Kombo_Jalkakytv.jpg
Jos on tällainen liikennemerkki, saa pyöräillä samaa väylää jalankulkijoiden kanssa:
https://cdn1.sareskoski.com/loadimage.php?filename=49529332752-d6-yhdis…
Ja jos on jompi kumpi näistä merkeistä, pitää ajaa samaa väylää jalankulkijoiden kanssa, mutta merkin osoittamalla puolella viivaa:
https://cdn1.sareskoski.com/loadimage.php?filename=49528597408-d71-pyor…
https://cdn1.sareskoski.com/loadimage.php?filename=49528597348-d72-pyor…
Ja sitten hopi hopi takas ala-asteelle, jos näitä et vielä osaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuo valinta tsekataan aina liikennemerkeistä.
Jos on tällainen liikennemerkki, pitää pyöräillä ajoradalla:
https://interactive.sanoma.fi/arkku/files/25137343Kombo_Jalkakytv.jpg
Jos on tällainen liikennemerkki, saa pyöräillä samaa väylää jalankulkijoiden kanssa:
https://cdn1.sareskoski.com/loadimage.php?filename=49529332752-d6-yhdis…
Ja jos on jompi kumpi näistä merkeistä, pitää ajaa samaa väylää jalankulkijoiden kanssa, mutta merkin osoittamalla puolella viivaa:
https://cdn1.sareskoski.com/loadimage.php?filename=49528597408-d71-pyor…
https://cdn1.sareskoski.com/loadimage.php?filename=49528597348-d72-pyor…
Ja sitten hopi hopi takas ala-asteelle, jos näitä et vielä osaa.
Entä jos ei ole liikennemerkkiä ollenkaan?
PS. Äärettömän harva vaikuttaa välittävän liikennemerkeistä tuon taivaallista.
Kylläpä pitkän tekstin jaksoit raapustaa vain valittaaksesi pyöräilijöistä.
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä pitkän tekstin jaksoit raapustaa vain valittaaksesi pyöräilijöistä.
Olet siis pyöräilijä? Millä tavalla sinä ajat kaduilla?
Minä taas ihmettelen, mikä pyörätiessä on sellaista, että sitä ei voi pyöräilijä käyttää? Että miksi pitää ajaa jalkakäytävällä, jos pyörätie kulkee kadun toisella puolella.
Valitsevat väylänä sen mukaan, miten heistä on muulle liikenteelle ja kulkijoille eniten haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä pitkän tekstin jaksoit raapustaa vain valittaaksesi pyöräilijöistä.
Asiaahan tuo kirjoitti, mutta pyöräilijän äly ei taida kyetä sulattamaan sitä.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas ihmettelen, mikä pyörätiessä on sellaista, että sitä ei voi pyöräilijä käyttää? Että miksi pitää ajaa jalkakäytävällä, jos pyörätie kulkee kadun toisella puolella.
Kun pyörätiet ja jalkakäytävät yleensä näyttävät samalta (poislukien se kyltti) niin kyllähän sen tavallaan ymmärtää, että niitä molempia silloin ajetaan vaikka sen mukaan että kumpaa on lyhyempi matka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo valinta tsekataan aina liikennemerkeistä.
Jos on tällainen liikennemerkki, pitää pyöräillä ajoradalla:
https://interactive.sanoma.fi/arkku/files/25137343Kombo_Jalkakytv.jpg
Jos on tällainen liikennemerkki, saa pyöräillä samaa väylää jalankulkijoiden kanssa:
https://cdn1.sareskoski.com/loadimage.php?filename=49529332752-d6-yhdis…
Ja jos on jompi kumpi näistä merkeistä, pitää ajaa samaa väylää jalankulkijoiden kanssa, mutta merkin osoittamalla puolella viivaa:
https://cdn1.sareskoski.com/loadimage.php?filename=49528597408-d71-pyor…
https://cdn1.sareskoski.com/loadimage.php?filename=49528597348-d72-pyor…
Ja sitten hopi hopi takas ala-asteelle, jos näitä et vielä osaa.
Entä jos ei ole liikennemerkkiä ollenkaan?
PS. Äärettömän harva vaikuttaa välittävän liikennemerkeistä tuon taivaallista.
Sitten se on jalkakäytävä.
Tieliikennelain määrittelyistä:
9) jalkakäytävällä jalankulkijoille tarkoitettua ajoradasta rakenteellisesti erotettua tai erillistä tien osaa taikka erillistä tietä;
11) pyörätiellä polkupyöräliikenteelle tarkoitettua, liikennemerkillä osoitettua, ajoradasta rakenteellisesti erotettua tai erillistä tien osaa taikka erillistä tietä;
Useimmat valitsevat sen mukaan, missä uskaltavat ajaa ja seuraava kriteeri on, että mikä on nopein ja helpoin paikka ajaa.
Koitan mennä sääntöjen mukaan, mutta joskus "piennar" on ainoastaan joku pskaoja jossa on mahdoton ajaa jolloin on pakko ajaa ajoradalla.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas ihmettelen, mikä pyörätiessä on sellaista, että sitä ei voi pyöräilijä käyttää? Että miksi pitää ajaa jalkakäytävällä, jos pyörätie kulkee kadun toisella puolella.
Lapset saa ajaa jalkakäytävällä ja pyöräilijät iästä riippumatta tulkitsevat itsensä lapsiksi.
Tottakai pyöräillään siellä, missä siitä aiheutuu muille mahdollisimman suurta haittaa. Jos esimerkiksi autotie on kavennettu, jotta saadaan tilaa erilliselle pyörätielle, valitaan autotie, koska autot eivät mahdu ohittamaan.
Jalkakäytävillä ei saa ajaa polkupyörällä ja jos on käytettävissä pyörätie niin sitä pitäisi käyttää eikä olla silloin autojen seassa. Näitä sääntöjä itse noudatan, jos ei ole pyörän kuvaa niin kyseessä on jalkakäytävä ja silloin ajetaan ajoväylällä.
Pyöräilijä ei ole koskaan törmännyt minuun jalkakäytävällä mutta jo kaksi kertaa sähköscootterilla ajava on, toisella kertaa osui tosi kipeästi käteen ja ei edes pysähtynyt kun huusin perään :(
Vierailija kirjoitti:
Jalkakäytävillä ei saa ajaa polkupyörällä ja jos on käytettävissä pyörätie niin sitä pitäisi käyttää eikä olla silloin autojen seassa. Näitä sääntöjä itse noudatan, jos ei ole pyörän kuvaa niin kyseessä on jalkakäytävä ja silloin ajetaan ajoväylällä.
Olet siinä tapauksessa harvinaisuus. Käytännön havaintojen pohjalta sanoisin, että 99,9% pyöräilijöistä ei toimi noin. Monilla kaduilla käytännössä kaikki pyöräilijät ajavat käytännössä koko ajan väärin. Yksittäisiä poikkeuksia on, mutta he enemmänkin vahvistavat säännön.
Vierailija kirjoitti:
Useimmat valitsevat sen mukaan, missä uskaltavat ajaa ja seuraava kriteeri on, että mikä on nopein ja helpoin paikka ajaa.
Mietin, että miksei moni uskalla ajaa ajoradalla esimerkiksi sellaisella kadulla missä kulkee muutama auto tunnissa? Sen sijaan tungetaan kapealle jalkakäytävälle missä on iso riski törmätä esim. talojen ovista ulos tuleviin kävelijöihin.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas ihmettelen, mikä pyörätiessä on sellaista, että sitä ei voi pyöräilijä käyttää? Että miksi pitää ajaa jalkakäytävällä, jos pyörätie kulkee kadun toisella puolella.
Tai autoilijoille tarkoitetulla ajoradalla kun pyörätie menee vieressä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas ihmettelen, mikä pyörätiessä on sellaista, että sitä ei voi pyöräilijä käyttää? Että miksi pitää ajaa jalkakäytävällä, jos pyörätie kulkee kadun toisella puolella.
Tai autoilijoille tarkoitetulla ajoradalla kun pyörätie menee vieressä?
Se on aika epäloogista, että ajoneuvolla ei osassa tapauksista saa ajaa ajoradalla. Esim. Norjassa kaikki pyörätiet ovat vapaaehtoisia käyttää.
no siis niiku vaik nii et ku ajaa autojen kans ja sit tulee punaset valot ni voi näppärästi hypätä viereiselle kävelytielle ja ajaa jalankulkijoiden vihreillä valoilla yli risteyksen, ei tarvii jäädä jumittaa
Tällaisia on nähty.