Onko ammatillisen todistuksen 4 sama kuin koulutodistuksen 9?
Millä tavalla ammatillisen koulutuksen arvosanoja voi verrata "vanhaan" peruskoulu- tai lukiotodistukseen? Onko viitonen kymppi ja onko nelonen ysi?
Kommentit (20)
4= 8 tai 9. Mutta ei tosiaan voi verrata suoraan, koska lukiossa on yleensä vaikeampi saada 8 kuin amiksessa 4.
Mutta hyvä saavutus amiksessa 4 keskiarvo silti on. Sehän pitää suhteuttaa muihin amisten todistuksiin eikä alkaa verrata lukiolaisten todistuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Ei mielestäni voi verrata. Itselläni oli esimerkiksi lukiossa englanti 6. Menin sitten ammattikouluun ja siellä samoilla taidoilla enkku oli 4.
Kiitos vastaamisesta. :)
Yritän tässä hahmottaa, miten veljenpojan koulutus on mennyt, mutta vanha pääni ymmärtää vain kouluarvosanoja 5-10 ja omia yliopistoarvosanojani 1-3.
Ap
Vierailija kirjoitti:
4= 8 tai 9. Mutta ei tosiaan voi verrata suoraan, koska lukiossa on yleensä vaikeampi saada 8 kuin amiksessa 4.
Mutta hyvä saavutus amiksessa 4 keskiarvo silti on. Sehän pitää suhteuttaa muihin amisten todistuksiin eikä alkaa verrata lukiolaisten todistuksiin.
Veljenpoikani keskiarvo on piirun vaille 4. Se on sitten kai aika hyvä? :)
Ap
Nelonen on viisi pykälää huonompi kuin ysi.
Todistus: 9 - 4 = 5
Jotkut ovat mestarimyyjiä jo syntyesssään ja joistain ei tule ikinä.
Onko amiksessa menty takaisin 1-5 arvosteluun? Kun oma lapsi kävi ammattilukion, arvosanat olivat 1-3.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ovat mestarimyyjiä jo syntyesssään ja joistain ei tule ikinä.
Miten tämä kuuluu asiaan? Vai kirjoitteletko sinä aloituksiin ihan mitä sattuu osoittaaksesi, että juuri sinua ei aihe kiinnosta? Semmoinen touhuilu on nimittäin ollut palstalla äskettäin surullisen ahkeraa. Nokkelaa se ei ole.
Ap
Kun kävin aikuisena amiksen, tuntui että kaikki ketkä ylipäätään vaivautuivat paikalle, saivat vinon pinon vitosia. Huonommat arvosanat sitten niille, kenellä oli poissaoloja.
Osaamisesta numerot ei amiksessa kerro mitään.
Vierailija kirjoitti:
Nelonen on viisi pykälää huonompi kuin ysi.
Todistus: 9 - 4 = 5
Jaa.. onko sitten 9-1=8
Ukko39 kirjoitti:
Kun kävin aikuisena amiksen, tuntui että kaikki ketkä ylipäätään vaivautuivat paikalle, saivat vinon pinon vitosia. Huonommat arvosanat sitten niille, kenellä oli poissaoloja.
Osaamisesta numerot ei amiksessa kerro mitään.
Tuo voi olla totta, mutta en nyt kysele osaamisesta vaan todistuksen numeroiden vastaavuudesta. Missä tahansa oppilaitoksessa arvosanoja voidaan antaa arveluttavin perustein.
Ap
Ei ne ole vertailukelpoisia Ei edes eri lukioiden arvosanat ole vertailukelpoisia Ei edes saman koulun sisällä eri opettajien antamat arvosanat ole vertailukelpoisia.
Minulla on kaksi amk-tutkintoa. Joitakni aineita oli samoja ja muutamia kävin mielenkiinno vuoksi uudelleen, vaikka oli sama aine samalla op-määrällä. Eräässä aineessa ensimmäisen tutkinnon ykkönen oli vaikeampi saada kuin jälkimmäisen vitonen, eikä jälkimmäisessä opetettukaan paljon mitään. Mulla oli ensimmäisestä nelonen ja toisesta vitonen, siinä ensimmäisessä työmäärä oli 10x siihen neloseen mitä jälkimmäisessä vitoseen. Eri aine, mutta kerron vertailun vuoksi. Samoin lukiossa oli todella erilainen taso kahden eri open välillä, kun enkun opettaja jäi äitiyslomalle ja tuli surkea sijainen. Ei opetettu mitään, mutta ei vaadittukaan mitään, ja arvosanat nousivat kaikilla. Omasta lukiostani on kyllä jo aikaa. Eli se on täysin opesta riippuvaista.
Amiksen 4 ja lukion 4 ovat yhtä arvokkaita. Lukiossa kun saat 40 % kokeen maksimipisteistä, sillä saa arvosanan 4. Samoin amiksessa kun saa 40 % pisteistä, niin sillä saa arvosanan 4. Näin ainakin omalla kohdallani kaksoistutkinnossa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne ole vertailukelpoisia Ei edes eri lukioiden arvosanat ole vertailukelpoisia Ei edes saman koulun sisällä eri opettajien antamat arvosanat ole vertailukelpoisia.
Minulla on kaksi amk-tutkintoa. Joitakni aineita oli samoja ja muutamia kävin mielenkiinno vuoksi uudelleen, vaikka oli sama aine samalla op-määrällä. Eräässä aineessa ensimmäisen tutkinnon ykkönen oli vaikeampi saada kuin jälkimmäisen vitonen, eikä jälkimmäisessä opetettukaan paljon mitään. Mulla oli ensimmäisestä nelonen ja toisesta vitonen, siinä ensimmäisessä työmäärä oli 10x siihen neloseen mitä jälkimmäisessä vitoseen. Eri aine, mutta kerron vertailun vuoksi. Samoin lukiossa oli todella erilainen taso kahden eri open välillä, kun enkun opettaja jäi äitiyslomalle ja tuli surkea sijainen. Ei opetettu mitään, mutta ei vaadittukaan mitään, ja arvosanat nousivat kaikilla. Omasta lukiostani on kyllä jo aikaa. Eli se on täysin opesta riippuvaista.
Ei olekaan nyt kyse sisällöstä ja osaamisesta, vaan asteikoista. Jos siis korkein arvosana on sama, miten loput asettuvat rinnakkain, kun kouluarvosanoja on yksi enemmän? Yritän siis rakennella itselleni samanlaista käsitystä kuin minulla on vanhastaan esimerkiksi "kympin oppilaasta" ja "vahvasta kasista".
Ap
Vierailija kirjoitti:
Onko amiksessa menty takaisin 1-5 arvosteluun? Kun oma lapsi kävi ammattilukion, arvosanat olivat 1-3.
Hyvä jos on. 1-3 on/oli aivan liian suppea asteikko, ja kaikkein inhottavinta meitä kohtaan, joiden opiskeluaikana siihen vaihdettiin.
Kaveri sai ammattikoulussa matematiikasta jatkuvasti vitosia. Otti sitten lukion lyhyen matematiikan ja sai kaseja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko amiksessa menty takaisin 1-5 arvosteluun? Kun oma lapsi kävi ammattilukion, arvosanat olivat 1-3.
Hyvä jos on. 1-3 on/oli aivan liian suppea asteikko, ja kaikkein inhottavinta meitä kohtaan, joiden opiskeluaikana siihen vaihdettiin.
Meillä oli aikoinamme asteikko 1-3, mutta käytössä olivat myös plussat ja miinukset. Opintosuoritusrekisteri oli käytännössä kaikilla täynnä kakkosella alkavia eli "ihan hyviä" arvosanoja, kun 2-, 2, 2+ ja 2,5 kattoivat niin laajan alueen.
Ap
Ei mielestäni voi verrata. Itselläni oli esimerkiksi lukiossa englanti 6. Menin sitten ammattikouluun ja siellä samoilla taidoilla enkku oli 4.