Miksi auto muuttuu kesärenkailla paljon herkemmäksi sivutuulelle?
Otsikossa siis kysymys.Auto on alemman keskiluokan farmari ja renkaiden kokoluokka on siis täysin sama sekä talvi(nasta) -että kesärenkaissa, eli 205/55/16.Laitoin melko uusiin kesärenkaisiin ilmaa 2.5 baria ja auto tuntuu nyt ottavan selvästi herkemmin kiinni sivutuuleen, suunta vaihtuu jo pienissäkin tuulenpuuskissa. Suuntavakavuus on muutenkin heikompi kuin talvirenkailla ja auto reagoi melko äkkinäisen oloisesti uriin ja päällysteen paikkauksiin.Mikä tähän voisi auttaa? Pitäisikö paineita laskea selvästi vai mitä?
Kommentit (24)
Lähtökohtaisesti kesärenkaissa on kovempi kumiseos kun talvirenkaissa ja ovat siksi uraherkempiä. Kokeile nostaa paineita pikkusen, vaikka 2.5 -> 2.8 ja kokeile tuntuuko paremmalta.
Ilmanpaineet veikkaisin. Omassa ainakin kokeilin ja huomasin että muuttui paremmaksi ajaa kun laitoin eteen 2.6 ja taakse 2.7. Ohjekirjassa on kaikkien paineet 2.5.
Vierailija kirjoitti:
Lähtökohtaisesti kesärenkaissa on kovempi kumiseos kun talvirenkaissa ja ovat siksi uraherkempiä. Kokeile nostaa paineita pikkusen, vaikka 2.5 -> 2.8 ja kokeile tuntuuko paremmalta.
Veikkaan että vaikutus on päinvastainen.
Matalaprofiiliset renkaat kovilla paineilla ottaa herkemmin uriin, kuin korkeaprofiiliset lötköt talvirenkaat.
Vierailija kirjoitti:
Lähtökohtaisesti kesärenkaissa on kovempi kumiseos kun talvirenkaissa ja ovat siksi uraherkempiä. Kokeile nostaa paineita pikkusen, vaikka 2.5 -> 2.8 ja kokeile tuntuuko paremmalta.
Korotetuilla paineilla ne on vielä kovemmat kun eivät jousta yhtään.
Rengas profiili ja kumiseos eri, joten luultavimmin tuo tuntuma on yhdistelmä tuulta ja teiden uria. Talvirenkas on luultavimmin reunoiltaan pyöreämpi kuin kesärengas ja ei niin jäykkä. Kesärenkas kestää 200km vauhdin, mutta talvirengas ei. katsoppa se Q-arvo se eroaa taatusti.
Onko renkaissa minkä verran kulutuspintaa? Mitä kuluneemmat renkaat (ja kuinka vanhat? Millon valmistettu?) sitä kovempi ja jäykempi rengas on ja erityisesti sivuttais-siirtymässä tämän huomaa (eli uraisilla teillä). Toisaalta, pito kuivalla mutkissa on parempi kun ohjaus on välittömämpi.
Koskaan en ole saanut minkäänlaista vaikutusta ajettavuuteen millään autolla ja millään renkailla näillä paineiden hienosäädöillä, joten sanon placeboksi.
MIllainen on "välittömämpi ohjaus" Kuulostaa vaaralliselta ja epätietoiselta.
Vierailija kirjoitti:
Koskaan en ole saanut minkäänlaista vaikutusta ajettavuuteen millään autolla ja millään renkailla näillä paineiden hienosäädöillä, joten sanon placeboksi.
Tai et hoksaa että eroa on. Esim. ohjekirjan paineet 2,2. Eteen 1,7 ja taakse 2,7. Sitten toisinpäin, takuulla vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
MIllainen on "välittömämpi ohjaus" Kuulostaa vaaralliselta ja epätietoiselta.
Sitä että pienemmällä ohjausliikkeellä auto ohjautuu paremmin ja tuntuma tiehen on parempi. Välittömämpi ohjaus meinaa siis sitä että auto vastaa ratin liikkeisiin nopeasti ja vaivattomasti ilman että yli- tai aliohjautuu.
Vierailija kirjoitti:
MIllainen on "välittömämpi ohjaus" Kuulostaa vaaralliselta ja epätietoiselta.
Olisko sellainen kun muinoin Nokia 09 talvirenkaat. Auto kierteli kaikki levikkeet ja bussi pysäkit mistä tiekarhu oli mutkitellut.
Vierailija kirjoitti:
Onko renkaissa minkä verran kulutuspintaa? Mitä kuluneemmat renkaat (ja kuinka vanhat? Millon valmistettu?) sitä kovempi ja jäykempi rengas on ja erityisesti sivuttais-siirtymässä tämän huomaa (eli uraisilla teillä). Toisaalta, pito kuivalla mutkissa on parempi kun ohjaus on välittömämpi.
Kiitokset vinkeistä. Kokeillaan nyt ainakin tuota paineiden nostamista 2.7-2.8 välille.
Kesärenkaat on valmistettu 2020 loppupuolella, ostettu vasta viime kesänä ja ajettu ainoastaan 3-4tkm, eli kulutuspintaa on reilusti. Perus rengas ja perus koossa, eli ei mikään +250km/h vauhteja varten suunniteltu sporttirengas.
Yleensä itsellänikin on tilanne ollut päinvastoin, siis että kesärenkailla meno on ollut selvästi suuntavakaampaa kuin nastarenkailla.
T. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MIllainen on "välittömämpi ohjaus" Kuulostaa vaaralliselta ja epätietoiselta.
Olisko sellainen kun muinoin Nokia 09 talvirenkaat. Auto kierteli kaikki levikkeet ja bussi pysäkit mistä tiekarhu oli mutkitellut.
Autossani nastarenkaat on 4-6v vanhat (en muista tarkkaan) Nokian HKPL9 ja niillä kulkee hyvin suoraan välittämättä urista juurikaan, näin ollut uudesta saakka.
T. Ap
Minkä merkkiset renkaat kyseessä?
Vierailija kirjoitti:
Onko renkaissa minkä verran kulutuspintaa? Mitä kuluneemmat renkaat (ja kuinka vanhat? Millon valmistettu?) sitä kovempi ja jäykempi rengas on ja erityisesti sivuttais-siirtymässä tämän huomaa (eli uraisilla teillä). Toisaalta, pito kuivalla mutkissa on parempi kun ohjaus on välittömämpi.
Mielestäni itse ohjaustuntumassa ei ole isoa eroa. Toki mutkapito on kesärenkailla selvästi parempi, kun rengas ei pyri lainkaan taittumaan alle ja pitoa riittää.
Ero on siinä, että auto vaihtaa itsekseen suuntaa jo kevyissä sivupuuskissa.
On todella raskasta ajaa, kun pitää olla jatkuvasti skarppina ja puristaa kaksin käsin ratista, ettei auto vaan yhtäkkiä ajaudu puuskan yllättäessä vastaantulevien kaistalle tai ojaan. Samoin auto pyrkii kampeamaan milloin minnekin suuntaan jo pelkistä päällysteen paikkaus kohdista, syvistä urista nyt puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Minkä merkkiset renkaat kyseessä?
Kesärenkaat on Hankook Kinergy.
sulla on varmaan vanteet irti jos joutuu pitämään kaksin käsin ettei lähde pois tumpusta
Silmämääräisesti tarkasteltuna kesärenkaissa ei näy mitään erityisiä kulumia tai halkeamia.
T. Ap