Helsingissä alkaa taas 3 suurta katuremonttia.. miksi Helsingin keskusta on vuodesta toiseen kuin yksi suuri kaatopaikka?
Lippusiimaa ja tötteröitä joka puolella. Helsinki on varmasti Euroopan rumin pääkaupunki. Aina remontissa.
Kommentit (23)
Eipä tossa keskustasta puhuttu yhtään mitään...
Muualle Suomeen ei riitä rahat teiden korjauksiin, mutta isoissa kaupungeissa kokoajan muutetaan liikennejärjestelyitä. Eikös autoilu kaupungeissa ole vähenemään päin? Miksi silti siellä tehdään eniten tietöitä?
Vierailija kirjoitti:
Muualle Suomeen ei riitä rahat teiden korjauksiin, mutta isoissa kaupungeissa kokoajan muutetaan liikennejärjestelyitä. Eikös autoilu kaupungeissa ole vähenemään päin? Miksi silti siellä tehdään eniten tietöitä?
Kyllä siellä hälytysajoneuvoja, takseja ja julkista liikennettä liikkuu vaikka yksityisautoilu olisikin vähenemään päin.
Yksi Kari Suomalaisen klassisista pilapiirroksista esittää auki revittyä helsingin keskustaa jossa jalanlulkijat, autot, bussit ja raitiovaunut yrittävät liikkua toisensa ohi ja yli vuodesta toiseen jatkuvassa kaaoksessa.
Pilakuva oli vuodelta 1955 tai silleen.
Vierailija kirjoitti:
Yksi Kari Suomalaisen klassisista pilapiirroksista esittää auki revittyä helsingin keskustaa jossa jalanlulkijat, autot, bussit ja raitiovaunut yrittävät liikkua toisensa ohi ja yli vuodesta toiseen jatkuvassa kaaoksessa.
Pilakuva oli vuodelta 1955 tai silleen.
Aina ajankohtainen.
No olisiko se sitten parempi, että jätetään korjaamatta?
Ylläpitohuoltoa tarvitsee kaikki ihmiskäsillä tehty jatkuvasti.
Älä vain sano, että asut ok-talossa etkä tiedä tätä.
Vierailija kirjoitti:
Muualle Suomeen ei riitä rahat teiden korjauksiin, mutta isoissa kaupungeissa kokoajan muutetaan liikennejärjestelyitä. Eikös autoilu kaupungeissa ole vähenemään päin? Miksi silti siellä tehdään eniten tietöitä?
Katualueiden kunnossapidon kustantaa kunta. Maanteiden kunnostuksen maksaa valtio. Maksa lisää veroja niin pannaan kaikki kuntoon!
Kannattaa olla hereillä yhteiskuntaopin tunneilla.
Luuletteko, ettei joku Lontoo tai Nykki ole jatkuvasti rempattavana? Ne vasta ovatkin, kun kadut ja rakennukset ovat vielä vanhempia kuin Helsingissä, ja niitä on paljon enemmän.
Hometalon synty kirjoitti:
Ylläpitohuoltoa tarvitsee kaikki ihmiskäsillä tehty jatkuvasti.
Älä vain sano, että asut ok-talossa etkä tiedä tätä.
Kai nyt kaikki tämän tietää. Suomalaisten pitäisi vain miettiä miten muut maailman kaupungit onnistuvat tekemään katutyöt niin ettei koko kaupunki ole aina yksi iso työmaa.
Ei tätä samaa ole muissa Euroopan pääkaupungeissa. Siellä kaikki työt tehdään samaan aikaan kun katu aukaistaan. Täällä tulee ensiksi vesilaitos ja vetää kadut auki, sen jälkeen tulee kaukolämpö ja tekee saman, sitten sähkökaapelit, sitten kuitu... ym. Nämä työt pitäisi yhdistää. Suomessa on liian helppoa vetää katu vain auki silloin kun tekee mieli.
Helsingin katutöistä päättäjät eivät ole ainakaan elämäni aikana 60 vuoteen osanneet ajoittaa katutöitään kaupunkilaisille inhimillisiksi koskaan...tai ehkä päättäjät vaan ovat äärimmäisen tyhmiä. Ensin revitään katu auki syystä tai toisesta, sitten se laitetaan taas kuntoon ja päällystetään, mutta jo parin kolmen viikon kuluttua katu taas revitään auki ja joku toinen kaupungin osasto on siellä esittelemässä kadunrepimistaitojaan. Ei osata kommunikoida kaupungin eri osastojen välillä, vaikka sitäkin on yritetty. Miksi Helsingissä ei oteta Tukholman tai muun eurooppalaisen kaupungin katutyömallia, jossa on KIELLETTY repimistä katua samoilta paikoilta useammaksi vuodeksi, kun se yhden kerran on avattu. Ehkä Helsingin avuttomat katutyöhön liittyvät osastot näin oppisivat kommunikoimaan toistensa kanssa.
Paljon n parannettavaa, mutta pitää myös huomioida että työt pitää tehdä muutaman kuukauden sisällä vaikean ilmaston vuoksi. Lisäksi jää ja pakkanen raiskaa asvaltin vaikka se olisi uusi.
Vierailija kirjoitti:
Helsingin katutöistä päättäjät eivät ole ainakaan elämäni aikana 60 vuoteen osanneet ajoittaa katutöitään kaupunkilaisille inhimillisiksi koskaan...tai ehkä päättäjät vaan ovat äärimmäisen tyhmiä. Ensin revitään katu auki syystä tai toisesta, sitten se laitetaan taas kuntoon ja päällystetään, mutta jo parin kolmen viikon kuluttua katu taas revitään auki ja joku toinen kaupungin osasto on siellä esittelemässä kadunrepimistaitojaan. Ei osata kommunikoida kaupungin eri osastojen välillä, vaikka sitäkin on yritetty. Miksi Helsingissä ei oteta Tukholman tai muun eurooppalaisen kaupungin katutyömallia, jossa on KIELLETTY repimistä katua samoilta paikoilta useammaksi vuodeksi, kun se yhden kerran on avattu. Ehkä Helsingin avuttomat katutyöhön liittyvät osastot näin oppisivat kommunikoimaan toistensa kanssa.
Kiitos, tätä juuri ihmettelin aloituksessani. Viesteistä päätellen ihmiset eivät edes tiedä tästä ja ovat hiljaisesti hyväksyneet tämän nykyisen järjettömän menon.
Itse olen huomannut myös sen, että kaupungilla ei ole mitään vaatimuksia työn tehokkuuden suhteen. Katu saatetaan repiä auki jonkun alihankkijan toimesta, sitten toinen alihankkija tulee mukaan ja odotellaan jotain materiaaleja eikä pariin viikkoon tapahdu mitään, koko homma on huonosti ja hitaasti koordinoitu, koska kukaan ei ole vaatinut panostamista tehokkuuteen ja aikaan.
Koska niitä ei voi tehdä talvella ja koska kantakaupunki on vanhaa aluetta, siellä on jopa satavuotiaita vesiputkia kestämässä sitä rynkytystä, mitä ruuhkaliikenteestä niiden päällä tulee. Lähiöissä on vähemmän liikennettä ja uudemmat kunnallistekniikat.
Vierailija kirjoitti:
Koska niitä ei voi tehdä talvella ja koska kantakaupunki on vanhaa aluetta, siellä on jopa satavuotiaita vesiputkia kestämässä sitä rynkytystä, mitä ruuhkaliikenteestä niiden päällä tulee. Lähiöissä on vähemmän liikennettä ja uudemmat kunnallistekniikat.
Ei näy Pariisissa lippusiimaa ja muovitötsiä vaikka on Helsinkiä vanhempi. Siellä ei tuollaista jätekasaa katseltaisi pitkään. Katutyöt pitää tehdä nopeasti ja niin ettei asukkaille koidu turhia ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska niitä ei voi tehdä talvella ja koska kantakaupunki on vanhaa aluetta, siellä on jopa satavuotiaita vesiputkia kestämässä sitä rynkytystä, mitä ruuhkaliikenteestä niiden päällä tulee. Lähiöissä on vähemmän liikennettä ja uudemmat kunnallistekniikat.
Ei näy Pariisissa lippusiimaa ja muovitötsiä vaikka on Helsinkiä vanhempi. Siellä ei tuollaista jätekasaa katseltaisi pitkään. Katutyöt pitää tehdä nopeasti ja niin ettei asukkaille koidu turhia ongelmia.
Siellä on myös ihan erilaiset sääolosuhteet, ei ole tällaisia talvia ja routaa.
En osaa sanoa. Espa on aina auki kesäisin ja Mansku.