Miksi oppilaanohjaajat painostavat jokaista oppilasta menemään lukioon?
Kommentit (15)
Vierailija kirjoitti:
Painostaako muka? Olen kuullut, että suunnilleen jokaista alle kasin tyttöä patistetaan lähäriksi.
Kyllä painostetaan.
Täysin päinvastainen kokemus. Ammattikouluun painostettiin molempia kympin oppilaita.
Amikseen kannattaa mennä vain, jos haluaa selkeästi jonkun ammatin ja/tai lukupää ei riitä lukioon. Jos haaveilee korkeakouluopinnoista, lukio antaa niihin ehdottomasti paremman pohjan kuin amis.
Amiksen rahoituksesta on leikattu niin paljon, että meininki siellä on aika hurjaa nykyään. Opetusta on pari hassua tuntia ja tietyillä linjoilla meno on ihan ehtaa nuorten päivähoitoa.
Amis vaatii aika hurjasti itseohjautuvuutta, mutta ne itseohjautuvammat tyypit menevät lukioon valmiin lukujärjestyksen ääreen.
t. amislaisen ja lukiolaisen vanhempi
Robotiikka vie työpaikat partureita lukuun ottamatta. Lukiossa voidaan kouluttaa lisää kieliä jotta pärjäävät paremmin Euroopassa. Suomi ajetaan konkurssiin, suomalaiset miehet uhrataan sodassa ja suomesta tehdään lomaparatiisi rikkaille. Täällä on maailman puhtaimmat pohjavedet ja se on resurssi joka loppuu ruuan jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Täysin päinvastainen kokemus. Ammattikouluun painostettiin molempia kympin oppilaita.
Tämä selvisi tänään palstalta. Lähellä on lakkautusuhan alla oleva amiksen yksikkö, johon määrätietoisesti ohjataan opiskelijoita yläasteilta. Tai sitten kyseessä on ulkomaalaistaustainen tyttö, heitä ohjataan lähihoitajiksi, vaikka koulumenestys riittäisi korkeammallekin.
Oma kokemus oli kyllä täysin toinen. Pelkkää amistuputusta koko yläaste. Silloin haettiin vielä ihan paperilomakkeilla ja lukion hakulomaketta sai suurin piirtein anella opolta. Kuulemma pitkää matikkaa ei missään tapauksessa saanut ottaa. Otinpa kuitenkin ja ihan kivasti meni (väikkärinkin aikanaan tein luonnontieteistä :).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin päinvastainen kokemus. Ammattikouluun painostettiin molempia kympin oppilaita.
Tämä selvisi tänään palstalta. Lähellä on lakkautusuhan alla oleva amiksen yksikkö, johon määrätietoisesti ohjataan opiskelijoita yläasteilta. Tai sitten kyseessä on ulkomaalaistaustainen tyttö, heitä ohjataan lähihoitajiksi, vaikka koulumenestys riittäisi korkeammallekin.
Minun lapseni on Aasiasta adoptoituja. Ilmeisesti sen ulkonäön perusteella kuuluvat lähihoitajiksi. Koko ysin kesti ko painostaminen.
Vierailija kirjoitti:
Oma kokemus oli kyllä täysin toinen. Pelkkää amistuputusta koko yläaste. Silloin haettiin vielä ihan paperilomakkeilla ja lukion hakulomaketta sai suurin piirtein anella opolta. Kuulemma pitkää matikkaa ei missään tapauksessa saanut ottaa. Otinpa kuitenkin ja ihan kivasti meni (väikkärinkin aikanaan tein luonnontieteistä :).
Meilläkin jauhettiib pitkän matikan ja liian monen kielen vaarallisuudesta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin päinvastainen kokemus. Ammattikouluun painostettiin molempia kympin oppilaita.
Tämä selvisi tänään palstalta. Lähellä on lakkautusuhan alla oleva amiksen yksikkö, johon määrätietoisesti ohjataan opiskelijoita yläasteilta. Tai sitten kyseessä on ulkomaalaistaustainen tyttö, heitä ohjataan lähihoitajiksi, vaikka koulumenestys riittäisi korkeammallekin.
Minun lapseni on Aasiasta adoptoituja. Ilmeisesti sen ulkonäön perusteella kuuluvat lähihoitajiksi. Koko ysin kesti ko painostaminen.
Näin on tainnut tapahtua.
Muistan oman lapsen ekan luokan vanhempainillasta, kun sinne tuli sellainen oikein afríkkalaisen näköinen äiti värikkäässä mekossa hiukset pikkuleteillä setvimään lapsensa uskonnontunteja. Opettaja oli heti silleen "joo aivan, íslamin tunneille!" ja tämä äiti kauhistuneena sanoi, että ei kun kristinuskon.
Kaksi hyvää syytä, joista kumpaankin pätee sanonta "oma lehmä ojassa".
Useimmat opot ovat itse käyneet lukion. Siksi heillä ei ole kovinkaan hyvää käsitystä ammattikoulusta ja muista vaihtoehdoista ja heidät on pienestä pitäen aivopesty arvostamaan lukiota. He eivät ehkä ole oivaltaneet sitä, että oikeasti amiksestakin pääsee yliopistoon, eli on muitakin reittejä akateemiseen ammattiin.
Toinen syy on se, että yritetään pelastaa oman paikkakunnan lukiota työntämällä sinne mahdollisimman paljon oppilaita. Siinä vähenee opollakin tunnit, jos lukiossa vähenee oppilaat, tai peräti loppuu koko lukio.
Varsinkin tämä jälkimmäinen olisi syynä, kun minut kuutosen kielinumeroita peruskoulussa saaneita yllytettiin lukioon.
No ei mun lapsia painostettu. Ihan realistisesti katsottiin eri vaihtoehtoja.
Mun esikoisen opot tuputti Eiran aikuislukiota, jonkin lukion sirkuslinjaa ja jotain Ypäjän hevoslukiota😂😂😂
Siis kuusi rinnakkaisluokkaa vanhempia vanhempainillassa ja näistä luokista vain yks ns lähikoululuokka, muilla luokilla oli pääsykokeilla valittuja hyviä tai erinomaisia oppilaita.
Ja nää jauhoi koko illan noista vaihtoehdoista…
Ja lapselle oli tuputettu yksityisohjauksessa ammattikoulua. Ja kun hän oli sitkeästi puhunut lukioista, opo antoi niistä vääriä tietoja, mm väitti koulumatkoja pidemmiksi kuin ovat.
HUOH.
Opinnonohjaaja keväällä 1993: "ne jotka haluavat mennä ammattikouluun voivat mennä käytävään. Lukioon menijät osallistuvat opontunneille"
Opinnonohjaaja keväällä 2016: "kyllä sun pitää mennä lukioon kun sun sisko teki itsemurhan".
Kummallakaan kerralla opon logiikka ei auennut minulle
Amisduunarit voidaan korvata roboteilla ja ulkomaalaisella halpatyövoimalla. Ajattelijoita ei voi.
Painostaako muka? Olen kuullut, että suunnilleen jokaista alle kasin tyttöä patistetaan lähäriksi.