Kuinka paljon pitää opiskella, jos DI haluaisi matemaattisten aineiden opettajaksi?
Mietin, että jos muuttaisi sitten eläkevirkaan johonkin pikkukuntaan, jossa hyvät mökkeily/ulkoilu/retkeily yms. harrastusmahdollisuudet ja kävisi kunnan pikkukoulussa opettamassa matikkaa ja fysiikkaa.
Kommentit (30)
Riippuu DI-tutkinnosta. Pikkukouluissa on myös kemia mukana eli siitä tulee vuoden opinnot lisää.
Johonkin amikseen pääset ihan jo kun oot DI ja voit opettaa mitä vaan. Pikkukylän pikkukouluissa pitää olla useampi aine, mitä opettaa että kokopäiväisesti riittää.
Vierailija kirjoitti:
Tämä tuli siis mieleen tuosta ketjusta, jossa sanottiin, että näistä on pulaa.
Ei todellakaan ole pulaa. Enemmän on pulaa osaavista dippainsseistä.
Siellä sitten katkerana setämiehenä vikittelet lukiotyttöjä ja lopulta päädyt syytteeseen ennen eläkeikää.
Hyvällä tuurilla saatat päästä epäpäteväksi sijaiseksi noinkin, kun pulaa tosiaan on. Mutta kyllä opettajan pedagogiset opinnot voisi hyvä laittaa tulille.
Eipä taida pikkukunnissa olla enää kouluja.
Vastaus on, että paljon. Varaa 2-3v aikaa, joudut suorittamaan pakolliset yhteiset luennot, jotka sisältyy opettajaopintojen vaatimuksiin, ellei vastaavuutta di-tutkinnosta löydy. Esimerkiksi termodynamiikan, kvanttimekaniikan kurssit ovat yliopistolla ja di-koulutuksessa kovin erilaiset. Todennäköisesti joutuisit suorittamaan montakin teoreettista kurssia täydentääksesi, sen lisäksi opettajan pedagogiset opinnot (1v pakollisella läsnäololla).
Parhaiten selviää, kun haet opiskelemaan ja saat vastaavuustodistukset. Voit myös käydä kysymässä tiedekunnan kansliasta, mitä luettaisiin hyväksi ja mitä pitäisi vielä suorittaa. Pahimmassa tapauksessa hyväksesi luetaan vain perusopinnot.
Opettajan pedagogiset 60 op pätevöittää aikuisopetukseen. Peruskouluun ja lukioon pitäisi olla aineopinnot 60 op jokaisesta opetettavasta aineesta. En tiedä miten DI-tutkinto suhteutuu matikkaan ja fysiikkaan. Äkkiähän ne kuitenkin tenttisit yliopistossa.
Vierailija kirjoitti:
Johonkin amikseen pääset ihan jo kun oot DI ja voit opettaa mitä vaan. Pikkukylän pikkukouluissa pitää olla useampi aine, mitä opettaa että kokopäiväisesti riittää.
Eikö ne amiksessakin halua ne opettamiseen liittyvät syventävät opinnot ennen kuin ne lähtee vakinaistamaan?
Vierailija kirjoitti:
Hyvällä tuurilla saatat päästä epäpäteväksi sijaiseksi noinkin, kun pulaa tosiaan on. Mutta kyllä opettajan pedagogiset opinnot voisi hyvä laittaa tulille.
Buahaha. Minulla oli juuri fysiikan, matematiikan ja kemianopettajana 10 000 asukkaan pikkukaupungin lukiossa vuosia toiminut opiskelukaveri joka oli "gradua vaille valmis"
Nämähän eivät missään nimessä halunneet että se valmistuisi edes FM:ksi koska "epäpätevänä" sille ei tarvinnut maksaa täyttä palkkaa ja se lomautettiin törkeästi aina kesäloman ajaksi.
Olivat lähinnä naama norsun rutulla kun se neljän vuoden täysipäiväisen aineopettajan homman jälkeen sai puserrettua sekä gradun että auskultoinnin valmiiksi.
Onneksi joku kollegoista oli ruvennut uhkailemaan liiton lakimiehellä kun harkitsivat tämän virallisen palkkaamisen sijaan toisen "epäpätevän" hankkimista avoimeen virkaan.
Antoivat perksi koska olisi ollut jo liian paksua korvata neljä vuotta tehtävää hoitanut ja nyt muodollisestikin pätevä jollain uudella graduntekijällä.
Olen törmännyt useampaan DI:n joka on vaihtanut aineenopettajaksi. Pari reittiä:
-DI:nä epäpäteväksi sijaiseksi, ammatilliseen opettajakorkeakouluun josta opettajapätevyys, matematiikan 60op opinnot ja sitten virka. En muista opiskeliko matikan avoimen kautta. Avoimen kautta voit opiskella ainakin perusopinnot matikasta, fysiikasta, kemiasta.
-DI:nä opiskelemaan aineenopen pätevyyttä hakemalla MAFYKE-aineenopekoulutukseen. Hakijoita on tosi vähän, voit päästä vanhan yo-todistuksesi pohjalta jos sulla on ainereaali. Opiskeluaikana jo pitkälti töissä.
Pikkukunnissa on jäätävä pula mafyke-aineenopettajista. Saat epäpätevänä sijaisuuden kyllä ja sitten näet vaikka puolen vuoden aikana onko se sun juttu. Jos olet hyvä tyyppi ja reksi on täyspäinen niin sulle kyllä räätälöidään mahdollisuuksia pätevöitymiseen.
Moneen paikkaan halutaan nykyään MAFYKE-pätevyys mutta kyllä etenkin pikkukunnassa voi riittää että sulla on se yksi aine. Varmaan kannattaa priorisoida niin että sulla on se opepätevyys + yksi aine ja sitten loppuja täydentelet tarpeen mukaan.
Palkan puolesta en tiedä iästäsi, ehditkö saamaan vuosisidonnaisia paljon mutta nähdäkseni palkka on työmäärään ja vapaa-aikaan suhteutettuna ok.
Tsemppiä!
-Aineenopettaja, 15v työkokemus (ei mafyke)
Ai niin vielä, yhteishaku on käynnissä 30.3. saakka. Haku on ilmainen, eli hae nyt jos mietityttää. Sittenhän sulla on paikka takataskussa jos ei muuta. Esimerkki Oulusta mutta näitä on ympäri maata.
https://opintopolku.fi/konfo/fi/koulutus/1.2.246.562.13.000000000000000…
Valinta on kaksivaiheinen. Ensimmäisestä vaiheesta valitaan toisen vaiheen soveltuvuuskokeeseen hakijat todistusvalinnan perusteella. Toisessa vaiheessa soveltuvuuskokeella valitaan 30 uutta opiskelijaa, joista vähintään 21 on ensikertalaisia hakijoita.
Aineenhallinnan perusteella kutsutaan soveltuvuuskokeeseen kaikki ne hakukelpoiset hakija, joilla on ylioppilastutkinnossa pitkästä matematiikasta tai fysiikan ainereaalista vähintään magna cum laude approbatur (vastaavat tutkintoaineet ja arvosanat EB-, IB-, RP-/DIA-tutkinnoista) sekä saavat todistuspisteistä vähintään 51,1 pistettä.
2. vaihe: Soveltuvuuskoe
Soveltuvuuskoe on haastattelu, jossa arvioidaan hakijan soveltuvuutta alalle. Soveltuvuuskokeesta on saatava vähintään 8 pistettä, jotta voit tulla valituksi.
Ammatillisella puolella pääset DI-tutkinnolla opettamaan pakollisia matikan ja fysiikan ja kemian kursseja, kun teet pedagogiset. Se on noin vuoden projekti.
Itse olen DI ja opetan tietotekniikkaa amiksessa. Mutta siis minulla olisi laillisesti kelpoisuus myös mafyke-opettajaksi.
Yhdestä opetettavasta aineesta pitää olla syventävät opinnot, muista riittää aineopinnot.
OKL:ssa opettajan pedagogiset vaativat vuoden läsnäoloa, AMK:issa voi käydä vastaavat opinnot niin, että lähiopetuspäiviä on harvakseltaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johonkin amikseen pääset ihan jo kun oot DI ja voit opettaa mitä vaan. Pikkukylän pikkukouluissa pitää olla useampi aine, mitä opettaa että kokopäiväisesti riittää.
Eikö ne amiksessakin halua ne opettamiseen liittyvät syventävät opinnot ennen kuin ne lähtee vakinaistamaan?
Syventäviä ei tarvita, mutta pedagogiset (=perus- ja aineopinnot) on oltava suoritettuina. Todnäk joudut myös hieman täydentämään matikan opintojasi.
Amisreformin jälkeen ehkä pääsetkin sinne suht helposti opettamaan, koska aika moni opetushenkilöstöstä on amispuolelta vaihtanut muuaalle (opetustyöhön tai vaihtanut alaa kokonaan).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johonkin amikseen pääset ihan jo kun oot DI ja voit opettaa mitä vaan. Pikkukylän pikkukouluissa pitää olla useampi aine, mitä opettaa että kokopäiväisesti riittää.
Eikö ne amiksessakin halua ne opettamiseen liittyvät syventävät opinnot ennen kuin ne lähtee vakinaistamaan?
Syventäviä ei tarvita, mutta pedagogiset (=perus- ja aineopinnot) on oltava suoritettuina. Todnäk joudut myös hieman täydentämään matikan opintojasi.
Amisreformin jälkeen ehkä pääsetkin sinne suht helposti opettamaan, koska aika moni opetushenkilöstöstä on amispuolelta vaihtanut muuaalle (opetustyöhön tai vaihtanut alaa kokonaan).
Yläkoulussa ja lukiossa pitää olla syventävät yhdessä aineessa.
AMK:sta ja amiksesta en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Siellä sitten katkerana setämiehenä vikittelet lukiotyttöjä ja lopulta päädyt syytteeseen ennen eläkeikää.
Missä sanottiin aloittajan olevan mikään mies?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johonkin amikseen pääset ihan jo kun oot DI ja voit opettaa mitä vaan. Pikkukylän pikkukouluissa pitää olla useampi aine, mitä opettaa että kokopäiväisesti riittää.
Eikö ne amiksessakin halua ne opettamiseen liittyvät syventävät opinnot ennen kuin ne lähtee vakinaistamaan?
Lehtoriksi joo, mutta tuntiopeksi tai sijaiseksii voi päästä ilman.
Tämä tuli siis mieleen tuosta ketjusta, jossa sanottiin, että näistä on pulaa.