Airbnb majoittaja vei rahat - miten saan ne takaisin?
Päätettiin perjantaina poikaystävän kanssa lähteä pienelle "lomalle" Helsinkiin la-su yöksi (22-23.1). Bongasin airbnb.fi -sivustolta kivan asunnon hyvällä alueella eikä hintakaan ollut kovin paha. Asunnon kohdalla näkyi teksti "uusi" eli se oli vasta ilmoitettu vuokrattavaksi eikä sillä oletettavasti ollut ollenkaan arvosteluja. Majoittaja oli kuvan ja nimen perusteella nuori, +20v nainen joten se ei herättänyt epäilyksiä. Myös asunto näytti todella kotoisalta ja siistiltä. Varattiin asunto edellisenä iltana ennen lähtöä (21.1) ja majoittaja laittoi miltei heti viestiä että olemme tervetulleita, monelta voidaan tulla jne. (epäolennainen mutta mainitsemisen arvoinen seikka on, etten vastannut hänelle enää illalla, koska en saanut ilmoitusta viestistä kuten normaalisti niin en huomannut)
Vasta seuraavana aamuna matkalla Helsinkiin, huomasin että majoittaja on laittanut uuden viestin, jossa kertoo, että hänen täytyy perua korona-altistumisen vuoksi (ei pystyisi olla ottamassa meitä vastaan). Koska rahat majoituksesta olivat kuitenkin jo lähteneet tililtäni heti varauksen yhteydessä, laitoin majoittajalle viestin, jossa pyysin tätä perumaan varauksen, jotta saisin rahani takaisin. Ei vastausta. Tänään (24.1) laitoin uudestaan viestiä samasta asiasta, mutta hän ei ole vieläkään vastannut. Äsken otin yhteyttä sivustoon ja odottelen nyt heidän vastaustaan.
Haluaisin uskoa, että majoittaja on tosiaan vain uusi ja osaamaton, vielä kun hän ja asunto vaikuttivat ihan normaaleilta ja "luotettavilta", mutta se, ettei hän ole nyt kolmeen päivään vastannut, on jo epäilyttävää. Voihan olla ettei ole huomannut viestejä, kun enhän itsekään huomannut mutta en tiedä. Asia stressaa minua kamalasti vaikkei menetetty summa olekaan suuri mutta opiskelijalle merkittävä kuitenkin.
Olen tehnyt myös teorian, että majoittajalla itsellään heräsi jotenkin epäilykset/ajatteli etten ole tulossa kun en silloin illalla vastannut viestiin ja siksi perui tekosyyn ohella. Toinen teoriani on että hän on saanut koronavirustartunnan ja on sen verran huonossa kunnossa ettei jaksa/muista vastata.
Mitä tässä tilanteessa nyt on enää tehtävissä? Mitä te tekisitte? Voinko saada rahoja takaisin mitenkään? Voiko tätä laskea rikokseksi tms?
Arvostan asiallisia vastauksia, sillä kenenkään syyttely ei nyt hyödytä mitään. Olen oppinut läksyni ettei kannata varata kokemattomilta majoittajilta ja haluan vain nyt rahani takaisin ja selvittää jutun, jotta voin siirtyä elämässä eteenpäin.
Kommentit (11)
Airbnb hoitaa. Lue sieltä sivuilta miten toimia. Maksaa rahat takaisin. Älä hävitä tekstiviestejä.
Olisit mennyt hotelliin niin kuin kunnolliset ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Olisit mennyt hotelliin niin kuin kunnolliset ihmiset.
Kun työssä joutuu majoittumaan useita kertoja kuukaudessa hotelleissa, sitä kaipaa loma-aikoina ihan muunlaista majoitusta.
Tekisin rikosilmoituksen, jos ei muutamaan päivään mitään kuulu. Sivustolle voi varmaan myös tehdä ilmoituksen epäluotettavasta henkilöstä. Jos korona-altistus on totta, itselläni ainakin olisi ollut ensimmäinen huolenaihe, miten saan rahat palautettua. Sairashan ei ainakaan silloin vielä ollut.
Siksi siellä sivuilla on ohje, että Älä ikinä maksa majoittajalle suoraan vaan maksuohjeiden mukaan.
Joten jos olet maksanut ohjeiden mukaisesti,saat kyllä rahasi takaisin.
Rahat kulkee airbnb:n kautta, eli sinne heti ilmoitus (olisi kannattanut laittaa ihan saman tein), että homma ei onnistunut, niin hekään eivät maksa vuokraajalle. Palauttavat rahat sinulle.
Airbnb on luotettava. Kun noudatat heidän ohjeitaan, eli hoidat rahaliikenteen vain heidän kauttaan ja ilmoitat heti heille jos on jotain ongelmaa, niin homma toimii. Kokemusta jo lähes kymmenen vuoden ajalta.
Vain tyhmiä onnistutaan huijaamaan
Soita Sannalle.