Hih, Viking Line yrittää väittää, että veroton viinan myynti ei muka olisi syynä tarpeettomalle ja päästöjä lisäävälle käynnille Maarianhaminassa
"Varustamon mukaan veroton myynti ”ei tietenkään” ole syynä joskus vain muutaman minuutin pysähdykselle."
Jännä juttu, että Helsinki-Tukholma-reitin laivat rupesivatt käymään Ahvenanmaalla ihan sattumalta juuri sen jälkeen, kun veroton myynti EU-jäsenyyden myötä lakkasi suorassa Suomen ja Ruotsin välisessä liikenteessä, jossa ei käydä Ahvenanmaalla. Ihan puhdasta sattumaa tietenkin.
Kommentit (19)
Itse ihmettelin uutista kun TKU-TKHL väliä lähinnä käyttänyt, niin Ahvenanmaalla pysähdytty aina, jonka ymmärtää logistiikan puolesta hyvin ja kiertokin aika lyhyt.
Helsingin reitillä tuolle ei kyllä mitään muuta logiikkaa ole, kuin verosyyt.
"Ruotsinlaivat kulkevat Itämerellä päätöntä reittiä vain halvan viinan takia, sanoo merikapteeni"
"Lyhyt ”viinapysähdys” Ahvenanmaalla lisää matkustajalauttojen päästöjä jopa kolmanneksella suoraan reittiin verrattuna.
”Ahvenanmaan verovapautta käytetään väärin, vain muutaman minuutin pysähdykseen. Laivat ajavat paljon pidemmän matkan vain pysähtyäkseen Maarianhaminassa. Muu matka ajetaan sitten kovempaa, jotta pysytään aikataulussa”"
Vierailija kirjoitti:
Itse ihmettelin uutista kun TKU-TKHL väliä lähinnä käyttänyt, niin Ahvenanmaalla pysähdytty aina, jonka ymmärtää logistiikan puolesta hyvin ja kiertokin aika lyhyt.
Helsingin reitillä tuolle ei kyllä mitään muuta logiikkaa ole, kuin verosyyt.
Niin no sitä ei kai niinkään kritisoitu, vaan tuota Helsingin reittiä, jossa Ahvenanmaa ei osu lainkaan matkan varrelle, vaan tehdään iso mutka veroetujen vuoksi.
Kuten edellä todettiin, Turun päivälaivat riittävät hyvin 30000 asukkaalle.
Nytkö vihervassarit on iskeneet silmänsä tuohon "turhaan" pysähdykseen?! Sen kun saa pois, niin aletaan ihmettelemään koko liikenteen järkevyyttä.
Ei tuumaakaan periksi viherfasisteille!
Vierailija kirjoitti:
Nytkö vihervassarit on iskeneet silmänsä tuohon "turhaan" pysähdykseen?! Sen kun saa pois, niin aletaan ihmettelemään koko liikenteen järkevyyttä.
Ei tuumaakaan periksi viherfasisteille!
No eihän tuossa olekaan mitään järkeä. Verorahoin tuetaan laivaliikennettä, jotta ihmiset voivat mennä kympin risteilylle ostamaan verovapaata viinaa. Valtio häviää rahaa sekä tukiaisissa että menetetyissä alkoholiveroissa.
Ratkaisu: laitetaan laivan reitin varrelle poiju ja päätetään, että se kuuluu Ahvenanmaalle. Laiva pysähtyy poijun luo hetkeksi -> oikeus verovapaaseen myyntiin!
”Koko verovapausjärjestelmän perustana on Ahvenanmaan liikenteen ylläpitäminen. Tarkoitushan on toimia kannustimena varustamoille Ahvenanmaan liikenteen ja huoltovarmuuden ylläpitämiseksi. Liikenne palvelee Ahvenanmaan väestöä koskien sekä tavara- että matkustajaliikennettä”
En tajua, miksi toisille järjestetään tällaisia etuoikeuksia. Eikö jokainen pikku kunta Suomessa ansaitsisi samanlaisia "verokannustimia? Esim. bussilinja, joka ajaa Pihtuputaalle, saisi myydä matkalla verovapaata viinaa? Kyllä olisi sen jälkeen Pihtiputaalla kattavat bussiyhteydet.
Vierailija kirjoitti:
”Koko verovapausjärjestelmän perustana on Ahvenanmaan liikenteen ylläpitäminen. Tarkoitushan on toimia kannustimena varustamoille Ahvenanmaan liikenteen ja huoltovarmuuden ylläpitämiseksi. Liikenne palvelee Ahvenanmaan väestöä koskien sekä tavara- että matkustajaliikennettä”
En tajua, miksi toisille järjestetään tällaisia etuoikeuksia. Eikö jokainen pikku kunta Suomessa ansaitsisi samanlaisia "verokannustimia? Esim. bussilinja, joka ajaa Pihtuputaalle, saisi myydä matkalla verovapaata viinaa? Kyllä olisi sen jälkeen Pihtiputaalla kattavat bussiyhteydet.
Kaikki ovat tasa-arvoisia, mutta ruotsinkieliset ovat tasa-arvoisempia kuin suomenkieliset.
Suomen on ihan turha paheksua ulkomaiden veroparatiiseja, kun meillä on itsellä tällainen loinen, joka kyllä ottaa kaikki valtiontuet vastaan, mutta ei halua maksaa veroja.
Vierailija kirjoitti:
Nytkö vihervassarit on iskeneet silmänsä tuohon "turhaan" pysähdykseen?! Sen kun saa pois, niin aletaan ihmettelemään koko liikenteen järkevyyttä.
Ei tuumaakaan periksi viherfasisteille!
Eikö sitten mielestäsi ole niin, että verotusjärjestelmä on huono, jos se kannustaa toimintaan, josta ilman veroetua olisi kaikille haittaa eikä kenellekään hyötyä? Onko tämä jotain persujen uutta taloustiedettä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nytkö vihervassarit on iskeneet silmänsä tuohon "turhaan" pysähdykseen?! Sen kun saa pois, niin aletaan ihmettelemään koko liikenteen järkevyyttä.
Ei tuumaakaan periksi viherfasisteille!Eikö sitten mielestäsi ole niin, että verotusjärjestelmä on huono, jos se kannustaa toimintaan, josta ilman veroetua olisi kaikille haittaa eikä kenellekään hyötyä? Onko tämä jotain persujen uutta taloustiedettä?
Tämä on oikein lose-lose tilanne: valtio häviää verotuloja ja ympäristö kärsii turhista päästöistä.
Ja jeesustelu jostain ahvenanmaalaisten liikkumistarpeista on ihan turhaa. Kun Ahvenanmaan pysähdyksiä teki ennen vain muutama laiva, mutta heti EU-jäsenyyden myötä (kun verovapaa myynti loppui suorilla yhteyksillä) kaikki alkoivat siellä pysähtyä, niin tämä kyllä todistaa, mikä todellinen motiivi on.
Eikö Suomella muka olisi oikeus estää tällainen kikkailu? Vaikka Ahvenanmaalla on itsehallinto päättää, että eivät kuulu EU:n veroalueeseen, niin kai Suomi voisi laittaa jotkut aikarajat, että esim. vasta 24h käynti Ahvenanmaalla oikeuttaisi verovapaisiin ostoksiin?
Rahdin ymmärrän ja ihmiset jotka menee maihin mutta pelkästään risteilyjä en ole koskaan ymmärtänyt.
Pakkoko siellä satamassa on käydä. Voisiko lakia kiertää että pysähtyy siellä jossain edustalla ja jatkaa matkaa?
Ihan typerä pysähdys. Itse en mene laivalle ostoksille vaan ihan reissuun ja syömään.
Eikös se ole ihan niiden kotisatama, aika luonnollista käydä.
Vierailija kirjoitti:
Eikö Suomella muka olisi oikeus estää tällainen kikkailu? Vaikka Ahvenanmaalla on itsehallinto päättää, että eivät kuulu EU:n veroalueeseen, niin kai Suomi voisi laittaa jotkut aikarajat, että esim. vasta 24h käynti Ahvenanmaalla oikeuttaisi verovapaisiin ostoksiin?
Sitten ne laivat ajaisivat sinne aikataulutettuna siten, että yhdestä laivasta siirryttäisiin toiseen, joka olisi juuri ollut sen 24h satamassa. Vaatii vähän ihmisten siirtämistä, mutta niinhän ne tekee jo picnic-risteilyllä Turusta. Vaihetaan laivaa Maarianhaminassa.
Varustamoissa on sitä varten henkilöitä, jotka laskee ja laskee ja suunnittelee miten se bisnes saadaan toteutettua.
Katsotaanpas Finnlinesin laivoja, jotka eivät aikaisemmin käyneet Ahvenanmaalla ollenkaan. Sitten laskelmat kertoi että nyt kannattaa: ajetaan Ahvenanmaalle mennen-tullen, ehkä 1-2 autoa jää tai tulee kyytiin. Mutta laivan kauppa myy olutta ja viinaa lastikkokaupalla!
Perussuomalaisena vastustan laivojen käyntiä ruotsinkielisellä Ahvenanmaalla.
Vierailija kirjoitti:
Nytkö vihervassarit on iskeneet silmänsä tuohon "turhaan" pysähdykseen?! Sen kun saa pois, niin aletaan ihmettelemään koko liikenteen järkevyyttä.
No nuo varustamot ihmettelevät jo nyt Helsinki-Tukholma-liikenteen järkevyyttä. Kyseiset reitit ovat voitollisia vain kesälomakaudella, muun ajan vuodesta tuolla reitillä on liian vähän matkustajia, jotta sinne kannattaisi uusia aluksia ostaa. Rahti on korona-aikaan löytänyt muita reittejä eikä varmaan tuolle välille enää palaa.
Huomaattehan, että tämä turhuus ei koske vain Helsinki-Tukholma-reittiä, vaan myös Tallinna-Tukholma-reittiä. Katsokaapa karttaa: tuolla reitillä tulee iso koukkaus vain siksi, että laivalla voidaan myydä verotonta ravintolaruokaa ja verotonta nuuskaa.
Ahvenanmaan suuret turistimäärät, joilla tätä liikennetarvetta perustellaan, johtuu oikeastaan vain siitä, että ruotsalaiset tekevät ristelyjä verottoman nuuskan vuoksi.
Jutun kommenteissa todetaan, että aiemmin myöskään Turun yölaivat eivät käyneet Ahvenanmaalla.
Eli käytännössä Turun päivälaivat täyttävät sen todellisen logistisen tarpeen, joka tuolla 30000 asukkaan luodolla on. Kaikki muu on pelkkää verokikkailua.