Pitääkö automaattivaihteista jarruttaa vasurilla vai oikealla?
Juuri vaihttui hybridiin jossa automaattivaihde. Aluksi painoin jarrua oikealla ja sitten opettelin köyttämään kaasua oikealla ja jarrua vasurilla. Kumpi on yleisempi ja onko jompikumpi suositeltavampi?
Kommentit (17)
Aina oikealla jalalla. Ajat kuin manuaalia, mutta kytkin jalka ei tee mitään. Muutoin on vaara että painat molempia yhtä aikaa. Tämä ei ole mielipide kysymys, vaan näin se on suunniteltu ja suositeltu.
vasemmalla jalalla ei paineta mitään
Oikealla pitäisi mutta jostain syystä käytän vasenta.
Vierailija kirjoitti:
Oikealla pitäisi mutta jostain syystä käytän vasenta.
Lisään vielä, että meillä on manuaali, jolla ajan 99% ja siksi varmaan vasen jalka menee jarrulle automaattisesti, kun sillä veivaa niin paljon kytkintä.
Vierailija kirjoitti:
Aina oikealla jalalla. Ajat kuin manuaalia, mutta kytkin jalka ei tee mitään. Muutoin on vaara että painat molempia yhtä aikaa. Tämä ei ole mielipide kysymys, vaan näin se on suunniteltu ja suositeltu.
Niin siis jos käyttää vasenta jalkaa jarruttamiseen niin on riski että sitä jarrupoljinta tulee vahingossa painettua kuin kytkintä. Näin opetettiin autokoulussa.
Koitan muistella, niin pitkä aika et oon ajanut,,, kun starttaan mulla on kytkin pohjassa vasemmalla jalalla. Sit oikealla lisään kaasua ja kevennän kytkintä. Sit vasemman jalan nostan sinne sivuun vähän. Joo, oikealla jalalla jarrutan. Mulla on ollut se logiikka myös, että en paina kaasua ja jarrua sit vahingossa yhtä aikaa. + se, että on mahdollista tehdö äkki(lukko)jarrutus painamalla pohjaan oikealla jarrun ja vasemmalla kytkimen pohjaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikealla pitäisi mutta jostain syystä käytän vasenta.
Lisään vielä, että meillä on manuaali, jolla ajan 99% ja siksi varmaan vasen jalka menee jarrulle automaattisesti, kun sillä veivaa niin paljon kytkintä.
Kannattaa opetella pois tuo tapa ennen kuin kolahtaa.
Oikealla tietysti! Vasen jalka lepää vaan automaatilla ajaessa.
Tottakai oikealla! Vasen jalka voi olla täysin pois pelistä, jarrun käyttö oikealla jalalla on meillä jokaisella manuaalikuskilla lihasmuistissa.
Vierailija kirjoitti:
Koitan muistella, niin pitkä aika et oon ajanut,,, kun starttaan mulla on kytkin pohjassa vasemmalla jalalla. Sit oikealla lisään kaasua ja kevennän kytkintä. Sit vasemman jalan nostan sinne sivuun vähän. Joo, oikealla jalalla jarrutan. Mulla on ollut se logiikka myös, että en paina kaasua ja jarrua sit vahingossa yhtä aikaa. + se, että on mahdollista tehdö äkki(lukko)jarrutus painamalla pohjaan oikealla jarrun ja vasemmalla kytkimen pohjaan.
Tässä kyllä kysyttiin automaattivaihteisella ajamisesta.
Oikealla jarru ja kaasu. Vasen jalka on vain kytkintä varten, jos sitä ei ole ei vasen tee mitään.
Kiitos. Minäpä sittennlpettelen tuon vasurijarrun pois. Sitä kyllä oppii ajamaan eri vehkeitä erilaisella lihasmuistilla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koitan muistella, niin pitkä aika et oon ajanut,,, kun starttaan mulla on kytkin pohjassa vasemmalla jalalla. Sit oikealla lisään kaasua ja kevennän kytkintä. Sit vasemman jalan nostan sinne sivuun vähän. Joo, oikealla jalalla jarrutan. Mulla on ollut se logiikka myös, että en paina kaasua ja jarrua sit vahingossa yhtä aikaa. + se, että on mahdollista tehdö äkki(lukko)jarrutus painamalla pohjaan oikealla jarrun ja vasemmalla kytkimen pohjaan.
Tässä kyllä kysyttiin automaattivaihteisella ajamisesta.
Oho, joo... jarrutan tolla.... venaas nyt, meillä on automaatti. Jarrutan vasemmalla, ainakin jos on vakionopeudensäädin päällä ja hyvin usei on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikealla pitäisi mutta jostain syystä käytän vasenta.
Lisään vielä, että meillä on manuaali, jolla ajan 99% ja siksi varmaan vasen jalka menee jarrulle automaattisesti, kun sillä veivaa niin paljon kytkintä.
Kannattaa opetella pois tuo tapa ennen kuin kolahtaa.
Miksi kolahtaisi? Mulla on ollut kortti yli 20v ja en ole ajanut yhtään kolaria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina oikealla jalalla. Ajat kuin manuaalia, mutta kytkin jalka ei tee mitään. Muutoin on vaara että painat molempia yhtä aikaa. Tämä ei ole mielipide kysymys, vaan näin se on suunniteltu ja suositeltu.
Niin siis jos käyttää vasenta jalkaa jarruttamiseen niin on riski että sitä jarrupoljinta tulee vahingossa painettua kuin kytkintä. Näin opetettiin autokoulussa.
Vielä pahempi jo yrität vasemmalla painaa jarrua mutta painatkin kytkintä!
Siksi vasen jalka vain kytkimelle, automaatissa vasen jalka on työtön.
Ihan oikealla, kuten manuaalillakin.
Joskus olen vasemmalla painanut, mutta tuntuu niin ahtaalta. Paljon helpompi oikealla.