Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitääkö automaattivaihteista jarruttaa vasurilla vai oikealla?

Vierailija
13.01.2022 |

Juuri vaihttui hybridiin jossa automaattivaihde. Aluksi painoin jarrua oikealla ja sitten opettelin köyttämään kaasua oikealla ja jarrua vasurilla. Kumpi on yleisempi ja onko jompikumpi suositeltavampi?

Pitääkö automaattivaihteista jarruttaa vasurilla vai oikealla?

Vaihtoehdot

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikealla, kuten manuaalillakin.

Joskus olen vasemmalla painanut, mutta tuntuu niin ahtaalta. Paljon helpompi oikealla.

Vierailija
2/17 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikealla

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina oikealla jalalla. Ajat kuin manuaalia, mutta kytkin jalka ei tee mitään. Muutoin on vaara että painat molempia yhtä aikaa. Tämä ei ole mielipide kysymys, vaan näin se on suunniteltu ja suositeltu. 

Vierailija
4/17 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

vasemmalla jalalla ei paineta mitään

Vierailija
5/17 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikealla pitäisi mutta jostain syystä käytän vasenta.

Vierailija
6/17 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikealla pitäisi mutta jostain syystä käytän vasenta.

Lisään vielä, että meillä on manuaali, jolla ajan 99% ja siksi varmaan vasen jalka menee jarrulle automaattisesti, kun sillä veivaa niin paljon kytkintä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/17 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina oikealla jalalla. Ajat kuin manuaalia, mutta kytkin jalka ei tee mitään. Muutoin on vaara että painat molempia yhtä aikaa. Tämä ei ole mielipide kysymys, vaan näin se on suunniteltu ja suositeltu. 

Niin siis jos käyttää vasenta jalkaa jarruttamiseen niin on riski että sitä jarrupoljinta tulee vahingossa painettua kuin kytkintä. Näin opetettiin autokoulussa.

Vierailija
8/17 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koitan muistella, niin pitkä aika et oon ajanut,,, kun starttaan mulla on kytkin pohjassa vasemmalla jalalla. Sit oikealla lisään kaasua ja kevennän kytkintä. Sit vasemman jalan nostan sinne sivuun vähän. Joo, oikealla jalalla jarrutan. Mulla on ollut se logiikka myös, että en paina kaasua ja jarrua sit vahingossa yhtä aikaa. + se, että on mahdollista tehdö äkki(lukko)jarrutus painamalla pohjaan oikealla jarrun ja vasemmalla kytkimen pohjaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/17 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikealla pitäisi mutta jostain syystä käytän vasenta.

Lisään vielä, että meillä on manuaali, jolla ajan 99% ja siksi varmaan vasen jalka menee jarrulle automaattisesti, kun sillä veivaa niin paljon kytkintä.

Kannattaa opetella pois tuo tapa ennen kuin kolahtaa.

Vierailija
10/17 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikealla tietysti! Vasen jalka lepää vaan automaatilla ajaessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/17 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai oikealla! Vasen jalka voi olla täysin pois pelistä, jarrun käyttö oikealla jalalla on meillä  jokaisella manuaalikuskilla lihasmuistissa.

Vierailija
12/17 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koitan muistella, niin pitkä aika et oon ajanut,,, kun starttaan mulla on kytkin pohjassa vasemmalla jalalla. Sit oikealla lisään kaasua ja kevennän kytkintä. Sit vasemman jalan nostan sinne sivuun vähän. Joo, oikealla jalalla jarrutan. Mulla on ollut se logiikka myös, että en paina kaasua ja jarrua sit vahingossa yhtä aikaa. + se, että on mahdollista tehdö äkki(lukko)jarrutus painamalla pohjaan oikealla jarrun ja vasemmalla kytkimen pohjaan.

Tässä kyllä kysyttiin automaattivaihteisella ajamisesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/17 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikealla jarru ja kaasu. Vasen jalka on vain kytkintä varten, jos sitä ei ole ei vasen tee mitään.

Vierailija
14/17 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos. Minäpä sittennlpettelen tuon vasurijarrun pois. Sitä kyllä oppii ajamaan eri vehkeitä erilaisella lihasmuistilla

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/17 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koitan muistella, niin pitkä aika et oon ajanut,,, kun starttaan mulla on kytkin pohjassa vasemmalla jalalla. Sit oikealla lisään kaasua ja kevennän kytkintä. Sit vasemman jalan nostan sinne sivuun vähän. Joo, oikealla jalalla jarrutan. Mulla on ollut se logiikka myös, että en paina kaasua ja jarrua sit vahingossa yhtä aikaa. + se, että on mahdollista tehdö äkki(lukko)jarrutus painamalla pohjaan oikealla jarrun ja vasemmalla kytkimen pohjaan.

Tässä kyllä kysyttiin automaattivaihteisella ajamisesta.

Oho, joo... jarrutan tolla.... venaas nyt, meillä on automaatti. Jarrutan vasemmalla, ainakin jos on vakionopeudensäädin päällä ja hyvin usei on.

Vierailija
16/17 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikealla pitäisi mutta jostain syystä käytän vasenta.

Lisään vielä, että meillä on manuaali, jolla ajan 99% ja siksi varmaan vasen jalka menee jarrulle automaattisesti, kun sillä veivaa niin paljon kytkintä.

Kannattaa opetella pois tuo tapa ennen kuin kolahtaa.

Miksi kolahtaisi? Mulla on ollut kortti yli 20v ja en ole ajanut yhtään kolaria.

Vierailija
17/17 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina oikealla jalalla. Ajat kuin manuaalia, mutta kytkin jalka ei tee mitään. Muutoin on vaara että painat molempia yhtä aikaa. Tämä ei ole mielipide kysymys, vaan näin se on suunniteltu ja suositeltu. 

Niin siis jos käyttää vasenta jalkaa jarruttamiseen niin on riski että sitä jarrupoljinta tulee vahingossa painettua kuin kytkintä. Näin opetettiin autokoulussa.

Vielä pahempi jo yrität vasemmalla painaa jarrua mutta painatkin kytkintä!

Siksi vasen jalka vain kytkimelle, automaatissa vasen jalka on työtön.