Pitääkö paikkansa, että erityisluokissa opetus on usein helpotetumpaa kuin yleisopetuksen luokissa?
Olen kuullut, että usein erityispuolella edetään hitaampaan tahtiin ja on helpotetumpia tehtäviä, vaikka virallisissa papereissa opetussuunnitelma olisikin sama. Minkälaisia kokemuksia teillä on, pitääkö paikkansa? Sopiiko erityisopetus esim. sellaisille aspergereille, joilla ei ole oppimisessa haasteita?
Kommentit (12)
Kyllä näin on. Kun on laaja-alaisia hahmotusongelmia, ei voi vaatia samaa kuin muilta.
Riippuu luokasta ja opettajasta. Mutta keskimäärin varmaan menevät helpotetummin kuin yleisopetuksessa. Siis aineen opettajan näkökulmasta katsottuna. Alakoulun osalta en osaa sanoa.
Siis jos on yksilöllistetty opetussuunnitelma niin sitten voi olla helpompaa. Mutta siitä tulee merkintä todistukseen, että aine on ollut yksilöllistetty.
Muutenhan erityisluokilta lapset käyvät tekemässä myös muiden luokkien kanssa aineita ihan normaalisti, etteivät ole koko ajan erityisluokalla.
Kyllähän se usein vähän niin tuppaa menemään. Ehkä kaksi tai kolme ensimmäistä luokkaa menee, mutta sen jälkeen ero normaaliluokkaan kasvaa.
Erityisluokkien oppilailla on usein niin isoja oppimis- tai käytösongelmia, että kyllähän ne väkisinkin helposti hidastavat opetusta niin, että ovat käytännössä paljon jäljessä normaaliluokkia.
Riippuu luokasta, opettajasta ja oppilaasta. Olen tavannut äidin, joka oli sitä mieltä, että erityisluokassa hänen lapsensa oppi lukemaan, mutta ei olisi oppinut tavallisessa. Olen tavannut myös lapsen, joka pärjäsi paljon paremmin tavallista luokkaa pienemmässä ja rauhallisemmassa erityisluokassa kuin tavallisessa, jonka opettaja oli hätää kärsimässä juuri tämän oppilaan kanssa.
Nämä olivat tavallisen lahjakkaita ja hyväoppisia, mutta totta sekin, että aika usein erityisluokkiin joutuvat/pääsevät ne, joilla on sen laatuisia oppimisvaikeuksia, että ei vaan pysty oppimaan tavalliseen tapaan.
Kunhan jotenkin luovivat oppivelvollisuuden läpi.
Riippuu ihan oppilaasta. Jokainen etenee niissä omaa tahtiaan. Osalla on opinnot normaalin opetussuunnitelman mukaisia, osalla yksilöllistettyjä. Joillakin voi myös olla vain osa aineista yksilöllistetty. Erityisluokkien oppilaat voivat myös käydä joidenkin aineiden tunneilla yleisopetuksessa ja siirtyä sinne kokonaan, kun tarvetta erityisopetukseen ei enää ole.
Mielestäni käytöshäiriöisillä pitäisi olla omat erityisluokat ja kilteillä oppimisvaikeuksisilla omat.
Kyllähän se helposti niin menee, että jos samassa luokassa osalla on yksilöllistetyt aineet ja osalla pitäisi ainakin teoriassa olla normaalin opetussuunnitelman mukaiset, niin ei opettaja oikein ehdi aidosti opettaa niitä muutamaa yleisopetuksen mukaisesti.
Ainakin ennen vanhaan tarkkiksilla oppilaat keskittyivät siihen, että piirtelivät pulpettinsa täyteen ja värittivät niitä. Heidän "luovuuttaan" haluttiin sillä tavalla kuulemma korostaa. Tosiasiassa olivat niin tyhmiä, että eivät oppineet mitään ja pakko-opetus olisi ollut täysin turhaa ja aiheuttanut vaan jatkuvia järjestyshäiriöitä.