iltalehti : Jaanan joulupainajainen: tilit kaapattiin ja rahat vietiin
Jaanan joulupainajainen: tilit kaapattiin ja rahat vietiin.
Aika kummallinen tapaus. Onkohan sitten syynä ollut huijaussivustot. tai sitten huijari arvannut tunnukset?
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d223612-110f-494d-9528-227b99840a31
Kommentit (39)
Yksi vaihtoehto on, että on klikannut jonkun kalastelusivun tekstiviestin auki. Ei välttämättä itsekään sitä tajua tai sitten ei myönnä. Joku tuttu oli saanut yhteystiedoiltaan harrastukseen liittyen, minullekin tutulta tyypiltä, ihan oudon tekstiviestin, missä pyydeltin jotain apua. Siinä oli se ongelma, että yhteystieto ei ollut sukulainen tai ystävä, vaan liittyi harrastukseen ja todellakaan siltä tyypiltä ei mitään avunpyyntöjä tulisi muutenkaan.
Todennäköisesti hänelle tuli joku popup mainos jossa hälytetään että "Hälytys Jaana Suomi Finland! Sinun täytyy varmistaa Danske Bank tunnukset, klikkaa tämä linkki ja kirjaudu sisään, Jaana Suomi Finland!"
Eikä tietokonetta osaamaton hoksannut että nettisivun osoite olikin Dunksebank.com tai MeetSexyGirls.de. Tietty vielä nolompi jos hän klikkasi niitä "olet jo saattanut voittaa"-mainoksia ja pistänyt sinne pankkitunnuksensa.
Ei tuossa ole muuta vaihtoehtoa, kuin Jaana on ihan itse syöttänyt pankkitunnukset jonnekin huijarisivustolle. Sitä puhelinnuneroa ei vaihdeta ihan noin vain.
Vaikka pankit tekee kaikkensa, niin käyttäjän tyhmyydelle he eivät voi mitään.
Nainen ei ole ymmärtänyt mitä klikkaillut. Kenenkään tilin rahoja ei viedä noin vain.
Miten ne tunnukset arvataan? Ei siellä nettipalkissa voi tehdä mitään ilman kännykän varmennusta. Eli Jaana on nyt ihan itse sössinyt.
Voi olla että Jaana on ollut huolimaton, mutta hän ei voi myöntää saadakseen pankilta rahansa takaisin. Niitä ei saa jos on ollut huolimaton.
Jaana on soittanut Astral TV ja Lapin Ishtar on tunnustellut energioillaan tunnukset.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla että Jaana on ollut huolimaton, mutta hän ei voi myöntää saadakseen pankilta rahansa takaisin. Niitä ei saa jos on ollut huolimaton.
Hyvä huomio tuo.
Vierailija kirjoitti:
Miten ne tunnukset arvataan? Ei siellä nettipalkissa voi tehdä mitään ilman kännykän varmennusta. Eli Jaana on nyt ihan itse sössinyt.
Itse jouduin ennen joulua asioimaan passini kanssa pankissa, virkailija juuri ja juuri vilkaisi valokuvaa ja minua. Sen jälkeen pystyin tekemään vaikka mitä muutoksia tililleni.
Riittää kun on 4 vuotta vanha passi ja suurinpiirtein samannäköinen, opettelee ulkoa tiedot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ne tunnukset arvataan? Ei siellä nettipalkissa voi tehdä mitään ilman kännykän varmennusta. Eli Jaana on nyt ihan itse sössinyt.
Itse jouduin ennen joulua asioimaan passini kanssa pankissa, virkailija juuri ja juuri vilkaisi valokuvaa ja minua. Sen jälkeen pystyin tekemään vaikka mitä muutoksia tililleni.
Riittää kun on 4 vuotta vanha passi ja suurinpiirtein samannäköinen, opettelee ulkoa tiedot.
Missä pankissa näin toimiaan? Minulta otettiin passista kopio ja liitettiin papereihin.
Ymmärsin niin, että hän on käyttänyt pelkästään mobiilisovellusta?!
Sellainen vaihtoehto tuli mieleen, että joku on kaapannut Jaanan yrityksen tunnukset, ellei tosiaan itse ole sössinyt. Tästä on yrittäjät saaneet kirjeitä, kuinka maistraattiin on noin vaan muutettu päättäjätiedot. Jokaisen yrittäjän kannattaakin nämä aika ajoin tarkistaa, maistaraatissa vasta nyt mietitään, miten se tehdään vaikeammaksi.
Voi olla että puhelimeen on latautunut sovellus joka tallentaa kaikki näppäimet ja siellä jossain välissä on käyty verkkopankissa ja varas on tästä saanut tunnukset.
Haittaohjelma puhelimessa voi olla mahdollista. Tai sitten vaan ei halua julkisesti myöntää että antanut tunnukset johkin.
Mutta puhelinhaittaohjelmien takia itsellä ehdottomasti maksullinen virustorjunta myös puhelimessa. Puhelimessa nykyään jopa eneemmän arkaluontoista tietoa kuin koneella.
Haluaisin kyllä tietää kuinka tuollainen on mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Sellainen vaihtoehto tuli mieleen, että joku on kaapannut Jaanan yrityksen tunnukset, ellei tosiaan itse ole sössinyt. Tästä on yrittäjät saaneet kirjeitä, kuinka maistraattiin on noin vaan muutettu päättäjätiedot. Jokaisen yrittäjän kannattaakin nämä aika ajoin tarkistaa, maistaraatissa vasta nyt mietitään, miten se tehdään vaikeammaksi.
Hyvä huomio!
Tämä on ihan helppoa. Esim näin.
Ursula kirjoittaa googleen hakuun op -> google tarjoaa ensimmäisenä huijareiden listalle maksaman op.suomi.com sivun. Ursula kirjautuu omilla tunnuksillaan tälle op-pankin kopiosivulle. Tämän jälkeen kopiosivu pyytää vaikka varmentamaan osoitteen, sähköpostin tms. asiakastietoja. Asiakastiedot sivu pyytää varmentamaan puhelimeen tulleella koodilla. Samaan aikaan vilunkiville on kirjautunut Ursulan oikeilla tunnuksilla oikeaan pankkiin. Kun pankin sivut pyytävät numerokoodia, pyydetään se edellä mainittua konstia käyttäen Ursulalta. Sitten pistetään rahat siirtymään ja pyydetään Ursulalta vielä toinen avainluku jollain verukkeella. Näin helppoa se on.
Jaana sanoo käyttäneensä koko ajan Dansken omaa sovellusta. Tällöin ei oikein jää mitään muuta vaihtoehtoa jäljelle teknisesti kuin se, että koko älyluuri on hakkeroitu. Koska sanoo, ettei sposti/tekstari tai vastaavaa ole käyttänyt. Kokonaisuudessaan kyllä aivan hirvittävän heikkoa toimintaa myös pankilta. En ole, enkä tämänkään perusteella Danske Bankin asiakkaaksi ala.
up