Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

iltalehti : Jaanan joulupainajainen: tilit kaapattiin ja rahat vietiin

Vierailija
09.01.2022 |

Jaanan joulupainajainen: tilit kaapattiin ja rahat vietiin.

Aika kummallinen tapaus. Onkohan sitten syynä ollut huijaussivustot. tai sitten huijari arvannut tunnukset?

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d223612-110f-494d-9528-227b99840a31

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on ihan helppoa. Esim näin.

Ursula kirjoittaa googleen hakuun op -> google tarjoaa ensimmäisenä huijareiden listalle maksaman op.suomi.com sivun. Ursula kirjautuu omilla tunnuksillaan tälle op-pankin kopiosivulle. Tämän jälkeen kopiosivu pyytää vaikka varmentamaan osoitteen, sähköpostin tms. asiakastietoja. Asiakastiedot sivu pyytää varmentamaan puhelimeen tulleella koodilla. Samaan aikaan vilunkiville on kirjautunut Ursulan oikeilla tunnuksilla oikeaan pankkiin. Kun pankin sivut pyytävät numerokoodia, pyydetään se edellä mainittua konstia käyttäen Ursulalta. Sitten pistetään rahat siirtymään ja pyydetään Ursulalta vielä toinen avainluku jollain verukkeella. Näin helppoa se on.

Hän on käyttänyt pankin sovellusta, ei nettiselaimella.

Vierailija
22/39 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo mobiilisovellukset eivät ole luotettavia.

Miksi kaikki pitää ängetä puhelimeen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luotan vielä paperiseen avainlukulistaan..

Vierailija
24/39 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä mobiilivarmenne on kaapattu saatuaan salasanan ja käyttäjätunnuksen.

"Näin otat sovelluksen käyttöön  

Lataa sovellus sovelluskaupastasi hakusanalla "Danske ID". Danske ID on osa pankkitunnuksia, joten sinulla tulee olla Danske Bankin henkilöasiakkaan tai yritysasiakkaan pankkitunnukset käytössäsi. 

Ota sovellus käyttöösi tekstiviestinä tulevan aktivointikoodin, tunnuslukulaitteen tai toisen puhelimesi Danske ID –sovelluksen avulla. Voit myös aktivoida sovelluksen käyttöösi tunnistautumalla toisen pankin pankkitunnuksilla.

Luo itsellesi uusi PIN-koodi, jolla kirjaudut Danske ID -sovellukseen jatkossa."

https://www.vauva.fi/keskustelu/4220022/puhelin-hajosi-nyt-en-paase-dan…

Vierailija
25/39 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankkiasiat hoidetaan omalla tietokoneella, kirjoitetaan hakuun suoraan osoite, mikä menee oikeille sivuille. Puhelimella ei hoideta pankkiasioita. Pankki ei lähetä mitään mainosjuttuja mitä pitäisi klikkailla.

Vierailija
26/39 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pankkiasiat hoidetaan omalla tietokoneella, kirjoitetaan hakuun suoraan osoite, mikä menee oikeille sivuille. Puhelimella ei hoideta pankkiasioita. Pankki ei lähetä mitään mainosjuttuja mitä pitäisi klikkailla.

Pankin oma sovellus on eri asia kuin verkkopankki. Moni pankki suosittaa mobiilipankki-sovellustaannjopa turvallisempana kuin selaimen kautta käytettävää verkkopankkia.

Vierailija
27/39 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaanan tapauksessa yksi asia, mikä monilla suomalaisilla on koronan aikana ollut ajankohtainen, eli passin vanheneminen. Muistakaa ihmiset, että suurimmalle osalle suomalaisista passi on ainoa virallinen henkilötodistus, eikä passia pidä päästää vanhenemaan, oli matkustelua ulkomaille tai ei! Ajokortti ei ole  virallinen henkilötodistus, ei myöskään vanhentunut passi, Kela-kortista puhumattakaan. Henkilötodistuksena passin korvaa vain kuvallinen henkilökortti ja aika monella sitä ei ole. Tulee tenkkapoo, jos passi päässyt vanhentumaan ja henkilöllisyys pitäisi todentaa akuutisti vaikkapa juuri tällaisissa tilanteissa. 

Vierailija
28/39 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole Danske Bankin asiakas itse joten en tiedä sen toiminnasta mitään mutta minulle kuulosti omituiselta jo kohta: ”hän otti yhteyttä pankkiin josta vastasi murtaen suomea puhunut henkilö”. Taisi tuossa soittaa huijareille jotka lypsivät ko puhelun aikana kaikki mahdolliset tiedot. Tuota ennenhän saattoi vaan olla että nettipankki/mobiilipankki ei tosiaan vain toiminut syystä tai toisesta.

Vierailija
29/39 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole Danske Bankin asiakas itse joten en tiedä sen toiminnasta mitään mutta minulle kuulosti omituiselta jo kohta: ”hän otti yhteyttä pankkiin josta vastasi murtaen suomea puhunut henkilö”. Taisi tuossa soittaa huijareille jotka lypsivät ko puhelun aikana kaikki mahdolliset tiedot. Tuota ennenhän saattoi vaan olla että nettipankki/mobiilipankki ei tosiaan vain toiminut syystä tai toisesta.

Minusta tämä murtaen suomea puhuminen kuulostaa hyvin erikoiselta, mutta arvatenkin että Danske Bankin asiakaspalvelu on ihan pyllystä. Itse ainakin tiedän op:n asiakkaana (ei mikään mainos) että op:ssa tilin sulkupalvelu on 24/7 puhelimitse saatavilla ja op nimenomaan ohjeistaa ottamaan asap yhteyttä sulkupalveluun jos jotain epäilyttävää tapahtuu. 

Vierailija
30/39 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tämä murtaen suomea puhuminen kuulostaa hyvin erikoiselta, mutta arvatenkin että Danske Bankin asiakaspalvelu on ihan pyllystä. Itse ainakin tiedän op:n asiakkaana (ei mikään mainos) että op:ssa tilin sulkupalvelu on 24/7 puhelimitse saatavilla ja op nimenomaan ohjeistaa ottamaan asap yhteyttä sulkupalveluun jos jotain epäilyttävää tapahtuu. 

Niin, jos soitti todellakin danske  bankin asiakaspalveluun, eikä johonkin huijari numeroon joka esiintyi danske pankin nimissä.

Vierailija
31/39 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, jos soitti todellakin danske  bankin asiakaspalveluun, eikä johonkin huijari numeroon joka esiintyi danske pankin nimissä.

Nopean googletuksen mukaan Danske bankin asiakaspalvelu  on kyllä ihan helppo

löytää, joten eiköhän Jaana ole ihan oikeassa paikassa asioinut. Danske bankilla on myös 24h auki oleva kortin/tilin sulkupalvelu ja koska tosiaan kyseessä jatkuvasti päivystävä numero, ei ehkä siellä kaikissa työvuoroissa ole aina se penaalin terävin (tai kielitaitoisin) kynä? 

https://danskebank.fi/sinulle/asiakaspalvelu#tab2

https://danskebank.fi/sinulle/asiakaspalvelu

Vierailija
32/39 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellainen vaihtoehto tuli mieleen, että joku on kaapannut Jaanan yrityksen tunnukset, ellei tosiaan itse ole sössinyt. Tästä on yrittäjät saaneet kirjeitä, kuinka maistraattiin on noin vaan muutettu päättäjätiedot. Jokaisen yrittäjän kannattaakin nämä aika ajoin tarkistaa, maistaraatissa vasta nyt mietitään, miten se tehdään vaikeammaksi. 

Ei maistraattiin vaan Patentti- ja rekisterihallitukseen.

Vierailija
33/39 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo mobiilisovellukset eivät ole luotettavia.

Miksi kaikki pitää ängetä puhelimeen?

Paljon luotettavempia kuin vanha malli. Vanhassa mallissa tapahtui paljon inhimillisiä virheitä. 

Joku social engineering saattoi kätevästi huijata pankkineitiä. Pankkineiti katsoi jos katsoi henkilöllisyystodistusta. Onneksi ne ajat ovat takana päin. 

Vierailija
34/39 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovasti täällä Jaanaa moitiskellaan... Olisiko Dansken asiakaspalvelu herännyt unestaan puolustautumaan.

Vierailija
35/39 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla että puhelimeen on latautunut sovellus joka tallentaa kaikki näppäimet ja siellä jossain välissä on käyty verkkopankissa ja varas on tästä saanut tunnukset.

Pelkät tunnukset eivät vielä riitä, jokaisesta muutoksesta tulee vielä mobiili-kysely jotka täytyy kuitata käyttäjän puhelimesta. Luultavasti pankin mobiiliappsi on tehty siten(pitäisi ainakin olla) ettei puhelimessa oleva haittaohjelma voi itse kuitata kyselyä, vaan sen pitää tulla fyysisesti puhelimen näppäimistöltä.

Rikollisella pitää siis olla fyysisesti puhelin itsellään hallussa, tai käyttäjän pitää kuitata mobiilikysely. Eli ei kannata kuitata mobiilikysymystä ellei ole varma että on sen itse aiheuttanut. Eikä kannata lainata puhelintaan tuntemattomille.

Vierailija
36/39 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuolla mobiilisovelluksessa tarvitse laittaa avainkoodia joka on joka kerta random koodi? Tuo siis laitetaan käyttäjätunnuksen ja salasanan lisäksi.

Olen samaa mieltä siitä ettei puhelimella hoideta näitä asioita. Puhelimet on syvältä sieltä. Kohta otatte sirun käteen tai otsaan kuten kunnon lammas!

Vierailija
37/39 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö tuolla mobiilisovelluksessa tarvitse laittaa avainkoodia joka on joka kerta random koodi? Tuo siis laitetaan käyttäjätunnuksen ja salasanan lisäksi.

Olen samaa mieltä siitä ettei puhelimella hoideta näitä asioita. Puhelimet on syvältä sieltä. Kohta otatte sirun käteen tai otsaan kuten kunnon lammas!

Takana ovat ne kasariajat, kun kävelit pankkiin paikan päälle ja hyvä niin. 

Vierailija
38/39 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo asiakaspalvelutapahtuma kuulostaa minustakin oudolta.

Vierailija
39/39 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla että puhelimeen on latautunut sovellus joka tallentaa kaikki näppäimet ja siellä jossain välissä on käyty verkkopankissa ja varas on tästä saanut tunnukset.

Pelkät tunnukset eivät vielä riitä, jokaisesta muutoksesta tulee vielä mobiili-kysely jotka täytyy kuitata käyttäjän puhelimesta. Luultavasti pankin mobiiliappsi on tehty siten(pitäisi ainakin olla) ettei puhelimessa oleva haittaohjelma voi itse kuitata kyselyä, vaan sen pitää tulla fyysisesti puhelimen näppäimistöltä.

Rikollisella pitää siis olla fyysisesti puhelin itsellään hallussa, tai käyttäjän pitää kuitata mobiilikysely. Eli ei kannata kuitata mobiilikysymystä ellei ole varma että on sen itse aiheuttanut. Eikä kannata lainata puhelintaan tuntemattomille.

Voiko puhelimen kaapata etäyhteydellä kuten tietokoneen voi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kaksi