Tekisi mieli lähteä ajelulle - onkohan liukasta?
Onko nyt liukasta?
Tekisi mieli lähteä ajelemaan huvikseen vähäisen. Mutta takaveto autona niin ei uskalla jos on kovinkin liukkaat tiet
Kommentit (14)
Kai sulla on talvirenkaat alla? Senkun menet vaan.
Älä lähde ajelemaan ollenkaan, jos joudut miettimään, uskallatko 🙈
Ja miksi ihmeessä sulla on takaveto, jos sun jostain syystä on pakko kuitenkin ajella? Ihan paskin vetotapa, jos asuu esim. ruutukaavan ulkopuolella mäkisessä maastossa ja autoilee talvella.
Vierailija kirjoitti:
Älä lähde ajelemaan ollenkaan, jos joudut miettimään, uskallatko 🙈
Ja miksi ihmeessä sulla on takaveto, jos sun jostain syystä on pakko kuitenkin ajella? Ihan paskin vetotapa, jos asuu esim. ruutukaavan ulkopuolella mäkisessä maastossa ja autoilee talvella.
Kaikkia autoja ei saa kuin takavetona, tai vaihtoehtoisesti nelivetona joka taas on kalliimpi.
Vierailija kirjoitti:
Älä lähde ajelemaan ollenkaan, jos joudut miettimään, uskallatko 🙈
Ja miksi ihmeessä sulla on takaveto, jos sun jostain syystä on pakko kuitenkin ajella? Ihan paskin vetotapa, jos asuu esim. ruutukaavan ulkopuolella mäkisessä maastossa ja autoilee talvella.
Takavetohan on ainoa oikea veto. Kyllä sillä mäet ylös pääsee jos ei yritä lusu pohjassa.
Ennenvanhaan oli vähän kiikkeriä jotkut kevytperäiset autot, niin niihin pistettiin hiekkasäkkejä perälootaan painoksi.
Ei ole liukasta mutta lunta voi olla kun tiet aurataan huonosti jouluna.
Vierailija kirjoitti:
Älä lähde ajelemaan ollenkaan, jos joudut miettimään, uskallatko 🙈
Ja miksi ihmeessä sulla on takaveto, jos sun jostain syystä on pakko kuitenkin ajella? Ihan paskin vetotapa, jos asuu esim. ruutukaavan ulkopuolella mäkisessä maastossa ja autoilee talvella.
Voihan se siltä tuntua, jos ei osaa ajaa. Takaveto on paras liukkaalla kelillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä lähde ajelemaan ollenkaan, jos joudut miettimään, uskallatko 🙈
Ja miksi ihmeessä sulla on takaveto, jos sun jostain syystä on pakko kuitenkin ajella? Ihan paskin vetotapa, jos asuu esim. ruutukaavan ulkopuolella mäkisessä maastossa ja autoilee talvella.
Kaikkia autoja ei saa kuin takavetona, tai vaihtoehtoisesti nelivetona joka taas on kalliimpi.
Oho! Eikö?? 🤣
Käytetyissä autoissa neliveto ei juurikaan nosta hintaa, mutta ajomukavuus nousee ihan eri sfääreihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä lähde ajelemaan ollenkaan, jos joudut miettimään, uskallatko 🙈
Ja miksi ihmeessä sulla on takaveto, jos sun jostain syystä on pakko kuitenkin ajella? Ihan paskin vetotapa, jos asuu esim. ruutukaavan ulkopuolella mäkisessä maastossa ja autoilee talvella.
Voihan se siltä tuntua, jos ei osaa ajaa. Takaveto on paras liukkaalla kelillä.
No ei kyllä ole, jos sattuu asumaan mäkisellä seudulla. Kyllähän sillä kuka vaan pystylippa ajaa lintassa tasaisella tiellä tai pikku nyppylöillä, mutta koitapa kiivetä jotain jyrkkää, jäistä mäkeä, niin huomaat, ettei ajotaito auta. Ei mene etuperin, eikä takaperin, mutta nelikko kiipeää nätisti.
Nythän on aika ihanteellinen talvisää. Ei sada mitään ja lämpötila -10...-30 riippuen missä päin maata onkaan.
Kunnon pakkasilla tiet ei tule liukkaiksi.
Eikä ole sitä suolapaskaa levitelty tuonne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä lähde ajelemaan ollenkaan, jos joudut miettimään, uskallatko 🙈
Ja miksi ihmeessä sulla on takaveto, jos sun jostain syystä on pakko kuitenkin ajella? Ihan paskin vetotapa, jos asuu esim. ruutukaavan ulkopuolella mäkisessä maastossa ja autoilee talvella.
Kaikkia autoja ei saa kuin takavetona, tai vaihtoehtoisesti nelivetona joka taas on kalliimpi.
Oho! Eikö?? 🤣
Käytetyissä autoissa neliveto ei juurikaan nosta hintaa, mutta ajomukavuus nousee ihan eri sfääreihin.
Neliveto on normaalikäytössä ihan turha ja jopa vaarallinen, käytännössä lisää vain polttoaineen kulutusta ja on taas yksi hajoava systeemi lisää käytetyssä autossa.
Siitä tulee ihan vääränlainen turvallisuuden tunne kun se lähtee paremmin liikkeelle jäiselläkin tiellä mutta ei kuitenkaan pysähdy yhtään nopeammin kuin kaksi vetoinen, kun niissäkin on jarrut joka pyörässä. Ja pahoissa paikoissa sen saa vaan vaikeampaan paikkaan jumiin, koska jumiin se kuitenkin jää.
Vierailija kirjoitti:
Neliveto on normaalikäytössä ihan turha ja jopa vaarallinen, käytännössä lisää vain polttoaineen kulutusta ja on taas yksi hajoava systeemi lisää käytetyssä autossa.
Siitä tulee ihan vääränlainen turvallisuuden tunne kun se lähtee paremmin liikkeelle jäiselläkin tiellä mutta ei kuitenkaan pysähdy yhtään nopeammin kuin kaksi vetoinen, kun niissäkin on jarrut joka pyörässä. Ja pahoissa paikoissa sen saa vaan vaikeampaan paikkaan jumiin, koska jumiin se kuitenkin jää.
No kyllä se mulla ainakin on ihan tarpeellinen. Kyllä mun tarttee sillä välillä päästä sellaiseen paikkaan, että ei vajaavetoisella ole mitään asiaa. Metsäautoteitä kun ei aurailla, eikä häävisti pidetä kunnossa muutenkaan. Mutta mä en vissiin sitten aja normaaliajoa, kun ajan paljon kaupungin ulkopuolellakin.. Jumiin en ole nelivedolla jäänyt koskaan kiinni niin, etten olisi omin voimin päässyt myös irti.
Musta on myös ihan kiva, että sillä pääsee aina heti liikkeelle esim liikennevaloista. Lähinnä naurattaa etuvetoisten autojen paikallaanhinkkaus valojen vaihtuessa vihreäksi. Ja välillä vaan joutuu ajamaan peilijäisellä tiellä ja oman kokemuksen mukaan se on huonattavasti mukavampaa nelivedolla, kuin takavedolla, joka pyrkii poikittain ihan koko ajan. Ruutukaava-alueella tälläisiä teitä ei ole, mutta syrjemmällä pieniä teitä hiekoitellaan ja auraillaan vähän eri tahtiin... Jotkut meistä kuitenkin ajelee sielläkin jatkuvasti.
Quattron kanssa ei ole huolia rikkoontumisestakaan, paras neliveto, mitä on tehty ja kyllä autosta ennemin hajoaa paljon muuta, kuin se.
Toki kulutus on vähän isompi, mutta minä en autoa osta kulutuslukemien perusteella muutenkaan, koska haluan riittävästi tehoja, mutta ehkä joku muu antaa sen vaikuttaa enemmän.
Mitään vääränlaista turvallisuudentunnetta ei tule, jos ylipäätään ymmärtää millä ajaa ja missä olosuhteissa. Ei tietenkään se nelikko pysähdy yhtään nopeammin, mutta kyllähän se muuten käyttäytyy eri tavalla.
Mutta pointti oli, että jos keliä pelkää, niin silloin ei kannata lähteä auton rattiin...
Autossa 4 rengasta ei siinä haittaa kelit mitään.
Kokeilkaa fillarilla välillä .
Koko maassa vallitsee normaali talvikeli. Eli vähän liukasta, muttei mitenkään erityisen pahasti.