Miteen mainosten tekijät keksivät mainoksensa? Tuleeko ne omasta pääästä vai varasteleeeko ne niitä sumeilemattta ja ydistelee niiistä aina uusia ideoita?
Kommentit (18)
Aika paljon varastavat siten että kääntävät ruotsalaisten mainoslauseita suomeksi.
Siiiellllä keehitetttäääään ryyhhmiiiiissä iideeeoiiiittta.
Vierailija kirjoitti:
Pitäää olla kova ryyppäämään. SIiinä luovuus lisäääntyy sitä mukaan kun viinaa hupenee.
Pääsykoe on sellanen jossa katsotaaan kenellä on paras viinapää ja kuka putoaa ensimmäiseksi pöydän allle.
Enimmkseen lainataan ja varastetaan sieltä ja täältä sopivasti muunnellen ja vaikka taiteisiin, historiaan, uskomuksiin, yms. viittaillen. Mikä sekin vaatii luovuutta ja hyvää yleissivistystä.
Mutta aina joskus harvoin joku keksii uutta tai uuden näkökulman. Mitä taas muut kilpaa lainaavat.
Liittyneekö tähän, mutta halpahallin ulkomainos nauratti : fiksu menee halpaan.
No miten luovat ihmiset yleensäkin ”keksivät” asioita? Ammattimaista siitä tulee kun mielikuvitus ja ideat yhdistetään niiden harjaantuneeseen jalostamiseen.
Osa elokuvien käsikirjoituksistakin on varastettuja Hollywoodissa. Sama pätee mainoksiin.
Mainokset ovat muuttuneet sellaisiksi että lähes joka mainoksessa on kaikkia mahdollisia vähemmistöryhmiä niin ,että heidän roolit mainoksessa vaikuttavat päälleliimatulta ja epäaidoilta. Suurin osa mainoksista on tosi ärsyttäviä myös, laatu on laskenut todella paljon viimevuosina.
Vierailija kirjoitti:
No miten luovat ihmiset yleensäkin ”keksivät” asioita? Ammattimaista siitä tulee kun mielikuvitus ja ideat yhdistetään niiden harjaantuneeseen jalostamiseen.
Pitääähän siinä olla tavoite ja yleisökin mietittynä. Tai kosiskella uuutta yleisöä samalla.
Läheskään aina mainoksen ei kannata olla originelli. Se riippuu täysin kohderyhmästä. Mainoksen on oltava helposti ymmärrättävä kohderyhmälle, ei muille. Ja usein mainos on halvan ja kökön oloinen tarkoituksella. Silloin se kiinnittää edullisuutta painottavan kohderyhmän huomion.
Yleiisesti tunnistettava ilmiö. Vetoaminen tunteisiiin. Mihiin ihminen on valmis käyttämään aikansa ja energiansa ja rahansa. Mikä yhdistäää ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Mainokset ovat muuttuneet sellaisiksi että lähes joka mainoksessa on kaikkia mahdollisia vähemmistöryhmiä niin ,että heidän roolit mainoksessa vaikuttavat päälleliimatulta ja epäaidoilta. Suurin osa mainoksista on tosi ärsyttäviä myös, laatu on laskenut todella paljon viimevuosina.
Nimeä viisi mainosta, jossa on "kaikkia mahdollisia vähemmistöryhmiä". Ei ole vaikeaa, koska lähes joka mainoksessa on kuulemma näin.
Vierailija kirjoitti:
Osa elokuvien käsikirjoituksistakin on varastettuja Hollywoodissa. Sama pätee mainoksiin.
Ilmiö mikä ydistäää ihmisiä ja rikkooo rajoja. Joskus on luotava tarve kysynnnälle ja se maksaa varmasti taas paljon rahaaa.
https://www.pamol.fi/ oletteko nähneet tämän mainoksen, jossa tuo piirroslapsi hytkyy samalla ilmeellä samalla kun miesääni laulaa-laulaa-laulaa-laulaa.....ristus mikä silmämato. Onnistuu kiinnittämään huomion kyllä.
Mullla oli esim sellainen idea että jos lähettäisi kaikkiin mailman vanhainkoteihin ketjusähköpostina maiinosta ohjelmistosta joka on hyvän asian puolesta elii yksinäisille vanhuksillle. Käännös ohjelma mikä kääntäää kielen toiselle eli ei tarvitse opetellla edes kieltä vaaan käännösohjelma tekisi sen puolesta. Sanotaaan 10 euroa tunti. Kun sana leviäää vanhainkotien kauttta niin asiakkaiden määärä lisäääntyisi ohjelmistollleni.
Semmoisiahan ne alkaa mainokset olla, että ulkomailla tehdään ja laitetaan kiintiötumma sinne.
Sitten ne heiluu ja hytkyy musiikin tahdissa, vaikka se "tanssiminen" ei kuulu siihen tuotteeseen mitenkään. Se johtuu siitä, ettei ne keksi mitään sopivaa tekstiä ja toisaalta, että sellainen mainos voidaan näyttää melkein missä maassa tahansa.
Osa mainoksista on tietenkin informatiivisia, kertovat tuotteesta. Esimerkiksi joku ummetuslääke, (ihmettelen miten niin paljon sellaisia lääkkeitä mainostetaan, taitaa suomalaisilla olla todella tarve niille)
Suomalaisista mainoksista hyviä on mm. Verkkokauppa.com, Elisa 5G ja aivan ehdoton ykkönen joka radiossa aikanaan oli: Verkkokaupan Vänkääjät.
Pitäää olla kova ryyppäämään. SIiinä luovuus lisäääntyy sitä mukaan kun viinaa hupenee.