Onko opetusministeriltä kysytty miksi meillä Pisa-vertailut ovat romahtaneet viime vuosina?
Kun kuitenkin kovasti ollaan huolissaan olevinaan koulutuksesta mutta mitään ei kuulu vaikka tulos on mikä on ja opettajien listauksessa löytyy tällaisia syitä koulujen huonoon jamaan eli inkluusio ja maahan muutto. Koko koululaitos kärsii.
1. Samassa luokassa käytöshäiriöiset, kielitaidottomat, ”nepsyt”...
Kommentit (50)
Koulun katastrofaalinen tila ei ole nykyisen opetusministerin eikä hallituksen aikaansaannosta. Kokoomus koulun pilasi. Katainen teki selvää yliopistosta, ja Sanni Grahn-Laasonen kaikesta muusta. Li Anderssonia ei voi tästä syyttää.
Otetaan niin paljon köyhiä ja kilitaidottomia ulkomailta että puolet pääkaupunkiseudunkin toimeentulotuen saajista on ulkomailta ja nämä ovat sitten niitä huonosti koulussa pärjääviä köyhiä jotka kasvattavat eroja ja ovat siis muiden joukossa joka taas haittaa niitä muitakin. Meillähän on pisakokeissa kaikkein suurimmat erot kaikista maista kantaväestön ja tulijoiden välillä.
Huolenaiheita on kuitenkin näkyvissä näiden Pisa-tulosten perusteella. Koulutusjärjestelmää pitää kehittää, sillä oppilaiden väliset erot ovat kasvaneet.
Anderssonia huolestuttaa myös heikosti menestyvien oppilaiden osuuden kasvu. Tämä näkyy erityisesti lukutaidon heikkenemisenä, jonka syynä pidetään lukuharrastuksen vähenemistä ja kiinnostuksen puutetta lukemista kohtaan.
– Erityisesti tässä painottuvat sukupuolten väliset ja sosioekonomisen taustan vaikutuksen erot, opetusministeri Li Andersson murehti.
Laitoin aloittajalle alapeukun. Kantispennut ne siellä riehuu ja käyttäytyy huonosti.
Koulun katastrofaalinen tila johtuu huonosta vanhemmuudesta.
1. Laittakaa ruutuaikasovellus käyttöön: lapsen ei tartte selata somea koulupäivän aikana.
2. Kysykää, miten koulussa meni, mitä teitte, mikä oli kivaa…
3. Kysykää, teittekö läksyt.
4. Rajoittakaa nettiaikaa. Lapsen ei twrvitse olla netissä 24h/vrk.
5. Vaatikaa lapseltanne ja älkääkä selittäkö epäonnistumista aina jollain verukkeella.
Suomalaisten älykkyysosamäärä on tuskin laskenut viimeisen 10v aikana, mutta sen sijaan opiskelutaidot ovat laskeneet kuin lehmän häntä. Ja ainoa syy löytyy sieltä kotoa, jossa lapsen toimintaan ei kiinnitetä mitään huomiota.
Niin ilmiselvää, ettei tuollaista yhtäkkistä romahdusta tule mikäli oppilasmateriaalissa ei tapahdu radikaaleja muutoksia.
Huonoa vanhemmuutta mukana mutta se ei tässä ydinperheen harvinaistumisen myötä ole sekään lisääntynyt.
Yläkoulun opettajana haastan kaikki vanhemmat kysymään itseltään, tiedänkö mitä lapseni tekee koulupäivän aikana ja vapaa-aikanaan?
Jos ruutuaikasovellus kertoo, että lapsi on katsonut joku päivä 12h tiktokkeja, mitä sinun pitäisi vanhempana tehdä?
Jos ruutuaikasovellus kerroo, että 6h koulupäiväikana lapsesi on seurannut paritunteja sosiaalista mediaa ja whatsappia tunnin, miten vanhempana puutut siihen?
Jos ruutuaikasovellus sanoo, että lapsesi näyttö on 6h koulupäivän aikana 5h hereillä, miten vanhempana puutut tähän?
Jos illalla katsot lasy¨tasi ja näet hänet puhelimen kanssa, miten puutut tähän, kun varmasti tiedät, että lapsen pitäisi esimerkiksi lukea äikässä joku kirja?
Mitä teet siis vanhempana?
Pitää kirjoittaa enemmän käsin. Jos pelkästään käsin tehdyt muistiinpanot parantavat opiskeltavan aineksen muistamista ihan eri tavalla. Nyt on ulkoistettu kaikki liikaa digitalisaation varaan, mutta tätä ei joko ymmärretä tai haluta ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Pitää kirjoittaa enemmän käsin. Jos pelkästään käsin tehdyt muistiinpanot parantavat opiskeltavan aineksen muistamista ihan eri tavalla. Nyt on ulkoistettu kaikki liikaa digitalisaation varaan, mutta tätä ei joko ymmärretä tai haluta ymmärtää.
Yläkoulun opettajana voin sanoa, että kirjoitutan oppilailla paljon, mutta. viime aikana on pakko ollut vähentää. En minä, eikä oppilaat jaksa, kun muutama luokassa katsoo talulta joka sanan erikseen ja virkkeen kirjoittamiseen menee muutama minuutti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää kirjoittaa enemmän käsin. Jos pelkästään käsin tehdyt muistiinpanot parantavat opiskeltavan aineksen muistamista ihan eri tavalla. Nyt on ulkoistettu kaikki liikaa digitalisaation varaan, mutta tätä ei joko ymmärretä tai haluta ymmärtää.
Yläkoulun opettajana voin sanoa, että kirjoitutan oppilailla paljon, mutta. viime aikana on pakko ollut vähentää. En minä, eikä oppilaat jaksa, kun muutama luokassa katsoo talulta joka sanan erikseen ja virkkeen kirjoittamiseen menee muutama minuutti.
Kirjaimet ovat jopa sentin korkuisia ja kösiala sellaista, ettei sitä koskaan kukaan tule lukemaan uudestaan. Tähän on ihan turha tuhlata aikaa, kun odotellaan muutamaa oppilasta. Samaan aikaan muiden keskittymine herpaantuu ja se joka kirjoittaa kirjainkirmelta ei muista yhtään mitään muutenkaan koko asiasta, koska työmuisti vanhentui jo aikapäivää sitten.
Täällä lukion kieltenopettaja. Kaikki on niin digiä nykyään, että välillä ihan hirvittää. Ainoastaan sanakokeet pääsen pitämään paperimuodossa. Monien opiskelijoiden käsiala on uskomattoman heikoissa kantimissa: aivan kuin olisi peruskoulun alaluokkalaisista kyse. Tulevaisuus hieman kyllä pelottaa. N48
Muistatteko Sipilän ja Stubbin koulutuslupauksen: Koulutuksesta ei leikata!
Ja kuinkas sitten kävikään?
Pisa tulokset alkoivat laskea jo, ennenkuin nykyinen ministeri oli opetusministerinä.
Nykyiselä opetusministerillä ei ole mitään tekemistä Pisa tulosten huonontumisten kanssa.
Kyllä nämä nykyiset opetussuunnitelmat ja päätökset on tehty jo edellisten hallitusen aikana.
Samoin kuin se, miten paljon Suomeen muuttaa ihmisiä muista maista maailmalta.
Vierailija kirjoitti:
Koulun katastrofaalinen tila ei ole nykyisen opetusministerin eikä hallituksen aikaansaannosta. Kokoomus koulun pilasi. Katainen teki selvää yliopistosta, ja Sanni Grahn-Laasonen kaikesta muusta. Li Anderssonia ei voi tästä syyttää.
Eikö oppivelvollisuusuudistus ollut Anderssonin masinoima?
Kyllä se oli Kokoomuksen opetusministei joka pisit alulle sen, ettei enää ole oikeita luokkia lapsille.
Vaan istuskellaan tunnit jossain avoimessa tilassa. Istuimina ovat pehmeät säkkituolit ja voi istua lattiallakin jos haluaa.
Ja näyttää siltä, että makuuasenossakin voi olla siinä tilassa ja vaikk nukahtaa kesken tunnin jos oikein väsy sattuu päälle.
Käykääpäs katsomassa joissakin kouluissa noita uusia koululuokka tiloja, ja meininkiä siellä.
Ei ole enää mitään omia paikkoja eikä omaa pöytää ja tuolia.
Joka tunnille saavat alakoululaiset istahtaa juuri sinne, minne haluavat istua.
Aivan samanlaista kuin nykyisissä isoissa avotoimistoissa, joissa kellään työntekijällä ei ole enää omaa huonetta, vaan työskennellään kaikki yhdessä suuressa tilassa.
Kummasti täällä nyt vanhempia syytetään, jos opetuksen taso on laskenut?
Kyllä se vika sieltä kouluista löytyy, ei toki opettajista vaan annetuista resursseista.
Koska vanhemmat suojelevat lasta kaikelta vaivannäöltä. Kukaan ei opi, jos ei opettele. Oppiminen on taito, joka vaatii harjaantumista. Mutta sitä ei saa vaatia. Käsiala on hyvä esimerkki tästä. Yksi paras kokemus tästä oli se, kun merkkasin nollille tehtäviä oppilaan lukukelvottoman käsialan takia. Vanhempi vaati kokeen nähtäväksi kotiin. Palautui se koe jopa takaisinkin: Vanhempi oli kirjoittanut siistillä käsialalla oman lapsensa käsialan ”suomennoksen” ja vaati hyvin ärhäkästi uudelleen arvioimista… ja sitten valitusta perään, kun ope on niin pska, puskaradioon haukut jne. Peruskuvio.
Toinen syy on se, että kouluissa säästetään käyttämällä ns. normaalia kakaraa jonkinlaisena puskurina ja terapiaympäristönä. Sinällään hupaisaa, että omia lapsiaan suojelevat vanhemmat ovat valmiita altistamaan lapsensa kaikenlaisille ”ideoille kyseenalaistaa ohjeet ja järjestys” ja välillä myös väkivallan uhkalle. Muistatte varmaan, että villin pojan viereen ennenkin laitettiin se kiltti tyttö. Nykyään se ei ole enää ”villi terve poika”, vaan ihan pitelemätön tapaus. Yritä siinä sitten oppia, kun tiedät toisen käyvän tarvittaessa myös opettajan päälle - kun on niin nepsy että pitää ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Pisa tulokset alkoivat laskea jo, ennenkuin nykyinen ministeri oli opetusministerinä.
Nykyiselä opetusministerillä ei ole mitään tekemistä Pisa tulosten huonontumisten kanssa.
Kyllä nämä nykyiset opetussuunnitelmat ja päätökset on tehty jo edellisten hallitusen aikana.
Samoin kuin se, miten paljon Suomeen muuttaa ihmisiä muista maista maailmalta.
Mutta ei se Andersson ole mitään muuta kuin twiittaillut arvostusta ja tsemppiä. Ihan yhtä turhaa, kuin nunnan nännit ja paavin pallit.
Aikaa olisi ollut tehdä isokin muutos, mutta eipä tuo ole saanut mitään aikaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Kummasti täällä nyt vanhempia syytetään, jos opetuksen taso on laskenut?
Kyllä se vika sieltä kouluista löytyy, ei toki opettajista vaan annetuista resursseista.
Huolestuttavaa, miten vanhemmat välttelee omaa vastuutaan. Opettajien on sula mahdottomuus opettaa huonosti käyttäytyviä hirviöitä. Kasvatus lähtee kotoa.
On kysytty ja on vastannut. Googleta.
https://yle.fi/uutiset/3-11092248