Nykyään varmasti jo 2-3 vuotiaat lapset osaavat käyttää älypuhelimia ja muita sellaisia laitteita.
Saman ikäisenä minä istuin hiekkalaatikossa päiväkodin pihassa ja hoitajan piti seisoa vieressä vahtimassa, että minä en syönyt hiekkaa enkä heitellyt sitä pois hiekkalaatikosta tai toisten lasten päälle.
Kommentit (15)
Ei nyt ihan kuitenkaan. Meidän eskarilaisella ei edes ole älylaitteita. Leikkii puistossa ja hiekkalaatikolla. Tässä hyvä näpäyttää niitä, jotka moittivat 50 vuotiaita. Meillä sentään vielä kasvatusmenetelmät hallussa, emme ole uusavuttomia. Eikä meidän aikuiset lapsetkaan ole uusavuttomia. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt ihan kuitenkaan. Meidän eskarilaisella ei edes ole älylaitteita. Leikkii puistossa ja hiekkalaatikolla. Tässä hyvä näpäyttää niitä, jotka moittivat 50 vuotiaita. Meillä sentään vielä kasvatusmenetelmät hallussa, emme ole uusavuttomia. Eikä meidän aikuiset lapsetkaan ole uusavuttomia. Tsemppiä!
50-vuotias, jolla on eskarilainen?
Todella vanha vitsi. Mutta ei älypuhelimen käyttö olen mitenkään vaikeaa. Nykyiset kosketusnäytöt tekevät niistä helppoja.
Vierailija kirjoitti:
Silti nämä tämän päivän lapset - otetaan nyt vaikka alakoululaiset - ovat valtavan paljon tyhmempiä kuin sinä aikanasi. Juuri muutama peruskoulun opettaja jutteli siitä, miten joidenkin 10-15 vuotta sitten tehtyjen oppimateriaalien valmiista kokeista ei voi enää käyttää tavalliselle luokalle muita kuin helpotettuja E-kokeita (tarkoitettu niille joilla on esim. oppimis-, luki- tai muita pulmia), koska kaikki ns. normaalit kokeet ovat tämän päivän oppilaille aivan liian vaikeita eikä kukaan enää pääse niistä läpi.
Mietipä sitä. Tämä muutos on tapahtunut samassa suhteessa älylaitteiden käytön yleistymisen kanssa.
No nyt pomppasi. Kyllä meidän teinin koulussa vaatimustaso on korkea! Jopo- luokat on erikseen. Jo varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa otetaan huomioon erityisen tuen tarpeet. Mistäköhän päin olet? Me ollaan tuppukylästä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt ihan kuitenkaan. Meidän eskarilaisella ei edes ole älylaitteita. Leikkii puistossa ja hiekkalaatikolla. Tässä hyvä näpäyttää niitä, jotka moittivat 50 vuotiaita. Meillä sentään vielä kasvatusmenetelmät hallussa, emme ole uusavuttomia. Eikä meidän aikuiset lapsetkaan ole uusavuttomia. Tsemppiä!
50-vuotias, jolla on eskarilainen?
Niin❤️
Ei meidän 3 v ainakaan osaa, osaa painaa näytön auki, mutta sitä pidemmälle ei pääse/ole päästetty. Kameraa on annettu kyllä käyttää. Ja olen paheksuttu teiniäiti, joten paremmissa piireissä varmaan vielä paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Ei meidän 3 v ainakaan osaa, osaa painaa näytön auki, mutta sitä pidemmälle ei pääse/ole päästetty. Kameraa on annettu kyllä käyttää. Ja olen paheksuttu teiniäiti, joten paremmissa piireissä varmaan vielä paremmin.
Hienoa! Olen tuo paheksuttu 50v, eskarilaisen äiti❤️
Kyllä meilläkin jo 2-3-vuotiaina lapset alkoivat käyttää tablettia. Ensin katseltiin youtubesta yhdessä hauskoja lastenvideoita, sitten katselivat keskenään, kun osasivat käyttää tablettia. Pelejä saivat pelailla vähän isompana. Kuusivuotiaina käyttivät tablettia jo niin paljon, että ostin itselleni oman. Saivat myös pelailla ja katsella videoita ja ottaa kuvia mun puhelimella. Omat puhelimet saivat vähän ennen kun aloittivat koulun tänä syksynä. Edelleen pelailevat, katsovat youtubea, soittelevat videopuheluita ja lähettelevät ääniviestejä kavereille, ottavat kuvia ja kuvaavat hienoja videoita.
Älypuhelimen käyttäminen vaatii suurin piirtein yhtä paljon kuin legoista rakentaminen, CD-levyn käyttäminen ja vahaliiduilla piirteleminen. Tarvitaan vain taito siirtää sormilla pieniä juttuja eri paikkaan. Ei kannata kauheasti rehvastella sillä, että vasta vaipoista päässeet osaavat tarttua esineisiin ja painaa nappia.
Silti ovat umpisurkeita esim. videopeleissä, vaikka heidän pitäisi olla juuri niissä hyviä? Meidän aikana ladattiin pelit MS-DOS:n komentoriveillä lerpulta ja commodoreilla. Nämä ei tosiaan osaa kuin käyttää sitä puhelinta ja varastaa vanhemmiltaan rahaa jolla voivat ostaa edistymisen peleissään. Nykypelit ovat jo huomattavasti helpompia entiseen, mutta eivät nämä diginatiivit pärjää edes niissä. Peleissä dominoivat lähinnä yli kolmekymppiset miehet.
Vierailija kirjoitti:
Älypuhelimen käyttäminen vaatii suurin piirtein yhtä paljon kuin legoista rakentaminen, CD-levyn käyttäminen ja vahaliiduilla piirteleminen. Tarvitaan vain taito siirtää sormilla pieniä juttuja eri paikkaan. Ei kannata kauheasti rehvastella sillä, että vasta vaipoista päässeet osaavat tarttua esineisiin ja painaa nappia.
Tai sillä, että jo 2-vuotiaasta asti treenaa lapsiaan dopamiinikoukkuun ja keskittymishäiriöisiksi laitteilla, joilla tehdään sataa asiaa yhtä aikaa ja jätetään kaikki tekeminen kesken sekä videoilla, jotka ovat täyttä syöpä. Kuten ylempi kaksosten äiti. Varmaan on ekaluokkaiset tik tokissa tämän lukukauden loppuun mennessä. Sielläkin oppii äkkiä pitämään itseään rumana, heittämään autoteille liuotinpommeja, kiipeämään junan katolle ja heiluttamaan perhettä. Hienoja videoita.
Vierailija kirjoitti:
⁹
Vierailija kirjoitti:
Älypuhelimen käyttäminen vaatii suurin piirtein yhtä paljon kuin legoista rakentaminen, CD-levyn käyttäminen ja vahaliiduilla piirteleminen. Tarvitaan vain taito siirtää sormilla pieniä juttuja eri paikkaan. Ei kannata kauheasti rehvastella sillä, että vasta vaipoista päässeet osaavat tarttua esineisiin ja painaa nappia.
Tai sillä, että jo 2-vuotiaasta asti treenaa lapsiaan dopamiinikoukkuun ja keskittymishäiriöisiksi laitteilla, joilla tehdään sataa asiaa yhtä aikaa ja jätetään kaikki tekeminen kesken sekä videoilla, jotka ovat täyttä syöpä. Kuten ylempi kaksosten äiti. Varmaan on ekaluokkaiset tik tokissa tämän lukukauden loppuun mennessä. Sielläkin oppii äkkiä pitämään itseään rumana, heittämään autoteille liuotinpommeja, kiipeämään junan katolle ja heiluttamaan perhettä. Hienoja videoita.
Ääliö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älypuhelimen käyttäminen vaatii suurin piirtein yhtä paljon kuin legoista rakentaminen, CD-levyn käyttäminen ja vahaliiduilla piirteleminen. Tarvitaan vain taito siirtää sormilla pieniä juttuja eri paikkaan. Ei kannata kauheasti rehvastella sillä, että vasta vaipoista päässeet osaavat tarttua esineisiin ja painaa nappia.
Tai sillä, että jo 2-vuotiaasta asti treenaa lapsiaan dopamiinikoukkuun ja keskittymishäiriöisiksi laitteilla, joilla tehdään sataa asiaa yhtä aikaa ja jätetään kaikki tekeminen kesken sekä videoilla, jotka ovat täyttä syöpä. Kuten ylempi kaksosten äiti. Varmaan on ekaluokkaiset tik tokissa tämän lukukauden loppuun mennessä. Sielläkin oppii äkkiä pitämään itseään rumana, heittämään autoteille liuotinpommeja, kiipeämään junan katolle ja heiluttamaan perhettä. Hienoja videoita.
Juuri näin. Olin 80-luvulla aupairina. Perheen kaksivuotias vietti suurin osan päivästään korkeassa syöttötuolissa television edessä. Hän käytti hyvin tottuneesti kaukosäädintä ja nosteli samaan aikaan hoola hoopseja lautaselta suuhunsa. Sen suurempaa koordinaatiota ei älypuhelimen viihdetoimintojen käyttämiseen tarvita, joten on ihan turha kehuskella sillä, että nykylapset olisivat millään tavalla kykenevämpiä kuin lapset nelisenkymmentä vuotta sitten olivat.
Vanhemmalle, joka rehvastelee sillä, että lapsi ottaa videoita ja lataa niitä nettiin ja osaa pelata vaikka millaisia nykyajan matopelejä siinä, missä hänen vanhempansa eivät osaa, esittäisin kysymyksen: oletko harjoitellut yhtä paljon kuin lapsesi?
Älylaitteet ovat osa nykypäivää, eikä lapsia tule niiltä liiaksi varjella. Mutta tämä vaatii vanhemmilta ja muilta paljon. Pitää huolehtia, että lapsen muut tarpeet uni, ravitsemus jne eivät kärsi ruutuajasta. Myös vanhempien esimerkki on tärkeä. Miten lapsi oppisi mitään, jos vanhemmat ovat jatkuvasti luuri liimaantuneena käteen?
Jos on valittava jompikumpi kumpi ääripää, niin mieluummin luuriton lapsuus kuin luurilapsuus.
Silti nämä tämän päivän lapset - otetaan nyt vaikka alakoululaiset - ovat valtavan paljon tyhmempiä kuin sinä aikanasi. Juuri muutama peruskoulun opettaja jutteli siitä, miten joidenkin 10-15 vuotta sitten tehtyjen oppimateriaalien valmiista kokeista ei voi enää käyttää tavalliselle luokalle muita kuin helpotettuja E-kokeita (tarkoitettu niille joilla on esim. oppimis-, luki- tai muita pulmia), koska kaikki ns. normaalit kokeet ovat tämän päivän oppilaille aivan liian vaikeita eikä kukaan enää pääse niistä läpi.
Mietipä sitä. Tämä muutos on tapahtunut samassa suhteessa älylaitteiden käytön yleistymisen kanssa.