Muutin Helsingistä Lahteen ja ihmettelen miten iso ero suojatien kunnioittamisessa on
Helsingissä kuljettajat antava jalankulkijoille tilaa keskimäärin aika hyvin, mutta Lahdessa on suoranainen sääntö ettei tilaa anneta vaan ajetaan lähes päälle. Esim. viime viikolla lähdin ylittämään suojatietä ja tyyppi joutui tekemään äkkijarrutuksen, että ei olisi ajanut päälle. Osoitin sormellani suojatietä, kuski näytti keskisormea ja lähti renkaat ulisten ajamaan.
Miten on noin iso ero kun välimatkaa ei ole kuin sata kilometriä? Mikä sen selittää?
Kommentit (19)
Minä jään jonnekin tien toiseen laitaan odottelemaan, ettei autoja tule, ennen kuin ylitän tien. En oikeasti luota autoilijoihin tippaakaan.
T: Helsinkiläinen
ETKÄ IHMETTELE! Sinä vain luet lehtiä ja sitten kirjoitat jutut tänne minä-muodossa. Olet aika klovni.
Mulle on käynyt stadissa useinkin noin kuten ap:lle. Ap:llä kokemuksia vain kahdesta kaupungista?
Kerran autoilija kiihdytti minua kohti, kun näki minun astuvan suojatielle. Suojatielle oli kyllä suora näkymä, en hypännyt mistään puskasta eteen ja autoilija oli kaukana. Hän ajoi 10cm päästä kantapäistäni renkaat ujeltaen.
Kerran jouduin hyppäämään tien reunaan takaisin, kun pitkällä (tai leveällä) suojatiellä autoilija ei pysähtynyt antamaan tietä, vaan olisi ajanut päälleni. Tie oli suora ja autoilija tässäkin tilanteessa reagointimatkan päässä. Näytin keskaria ja autoilija pysähtyi, huusi "näytä sitä sormea vielä kerran, niin väännän sen irti".
Lukemattomat kerrat kävellyt suojatiellä jalankulkijan vihreällä valolla, kun kääntyvä autoilija tullut päin. Koskaan näissä tilanteissa ei ole autoilija väistänyt, vaan jatkanut ajamista. Voi vain miettiä, että miksi nämä autoilijat eivät katso sieltä valoista, että onko suojatielläkin vihreä valo.
Herää kysymys, että miksi Suomessa toisen ihmisen kunnioittaminen on niin matalalla, että on ihan ok yrittää ajaa toisen päälle. Sehän on täysin tietoista tappamisen yrittämistä. Näistä omistakin kokemuksista on jo vuosia aikaa, mutta ovat edelleen kirkkaana mielessä. Miksi autoilijalla ei olisi velvollisuutta ajaa niin, ettei aja ihmisten päälle?
Asun muualla Euroopassa nykyään, ja kummasti täällä ihmiset pystyvät pysähtymään suojatien eteen välittömästi, kun näkevät ihmisten haluavan tien yli. Oli sitten nopeusrajoitus 30, 50 tai 60. Täällä kunnioitetaan toisen elämää ja koetaan, että se on oma velvollisuus autoa ajaessa, että huolehtii jalankulkijoista.
Miksi suomalaiset ovat sitten tällaisia? Kuka aikuinen mies yrittää oikeasti ajaa nuoren naisen päältä? Mitä oikeasti liikkuu tällaisen päässä? Miksi Suomessa ei oikeasti tehdä mitään tämän suojatiekulttuurin parantamiseksi?
Jalankulkijana olen huomannut kaikki autoilijat väistävät hyvin, jäävät jopa odottamaan suojatien eteen vaikka olisin kauempana tulossa. Autoilijana pysähdyn aina ennen suojatietä jos näen jonkun olevan tulossa ylittämään tietä.
Joka kaupungissa ja kylässä, jopa ulkomailla, on kuitenkin autoilijoita jotka ovat näitä minäminä-ihmisiä, minä ensin.
Ei Helsingissäkään suojatietä kunnioiteta.
Lahdessa autoilijat tietävät, että jalankulkijan pitää varmistaa, että suojatielle astuminen on turvallista ja liikenteen sujuvuuden kannalta järkevää juuri sillä hetkellä.
Vakavin läheltä piti tilanne jäädä auton alle suojatiellä on ollut Helsingissä. Tilanteen nähnyt sivullinen sanoi olleensa täysin varma, että että jään alle, kuski vaihtoi ajolinjaa, ja ajoi kohti. Itse tunsin vain suhahduksen takanani, en ihan tajunnut, ettei pysähdy vaan yrittää ajaa päälle. Lahessa menee myös monenlaisia piripäitä, mutta en lähtisi ihan lahtelaisten viaksi laittamaan, ettei suojateitä kunnioiteta. En kummassakaan kaupungissa, missään, kokeile, pysäyttääkö kuski vai ei. Oletusarvoisesti ei pysähdy.
Onko sinulla tapana tehdä yleistyksiä yhden sattumuksen takia?
Heilautan suojatien ylittäessäni kättäni autoilijalle ,joka kerta saan hymyn palkaksi ja autoilija todellakin pysähtyy ennen suojatietä sukupuolesta huolimatta. Helsingissä. Tulee hyvä mieli,täällä moni vilkuttaa parin sekunnin verran.En tiedä mistä ja milloin tapa tullut,mutta kivaa. Kädet täynnä tavaraa ei tietenkään vilkutella yleisesti kyllä.
Vierailija kirjoitti:
ETKÄ IHMETTELE! Sinä vain luet lehtiä ja sitten kirjoitat jutut tänne minä-muodossa. Olet aika klovni.
Tämä! ^^
Ylöjärven keskustasta on noin 14 km Tampereen keskustaan ja ihan sama ilmiö havaittavissa :)
Lahdessa pitäisi Vesijärvenkadulta poistaa ne kaksi suojatietä, joille jalankulkijat poukkoilee kuin kauhistuneet kauriit. Fillaristit ei tajua, että niiden kohdalla ei ole pyörätietä eikä jalankulkijat ymmärrä, että hekin voivat joskus odottaa vuoroaan, ei ole pakko viereisen risteyksen vihreillä ajavien autojen letkaa katkaista siksi, että ei malta odottaa omaa vuoroaan noin 30 sek verran.
Helsingissä keskimäärin annetaan suojatietä ylittävälle tilaa enemmän kuin muissa maamme kaupungeissa. Enemmän trafiikkia, enemmän otettava muutkin huomioon.
Kaikkein parhaiten suojatietä kunnioitetaan kaikista Suomen kaupungeista oman kokemukseni mukaan Maarianhaminassa.
Yleisesti suojateitä on liikaa Suomessa niin niitä ei kunnioiteta.
Jos valo-ohjatussa risteyksessä on suojatie niin miksi 50-100 metrin päässä pitää taas olla suojatie?
Helsingissä juuri koskaan ole tehty tilaa, useammin tunnutaan vaan painavan kaasua. Kyllä maakunnissa kunnioitetaan suojatietä enemmän.
lahdessa ajetaan ilmastoystävällisemmin. jalankulkijan pysähdyksestä tulee vähemmän hiilidioksidia kuin auton pysähdyksestä
Vierailija kirjoitti:
Mulle on käynyt stadissa useinkin noin kuten ap:lle. Ap:llä kokemuksia vain kahdesta kaupungista?
Mulla on kokemusta Helsingistä ja pienestä maalaiskaupungista.
Helsingissä kuitenkin osa autoilijoista antaa suojatiellä tietä. Täällä maalla suojateillä ei ole mitään virkaa, ihan turhaan ne on maalattu tiehen.
Minä annan täälläkin tietä. Kerran annoin tietä suojatiellä kulkevalle ja pysähdyin risteykseen. Takana tulevalla paloi hihat ja lähti ohittamaan minut moottori ulvoen ja töötäten. Onneksi jalankulkija ei jäänyt alle.
Joillakin autoilijoilla on sellainen harha, että se auto on joku ihmevekotin, jota jalankulkijoiden on väistettävä. Tämä suojatiesääntö on ensimmäisiä asioita autokoulussa, joita opetetaan. Siitä puhutaan niin paljon, että ei voi olla tietämättömyyttä ainakaan. Esim inssissä se on automaattinen hylsy, jos ei anna tietä suojatiellä.