Kertokaa nyt esimerkein, millaista on kurinpito nykykouluissa? Eikö lapsia enää ojenneta ja määrätä millään tavalla?
En ymmärrä, miten homma pysyy kasassa ja missä on työskentelyrauha.
Kommentit (11)
Jos on tuhma, saa jälki-istuntoa, jonka saa istua, jos haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Se on sitä että pieni lapsi "aikuistetaan" puhuttaessa kurinpidosta. Eli häntä kohtaan opettaja saa toimia vain, kuin kyseessä olisi aikuinen ihminen. Sanotaan, että älä. Sanotaan toisen kerran, että älä. Kolmannen kerran uhataan luokasta poistamisella. Neljännen kerran sanotaan, "ole hyvä ja poistu". Mutta se lapsi tietenkään mitään poistu, sehän on lapsi. Huutaa, rääkyy, ilveilee, näyttää keskisormea ja jatkaa häiriköintiä.
Mitään lapselle toimivaa konkreettista keinoa ei saa käyttää. Häntä ei voida poistaa luokasta muuten kuin pyytämällä poistumaan. Koko homma on käytännössä vitsi. Jälki-istuntoonkaan ei saa jättää ilman vanhempien lupaa ja sekin tapahtuisi muutenkin vasta päivien jälkeen itse tapahtumasta. Pieni lapsi kadottaa jo syy-seuraussuhteen tajuamisensa siinä välissä.
Poliisi pitäisi kuulemma soittaa, mikäli henkilö pitää fyysisesti siirtää pois. Se tosin tarkoittaisi, että jokaisessa Suomen koulussa pitäisi olla läsnä oma poliisi arkisin klo 8-15.
Millaisten lasten kanssa olet ollut tekemisissä...
Vierailija kirjoitti:
Jos on tuhma, saa jälki-istuntoa, jonka saa istua, jos haluaa.
Onko tämä totta?
Vierailija kirjoitti:
Se on sitä että pieni lapsi "aikuistetaan" puhuttaessa kurinpidosta. Eli häntä kohtaan opettaja saa toimia vain, kuin kyseessä olisi aikuinen ihminen. Sanotaan, että älä. Sanotaan toisen kerran, että älä. Kolmannen kerran uhataan luokasta poistamisella. Neljännen kerran sanotaan, "ole hyvä ja poistu". Mutta se lapsi tietenkään mitään poistu, sehän on lapsi. Huutaa, rääkyy, ilveilee, näyttää keskisormea ja jatkaa häiriköintiä.
Mitään lapselle toimivaa konkreettista keinoa ei saa käyttää. Häntä ei voida poistaa luokasta muuten kuin pyytämällä poistumaan. Koko homma on käytännössä vitsi. Jälki-istuntoonkaan ei saa jättää ilman vanhempien lupaa ja sekin tapahtuisi muutenkin vasta päivien jälkeen itse tapahtumasta. Pieni lapsi kadottaa jo syy-seuraussuhteen tajuamisensa siinä välissä.
Poliisi pitäisi kuulemma soittaa, mikäli henkilö pitää fyysisesti siirtää pois. Se tosin tarkoittaisi, että jokaisessa Suomen koulussa pitäisi olla läsnä oma poliisi arkisin klo 8-15.
Tuli väkisin mieleen oma kohtaloni kymmenien vuosien takaa. Jotain minä toisella luokalla taisin tehdä kun ope tuli viereeni ja nosti niskavilloista tuolilta. Varpaat lattiaa hipoen käytävälle ja ope sulki oven takaisin mennessään. Taisin ottaa oppini haltuun kertahuomautuksella. Ennen kaikki oli paremmin -)))!
Olen alakoulussa töissä ja mielestäni lapsia kyllä ojennetaan sanallisesti hyvin suoraan. Reilusti, mutta tiukasti. Tunnetaitojen opetteluun oikeasti panostetaan.
Sanoisin, että koulu on tässä asiassa harpanut ison loikan omasta kouluajasta jolloin iso osa opettajista oli joko välinpitämättömiä tai karjuivat kuria pitääkseen. Siihen huutamiseen turtuu eikä se herätä aitoa kunnioitusta.
Keskustelevuudessa on paljon hyvää kunhan on myös ne rajat. Mielestäni tämä lapsilähtöisyys kyllä toimii kouluissa. Erikseen ne oppilaat joille rajat eivät merkitse enää mitään. Suurin osa lapsista vaikuttaa hyvinvoivilta. Ei ollenkaan sellaisia avainkaulalapsia, mitä vaikka 70-luvulla.
Monen oppilaan hermosto aivan pilalla, paikallaan istuminen hankalaa, hiljaa oleminen hankalaa, lukeminen hankalaa, kaikki pitäisi käsitellä kuvien ja puheen kautta heille.
Tiktok murentaa nuorten keskittymiskykyä, Kiina ampaiseekin globaalisti johtoon, kun nettikiellon takia heidän kansalaistensa aivotoiminta ja mielen toiminta tulee olemaan paremmassa kunnossa kuin meidän puhelinaddiktoituneiden lasten.
En haluaisi puhelinaddiktoitunutta remonttimiestä tai autonkorjaajaa, mutta muutaman vuoden päästä voi olla vaikeaa löytää sellaista, joka ei ole addikti. t. turhautunut yläkoulun lehtori
Konkreettinen esimerkki viime keväältä.
Oppilas ei suostu menemään ulos viettämään välituntia. Koronan takia meillä oli ulkovälitunnit pakollisia, jotta käytävät ja luokat saatiin tuuletettua. Ei minkäänlaisia poikkeuksia, eli jokaisen oppilaan oli mentävä ulos.
Tämä oppilas istui keskellä käytävää ja tuijotti kännykkäänsä, jotain TikTok-videota. Ensin oma opettaja tuli sanomaan, että mene ulos. Tuli toinen opettaja. Oppilas ei reagoinut mihinkään. Ei vastannut mitään, ei nostanut katsettaan, istui vain. Kolmas ohi kulkeva opettaja tuli ja todella kovasanaisesti käski lasta menemään ulos. Moneen kertaan oli selitetty, että sääntö koskee kaikki ja myös syyt (korona) ulos menemiselle. Ei mitään vaikutusta.
No, yksi opettaja laittoi sitten Wilma-merkinnän huoltajalle, että lapsi ei suostu menemään ulos. Wilma-merkintään ei voi suoraan vastata, joten asia jää useimmiten siihen.
Seuraavana päivänä sama juttu. Kaikilla välitunneilla. Lapsi pyllähtää keskelle käytävää istumaan, eikä suostu menemään ulos. Ei saa työntää, ei saa nostaa, ei saa tehdä mitään. Lapsi ei reagoi mihinkään. Ei tuollaiseen auta jälki-istunto, kasvatuskeskustelu, viesti vanhemmille tai mikään rehtorin puhuttelu. Siinäpähän sitten istuu.
Rangaistus siis se Wilmaan tullut merkintä huoltajalle, ei muuta. Koska muuta ei voi tehdä. Todella turhauttavaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen alakoulussa töissä ja mielestäni lapsia kyllä ojennetaan sanallisesti hyvin suoraan. Reilusti, mutta tiukasti. Tunnetaitojen opetteluun oikeasti panostetaan.
Sanoisin, että koulu on tässä asiassa harpanut ison loikan omasta kouluajasta jolloin iso osa opettajista oli joko välinpitämättömiä tai karjuivat kuria pitääkseen. Siihen huutamiseen turtuu eikä se herätä aitoa kunnioitusta.Keskustelevuudessa on paljon hyvää kunhan on myös ne rajat. Mielestäni tämä lapsilähtöisyys kyllä toimii kouluissa. Erikseen ne oppilaat joille rajat eivät merkitse enää mitään. Suurin osa lapsista vaikuttaa hyvinvoivilta. Ei ollenkaan sellaisia avainkaulalapsia, mitä vaikka 70-luvulla.
Aikanaan kasarilla meidän historianopettajan ei tarvinnut huutaa ensinkään. Hän vain lähetti ensimmäisen rettelöijän pienimmästäkin perseilystä suoraan rehtorin puheille. Eikä kuunnellut luokassa supattamista ensinkään, saatikka kovempaa mölyä.
Meillä sai 80-luvulla esim. tunnilla vierustoverille kuiskaamisesta tai läksyjen tekemättömyydestä niinsanotun "merkin", ja kun merkkejä oli kolme lukukauden sisällä, joutui jälki-istuntoon. Eikö teillä ollut vastaavaa?
Vierailija kirjoitti:
Konkreettinen esimerkki viime keväältä.
Oppilas ei suostu menemään ulos viettämään välituntia. Koronan takia meillä oli ulkovälitunnit pakollisia, jotta käytävät ja luokat saatiin tuuletettua. Ei minkäänlaisia poikkeuksia, eli jokaisen oppilaan oli mentävä ulos.
Tämä oppilas istui keskellä käytävää ja tuijotti kännykkäänsä, jotain TikTok-videota. Ensin oma opettaja tuli sanomaan, että mene ulos. Tuli toinen opettaja. Oppilas ei reagoinut mihinkään. Ei vastannut mitään, ei nostanut katsettaan, istui vain. Kolmas ohi kulkeva opettaja tuli ja todella kovasanaisesti käski lasta menemään ulos. Moneen kertaan oli selitetty, että sääntö koskee kaikki ja myös syyt (korona) ulos menemiselle. Ei mitään vaikutusta.
No, yksi opettaja laittoi sitten Wilma-merkinnän huoltajalle, että lapsi ei suostu menemään ulos. Wilma-merkintään ei voi suoraan vastata, joten asia jää useimmiten siihen.
Seuraavana päivänä sama juttu. Kaikilla välitunneilla. Lapsi pyllähtää keskelle käytävää istumaan, eikä suostu menemään ulos. Ei saa työntää, ei saa nostaa, ei saa tehdä mitään. Lapsi ei reagoi mihinkään. Ei tuollaiseen auta jälki-istunto, kasvatuskeskustelu, viesti vanhemmille tai mikään rehtorin puhuttelu. Siinäpähän sitten istuu.
Rangaistus siis se Wilmaan tullut merkintä huoltajalle, ei muuta. Koska muuta ei voi tehdä. Todella turhauttavaa.
Sairasta.
Se on sitä että pieni lapsi "aikuistetaan" puhuttaessa kurinpidosta. Eli häntä kohtaan opettaja saa toimia vain, kuin kyseessä olisi aikuinen ihminen. Sanotaan, että älä. Sanotaan toisen kerran, että älä. Kolmannen kerran uhataan luokasta poistamisella. Neljännen kerran sanotaan, "ole hyvä ja poistu". Mutta se lapsi tietenkään mitään poistu, sehän on lapsi. Huutaa, rääkyy, ilveilee, näyttää keskisormea ja jatkaa häiriköintiä.
Mitään lapselle toimivaa konkreettista keinoa ei saa käyttää. Häntä ei voida poistaa luokasta muuten kuin pyytämällä poistumaan. Koko homma on käytännössä vitsi. Jälki-istuntoonkaan ei saa jättää ilman vanhempien lupaa ja sekin tapahtuisi muutenkin vasta päivien jälkeen itse tapahtumasta. Pieni lapsi kadottaa jo syy-seuraussuhteen tajuamisensa siinä välissä.
Poliisi pitäisi kuulemma soittaa, mikäli henkilö pitää fyysisesti siirtää pois. Se tosin tarkoittaisi, että jokaisessa Suomen koulussa pitäisi olla läsnä oma poliisi arkisin klo 8-15.