Eikö koko länsimainen musiikkiteollisuus perustu afroamerikkalaiseen orjien jälkeläisten kulttuurin omimiseen?
Jos ajattelee koko popmusiikin historiaa, gospel, jazz, Blues, R’n’b, soul, funk, rap yms, kaikilla juuret afroamerikkalaisuudessa, niin luulisi että jos anteeksi pitäisi jotain pyytää, niin Vain elämää ohjelman ja Chisun pitäisi pyytää joka ohjelmassa anteeksi koko länsimaisen popmusiikin historiaa ja musiikkiteollisuuden olemassaoloa eikä vain jotain lettejä. Silti ei ole vetistelyä ja anteeksipyytelyä orjien jälkeläisten musiikin tuottamasta innoituksesta länsimaiseen musiikkikulttuuriin, musiikkibisnekseen ja epäsuorasti Chisunkin lompsaan, koska se olikin vain nämä letit mitä piti välttää. Minkähän verran siitä länsimaisen musiikkiteollisuuden tuottamasta taloudellista lisäarvosta on oikeastaan päätynyt hyötynä niille ihmisille, joiden hiustyylin alkuperää nyt tälläkin primadonnan somekohkaamisella halutaan suojella?
Kommentit (99)
Juu siellä ne savannilla soitti kitaraa ja pianoa kun valkoinen mies meni sinne riistämään ja viljelemään niiden savannit pelloiksi että joutuivat kikkareiden keräämisen sijaan syömäänruokaa. Usko jo ei olla mitään velkaa sun afrikkalaiselle miesmaullesi. Maksa itse ja käske mennä itse tienaamaan.
Orjuudella on tosi laajat ja pitkät seuraukset, kannattaa tutustua siihen mitä se on aiheuttanut usassa. Tosi vaikea ratkoa sitä täältä käsin.
Valkoiset on tehneet valtavasti keksintöjä ja tiedettä. Eikö näiden hyödyntäminen itse keksimättä niitä ole myös kulttuurin omimista?
Lännessä korostetaan vapautta, mutta mitä ovat tehneet alkuperäiskansoille. Idässä voi tarkastella, mitä tekevät omalle kansalleen.
Voi hitsi kun nyt aloin potemaan huonoa omatuntoa.
TIL. että mm. bach, beethoven ja mozart oli afroamerikkalaisia orjia.
Itsepä mustat meuhkaavat leteistä. Jos kritisoisivat musiikkityylejä, voisi vaikuttaa heidänkin menestykseensä. Kukin artisti tiimeineen tekee itse musiikkinsa ja valintansa.
Halveksimalla ja päin hyökkäämällä harvoin saa pidempiaikaisia kuulijoita.
Piano, kitara, saksofoni...
Oliko nämä afrikkalaisia soittimia vai kuka omii kulttuuria ja mihin suuntaan?
Vierailija kirjoitti:
Orjuudella on tosi laajat ja pitkät seuraukset, kannattaa tutustua siihen mitä se on aiheuttanut usassa. Tosi vaikea ratkoa sitä täältä käsin.
Mustat on itse myyneet toisia mustia orjiksi. Missä häpeä? Tai sekin historiallinen fakta että arabikansat haki afrikasta orjiksi jo tuhat vuotta ennen amerikkaa. Kaiken lisäksi orjat steriloitiin ettei lisäänny. Entä se että valkoisia naisia vietiin haitille mustille miehille lisääntymistarkoitukseen, siksi haitilaiset on mulatteja. Tai se että irlantilaisia vietiin orjiksi puuvillapelloille siinä missä mustia ja irlantilaisia naisia kotiorjiksi.
Näinhän se on. Meillä ei olisi ollenkaan populäärimusiikkia. Voisimme oikeastaan kuluttaa vain klassista musiikkia ja eurooppalaista kansanmusiikkia.
Ainakin reggaeukot vois lastata rekkaan.
Ainakin tuntuu kelpaavan länsimaalaisten työpaikat, sosiaalituet, asunnot ja naiset afrikkalaisille.
Haluaisin kuulla sen keskustelun, jossa Eminemille selitetään että hän on rikastunut kulttuurillisella omimisella.
Vierailija kirjoitti:
Valkoiset on tehneet valtavasti keksintöjä ja tiedettä. Eikö näiden hyödyntäminen itse keksimättä niitä ole myös kulttuurin omimista?
Etenkin somalialaiset tiedemiehet loistavat poissaolollaan.
Hyvä kun otit esiin ihmiskaupan ja orjuuden. Egyptissä oli orjia monenlaisia se on ihan Egyptin kulttuuria ollut aina. Raamatussa juutalaisilla torah on kertomus Egyptistä faaraoista ja myös Abraham asui Egyptissä ja hänen vaimonsa piti orjaa nimeltä Hagar mistä syntyi Ismail. Hagar Egyptin orja on hyvä kertomus siitä että faaraoiden lisäksi myös israelilaiset juutalaiset piti orjia. Eiköhän Aasiassa ole edelleen orjat uskonnoissa.
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se on. Meillä ei olisi ollenkaan populäärimusiikkia. Voisimme oikeastaan kuluttaa vain klassista musiikkia ja eurooppalaista kansanmusiikkia.
Vastaavasti ilman eurooppalaisia ei olisi näitä aloituksessa mainittuja musiikkityylejä myöskään. Olisi vain alkuperäistä afrikkalaista kansanmusiikkia. Ei todellakaan mitään jazzia tai bluesia.
Kyllä. Yläluokka tanssisi ja kuluttaisi klassista ja rahvaalle olisi taas erilainen kansanmusiikki ja virret ja kirkkomusiikki. Tämähän oli tilanne Suomessa vielä joskus 1900-luvun ensi vuosina.
Kitara ja rummut nykymerkityksessä syntyivät kun mustat vapautetut orjat kuljeskelivat USAn eteläosissa 1870-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valkoiset on tehneet valtavasti keksintöjä ja tiedettä. Eikö näiden hyödyntäminen itse keksimättä niitä ole myös kulttuurin omimista?
Etenkin somalialaiset tiedemiehet loistavat poissaolollaan.
Vaikea sanoa mutta kirjoitat tälläkin hetkellä esim. arabialaisilla numeroilla.
Egyptistä ne orjat on kirjoitti:
Hyvä kun otit esiin ihmiskaupan ja orjuuden. Egyptissä oli orjia monenlaisia se on ihan Egyptin kulttuuria ollut aina. Raamatussa juutalaisilla torah on kertomus Egyptistä faaraoista ja myös Abraham asui Egyptissä ja hänen vaimonsa piti orjaa nimeltä Hagar mistä syntyi Ismail. Hagar Egyptin orja on hyvä kertomus siitä että faaraoiden lisäksi myös israelilaiset juutalaiset piti orjia. Eiköhän Aasiassa ole edelleen orjat uskonnoissa.
Historiassa lähes kaikissa kulttuureissa on ollut orjia. Ihan kaikkialla maailmassa.
Jep. Kaikki näiden musiikkigenrejen tuotot tulisi suunnata vähemmistöille.