Mitä (esim. sähköautojen) akuille varsinaisesti käy, kun niiden toiminta-aika iän myötä heikkenee?
Onko se jotain sellaista, että akku pystyttäisiin kuitenkin suurelta osin kierrättämään taksisin toimivaksi? Vai ei?
Kommentit (20)
" ja muovikuori poltetaan voimalaitoksessa." Ja siinä meni sitten se saavutettu etu hiilidioksidipäästöissä paljon pahemmassa muodossa.
Vierailija kirjoitti:
Akut puretaan kokonaan osiksi. Metalli käytetään 100% uudestaan ja muovikuori poltetaan voimalaitoksessa.
Täyttä puppua. Niitä ei koskaan tulla käyttämän 100%:sti eikä kierrätys ole taloudellisesti kannattavaa, todennäköisesti edes tulevaisuudessa.
Tällä hetkellä kierrätysasse on noin 60% (lahde VW).
Katodit alkavat hapettua ja likaantua akun sisällä. Ei voi korjata.
Pahinta on pitää akku jatkuvasti täyteen ladattuna. Itsellä on pitkä kokemus lithiumakuista.
Mitä tyhjempänä akku pidetään (ei kuitenkaan täysin tyhjänä), sitä pidempi ikä.
Optimaalinen varaustaso ikämielessä on 20-40%. Alle 10% ei saa mennä myöskään.
Vierailija kirjoitti:
" ja muovikuori poltetaan voimalaitoksessa." Ja siinä meni sitten se saavutettu etu hiilidioksidipäästöissä paljon pahemmassa muodossa.
Mikäänhän ei estä käyttämästä ehjää kuorta uudellee n.
Eikö akut voisi hankkia BaaS eli maksettaisiin kuukausimaksua ja aina olisi ehjä akku käytössä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
" ja muovikuori poltetaan voimalaitoksessa." Ja siinä meni sitten se saavutettu etu hiilidioksidipäästöissä paljon pahemmassa muodossa.
Mikäänhän ei estä käyttämästä ehjää kuorta uudellee n.
Ei niissä mitään muovikuorta edes ole, eristeenä kyllä, eikä sitä varmasti uusiokäytetä. Eka vastaaja puhuu ihan omiaan, vailla hajuakaan akkuteknologiasta...
Vierailija kirjoitti:
Katodit alkavat hapettua ja likaantua akun sisällä. Ei voi korjata.
Pahinta on pitää akku jatkuvasti täyteen ladattuna. Itsellä on pitkä kokemus lithiumakuista.
Mitä tyhjempänä akku pidetään (ei kuitenkaan täysin tyhjänä), sitä pidempi ikä.
Optimaalinen varaustaso ikämielessä on 20-40%. Alle 10% ei saa mennä myöskään.
Ei saa mennä? Lakiko sen kieltää?
Vierailija kirjoitti:
Katodit alkavat hapettua ja likaantua akun sisällä. Ei voi korjata.
Pahinta on pitää akku jatkuvasti täyteen ladattuna. Itsellä on pitkä kokemus lithiumakuista.
Mitä tyhjempänä akku pidetään (ei kuitenkaan täysin tyhjänä), sitä pidempi ikä.
Optimaalinen varaustaso ikämielessä on 20-40%. Alle 10% ei saa mennä myöskään.
Miksi katodia ei voi puhdistaa ja hapettumia poistaa?
Akkupaketti otetaan autosta pois ja viedään ongelmajätelaitokselle, mutta todennäköisesti koko auto on silloin paalikamaa.
Suomessa päästään sähköautoilla samaan mitä muualla maailmassa että autojen maksimi elinikä on se n:10v.
Maalla auto jätetään pellonreunaan seisomaan niin kuin nytkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katodit alkavat hapettua ja likaantua akun sisällä. Ei voi korjata.
Pahinta on pitää akku jatkuvasti täyteen ladattuna. Itsellä on pitkä kokemus lithiumakuista.
Mitä tyhjempänä akku pidetään (ei kuitenkaan täysin tyhjänä), sitä pidempi ikä.
Optimaalinen varaustaso ikämielessä on 20-40%. Alle 10% ei saa mennä myöskään.
Ei saa mennä? Lakiko sen kieltää?
Trolloloo:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katodit alkavat hapettua ja likaantua akun sisällä. Ei voi korjata.
Pahinta on pitää akku jatkuvasti täyteen ladattuna. Itsellä on pitkä kokemus lithiumakuista.
Mitä tyhjempänä akku pidetään (ei kuitenkaan täysin tyhjänä), sitä pidempi ikä.
Optimaalinen varaustaso ikämielessä on 20-40%. Alle 10% ei saa mennä myöskään.
Ei saa mennä? Lakiko sen kieltää?
Akku on pilalla silloin.
Sähköautojen yleistyessä tulee olemaan paljon akkuautoja jotka jätetään tyhjillä akuilla jonnekin seisomaan kylmällä kelillä ja akut ovatkin sen jälkeen entiset.
Liian tyhjät akut voivat vielä alkaa ottamaan virtaa jos jollain laitteella, ei älylaturi syötetään väkisin virtaa niin paljon että auton oma laturi alkaa lataamaan, tuo on tosin hieman vaarrallista hommaa.
Ennen ei ollut kannattavaa. Kaikki vaan poltettiin. Siinä oli ongelmana samaan aikaan jätteen seassa olevat vanhat nikkelikadmiumakut. Kadmiumia ei saa missään nimessä polttaa sillä sen savu on supermyrkyllistä. Nyt alkaa jo olla mahdollista kierrättää. Fortum panostaa siihen Suomessa ja moni muu yhtiö ulkomailla.
Kapasitetti heikkenee. Tämä vaikuttaa suoraan toimintamatkaan. Eli jos uutena vaikka 400km (talvella 200km), niin 10v vanhassa kapasiteetti voi olla enää 60% uudesta eli toimintamatka 240km (talvella 120km).
Akkutakuu sallii yllättävän suuren kapasiteetin heikkenemisen, vaikka vain 80% kapasiteetista jäljelllä, takuu ei useimmilla vielä korvaa. Takuun päätyttyä, toimintamatka voi olla vain puolet uudesta vastaavasta.
Vierailija kirjoitti:
Ennen ei ollut kannattavaa. Kaikki vaan poltettiin. Siinä oli ongelmana samaan aikaan jätteen seassa olevat vanhat nikkelikadmiumakut. Kadmiumia ei saa missään nimessä polttaa sillä sen savu on supermyrkyllistä. Nyt alkaa jo olla mahdollista kierrättää. Fortum panostaa siihen Suomessa ja moni muu yhtiö ulkomailla.
Se on hankalaa kun jokaisella valmistajalla on omat akkunsa. Pitäisi olla selkeät standardit jolloin purkaminen voisi tapahtua turvallisesti ja kustannustehokkaasti.
Vierailija kirjoitti:
Ennen ei ollut kannattavaa. Kaikki vaan poltettiin. Siinä oli ongelmana samaan aikaan jätteen seassa olevat vanhat nikkelikadmiumakut. Kadmiumia ei saa missään nimessä polttaa sillä sen savu on supermyrkyllistä. Nyt alkaa jo olla mahdollista kierrättää. Fortum panostaa siihen Suomessa ja moni muu yhtiö ulkomailla.
Sähköautojen litiumakkujen kierrätys on vielä ihan eri hommaa. Vanhojen lyijyakkujen kierrätys on kannattavaa, litiumakkujen ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen ei ollut kannattavaa. Kaikki vaan poltettiin. Siinä oli ongelmana samaan aikaan jätteen seassa olevat vanhat nikkelikadmiumakut. Kadmiumia ei saa missään nimessä polttaa sillä sen savu on supermyrkyllistä. Nyt alkaa jo olla mahdollista kierrättää. Fortum panostaa siihen Suomessa ja moni muu yhtiö ulkomailla.
Se on hankalaa kun jokaisella valmistajalla on omat akkunsa. Pitäisi olla selkeät standardit jolloin purkaminen voisi tapahtua turvallisesti ja kustannustehokkaasti.
Purkaminen on murto-osa kustannuksista ja murskeeksi ne menee joka tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen ei ollut kannattavaa. Kaikki vaan poltettiin. Siinä oli ongelmana samaan aikaan jätteen seassa olevat vanhat nikkelikadmiumakut. Kadmiumia ei saa missään nimessä polttaa sillä sen savu on supermyrkyllistä. Nyt alkaa jo olla mahdollista kierrättää. Fortum panostaa siihen Suomessa ja moni muu yhtiö ulkomailla.
Sähköautojen litiumakkujen kierrätys on vielä ihan eri hommaa. Vanhojen lyijyakkujen kierrätys on kannattavaa, litiumakkujen ei.
Akkuautoihin pitää sisältää kierrätysmaksu.
Nykyisin sähköauton akuista tehdään sähkövarastoja, esim aurinkovoimalaan. Näin siksi, että eivät rasita sähköauton co2-elinkaarilaskelmaa, kun on keksitty saastuttavimmalle komponentille "uusiokäyttö". Muuten näyttäisi pahalta. koska litium akku tuhoutuu kem.reaktiolla sitten aikanaan.
Muuttuvat sitten ongelmajätteeksi.
Akut puretaan kokonaan osiksi. Metalli käytetään 100% uudestaan ja muovikuori poltetaan voimalaitoksessa.