Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä (esim. sähköautojen) akuille varsinaisesti käy, kun niiden toiminta-aika iän myötä heikkenee?

Vierailija
08.08.2021 |

Onko se jotain sellaista, että akku pystyttäisiin kuitenkin suurelta osin kierrättämään taksisin toimivaksi? Vai ei?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
08.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akut puretaan kokonaan osiksi. Metalli käytetään 100% uudestaan ja muovikuori poltetaan voimalaitoksessa.

Vierailija
2/20 |
08.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

" ja muovikuori poltetaan voimalaitoksessa." Ja siinä meni sitten se saavutettu etu hiilidioksidipäästöissä paljon pahemmassa muodossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
08.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Akut puretaan kokonaan osiksi. Metalli käytetään 100% uudestaan ja muovikuori poltetaan voimalaitoksessa.

Täyttä puppua. Niitä ei koskaan tulla käyttämän 100%:sti eikä kierrätys ole taloudellisesti kannattavaa, todennäköisesti edes tulevaisuudessa.

Tällä hetkellä kierrätysasse on noin 60% (lahde VW).

Vierailija
4/20 |
08.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katodit alkavat hapettua ja likaantua akun sisällä. Ei voi korjata.

Pahinta on pitää akku jatkuvasti täyteen ladattuna. Itsellä on pitkä kokemus lithiumakuista.

Mitä tyhjempänä akku pidetään (ei kuitenkaan täysin tyhjänä), sitä pidempi ikä.

Optimaalinen varaustaso ikämielessä on 20-40%. Alle 10% ei saa mennä myöskään.

Vierailija
5/20 |
08.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

" ja muovikuori poltetaan voimalaitoksessa." Ja siinä meni sitten se saavutettu etu hiilidioksidipäästöissä paljon pahemmassa muodossa.

Mikäänhän ei estä käyttämästä ehjää kuorta uudellee n.

Vierailija
6/20 |
08.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö akut voisi hankkia BaaS eli maksettaisiin kuukausimaksua ja aina olisi ehjä akku käytössä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/20 |
08.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

" ja muovikuori poltetaan voimalaitoksessa." Ja siinä meni sitten se saavutettu etu hiilidioksidipäästöissä paljon pahemmassa muodossa.

Mikäänhän ei estä käyttämästä ehjää kuorta uudellee n.

Ei niissä mitään muovikuorta edes ole, eristeenä kyllä, eikä sitä varmasti uusiokäytetä. Eka vastaaja puhuu ihan omiaan, vailla hajuakaan akkuteknologiasta...

Vierailija
8/20 |
08.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katodit alkavat hapettua ja likaantua akun sisällä. Ei voi korjata.

Pahinta on pitää akku jatkuvasti täyteen ladattuna. Itsellä on pitkä kokemus lithiumakuista.

Mitä tyhjempänä akku pidetään (ei kuitenkaan täysin tyhjänä), sitä pidempi ikä.

Optimaalinen varaustaso ikämielessä on 20-40%. Alle 10% ei saa mennä myöskään.

Ei saa mennä? Lakiko sen kieltää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/20 |
08.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katodit alkavat hapettua ja likaantua akun sisällä. Ei voi korjata.

Pahinta on pitää akku jatkuvasti täyteen ladattuna. Itsellä on pitkä kokemus lithiumakuista.

Mitä tyhjempänä akku pidetään (ei kuitenkaan täysin tyhjänä), sitä pidempi ikä.

Optimaalinen varaustaso ikämielessä on 20-40%. Alle 10% ei saa mennä myöskään.

Miksi katodia ei voi puhdistaa ja hapettumia poistaa?

Vierailija
10/20 |
08.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akkupaketti otetaan autosta pois ja viedään ongelmajätelaitokselle, mutta todennäköisesti koko auto on silloin paalikamaa.

Suomessa päästään sähköautoilla samaan mitä muualla maailmassa että autojen maksimi elinikä on se n:10v.

Maalla auto jätetään pellonreunaan seisomaan niin kuin nytkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/20 |
08.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katodit alkavat hapettua ja likaantua akun sisällä. Ei voi korjata.

Pahinta on pitää akku jatkuvasti täyteen ladattuna. Itsellä on pitkä kokemus lithiumakuista.

Mitä tyhjempänä akku pidetään (ei kuitenkaan täysin tyhjänä), sitä pidempi ikä.

Optimaalinen varaustaso ikämielessä on 20-40%. Alle 10% ei saa mennä myöskään.

Ei saa mennä? Lakiko sen kieltää?

Trolloloo:D

Vierailija
12/20 |
08.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katodit alkavat hapettua ja likaantua akun sisällä. Ei voi korjata.

Pahinta on pitää akku jatkuvasti täyteen ladattuna. Itsellä on pitkä kokemus lithiumakuista.

Mitä tyhjempänä akku pidetään (ei kuitenkaan täysin tyhjänä), sitä pidempi ikä.

Optimaalinen varaustaso ikämielessä on 20-40%. Alle 10% ei saa mennä myöskään.

Ei saa mennä? Lakiko sen kieltää?

Akku on pilalla silloin.

Sähköautojen yleistyessä tulee olemaan paljon akkuautoja jotka jätetään tyhjillä akuilla jonnekin seisomaan kylmällä kelillä ja akut ovatkin sen jälkeen entiset.

Liian tyhjät akut voivat vielä alkaa ottamaan virtaa jos jollain laitteella, ei älylaturi syötetään väkisin virtaa niin paljon että auton oma laturi alkaa lataamaan, tuo on tosin hieman vaarrallista hommaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/20 |
08.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen ei ollut kannattavaa. Kaikki vaan poltettiin. Siinä oli ongelmana samaan aikaan jätteen seassa olevat vanhat nikkelikadmiumakut. Kadmiumia ei saa missään nimessä polttaa sillä sen savu on supermyrkyllistä. Nyt alkaa jo olla mahdollista kierrättää. Fortum panostaa siihen Suomessa ja moni muu yhtiö ulkomailla.

Vierailija
14/20 |
08.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kapasitetti heikkenee. Tämä vaikuttaa suoraan toimintamatkaan. Eli jos uutena vaikka 400km (talvella 200km), niin 10v vanhassa kapasiteetti voi olla enää 60% uudesta eli toimintamatka 240km (talvella 120km).

Akkutakuu sallii yllättävän suuren kapasiteetin heikkenemisen, vaikka vain 80% kapasiteetista jäljelllä, takuu ei useimmilla vielä korvaa. Takuun päätyttyä, toimintamatka voi olla vain puolet uudesta vastaavasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/20 |
08.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen ei ollut kannattavaa. Kaikki vaan poltettiin. Siinä oli ongelmana samaan aikaan jätteen seassa olevat vanhat nikkelikadmiumakut. Kadmiumia ei saa missään nimessä polttaa sillä sen savu on supermyrkyllistä. Nyt alkaa jo olla mahdollista kierrättää. Fortum panostaa siihen Suomessa ja moni muu yhtiö ulkomailla.

Se on hankalaa kun jokaisella valmistajalla on omat akkunsa. Pitäisi olla selkeät standardit jolloin purkaminen voisi tapahtua turvallisesti ja kustannustehokkaasti.

Vierailija
16/20 |
08.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen ei ollut kannattavaa. Kaikki vaan poltettiin. Siinä oli ongelmana samaan aikaan jätteen seassa olevat vanhat nikkelikadmiumakut. Kadmiumia ei saa missään nimessä polttaa sillä sen savu on supermyrkyllistä. Nyt alkaa jo olla mahdollista kierrättää. Fortum panostaa siihen Suomessa ja moni muu yhtiö ulkomailla.

Sähköautojen litiumakkujen kierrätys on vielä ihan eri hommaa. Vanhojen lyijyakkujen kierrätys on kannattavaa, litiumakkujen ei.

Vierailija
17/20 |
08.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen ei ollut kannattavaa. Kaikki vaan poltettiin. Siinä oli ongelmana samaan aikaan jätteen seassa olevat vanhat nikkelikadmiumakut. Kadmiumia ei saa missään nimessä polttaa sillä sen savu on supermyrkyllistä. Nyt alkaa jo olla mahdollista kierrättää. Fortum panostaa siihen Suomessa ja moni muu yhtiö ulkomailla.

Se on hankalaa kun jokaisella valmistajalla on omat akkunsa. Pitäisi olla selkeät standardit jolloin purkaminen voisi tapahtua turvallisesti ja kustannustehokkaasti.

Purkaminen on murto-osa kustannuksista ja murskeeksi ne menee joka tapauksessa.

Vierailija
18/20 |
08.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen ei ollut kannattavaa. Kaikki vaan poltettiin. Siinä oli ongelmana samaan aikaan jätteen seassa olevat vanhat nikkelikadmiumakut. Kadmiumia ei saa missään nimessä polttaa sillä sen savu on supermyrkyllistä. Nyt alkaa jo olla mahdollista kierrättää. Fortum panostaa siihen Suomessa ja moni muu yhtiö ulkomailla.

Sähköautojen litiumakkujen kierrätys on vielä ihan eri hommaa. Vanhojen lyijyakkujen kierrätys on kannattavaa, litiumakkujen ei.

Akkuautoihin pitää sisältää kierrätysmaksu.

Vierailija
19/20 |
08.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin sähköauton akuista tehdään sähkövarastoja, esim aurinkovoimalaan. Näin siksi, että eivät rasita sähköauton co2-elinkaarilaskelmaa, kun on keksitty saastuttavimmalle komponentille "uusiokäyttö". Muuten näyttäisi pahalta.  koska litium akku tuhoutuu kem.reaktiolla sitten aikanaan.

Vierailija
20/20 |
08.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttuvat sitten ongelmajätteeksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän seitsemän