Varhaiskasvatuksen suurin ongelma on varhaiskasvatusopettajien koulutus.
Eli syy siihen miksi nämä opettajat eivät pysy alalla on juuri tämä koulutus. Siitä on tehty niin pilviä hipovan teoreettista ja utopistista että kun nämä opettajat valmistuttuaan sitten päätyvät päiväkotien realismiin he pettyvät, turhautuvat ja eivät jaksa.
Ja tämä on aivan totta.
Kommentit (22)
Lähtevät vuoden parin päästä jatkamaan opintoja ja poistuvat alalta. Nähty on.
Pääkaupunkiseudulla varmaan joku yli 50 prosenttia näistä opejen paikoista pyörii lähihoitajillsa tai ihan millä vaan muilla.
Siitä ei ääneen puhuta.
Samaa mieltä. Mielestäni pedagogista puolta korostetaan päiväkodeissa aivan liikaa hoitoon nähden. Tästä seuraa, että henkilökunta käyttää aikaa lomakkeiden täyttämiseen ja raporttien kirjoittamiseen. On kuitenkin tiedossa, että päiväkodeissa on pulaa työntekijöistä. Jos pulaa kerran on, eikö pitäisi keskittyä olennaiseen eli hoitoon? Vanhempana minua ihmetytti, miten paljon vasukeskusteluissa käytiin läpi lomakkeita, joiden täyttämiseen oli nähty ilmeisen paljon vaivaa. Jotain saksien käsittelytaitoa oli arvioitu moniportaisella asteikolla.
Tämä kaksi vuotinen esiopetuskin on lähinnä yritys kohottaa varhaiskasvatusopettajien imagoa.
Ei siinä lasten kannalta mikään muutu.
Tämä on alalla todellinen ongelma mutta sitä ei haluta ääneen sanoa.
Miksi. Sitä sopii miettiä.
Juuret ovat tietyssä yhteiskunnallisessa ajattelussa mihin yritetään pyrkiä.
Oikea ratkaisu onkin muuttaa työnkuvaa päiväkodissa niin, että lähihoitaja ja varhaiskasvatuksen opettaja eivät tee samaa työtä.
Ei koulussakaan koulunkäyntiavustaja ja opettaja tee samaa työtä.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtääkseni siellä päiväkodeissa on heikko työilmapiiri. Lähärit nyreksivät opettajia, kun näillä on opetukseen liittyviä hommia eivätkä kisko kurahousuja lähärin kanssa.
Kyllä opettajatkin kiskoo niitä kurahousuja.
Vierailija kirjoitti:
Oikea ratkaisu onkin muuttaa työnkuvaa päiväkodissa niin, että lähihoitaja ja varhaiskasvatuksen opettaja eivät tee samaa työtä.
Ei koulussakaan koulunkäyntiavustaja ja opettaja tee samaa työtä.
Eli miten ?
Näkihän sen jo Pia Penttalasta: ei saa mitään kuria ja tervettä suhtautumista syömiseensä. Vain vatsanpienennys- leikkaus auttoi. Kovasti neuvotaan silti muita.
Järkevintä olisi,että kaikilla kasvattajille olisi sama koulutus ja sitten olisi avustavaa henkilökuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Mielestäni pedagogista puolta korostetaan päiväkodeissa aivan liikaa hoitoon nähden. Tästä seuraa, että henkilökunta käyttää aikaa lomakkeiden täyttämiseen ja raporttien kirjoittamiseen. On kuitenkin tiedossa, että päiväkodeissa on pulaa työntekijöistä. Jos pulaa kerran on, eikö pitäisi keskittyä olennaiseen eli hoitoon? Vanhempana minua ihmetytti, miten paljon vasukeskusteluissa käytiin läpi lomakkeita, joiden täyttämiseen oli nähty ilmeisen paljon vaivaa. Jotain saksien käsittelytaitoa oli arvioitu moniportaisella asteikolla.
Tämä on aivan totta.
Tuttu lto sanoo ettei enää ehdi olla työssään lasten kanssa kun on niin paljon lomakkeita täytettävänä ja raportteja tehtävänä. Kauan siis ollut alalla ja nähnyt muutoksen.
Harkitsee siksi alan vaihtoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtääkseni siellä päiväkodeissa on heikko työilmapiiri. Lähärit nyreksivät opettajia, kun näillä on opetukseen liittyviä hommia eivätkä kisko kurahousuja lähärin kanssa.
Kyllä opettajatkin kiskoo niitä kurahousuja.
Olin nyt keväällä harjoittelussa päiväkodissa (lähäriopiskelija) ja kyllä siellä opetkin kiskoivat kurapöksyjä ja vaihtoivat vaippoja.
Vierailija kirjoitti:
Järkevintä olisi,että kaikilla kasvattajille olisi sama koulutus ja sitten olisi avustavaa henkilökuntaa.
Mistä ne opettajat revittäisiin kun nytkin on työvoimapula. Lähärivetoista päiväkotia ei halua kukaan järkevä ihminen. 687
Opettajien koulutus yliopistossa oli virhe. Nyt sitten sen seurauksena kärsitään lastentarhaopettajapulasta. THL:stä löytyvät syylliset kaikkiin uudistuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Mielestäni pedagogista puolta korostetaan päiväkodeissa aivan liikaa hoitoon nähden. Tästä seuraa, että henkilökunta käyttää aikaa lomakkeiden täyttämiseen ja raporttien kirjoittamiseen. On kuitenkin tiedossa, että päiväkodeissa on pulaa työntekijöistä. Jos pulaa kerran on, eikö pitäisi keskittyä olennaiseen eli hoitoon? Vanhempana minua ihmetytti, miten paljon vasukeskusteluissa käytiin läpi lomakkeita, joiden täyttämiseen oli nähty ilmeisen paljon vaivaa. Jotain saksien käsittelytaitoa oli arvioitu moniportaisella asteikolla.
Niin ja kaikista hauskinta että sitä saksien käsittelytaitoa arvioitiin jopa 1v lapsen kohdalla, mitä sillä on merkitystä miten tuon ikäinen saksi käsittelee tuossa vaiheessa elämäänsä.
Yksi asia josta olisi varmaan apua päiväkodin arjessa olisi se, että lähihoitajan koulutusta uudistettaisiin.
Se on nimittäin nykyään vähän turhankin laaja. Koulutukseen kuuluu neljä työssäoppimista, joista päiväkodissa voi tehdä max. kolme (jos erikoistuu lapsiin ja nuoriin).
Olisi mielestäni hyvä, jos lastenhoitajiksi haluavat voisivat valita erikoistumisalansa heti opintojen alussa ja tehdä kaikki neljä harjoittelua päiväkodissa. Turha se on mitään saattohoitoa, kansansairauksia, vuodepesuja jne. opetella ja harjoitella vanhainkodissa jos lapset on se oma juttu.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Mielestäni pedagogista puolta korostetaan päiväkodeissa aivan liikaa hoitoon nähden. Tästä seuraa, että henkilökunta käyttää aikaa lomakkeiden täyttämiseen ja raporttien kirjoittamiseen. On kuitenkin tiedossa, että päiväkodeissa on pulaa työntekijöistä. Jos pulaa kerran on, eikö pitäisi keskittyä olennaiseen eli hoitoon? Vanhempana minua ihmetytti, miten paljon vasukeskusteluissa käytiin läpi lomakkeita, joiden täyttämiseen oli nähty ilmeisen paljon vaivaa. Jotain saksien käsittelytaitoa oli arvioitu moniportaisella asteikolla.
Niitä lomakkeita on lain mukaan täytettävä. Jos et tee sitä niin ovi käy. Olen peruskoulun puolella opettaja ja todellakin ärsyttää ne lippulappuset. Niiden täyttäminen on tuntien valmistelusta ja lasten vanhempien kanssa kommunikoinnista pois. Samat asiat voi suullisesti käydä läpi pääpiirteittäin, mutta kaikki mahdolliset asiat pitää dokumentoida, jotta opettajien ja vanhempien ja lasten oikeusturva toteutuu. Ikinä en ole kyllä niitä dokumentteja tarvinnut mihinkään paitsi tehostettuun ja erityiseen tukeen jolloin voisin kyllä kirjoittaa huomioni ja perusteluni ylös silloin kun JOS niitä tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtääkseni siellä päiväkodeissa on heikko työilmapiiri. Lähärit nyreksivät opettajia, kun näillä on opetukseen liittyviä hommia eivätkä kisko kurahousuja lähärin kanssa.
KYllä muuten kiskotaan,kaikki tekee kaikkea!
Opettajille pitäisi antaa työrauha. Ei kurahousut tai pissapöksyt akateemista tarvitse, mutta lapsen kehityksen ongelmien, kielen kehityksen, sosiaalisten suhteiden rakentaminen jne tarvitsevat akateemista. Opettajat pitäisi vapauttaa niistä kurahoususulkeisista täysin, jolloin ehkä se lähärien nyreksintäkin loppuisi.
Ymmärtääkseni siellä päiväkodeissa on heikko työilmapiiri. Lähärit nyreksivät opettajia, kun näillä on opetukseen liittyviä hommia eivätkä kisko kurahousuja lähärin kanssa.