Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei lentokoneissa ole laskuvarjoja?

Vierailija
26.06.2021 |

Jos huomataan että nyt on sellainen vika, että ei pysty korjaaman ja kuitenkin aikaa on pelastautumiseen, niin matkustajat vain ovesta laskuvarjoilla ulos. Miksei niitä ole?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Urpo.

Jos ovet avataan, imu ja paine ovat sitä tasoa, ettei sieltä mitenkään hallitusti ulos hypellä. Osa menisi tajuttomaksi (kaikki?) ja 10km korkeudessa on -40°C pakkasta. Jos koneen voi hallitusti yrittää laskea alemmas, sillä voinee yrittää pakkolaskua? Ja entä jos alla on meri?

Jos EI voisi yrittää pakkolaskua, koneessa on muutenkin varmaan sellaiset olosuhteet, ettei laskuvarjolla pääsisi sieltä ulos.

Lisäksi miten jengi edes osaisi käyttääjotain laskuvarjoa?

Älä lennä, jos pelottaa.

Vierailija
2/12 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika epärealistista laukaista kaikki kokemattomat matkustajat vauvasta vaariin ties minne keskelle merta/vuoristoon/aavikolle. Lisäksi yksi laskuvarjokitti painaa 14kg joten melkoinen lisäkuorma ja tilanviejä koneeseen, polttoainetta palaisi valtavasti ihan turhaan kun on tilastot miten harvinaisia koneturmat on.

Hätälasku on mahdollinen vielä silloin kun kaikki moottorit pettävät, tyypillisessä lentokorkeudessa tämä tarkoittaisi sitä että kone voi lentää vielä yli 100km ja voi yhä laskeutua turvallisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentokoneissa on pelastusliivit kaikille matkustajille.

Vierailija
4/12 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Evakuointia matkustajakoneesta oven kautta olisi todella vaikea järjestää, monista eri syistä. Ainakin nopeuteen ja paine-eroihin liittyvät syyt, jos lähtötilanne on ollut tyypillinen matkalentonopeus ja -korkeus, tulevat heti mieleen, ja ihanteellisissakin olosuhteissa matkustajajoukon mobilisoiminen ohjeistuksen kanssa "reput selässä" olisi jo yksistään hankalaa, kall7sta ja jokseenkin mahdotonta. Ja harvoin välittömästi onnettomuutta edeltävässä tilanteessa vallitsevat ihanteelliset olosuhteet :(

Vierailija
5/12 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee halvemmaksi ilman laskuvarjoa.

Vierailija
6/12 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillähän oli suomessa yksi vakava lento-onnettomuus, jossa laskuvarjohyppääjien kone tipahti taivaalta alas ja vain yksi taisi selvitä. Ja kaikilla oli laskuvarjot mukana. Siitä uutisointiin ettei sieltä yksinkertaisesti kyennyt pääsemään ulos, vaikka ovi oli auki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/12 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

meillähän oli suomessa yksi vakava lento-onnettomuus, jossa laskuvarjohyppääjien kone tipahti taivaalta alas ja vain yksi taisi selvitä. Ja kaikilla oli laskuvarjot mukana. Siitä uutisointiin ettei sieltä yksinkertaisesti kyennyt pääsemään ulos, vaikka ovi oli auki.

Olikohan se juuri ohjaaja, joka pääsi ulos. 

Vierailija
8/12 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Urpo.

Jos ovet avataan, imu ja paine ovat sitä tasoa, ettei sieltä mitenkään hallitusti ulos hypellä. Osa menisi tajuttomaksi (kaikki?) ja 10km korkeudessa on -40°C pakkasta. Jos koneen voi hallitusti yrittää laskea alemmas, sillä voinee yrittää pakkolaskua? Ja entä jos alla on meri?

Jos EI voisi yrittää pakkolaskua, koneessa on muutenkin varmaan sellaiset olosuhteet, ettei laskuvarjolla pääsisi sieltä ulos.

Lisäksi miten jengi edes osaisi käyttääjotain laskuvarjoa?

Älä lennä, jos pelottaa.

Höpö. Nuo ongelmat voi kiertää. Kone laskeutuu alemmas, hiljentää vauhtia, happinaamarit ja säiliöt kaikille selkään, ja hypätään niinkuin armeijan harjoituksissa hyppäävät isosta koneesta perä auki,laskuvarjolla, kato youtube video. Onnistuu kyllä. Toki joku voi pelätä ja kieltäytyä. Onhan niiitä tilanteita missä tuo ei auta, eli pommi, tai meren yllä, tms. Mut silti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/12 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Urpo.

Jos ovet avataan, imu ja paine ovat sitä tasoa, ettei sieltä mitenkään hallitusti ulos hypellä. Osa menisi tajuttomaksi (kaikki?) ja 10km korkeudessa on -40°C pakkasta. Jos koneen voi hallitusti yrittää laskea alemmas, sillä voinee yrittää pakkolaskua? Ja entä jos alla on meri?

Jos EI voisi yrittää pakkolaskua, koneessa on muutenkin varmaan sellaiset olosuhteet, ettei laskuvarjolla pääsisi sieltä ulos.

Lisäksi miten jengi edes osaisi käyttääjotain laskuvarjoa?

Älä lennä, jos pelottaa.

Höpö. Nuo ongelmat voi kiertää. Kone laskeutuu alemmas, hiljentää vauhtia, happinaamarit ja säiliöt kaikille selkään, ja hypätään niinkuin armeijan harjoituksissa hyppäävät isosta koneesta perä auki,laskuvarjolla, kato youtube video. Onnistuu kyllä. Toki joku voi pelätä ja kieltäytyä. Onhan niiitä tilanteita missä tuo ei auta, eli pommi, tai meren yllä, tms. Mut silti.

No jos voisi, koneella voisi todennäköisesti myös laskeutua.

Vierailija
10/12 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

meillähän oli suomessa yksi vakava lento-onnettomuus, jossa laskuvarjohyppääjien kone tipahti taivaalta alas ja vain yksi taisi selvitä. Ja kaikilla oli laskuvarjot mukana. Siitä uutisointiin ettei sieltä yksinkertaisesti kyennyt pääsemään ulos, vaikka ovi oli auki.

Ei kun sieltä ei yksinkertaisesti päässyt ulos siksi, että siipi taittui oven eteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/12 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentokoneen matkustamosta pitäisi tehdä muutamia pienempiä pelastuskapseleita joka heittoistuimen tavoin irtautuvat koneesta ja niillä olisi omat laskuvarjot ja kellukkeet.

Vierailija
12/12 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, mutta jos kone pystyy:

- Lentämään tasaisesti pitkään

- Pudottamaan nopeuttaan runsaasti

- Pudottamaan korkeuttaan riittävän alas

Silloin kaikki pystyisi hyppäämään koneesta ulos. Mutta jos lentokone pystyy tuon tekemään - Sillä voi laskeutua ja hyppäämiinen on turhaa.

95% onnettomuuksista tapahtuu nousussa tai laskussa, jolloin laskuvarjoista ei olisi hyötyä kenellekään, koska kukaan ei ehtisi hyppäämään.

Lentokorkeudessa lentokone lentää noin 850km/h tunnissa. Pakkasta on melkein mitä vaan -40 ja -70 välillä. Happea on ilmassa niin vähän, että kukaan ei pysty elämään tuolla korkeudella. Koneen runko on paineistettu, ja ovien avaaminen lennossa on sen takia mahdotonta.

Kuvitellaan että ensinnäkin olisi lentokone, mistä ovet saisi auki hyppyä varten. Ensimmäinen asia mikä tappaisi ihmisen on koneen nopeus. Ilmavirta on niin kova, että siinä ihmisen sisäelimet hajoaisivat välittömästi, ja luusto pettäisi. Ihminen kuolisi jo sen perusteella. Toinen asia on se, että nykyisissä matkustajakoneissa on ovet sivulla, niin todennäköisesti paiskautuisit koneen runkoa tai siipiä päin, ja kuolisit. Jos jotenkin selviäisit elossa, pakkanen jäädyttää hyvin nopeasti kuoliaaksi. Hapenpuute tappaisi myös, tai saisi sinut tajuttomaksi ja putoaisit maahan kuin perunasäkki.

Lisäksi koneessa voi olla yli 400 matkustajaa. Kukaan heistä tuskin osaa hypätä laskuvarjolla. Monet avaisi varjon väärässä asennossa ilmassa, kääriytyisi naruihin ja kankaaseen ja kuolisi. Jos jotenkin pystyisi varjon avaamaan oikein, varjolla ohjaaminen olisi mahdotonta ja todennäköisesti päättyisi syöksykierteeseen ja kuolemaan. Lisäksi paniikki koneessa olisi sellainen, että juuri kukaan ei ehtisi hypätä, jos kone tulisi alaspäin. Kukaan tuskin pääsisi edes ovelle, sillä koneessa kaikki irrallaan oleva paiskautuisi seiniin ja ties minne. Jos meinaisit selvitä, pitäisi istua laskuvarjo valmiiksi päällä ja jotenkin selvitä sinne ovelle, ja jotenkin saada se ovi edes auki. Lisäksi jos kone pystyisi jotenkin lentämään niin, että ihmiset voisivat hypätä ulos, lentonopeus olisi silti niin kova, että pienemmänkin matkustajakoneen matkustajat laskeutuisivat niin laajalle alueelle, ettei mikään pelastustoimi löytäisi heitä metsästä tai merestä. Ihmiset jos tulisivat koneesta ulos edes yksi per viisi sekuntia, siinä viidessä sekunnissa hitaassakin vauhdissa kone lentää lähes 100 metriä sekunnissa. 150 matkustajaa Airbus 320:sta kestäisi noin 15 minuuttia saada ulos kontrolloidusti. Se olisi noin kaksi matkustajaa ulos per kilometri lennettyä matkaa. Eli matkustajat pitäisi etsiä jostakin 30 x 100km kokoiselta alueelta. Onnea etsintään.

Lisäksi laskuvarjot veisi ison osan kapasiteetista pois painon ja koon takia, mikä nostaisi lippujen hintaa. Onnettomuustilanteessa oikeasti kukaan ei osaisi varmasti paniikin takia tehdä mitään oikein. Laskuvarjot myös maksavat paljon, ja niitäkin pitää huoltaa jatkuvasti.

Eli summa summarum: Laskuvarjot olisivat täysin hyödyttömiä. Kukaan ei niistä ikinä hyötyisi, vaan 99,9999% onnettomuusmatkustajista kuolisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yksi