Tulkaa pätemään! Miten auto käynnistetään vaihe vaiheelta?
Kommentit (31)
Jalka kytkimelle, avain lukkoon ja vääntö käyntiin. 1. vaihde silmään, käsijarru ylös ja kaasua -> eteenpäin.
Vaihteita ei käytetä käynnistettäessä.
Millainen auto? Manuaali vai automaattivaihteinen. Avaimellinen vai avaimeton käynnistys?
Minä ainakin laitan jalan jarrulle ja avaimen virtalukkoon. Käännän avainta virtalukossa ja pidän jalan jarrulla koko ajan. Auton pitäisi käynnistyä.
Painan jarrua. Painan käynnistysnappia.
Jalka jarrulle ja painaa starttinapista.
Vierailija kirjoitti:
Jalka kytkimelle, avain lukkoon ja vääntö käyntiin. 1. vaihde silmään, käsijarru ylös ja kaasua -> eteenpäin.
Tällä ohjeella auto huutaa paikallaan
Kova terävä isku virtalukkoon, yhdistä sininen ja punainen johto.
Vierailija kirjoitti:
Jalka kytkimelle, avain lukkoon ja vääntö käyntiin. 1. vaihde silmään, käsijarru ylös ja kaasua -> eteenpäin.
Mä ainakin lasken käsijarrukahvan alas. No, jokainen tyylillään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jalka kytkimelle, avain lukkoon ja vääntö käyntiin. 1. vaihde silmään, käsijarru ylös ja kaasua -> eteenpäin.
Mä ainakin lasken käsijarrukahvan alas. No, jokainen tyylillään.
Sulla on siis vanha auto jossa perinteinen kahva. Kokeilepa joskus vähän uudempaa. Mutta jokainen tyylillään...
Kuulostaa vaikealta. En aio ikinä ajaa korttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jalka kytkimelle, avain lukkoon ja vääntö käyntiin. 1. vaihde silmään, käsijarru ylös ja kaasua -> eteenpäin.
Mä ainakin lasken käsijarrukahvan alas. No, jokainen tyylillään.
Sulla on siis vanha auto jossa perinteinen kahva. Kokeilepa joskus vähän uudempaa. Mutta jokainen tyylillään...
Missä nykyaikaisessa autossa käsijarru vapautetaan vetämällä ylöspäin?
Ensin sanotaan ukolle, että menes käynnistämään auto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jalka kytkimelle, avain lukkoon ja vääntö käyntiin. 1. vaihde silmään, käsijarru ylös ja kaasua -> eteenpäin.
Mä ainakin lasken käsijarrukahvan alas. No, jokainen tyylillään.
Sulla on siis vanha auto jossa perinteinen kahva. Kokeilepa joskus vähän uudempaa. Mutta jokainen tyylillään...
Niin ne vaan on uudet purkit liian monimutkaisia, että edes käynnistys onnistuisi. Ajan 2000-luvun autolla kunnes kuolema tai ruoste meidät erottaa.
Toinen jalka kytkimelle ja toinen jarrulle. Käännetään avaimesta ja auto starttaa. Pidetään jalat kuten ne on, ja katsotaan sopiva vaihde, ykkönen (lähtö eteenpäin) tai pakki (lähtö taaksepäin). Kytkin täytyy aina olla pohjassa kun vaihtaa vaihteita, jarru on tapa, mutta on se hyvä olla vähänkin mäkisessä paikassa. Vapautetaan käsijarru, eli painetaan kahvassa olevasta napista samalla kun kahva lasketaan alas. Ei siis ylös niin kuin tuo yksi sankari. Ylös vetämällä käsijarru kytkeytyy päälle. Jos käsijarru on vedetty tappiin asti ylös, se vapautuu kun painaa napin pohjaa ja nykäisee suht terävästi vielä ylöspäin, sitten vapautuu helpoti alas. Liikkeelle lähdetään nostamalla kytkintä sopivasti ja antamalla hiukan kaasua samaan aikaan. Uudemmat autot lähtee ns. peruskaasulla, jolloin ei tarvitse erikseen painaa kaasua, mutta minulla ei sellaista luksusta ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jalka kytkimelle, avain lukkoon ja vääntö käyntiin. 1. vaihde silmään, käsijarru ylös ja kaasua -> eteenpäin.
Mä ainakin lasken käsijarrukahvan alas. No, jokainen tyylillään.
Mun autossa sähköinen käsijarru ja jos turvavyö kiinni, ovi kiinni, vaihde päällä ja painat kaasua niin käsijarru vapautuu automaattisesti.
Vaihde vapaalle tai P jos automaatti. Käsijarru päällä eka virrat päälle ja muutamana sekunnin odotus (jos diesel ni niin kauan kunnes hehkuvalo sammuu) jotta bensapumppu ehtii kunnolla käyntiin. Sitten käynnistys. 20sek - 2min tyhjäkäynti (riippuen onko kesäkeli vai talvipakkanen) ennen kuin ajetaan yhtään mihinkään, jotta lähtee kunnolla öljyt ja nesteet ja kaikki kiertää ja kone saa vähän alkulämpöä. Sama ajon jälkeen, 20sek (pitkän ajon jälkeen pidempi) odotus tyhjäkäynnillä ennen sammutusta. Autosi kiittää ja niin kiität sinäkin pitkässä juoksussa, usko pois. Uskokaa vaan. Iso osa korjaamokäynneistä johtuu käyttäjästä itsestään.
Painan jarrua ja starttinappulaa.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa vaikealta. En aio ikinä ajaa korttia.
Opit kyllä. Autokouluun vaan, jos korttia mielit!
Vaihe vapaalla.