Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Alakoulun numeroarviointien perusteet?

Vierailija
05.06.2021 |

Osaisiko joku kertoa alakoulun numeraalisten arviointien perusteista?

Käytännössä siis kiinnostaa, mitä vaaditaan esim. 8, 9 tai 10 arvosanan saamiseen. Varmasti opettajissa ja kouluissa voi olla eroja, mutta noin niin kuin yleisluonteisesti.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostelen, ettei häviäisi heti..

Vierailija
2/9 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata vielä olla huolissaan jos ei tullut kymppiriviä

Vierailija
4/9 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue vaikka täältä:

https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/kooste/419550

En ole vähään aikaan työskennellyt peruskoulussa, mutta muistaakseni kriteerit oli määritelty vain arvosanalle 8. Siitä sitten johdetaan muut arvosanat. Kaiketi juuri lähiaikoina on lisätty kriteereitä useammalle arvosanalle.

Arvosanaan vaikuttaa hyvin monta seikkaa ja arviointi on käsityötä. Opettajat miettivät arvosanoja, pohtivat usein kahden vaiheilla. Aukotonta määrittelyä tuskin löydät mistään. Mutta kyllä alakoulun arvosanoista voi jotain päätellä lapsenvahvuuksista ja heikkouksista. Muuta merkitystä arvosanoilla on sitten vasta peruskoulun päättövaiheessa. Se onkin sitten yksi syvä suo. Ilman valtakunnallisia kokeita (vrt. Ylioppilaskokeet) eri kouluista saa samalla osaamisella eri arvosanoja.

Vierailija
5/9 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään yleisiä perusteita. Tietysti kokeet vaikuttavat eniten todistuksen numeroon. Kokeet taas voidaan arvioida niin monella eri tavalla, että välttämättä edes koulun sisällä ei arviointi ole samanlaista rinnakkaisluokilla.

T: ison alakoulun luokanopettaja

Vierailija
6/9 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa. Kaikki mahdolliset kriteerit ja tavoitteet peruskouluun liittyen ovat ihan julkista tietoa. Kaikki, mitä on opettajille mistään heidän työhönsä liittyvästä osviitaksi annettu, on netissä. Oletko kokeillut esimerkiksi Googlea?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/9 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään yleisiä perusteita. Tietysti kokeet vaikuttavat eniten todistuksen numeroon. Kokeet taas voidaan arvioida niin monella eri tavalla, että välttämättä edes koulun sisällä ei arviointi ole samanlaista rinnakkaisluokilla.

T: ison alakoulun luokanopettaja

No tämähän ei pidä sitten lainkaan paikkaansa. Totta kai on yleisiä perusteita. Opsissa kuvataan kyllä, missä asioissa oppilaan pitäisi osaamista osoittaa.

Sitä paitsi on virkavirhe perustaa arvosana kokeisiin, koska opsin mukaan arvioinnin tulee perustua monipuoliseen näyttöön. Kokeita ei opsin mukaan ole edes mikään pakko pitää.

Vierailija
8/9 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeiden vaikutus vääristää. Voi olla täys 10 ymmärtämättä asiasta yhtikäs mitään lukutoukalla

Sisältö jatkuu mainoksen alla