Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ongelmatilanteiden ratkaisu on niin vaikeaa nykyään? Kerro oma kokemuksesi.

Vierailija
03.06.2021 |

Esimerkki. Henkilöltä on varastettu henkilöllisyystodistus, avainlukulista, maksukortit ja puhelin. Hän ei mitenkään voi saada suoraan pankista uusia tunnuksia ja avainlukulistaa tililleen, vaan hänen pitää odottaa, milloin ruuhkainen poliisilaitos ehtii kutsua hänet tunnistautumaan uuden henkilöllisyystodistuksen tekemistä varten. Sillä aikaa maksut makaavat maksamatta ja huomautuskuluja kertyy, eikä rahaa saa mitenkään tililtä ulos. Uuden henkilöllisyystodistuksen saamisessa, vaikka asiaa kiirehtisikin ja ottaisi esimerkiksi pikapassin, kestää noin kolme, neljä arkipäivää vähintään.

Vielä joitakin vuosia sitten laki mahdollisti asiakkaan tunnistamisen hänen antamiensa tietojen perusteella. jos asiakas osasi sanoa, milloin oli asiakkaaksi tullut ja missä konttorissa, millaisia suorituksia tilille tulee ja paljonko siellä on rahaa sekä mitä kortteja tiliin on liitetty ynnä muita tietoja, katsottiin että hänet on riittävällä varmuudella tunnistettu ja hän sai uudet tunnukset tililleen ja pystyi hoitamaan pankkiasioitaan kassalla. Viime vuonna voimaan tullut laki estää tämän. Vaikka pankissa oikeasti tunnettaisiin henkilö, hän olisi vaikka ollut ko. konttorissa töissä vielä viikko aikaisemmin, niin häntä ei saa auttaa ilman virallista henkilöllisyystodistusta. Jonka siis saa vain poliisilta.

Tällaista vaikeaa ja epäinhimillistä yhteiskuntaa me olemme halunneet? Digitalisaatio ja Eurooppa-johtoisuus on tämän saanut aikaan.

Toinen esimerkki. Olin tänään Ideaparkin Prismassa, jossa tuli häiriö maksuliikenteeseen. Kortilla ei voinut maksaa. Mitä tekivät myyjät? Jäivät kaikki kädet sylissä odottamaan häiriön loppumista. Joka kassalla oli korttimaksaja ostostensa kanssa jumissa. Kukaan henkilökunnasta ei organisoinut käteismaksujonoa, jotta edes osa porukasta olisi saanut asiansa hoidettua ja päässyt kaupasta ulos. Tämä on uusavuttomuutta, joka on tyypillistä nuoremmille ikäpolville, jotka ovat tottuneet vain kortti- ja mobiilimaksamiseen. Ei osata poikkeustilanteessa toimia lainkaan, ellei ole etukäteen opiskeltu käsikirjasta, kuinka tulee toimia. Käytännön järki on kadonnut ihmisiltä kokonaan.

Mitä sellaisia vaikeuksia sinä olet kohdannut, jotka ennen vanhaan olisi hoidettu sukkelaan ja jatkettu elämää, mutta joita nykyään ei vain osata ratkaista?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja pahoittelen itselleni, että aloitin ketjun m-sanalla eli avoimella kysymyksellä. Niin täytyy nykyään tehdä, seuratkaapa vain aloituksia. Aika monta m-kysymystä etusivulla.

Vierailija
2/28 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian pitkä aloitus ei jaksa vastaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liian pitkä aloitus ei jaksa vastaa

Tämäkin on tyypillistä nykyihmisille. Pitkäjänteisyyttä ei ole.

ap

Vierailija
4/28 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan järkevä myyjä, ei nuori eikä vanha, rupea järjestämään mitään käteisjonomaksua kaupassa, ellei itse satu omistamaan sitä kauppaa. 

Vierailija
5/28 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan järkevä myyjä, ei nuori eikä vanha, rupea järjestämään mitään käteisjonomaksua kaupassa, ellei itse satu omistamaan sitä kauppaa. 

Jaa ei vai? Asiakkailla näyttivät sulavan pakasteet ja lämpiävän juustot ostoskärryissä. Eivät he niitä enää osta, jos häiriö kestää pitkään. Ne jäävät sitten kaupan tappioksi, ja syy on aloitekyvyttömien myyjien, jotka eivät ala heti organisoida tilannetta.

Mutta tuo ajatus kuvastaa kyllä hyvin nykyihmisen sielunmaisemaa, eli että jos ei itse omista kauppaa nii mitä välii. Mitä välii vaikka kymmenet ihmiset odottelee turhaan kaupassa, sehän on vain niiden aikaa, vaikka siellä olisi sydänkirurgi jolla edessä on iltavuoro ja leikkaus.

ap

Vierailija
6/28 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää ei nyt ehkä ole mitä kysyit mutta nykyään ei saa vastausta kun soittaa ja kysyy jotain. Tai saa vastauksen mutta ei siihen mitä kysyi. Tulee vaan joku valmiiksi opeteltu litania, joka ei vastaa siihen mitä tarkalleen kysyttiin ja sitä toistetaan sitten kun rikkinäinen äänilevy arvokkaasti ja pidetään asiakasta tyhmänä jos se jatkaa jankuttamista

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/28 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää ei nyt ehkä ole mitä kysyit mutta nykyään ei saa vastausta kun soittaa ja kysyy jotain. Tai saa vastauksen mutta ei siihen mitä kysyi. Tulee vaan joku valmiiksi opeteltu litania, joka ei vastaa siihen mitä tarkalleen kysyttiin ja sitä toistetaan sitten kun rikkinäinen äänilevy arvokkaasti ja pidetään asiakasta tyhmänä jos se jatkaa jankuttamista

siis firmoista ja viranomaisilta ei saa vastausta tai yleensä palvelunumeroista joihin soittaa. saa vain samat asiat mitä nettisivuillakin on luettavissa.

Vierailija
8/28 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johhtajana en halua menettää kasvojani joten delegoi kaikki tällaiset mahdolliset tilanteet alaisille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/28 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeasti kysyn, onko kukaan törmännyt asioiden vaikeutumiseen, kun digitalisaation ja automatisaation piti helpottaa meidän tavallisten ihmisten arkea? Minusta monista toimintamalleista on tullut jäykempiä, enää ei osata soveltaa ollenkaan. Esimerkiksi kun kassaan näpyteltiin tuotteen koodi ja hinta ihan omin pikku sormin vielä 80-luvulla, niin jos jostain kurkusta nyt punnitustarra puuttuikin, kassa ei kurkun kanssa lähtenyt juoksemaan myymälään ja jättänyt pitkää asiakasjonoa seisauksiin, vaan näpytteli jonkin summan kassaan omasta päästään.

Mutta nykyään, kun on viivakoodilukija, niin on aivan tekemätön paikka soveltaa mitään. Kassatyttö lähtee harhailemaan vaikka miten kauas Prisman myymälässä, että saa juuri sen oikean koodin tuotteeseen. Vaikka kyseessä olisi jokin 20 sentin pieni sipuli. Aikaa kuluu ja ihmiset odottaa, mutta käytännön järkeä ei käytetä.

ap

Vierailija
10/28 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ongelma saattoi pikemminkin olla, että asioit S-ryhmän liikeessä. huono työilmapiiri, niin ei ketään oikein kiinnosta; ovat vain töissä siellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/28 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikeasti kysyn, onko kukaan törmännyt asioiden vaikeutumiseen, kun digitalisaation ja automatisaation piti helpottaa meidän tavallisten ihmisten arkea? Minusta monista toimintamalleista on tullut jäykempiä, enää ei osata soveltaa ollenkaan. Esimerkiksi kun kassaan näpyteltiin tuotteen koodi ja hinta ihan omin pikku sormin vielä 80-luvulla, niin jos jostain kurkusta nyt punnitustarra puuttuikin, kassa ei kurkun kanssa lähtenyt juoksemaan myymälään ja jättänyt pitkää asiakasjonoa seisauksiin, vaan näpytteli jonkin summan kassaan omasta päästään.

Mutta nykyään, kun on viivakoodilukija, niin on aivan tekemätön paikka soveltaa mitään. Kassatyttö lähtee harhailemaan vaikka miten kauas Prisman myymälässä, että saa juuri sen oikean koodin tuotteeseen. Vaikka kyseessä olisi jokin 20 sentin pieni sipuli. Aikaa kuluu ja ihmiset odottaa, mutta käytännön järkeä ei käytetä.

ap

No eihän ihmiset muutenkaan käytä omaa järkeä enää.Varmaan koulutus on syynä siihen, vaikka en sitä sano etteikö koulutuksesta olisi hyötyäkin. Esimerksi usein näkee että ihminen käyttää maskia kun ulkoilee yksin. Sillä ei ole tekoa järjen käytön kanssa.

Vierailija
12/28 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan järkevä myyjä, ei nuori eikä vanha, rupea järjestämään mitään käteisjonomaksua kaupassa, ellei itse satu omistamaan sitä kauppaa. 

Jaa ei vai? Asiakkailla näyttivät sulavan pakasteet ja lämpiävän juustot ostoskärryissä. Eivät he niitä enää osta, jos häiriö kestää pitkään. Ne jäävät sitten kaupan tappioksi, ja syy on aloitekyvyttömien myyjien, jotka eivät ala heti organisoida tilannetta.

Mutta tuo ajatus kuvastaa kyllä hyvin nykyihmisen sielunmaisemaa, eli että jos ei itse omista kauppaa nii mitä välii. Mitä välii vaikka kymmenet ihmiset odottelee turhaan kaupassa, sehän on vain niiden aikaa, vaikka siellä olisi sydänkirurgi jolla edessä on iltavuoro ja leikkaus.

ap

No se sydänkirurgi varmaan lähtee jonosta pois jos on kiireinen. Kenenkään sydän ei jää leikkaamatta sen takia, että kaupassa on joku häiriötilanne maksujen suhteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/28 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ongelma saattoi pikemminkin olla, että asioit S-ryhmän liikeessä. huono työilmapiiri, niin ei ketään oikein kiinnosta; ovat vain töissä siellä.

Varmaan noin. Uusi yritys: lähden nyt toisen ryhmän kauppaan ja yritän saada ne pienet käteisostokseni tehtyä. Toivottavasti ketjuun saadaan silti kokemuksia asioiden vaikeutumisesta, tämä tuntuu olevan tabu! Kehitys on aina hyvää ja kaikki vanhanaikainen on pahasta (Suomessa). Muualla vaalitaan perinteitä, ei meillä.

ap

Vierailija
14/28 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se onn esim kapitalismissa se etttä on kauniiita kliseisisä perus jargonioita ja sitten tuleee se "mutta" jonka jälkeeen tulee totuus. ELi onko kannatavaa tai ei ole kannnatavaa,

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/28 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis laskuihin voi pyytää lisää maksuaikaa useimmiten ilmaiseksi. Itseltä kerran lopetettiin erään laskun karhuaminen kesken, kun selvitin harvinaisen tilanteen sinne. Eli lasku ja lisämaksujen kertyminen "jäädytettiin" siksi aikaa että tilanne selvisi. Tietenkin jos on sähköisinä laskuina moni eikä pääse kirjautumaan, ei välttämättä päästään muista mihin pitäisi pyytää lisäaikaa. Mutta tuo on vaan sellaista vastoinkäymistä mitä nyt elämässä tulee silloin tällöin.

Vierailija
16/28 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan järkevä myyjä, ei nuori eikä vanha, rupea järjestämään mitään käteisjonomaksua kaupassa, ellei itse satu omistamaan sitä kauppaa. 

Jaa ei vai? Asiakkailla näyttivät sulavan pakasteet ja lämpiävän juustot ostoskärryissä. Eivät he niitä enää osta, jos häiriö kestää pitkään. Ne jäävät sitten kaupan tappioksi, ja syy on aloitekyvyttömien myyjien, jotka eivät ala heti organisoida tilannetta.

Mutta tuo ajatus kuvastaa kyllä hyvin nykyihmisen sielunmaisemaa, eli että jos ei itse omista kauppaa nii mitä välii. Mitä välii vaikka kymmenet ihmiset odottelee turhaan kaupassa, sehän on vain niiden aikaa, vaikka siellä olisi sydänkirurgi jolla edessä on iltavuoro ja leikkaus.

ap

Päiväkirurgiset toimenpiteet suoritetaan suunnitellusti 8-16 välillä eli tuskinpa kirurgilla on iltavuoro ja sydänleikkaus tiedossa. Toki voi olla päivystysvuoro ja sinne tulla sydänpotilas kiireelliseen leikkaukseen mutta sitä ei kaupassa ennen vuoron alkua voi ounastaa.

Vierailija
17/28 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykypäivänä keksitään tekosyitä ettei todellisuutta tarvitse kohdata, raszimus, keppostelu, ankeat verhot, Toiviainen, liiman hinnannousu, feministiset tunnetilat... onhan näitä.

Rehellistä PS jäsentä on helpompi herjata kuin kantaa punavihreä rötösvastuu.

Vierailija
18/28 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta korttimaksaminen on normaalisti paljon nopeampaa ja esim. itsepalvelukassat nopeuttaa kaupassa asiointia. Se että yhtenä päivänä tulee joku maksuliikennehäiriö ei tarkoita että kortilla maksaminen on yleensä hitaampaa.

Vierailija
19/28 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten on näitä AP:n kaltaisia tyyppejä, jotka "ratkaisisivat" ongelman kuin ongelman, mutta tosiasiassa kyseinen ratkaisu ei toimi. Vanhoja hyviä aikoja on hyvä muistella, mutta aika kultaa muistot.

Vierailija
20/28 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kuusi