Hybridipyörät on by the way TÄYSIN paskoja - lue jos olet hankkimassa pyörää!
Minulla on ollut 8 vuotta hybridipyörä, ajomäärä ehkä max 100 km / vuosi, kun ei ole huvittanut. Pyöräliikkeestä ostettu ja mittojen mukaan valittu. Alun perin hankittu siksi, että pärjää hyvin joka paikassa, siis yleiskäyttöinen pyörä. Toisin sanoen - ei hyvä missään - katso postaukseni loppuosa.
Ostin cyclocross-pyörän noin kuukausi sitten. Vitsi kun on nautinto ajaa tuolla. Ajoasento on rennompi kuin maantiepyörässä, ja onhan tuo mahtavaa että ajoasentoja on useita mahdollisia samallekin lenkille. Vauhdin puolesta riittää ja lukkopolkimien kanssa aika kevyesti heittää 50 km lenkkejäkin.
Eli, vihjeenäni sinulle, joka olet hankkimassa pyörää. Usko minua, älä kauppiasta. Jos ajat maastossa, hanki maastopyörä. Jos ajat teillä, hanki cyclocross- tai gravel-pyörä. Hybridiä - älä hanki koskaan. Se on ok ainoastaan kaupungeissa lyhyillä siirtymillä - ja niillä pärjäät vaikka mummomankelilla tai jopolla tai ihan millä vaan.
Kommentit (18)
Mulla oli hybridipyörä, joka oli lyhyehköille matkoille ihan ok - sen jälkeen kun olin päivittänyt liki kaikki osat paremmiksi runkoa, satulatolppaa, stemmiä ja ohjaustankoa lukuunottamatta. Ongelma siinä oli se yksi ja ainoa ajoasento joka alkoi kirjaimellisesti puuduttamaan yli 40km lenkeillä - vaikka kahvoina mulla oli ergonomiset kahvat pienillä noususarvilla. Kädet alkoi puutumaan. Yhdellä 60km lenkillä tein päätöksen hommata hiilikuiturunkoisen maantiefillarin , enkä sitä päätöstä ole katunut. SIllä menee yli 100km lenkitkin ilman mitään selkä-, hartia- tai puutimisongelmia. Maastoon löytyi jo aiemmin hankittu täysjousto jolla on nautinto ajaa juurakkoisilla ja kivisillä poluilla. Cyclocross ois varmaan monelle paras valinta yleispyöräksi, kippuratankoa ei kannata pelätä kun se yläote on kuitenkin siinäkin se eniten käytössä oleva ote ajaessa.
Kannattaa muistaa laadukkaat pyöräilytrikoot.
Vierailija kirjoitti:
Cyclocross ois varmaan monelle paras valinta yleispyöräksi, kippuratankoa ei kannata pelätä kun se yläote on kuitenkin siinäkin se eniten käytössä oleva ote ajaessa.
Hyvä kirjoitus! Ja kun cyclolla voi ajaa tangoltakin, niin tarvittaessa ajoasento voi olla todella pystykkn tarvittaessa.
-Ap-
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa muistaa laadukkaat pyöräilytrikoot.
No tämä selvä. Miten liittyy aiheeseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa muistaa laadukkaat pyöräilytrikoot.
No tämä selvä. Miten liittyy aiheeseen?
No pitäähän se olla laadukkaat hinttispandexit, kun kitkuttaa cyclolla autotiellä.
Mistä sais sellaisia fillareita, jotka pysyisivät poissa jalkakäytäviltä ja ajoradalta (jos vieressä pyörätie)?
Sellaisia pitäis saada kauppoihin.
Oot vain läski niin rengas ei pyöriny, jollain hinttisähköhomopyörällä vissiin nyt vetelet perseeseenvedon ohessa,homo.
Yleensä mitä pienemmälle osa-alueelle jokin on tarkoitettu sitä parempi se on siihen. Ei kannata ostaa mitään 3-in-1 -tyyppisiä, koska se vaan tarkoittaa, että kaikki kolme ominaisuutta on keskinkertaisia tai jopa huonoja.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä mitä pienemmälle osa-alueelle jokin on tarkoitettu sitä parempi se on siihen. Ei kannata ostaa mitään 3-in-1 -tyyppisiä, koska se vaan tarkoittaa, että kaikki kolme ominaisuutta on keskinkertaisia tai jopa huonoja.
Niin, se on siksi jännä, että cyclocrossi on kaikista monipuolisin pyörä niin ajoasennon kuin käyttötarkoituksenkin suhteen. Sillä pärjää hyvin asfaltilla, soratiellä, jopa metsäpoluilla. Siellä siis missä 90% tavan tallaajista pyörillään kulkee.
-ap-
Vierailija kirjoitti:
Yleensä mitä pienemmälle osa-alueelle jokin on tarkoitettu sitä parempi se on siihen. Ei kannata ostaa mitään 3-in-1 -tyyppisiä, koska se vaan tarkoittaa, että kaikki kolme ominaisuutta on keskinkertaisia tai jopa huonoja.
Silti eniten (=helpoin) myyty pyörä nykypäivänä. Hyvä, että joku kirjoittaa tällaista. Ihmiset ostaa paskaa tietämättään, ihan vain siksi että myyjät myyvät
Mikä paras nopeaan ajoon kaupungilla? kovia kiihdytyksiä ja jarrutuksia paljon
Vastaus on yllätys yllätys - Cyclocross.
Edellinen 13 siis vastaus kysymykseen 12.
Fillarifoorumin hullu on tullut tänne. Oon lukenut tuon aloituksen 7v sitten siellä.
Vierailija kirjoitti:
Edellinen 13 siis vastaus kysymykseen 12.
Numeroihin viittaaminen ei hyödytä kun ne muuttuvat tämän tästä.
Liian kapea tanko talven liukkaisiin cyclocrossissa.
Dirtti-fillari kaupunkiin jos tykkää vetää portaita ylösalas yms. On ketterä menopeli.
Toimii talvellaki eikä tartte pelätä että ihan heti hajoaa alta .
Hienoa, kuin jaoit kokemuksesi. Minulla on pyörän hankinta ajankohtainen - saan tästä lisää ajateltavaa. Respect!