onko täällä vanhempia joiden lapsi käy steiner-koulua
miksi laitoit lapsesi steiner-kouluun?
Valoittaisitko minulle steiner-koulun erinomaisuutta verrattuna julkiseen peruskouluun?
Kommentit (13)
Valitsimme steiner-koulun luettuamme aiheesta ja todettuamme että se voisi olla meidän vilkkaille pojillemme se oikea paikka käydä koulua. Hyvää koulussa on turvallinen kouluympäristö, sama opettaja opettaa yleensä 1.-8.luokkaan, lapsen kehitysvaiheet huomioon ottava opetus, paljon taideaineita yms. En lähtisi vertailemaan normaaliin kouluun koska ovat niin erilaisia opetusmenetelmiltään. Kannatta lukea aiheesta esim. netin kautta ja soitella läheiseen steiner-kouluun ja kysellä sieltä lisää ja tehdä päätös sen mukaan. Meillä se on tuntunut ihan hyvältä valinnalta.
stenerissä, mutta haluan vain kommentoida, mitä taanoin lastenklikikalla työskennellyt psykologiystäväni on kertonut steineristä: Ja Suomessa on erinäiseen kertaan tavattu viisitoistavuotiaita steinerkoululaisia, jotka eivät ole osanneet kunnolla lukea... Jos siis lapsella on pelkoa oppimisvaikeuksista, niin sitten voi mennä heikosti. On tärkeää, että opettaja on hyvä.
Koko systeemi pohjaa ihmisyyden kunnioittamiseen kokonaisuutena, sosiaaliset taidot, taide, elämyksellinen kokemus ja moni muu asia, jotka peruskoulupuolella eivät ole olemassakaan (virallisesti ainakaan), otetaan mukaan opetukseen ja arkeen.
Sellaiselle ihmiselle, joka on väsynyt kiireeseen, suorittamiseen, ihmisten laittamiseen tärkeysjärjestykseen, tuollainen filosofia on kaunis. Lapsi saa olla lapsi paljon kauemmin, ja miettiä asioita laajemmin kuin nyky-yhteiskunnassa on tapana.
En tiedä, laittaisinko itse esimerkiksi oppimisvaikeuksista lasta Steineriin, koska ns. peruskouluaineet ovat siellä niin sivuosassa, mutta omat lapsemme ovat hyvin suorituspohjaisia luonnostaan, lukevat ja laskevat nopeasti, mutta heiltä puuttuu hiljenemisen taito ja välillä oman hyvinvoinnin kuuntelun taito. Koulu on auttanut heitä näissä taidoissa, lapset keskittyvät pidempään nyt ja myös jollain tavalla nauttivat esimerkiksi fyysisyydestään paremmin, he ovat enemmän "zen" kuin ennen.
En tiedä, tuleeko tästä mitään tolkullista käsitystä ihmiselle, joka ei ole tutustunut koulun filosofiseen taustaan. Varsinaista antroposofiaahan koulu ei lapsille opeta, mutta opetus pohjaa siihen ja on kovin erilaista kuin peruskoulun vastaava.
Mutta jos nuo koulut kiinnostavat, kannattaa lueskella koulujen sivuja ja soitella ja käydä tutustumassa.
Itselläni lapsia nyt kolmella eri luokka-asteella ja kaikilla lapset poikkeuksetta osaavat lukea.
Lukeminen tulee myöhemmin kuin peruskoulussa, noin puolet ekaluokkalaisista osaa, ja asia varsinaisesti harjoitellaan vasta toisella luokalla. Kolmannesta alkaen lapset kuitenkin lukevat jo romaaneja, ja kaikki ovat siihen pystyneet.
Jonkin verran ennakkoluuloja johtuen siitä, että systeemiä ei oikein tunneta?
ystäväni ei ole myytti...Hän on sentäs ollut töissä siellä, mihin nämä lapset ovat sitten päätyneet tutkittavaksi.
4
on voimakkaita ennakkoluuloja antroposofista filosofiaa vastaan.
Steinerissa viehättää juuri se, että ei haeta erinomaisuutta
Koko systeemi pohjaa ihmisyyden kunnioittamiseen kokonaisuutena, sosiaaliset taidot, taide, elämyksellinen kokemus ja moni muu asia, jotka peruskoulupuolella eivät ole olemassakaan (virallisesti ainakaan), otetaan mukaan opetukseen ja arkeen.
Valitettavasti nykymaailmassa erinomaisuuden tavoittelu on tärkeää. Jos tavoitteena on taiteilijan ura tms muu yhteiskunnan kustantama toimeentulo, steinerkoulu on varmasti ihan hyvä valinta. Mutta jos meinaa tulla omalla palkallaan toimeen, normaali peruskoulu on parempi valinta.
että ihminen, jolta puuttuu lapsuus ja itsetuntemus, ei ole kovin hyvä kilpailija tässä maailmassa. Burn-outit, masennukset ja vastaavat saalistavat helpoiten niitä, joilla ei ole riittäviä varantoja sanoa ei silloin kun se on oman jaksamisen kannalta tarpeellista.
Oikeasti työssään menestyvät ihmiset tekevät hommiaan sisäisen draivin takia, eivät toisille todistelun pakosta. Tiedän sen yrittäjänä itse, ei tätä hommaa kestä jos ei ole omaa visiota siitä, mihin päin haluaa toiminnan kehittyvän.
Minusta on parempi antaa lapsen kerätä draiviaan rauhassa ja alkaa kilpailla sitten, kun oma suunta ja kunnianhimo ovat selvillä.
Peruskoulu ja lukio eivät sinällään valmista mihinkään. Voi saada ne kuusi ällää, mutta silti jäädä ilman jatko-opiskelupaikkaa, jos ällät on hankittu vääristä syistä eli toisten miellyttämiseksi. Toisaalta taas koko peruskoulun häiriköinyt jäpikkä voi edetä yritysjohtajaksi, kun se kunnianhimo on ehtinyt kehittyä rauhassa.
Mun lapseni käy Steiner-koulua. Erityisluokalla. Tyttö siirtyi tuolle luokalle normaalin koulun erityisluokalta. Entisessä koulussa opettaja vaihtui joka vuosi, pahimmillaan jopa kahdesti lukuvuoden aikana. Eri terapiossa piti ravata kouluajan jälkeen ja häiriöt isossa luokassa olivat valtavat. Kaikkia opetettiin henkilökohtaisesta opetussuunnitelmasta huolimatta samalla muotilla ja samoihin tavoitteisiin pyrkien.
Steiner oli tytön pelastus. Se ahdistunut ja pelokas tyttö on saanut takaisin elämänilon, vapauden olla oma itsensä. Maalaaminen, piirtäminen, sulkakynällä kirjoittaminen ja itsensä ilmaisu ovat toimineet erittäin hyvin. Opettaja on innostunut ja sitoutunut työhönsä. Oppilaat kunnioittavat persoonaa ja toisen tapaa olla oma itsensä. Koulussa on omat psykologinsa (jotka huom huom työskentelevät myös lastenlinnassa!) ja terapeuttinsa joiden kanssa lapsilla on mahdollisuus työskennellä tarvittaessa.
Luokkahuone henkii lämpöä räsymattoineen, pikkulamppuineen, puisine opettajanpöytineen ja lukuisine pikku tauluineen.
Esikoiselleni tämä koulu on ainoa ja paras vaihtoehto. Kaksi muuta lastani menevät tämän hyvän kokemuksen jälkeen myöskin Steineriin olemaan ihmisiä ja oppimaan toisten kunnioitusta ja itsensä voittamista, ei kilpailemaan siitä kuka on luokan kaunein tai paras matikassa.
juuri näitä arvoja lapselle, oman itsensä kuuntelemista, omien voimavarojen löytyminen/hyödyntäminen,luonnon ja toisten ihmisten arvostaminen...
Se mitä olen steinerista lukenut, niin en todellakaan voisi laittaa lastani steiner-kouluun. Hänen näkemyksensä maailmasta ovat todella outoja, esim. arjalaisten ylivertaisuus, atlantiksen olemassa olo, ihmisen anatomian määritelmä, ...
Steiner-koulu hakee julkista rahoitusta,mutta koulu ei kuitenkaan sovellu kaikille lapsille, eikä se pysty tarjoamaan yhdenvertaista opetusta. Eikö tässä ole ristiriitaa?
Miksi pitää lähteä perustamaan rinnakkaista kouluverkkoa nykyisen rinnalle, kun aktiiviset ihmiset voisivat käyttää tarmonsa julkisen koulun kehittämiseen josta kaikki suomen lapset voisivat hyötyä, vai pyritäänkö steiner-koululla loppupelissä luomaan yksityiskoulujärjestelmää ja luokkayhteiskuntaa?
hyvin lahjakkaille ja hyvin "ei-lahjakkaille". Fiksut pärjää aina ja taas ongelmaisen kohdalla voi pehmeämpi ja ymmärtäväisempi ilmapiiri säilyttää itsetunnon. Suurelle massalle ko. laitos ei sovikaan sitten.
Laitan omat lapseni steiner-kouluun heti kun julkisesti kerrotaan miten tontut opettivat Steineria tämä nukkuessa metsässä, kerrotaan julkisesti että S:n mukaan kuu on aikoinaan irronnut maasta ja että kuussa on asunut ihmisiä.
En oikein usko kilpailuasetelmiin.
Steinerkoulu on niin erilainen hyvässä ja pahassa, että se ei ole sopiva "koulushoppailijalle". Montessori tai kielikoulut sopivat paremmin niille, jotka etsivät jotain absoluuttista parasta.