Miksi peruskoulussa opetetaan niin vaikeaa matematiikkaa?
Muistan miettineeni ylästeella että en taatusti tule koskaan elämäni aikana tarvitsemaan yhtälöitä tai trigonometrisiä funktioita ym outouksia ja oikeassa olin. Päässälaskut sujuu hyvin, prosenttilaskut ja murtoluvutkin menee vielä hienosti näin liki viiskymppisenä. Ymmärrän että ammattikoulun tietyillä linjoilla esim raksa tarvitaan noista joitakin. Joten miksi tuhata opiskelutunteja moiseen kun enemmistö ei niillä tiedoilla mitään elämänsä aikana kuitenkaan tee?
Kivitys alkakoon...
Kommentit (8)
Matematiikan oppiminen kehittää analyyttistä ongelman ratkaisukykyä. Se on se idea ja syy, miksi sitä pitää vasaroida kaikkien päähän. Ongelmat siis ratkaistaan järjen voimalla eikä esimerkiksi arvaamalla.
Vierailija kirjoitti:
Matematiikan oppiminen kehittää analyyttistä ongelman ratkaisukykyä. Se on se idea ja syy, miksi sitä pitää vasaroida kaikkien päähän. Ongelmat siis ratkaistaan järjen voimalla eikä esimerkiksi arvaamalla.
Mä olen jo 43 vuotta ongelmani ratkonut ilman sinejä ja cosineita, joten myös minun mielestäni turhia osa-alueita perusopetuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matematiikan oppiminen kehittää analyyttistä ongelman ratkaisukykyä. Se on se idea ja syy, miksi sitä pitää vasaroida kaikkien päähän. Ongelmat siis ratkaistaan järjen voimalla eikä esimerkiksi arvaamalla.
Mä olen jo 43 vuotta ongelmani ratkonut ilman sinejä ja cosineita, joten myös minun mielestäni turhia osa-alueita perusopetuksessa.
Sinejä ja cosineeita tulee köytettyä paitsi töissä, niin taloa remontoidessa (ja sitä remonttia suunnitellessa) ja vaikka puutarhaa rakentaessa. Kaiken voi tietty laittaa suoraan kulmaan laatikoksikin, mutta se on aika tylsää.
En ymmärrä miksi pitää opetella numeroita jonnekki miljoonaan asti, kun harvoin tilillä on satasia enempää rahaa (yleensä tyhjä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matematiikan oppiminen kehittää analyyttistä ongelman ratkaisukykyä. Se on se idea ja syy, miksi sitä pitää vasaroida kaikkien päähän. Ongelmat siis ratkaistaan järjen voimalla eikä esimerkiksi arvaamalla.
Mä olen jo 43 vuotta ongelmani ratkonut ilman sinejä ja cosineita, joten myös minun mielestäni turhia osa-alueita perusopetuksessa.
Sinejä ja cosineeita tulee köytettyä paitsi töissä, niin taloa remontoidessa (ja sitä remonttia suunnitellessa) ja vaikka puutarhaa rakentaessa. Kaiken voi tietty laittaa suoraan kulmaan laatikoksikin, mutta se on aika tylsää.
Eipä kyllä kyllä tarvi sineja cosineita. Päättelemällähän nuo saa kohdilleen. Ja vaikka listoitushommissa on ihan turhaa alkaa laskemaan mitään kulmia, ne mitataan. Kuitenkin seinät aina elää ja heittää hieman nurkasta toiseen. Pihakaan on tuskin geometrisesti täysin niin sopiva, että kolmion pitäisi olla täysin tietyn muotoinen. Rajaamalla alueen ja näin hahmottelemalla nätimpi lopputulos.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi pitää opetella numeroita jonnekki miljoonaan asti, kun harvoin tilillä on satasia enempää rahaa (yleensä tyhjä).
Eihän niissä oikein mitään opettelemista ole, kun menee ihan loogisesti eteenpäin. Jos osaa numeron 101, niin yhtä helposti osaa numeron 1000001.
En mäkään älyä. Ehkä juuri siksi olenkin tällä siivoushommissa.
Ei ne todellisuudessa kovin vaikeita ole, opiskelijoiden asenne ja keskittyminen vain on mitä on.