Kynäotteen oppimisesta kysyn...
Pitäisikö lasta ohjata oikeaan kynäotteeseen vaiko vain kannustaa piirtelyyn ja antaa itse hoksata niksin?
Minkä ikäisenä lapset tuon oppivat jos ei opeteta?
Kommentit (11)
Ohjasin, ja heti alkoi väritys pysyä rajojen sisällä.
Kaksi kolmesta oppi kerrasta. Yksi palasi helposti nyrkkiotteeseen, mutta vähitelken opoi meni perille tai hiffasi itse.
Niin ja kynäotteessa sama ensin innostaa lasta vaan piirtämään ja sitten pikkuhiljaa neuvoo miten sitä kynää kannattaa pitää kädessä.
Itse pidän kynää ns. Väärin kädessä. Olen onnellinen, että äitini piti koulussakin puoliani sillä käsialassa eikä piirtämistaidossa ole mitään valittamista. Kannattaa siis antaa lapsen pitää kynää miten pitää ja ohjata sitten jos on oikeaa ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse pidän kynää ns. Väärin kädessä. Olen onnellinen, että äitini piti koulussakin puoliani sillä käsialassa eikä piirtämistaidossa ole mitään valittamista. Kannattaa siis antaa lapsen pitää kynää miten pitää ja ohjata sitten jos on oikeaa ongelmaa.
Minulla on myös aikuinen poika, jonka kynäote on hiukan vinksallaan. En viitsinyt asiaan koskaan puuttua, sillä hän näytti ihan tyytyväiseltä kynänsä kanssa. Hänestä tuli myös erinomainen piirtäjä, joten eipä tuo kynäotteen erikoisuus estänyt hienomotoriikkaakaan kehittymästä.
Neuvolassa käskivät että ei saa korjatavotetta. Olen silti ohkannut kokeilemaan pitelemään toisin.
Jos ei suju pitkän ajan kuluttuakaan niin käy toimivakoti-sivulla ostaa apuväline kynäpitelyotteeseen
Vierailija kirjoitti:
Neuvolassa käskivät että ei saa korjatavotetta. Olen silti ohkannut kokeilemaan pitelemään toisin.
Jos ei suju pitkän ajan kuluttuakaan niin käy toimivakoti-sivulla ostaa apuväline kynäpitelyotteeseen
Korjata otetta*. Ohjannut*
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse pidän kynää ns. Väärin kädessä. Olen onnellinen, että äitini piti koulussakin puoliani sillä käsialassa eikä piirtämistaidossa ole mitään valittamista. Kannattaa siis antaa lapsen pitää kynää miten pitää ja ohjata sitten jos on oikeaa ongelmaa.
Minulla on myös aikuinen poika, jonka kynäote on hiukan vinksallaan. En viitsinyt asiaan koskaan puuttua, sillä hän näytti ihan tyytyväiseltä kynänsä kanssa. Hänestä tuli myös erinomainen piirtäjä, joten eipä tuo kynäotteen erikoisuus estänyt hienomotoriikkaakaan kehittymästä.
Itselläni sama homma. Käsialani oli varmasti koulun parhaita. Voisin uskoa, että jopa paras. Olen myös hyvä piirtämään ja pidän kynää, kuin neljävuotias.
Opettaja yritti sitä asentoa vääntää aina koulussa ja laittoi muut nauramaan minulle. Pää oli aina kipeä, kun oli yrittänyt kirjoittaa sillä itselle sopimattomalla tavalla.
Myös kynät, joissa kolmiomainen varsi, auttavat kynäotteeseen oppimista. Sormet menevät automaattisesti oikein.
Se ei ole pelkkä kynäote. Jos aikuinen pitää esim. lusikkaa nyrkissä, näyttää auttamattomasti vähän hölmöltä.
Vierailija kirjoitti:
Se ei ole pelkkä kynäote. Jos aikuinen pitää esim. lusikkaa nyrkissä, näyttää auttamattomasti vähän hölmöltä.
Ikinä en ole hölmöltä näyttänyt sen takia, että pidän kynää toisin, kuin muut. Kukaan ei varmasti pidä kynää tai lusikkaa kuitenkaan nyrkissä.
Voisi odottaa suomalaiselta vähän sivistyneempää otetta asiaan.
Kannattaa ensin kannustaa vaan ottamaan kynää käteen ihan sama kumpaan.Seurailla kumpi käsi rupeaa vakiintumaan ja sit ruveta ohjaamaan kynää sinne vahvempaan käteen.Jossain vaiheessa voi olla et kynä vaihtuu koko ajan kädestä toiseen.Mutta siis vasta sitten kun huomaa kumpi käsi on ns.vahvempi niin kannattaa ruveta ohjaamaan kynää sinne käteen.