Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Selittäkää, miksi yksi junarata voi olla niin kamala asia?

Vierailija
18.05.2021 |

Sehän on kapeampi kuin tavallinen maantie, joita Lapissa menee pitkin ja poikin. Eikä se aiheuta melua kuin satunnaisesti, koska ei junia kulje kun autoja jatkuvasti.

"Saamelaisten huoli vaihtui huojennukseen, kun Jäämeren rata päätettiin poistaa maakuntakaavasta: "Arvokas päätös, mutta yhä pelottaa"
Kiistelty Jäämeren ratahanke on nyt päätetty poistaa tulevasta Pohjois-Lapin maakuntakaavasta. Tulevaisuus näyttää valoisammalta monen saamelaisen silmissä."

https://yle.fi/uutiset/3-11935800

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan törkeän pitkä rata ilman todellista tarvetta.

Ilman muuta on parempi ajaa rahdit Kiirunan kautta Narvikiin. Siellä on hyvä satama joka ei jäädy koskaan.

Vierailija
2/18 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Petsamo kuuluisi vielä Suomeen niin rata olisi rakennettu aikoja sitten. 

Toine juttu, olisi kiva päästä käsivarren Lappiin junalla. Enontekijöön, Saanatunturille jne. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainenhan haluaa junaradan pihansa poikki, ap. Tai ainakin sinä.

Vierailija
4/18 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainenhan haluaa junaradan pihansa poikki, ap. Tai ainakin sinä.

Eiköhän se menisi pääasiassa samaa linjausta tien kanssa. Joten mitä on ongelma?

Vierailija
5/18 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan se rata tuhoaisi poroalueet ja pellot ja sellaiset. Ne liikkuu vapaasti tuolla pohjoisessa. Ja onhan se ikävää jos oma talo jää alle.

Vierailija
6/18 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan törkeän pitkä rata ilman todellista tarvetta.

Ilman muuta on parempi ajaa rahdit Kiirunan kautta Narvikiin. Siellä on hyvä satama joka ei jäädy koskaan.

Tässä ei kyselty tarpeesta vaan siitä, miksi saamelaiset on niin paranoidisen kauhuissaan asiasta?

Ratoja on maa täynnä ja ihmiset pystyvät silti elämään asian kanssa.

Lapissa ei edes ole mitään pihoja tai vastaavia niin paljoa, että se oikeasti edes osuisi kenenkään takapihalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/18 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan se rata tuhoaisi poroalueet ja pellot ja sellaiset. Ne liikkuu vapaasti tuolla pohjoisessa. Ja onhan se ikävää jos oma talo jää alle.

Mitä viljaa siellä Lapin pelloilla kasvatetaan?

Vierailija
8/18 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan se rata tuhoaisi poroalueet ja pellot ja sellaiset. Ne liikkuu vapaasti tuolla pohjoisessa. Ja onhan se ikävää jos oma talo jää alle.

Ööh, miten tuhoaa mitään sen enempää kuin tie? Ja ihan huoltosyistäkin se rata varmastkin kulkisi lähellä nykyistä tietä, joten siinä on jo se liikennekäytävä, joka hankaloittaa porojen elämää. Mitä rata siinä enää vaikuttaisi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/18 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paliskunnat hallitsevat poronhoitoalueita. Ei kai kukaan halua pikajunaa laitumelleen?

Itse kyllä kannatan junaa mutta en asukaan poronhoitoalueella

Vierailija
10/18 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sillä radalla kulje pelkät veturit, vaan niillä on perässään vaunut, ja Jäämeren radan ollessa kyseessä lähinnä rahtivaunut. Todennäköisesti siellä rahdattaisiin aika paljon kemikaaleja, ja kemikaalionnettomuus tuollaisessa ympäristössä on paljon katastrofaalisempi ja pitkävaikutteisempi kuin vähemmän herkässä ympäristössä - jo pleastuskaluston saaminen paikan päälle (vaikka olisi se tie siinä koko matkan) vie aikaa pitkien välimatkojen takia. Lapin luonto on erityisen herkkää vaurioitumaan ja erityisen hidasta toipumaan (verrattuna vaikka Keski-Suomeen).

Rata myös katkaisee tosiaan porojen laitumet, ja kyllä se vaan eri asia on väistellä autoja kuin junaa. Ehkä kymmenissä vuosissa porot oppivat väistämään junia? mutta siihen mennessä raatoja on tullut liikaa. Ihan tutkitusti liikenneväylät (kapeat tietkin) jakavat eläinpopulaatioita, pirstaloivat niitä. Tämä esimerkiksi aiheuttaa vakavaa uhkaa monille eläinlajeille, koska ne eivät enää lisäännyt vaihtelevan geenipoolin sisällä, vaan kapenevan geenipoolin sisällä. Tätä nyt ehkä voisi välttää rakentamalla ilmaradan, eli periaatteessa nostamalla radan kulkemaan riittävän pitkiä matkoja kuivanmaan siltoja pitkin, mutta se on vielä kalliimpaa radanrakennusta kuin tavanomaisen rautatien rakentaminen.

Lisäksi rautatien rakentaminen Lappiin edellyttää huomattavasti suurempia perustustöitä ikiroudan ja roudan vuoksi, etelän routaongelmat ovat pikkujuttuja Lapin routimiselle. Tämä taas tarkoittaa sitä, että radan rakentaminen vaikuttaa ympäristöön huomattavasti laajemmalla alueella kuin etelämmässä. Lapin luonto on erityisen haavoittuvaa siksi, että sillä on niin lyhyt kausi aikaa toipua ja uusiutua, Lapin kesä on lyhyt.

Ja tässä vaiheessa ei olla vielä lainkaan keskusteltu maanomistuksesta, kulttuurin oikeudesta omaan elintapaansa jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/18 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Junarata on aina tuonut tullessaan ongelmia ja huonoa ainesta pilaten monta hyvää asuinpaikkaa.

Vierailija
12/18 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän sillä radalla kulje pelkät veturit, vaan niillä on perässään vaunut, ja Jäämeren radan ollessa kyseessä lähinnä rahtivaunut. Todennäköisesti siellä rahdattaisiin aika paljon kemikaaleja, ja kemikaalionnettomuus tuollaisessa ympäristössä on paljon katastrofaalisempi ja pitkävaikutteisempi kuin vähemmän herkässä ympäristössä - jo pleastuskaluston saaminen paikan päälle (vaikka olisi se tie siinä koko matkan) vie aikaa pitkien välimatkojen takia. Lapin luonto on erityisen herkkää vaurioitumaan ja erityisen hidasta toipumaan (verrattuna vaikka Keski-Suomeen).

Rata myös katkaisee tosiaan porojen laitumet, ja kyllä se vaan eri asia on väistellä autoja kuin junaa. Ehkä kymmenissä vuosissa porot oppivat väistämään junia? mutta siihen mennessä raatoja on tullut liikaa. Ihan tutkitusti liikenneväylät (kapeat tietkin) jakavat eläinpopulaatioita, pirstaloivat niitä. Tämä esimerkiksi aiheuttaa vakavaa uhkaa monille eläinlajeille, koska ne eivät enää lisäännyt vaihtelevan geenipoolin sisällä, vaan kapenevan geenipoolin sisällä. Tätä nyt ehkä voisi välttää rakentamalla ilmaradan, eli periaatteessa nostamalla radan kulkemaan riittävän pitkiä matkoja kuivanmaan siltoja pitkin, mutta se on vielä kalliimpaa radanrakennusta kuin tavanomaisen rautatien rakentaminen.

Lisäksi rautatien rakentaminen Lappiin edellyttää huomattavasti suurempia perustustöitä ikiroudan ja roudan vuoksi, etelän routaongelmat ovat pikkujuttuja Lapin routimiselle. Tämä taas tarkoittaa sitä, että radan rakentaminen vaikuttaa ympäristöön huomattavasti laajemmalla alueella kuin etelämmässä. Lapin luonto on erityisen haavoittuvaa siksi, että sillä on niin lyhyt kausi aikaa toipua ja uusiutua, Lapin kesä on lyhyt.

Ja tässä vaiheessa ei olla vielä lainkaan keskusteltu maanomistuksesta, kulttuurin oikeudesta omaan elintapaansa jne.

Tätä perustelua en ymmärrä ollenkaan. Verrataanpa yksi juna vs. 100 rekka-autoa. Yhteen junaan voi törmätä yhdessä paikassa vain kerran, vaikka se olisi kuinka pitkä, mutta 100 rekkaan voi törmätä 100 kertaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/18 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Junarata on aina tuonut tullessaan ongelmia ja huonoa ainesta pilaten monta hyvää asuinpaikkaa.

Sekoitat nyt metroon.

Vierailija
14/18 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pataanhan ne päätyy kuitenkin, joten mitä se haittaa, jos muutama poro jää junan alle?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/18 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän sillä radalla kulje pelkät veturit, vaan niillä on perässään vaunut, ja Jäämeren radan ollessa kyseessä lähinnä rahtivaunut. Todennäköisesti siellä rahdattaisiin aika paljon kemikaaleja, ja kemikaalionnettomuus tuollaisessa ympäristössä on paljon katastrofaalisempi ja pitkävaikutteisempi kuin vähemmän herkässä ympäristössä - jo pleastuskaluston saaminen paikan päälle (vaikka olisi se tie siinä koko matkan) vie aikaa pitkien välimatkojen takia. Lapin luonto on erityisen herkkää vaurioitumaan ja erityisen hidasta toipumaan (verrattuna vaikka Keski-Suomeen).

Rata myös katkaisee tosiaan porojen laitumet, ja kyllä se vaan eri asia on väistellä autoja kuin junaa. Ehkä kymmenissä vuosissa porot oppivat väistämään junia? mutta siihen mennessä raatoja on tullut liikaa. Ihan tutkitusti liikenneväylät (kapeat tietkin) jakavat eläinpopulaatioita, pirstaloivat niitä. Tämä esimerkiksi aiheuttaa vakavaa uhkaa monille eläinlajeille, koska ne eivät enää lisäännyt vaihtelevan geenipoolin sisällä, vaan kapenevan geenipoolin sisällä. Tätä nyt ehkä voisi välttää rakentamalla ilmaradan, eli periaatteessa nostamalla radan kulkemaan riittävän pitkiä matkoja kuivanmaan siltoja pitkin, mutta se on vielä kalliimpaa radanrakennusta kuin tavanomaisen rautatien rakentaminen.

Lisäksi rautatien rakentaminen Lappiin edellyttää huomattavasti suurempia perustustöitä ikiroudan ja roudan vuoksi, etelän routaongelmat ovat pikkujuttuja Lapin routimiselle. Tämä taas tarkoittaa sitä, että radan rakentaminen vaikuttaa ympäristöön huomattavasti laajemmalla alueella kuin etelämmässä. Lapin luonto on erityisen haavoittuvaa siksi, että sillä on niin lyhyt kausi aikaa toipua ja uusiutua, Lapin kesä on lyhyt.

Ja tässä vaiheessa ei olla vielä lainkaan keskusteltu maanomistuksesta, kulttuurin oikeudesta omaan elintapaansa jne.

Tätä perustelua en ymmärrä ollenkaan. Verrataanpa yksi juna vs. 100 rekka-autoa. Yhteen junaan voi törmätä yhdessä paikassa vain kerran, vaikka se olisi kuinka pitkä, mutta 100 rekkaan voi törmätä 100 kertaa. 

Niitä rekkoja porot ovat edes jonkin verran oppineet väistelemään (jonkin verran), lisäksi yksi rekka teilaa kerrallaan vain muutaman poron, yksi juna kymmeniä. Tien yli on helpompi mennä kuin radan yli (radalle joutuu kiipeämään), ja autot kulkevat hitaammin kuin juna. Ja tuo ratahan ei ainoastaan korvaa jo olemassaolevaa rahtiliikennettä, vaan se lisää rahtiliikennettä huomattavasti.

Vierailija
16/18 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän sillä radalla kulje pelkät veturit, vaan niillä on perässään vaunut, ja Jäämeren radan ollessa kyseessä lähinnä rahtivaunut. Todennäköisesti siellä rahdattaisiin aika paljon kemikaaleja, ja kemikaalionnettomuus tuollaisessa ympäristössä on paljon katastrofaalisempi ja pitkävaikutteisempi kuin vähemmän herkässä ympäristössä - jo pleastuskaluston saaminen paikan päälle (vaikka olisi se tie siinä koko matkan) vie aikaa pitkien välimatkojen takia. Lapin luonto on erityisen herkkää vaurioitumaan ja erityisen hidasta toipumaan (verrattuna vaikka Keski-Suomeen).

Rata myös katkaisee tosiaan porojen laitumet, ja kyllä se vaan eri asia on väistellä autoja kuin junaa. Ehkä kymmenissä vuosissa porot oppivat väistämään junia? mutta siihen mennessä raatoja on tullut liikaa. Ihan tutkitusti liikenneväylät (kapeat tietkin) jakavat eläinpopulaatioita, pirstaloivat niitä. Tämä esimerkiksi aiheuttaa vakavaa uhkaa monille eläinlajeille, koska ne eivät enää lisäännyt vaihtelevan geenipoolin sisällä, vaan kapenevan geenipoolin sisällä. Tätä nyt ehkä voisi välttää rakentamalla ilmaradan, eli periaatteessa nostamalla radan kulkemaan riittävän pitkiä matkoja kuivanmaan siltoja pitkin, mutta se on vielä kalliimpaa radanrakennusta kuin tavanomaisen rautatien rakentaminen.

Lisäksi rautatien rakentaminen Lappiin edellyttää huomattavasti suurempia perustustöitä ikiroudan ja roudan vuoksi, etelän routaongelmat ovat pikkujuttuja Lapin routimiselle. Tämä taas tarkoittaa sitä, että radan rakentaminen vaikuttaa ympäristöön huomattavasti laajemmalla alueella kuin etelämmässä. Lapin luonto on erityisen haavoittuvaa siksi, että sillä on niin lyhyt kausi aikaa toipua ja uusiutua, Lapin kesä on lyhyt.

Ja tässä vaiheessa ei olla vielä lainkaan keskusteltu maanomistuksesta, kulttuurin oikeudesta omaan elintapaansa jne.

Tätä perustelua en ymmärrä ollenkaan. Verrataanpa yksi juna vs. 100 rekka-autoa. Yhteen junaan voi törmätä yhdessä paikassa vain kerran, vaikka se olisi kuinka pitkä, mutta 100 rekkaan voi törmätä 100 kertaa. 

Niitä rekkoja porot ovat edes jonkin verran oppineet väistelemään (jonkin verran), lisäksi yksi rekka teilaa kerrallaan vain muutaman poron, yksi juna kymmeniä. Tien yli on helpompi mennä kuin radan yli (radalle joutuu kiipeämään), ja autot kulkevat hitaammin kuin juna. Ja tuo ratahan ei ainoastaan korvaa jo olemassaolevaa rahtiliikennettä, vaan se lisää rahtiliikennettä huomattavasti.

No ei ne tyhmät otukset osaa väistää autoja ollenkaan, möllöttävät vaan tiellä.

Ja millä logiikalla juna teilaa kerralla enemmän? Eihän se ole rekkaa leveämpi.

Vierailija
17/18 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän sillä radalla kulje pelkät veturit, vaan niillä on perässään vaunut, ja Jäämeren radan ollessa kyseessä lähinnä rahtivaunut. Todennäköisesti siellä rahdattaisiin aika paljon kemikaaleja, ja kemikaalionnettomuus tuollaisessa ympäristössä on paljon katastrofaalisempi ja pitkävaikutteisempi kuin vähemmän herkässä ympäristössä - jo pleastuskaluston saaminen paikan päälle (vaikka olisi se tie siinä koko matkan) vie aikaa pitkien välimatkojen takia. Lapin luonto on erityisen herkkää vaurioitumaan ja erityisen hidasta toipumaan (verrattuna vaikka Keski-Suomeen).

Rata myös katkaisee tosiaan porojen laitumet, ja kyllä se vaan eri asia on väistellä autoja kuin junaa. Ehkä kymmenissä vuosissa porot oppivat väistämään junia? mutta siihen mennessä raatoja on tullut liikaa. Ihan tutkitusti liikenneväylät (kapeat tietkin) jakavat eläinpopulaatioita, pirstaloivat niitä. Tämä esimerkiksi aiheuttaa vakavaa uhkaa monille eläinlajeille, koska ne eivät enää lisäännyt vaihtelevan geenipoolin sisällä, vaan kapenevan geenipoolin sisällä. Tätä nyt ehkä voisi välttää rakentamalla ilmaradan, eli periaatteessa nostamalla radan kulkemaan riittävän pitkiä matkoja kuivanmaan siltoja pitkin, mutta se on vielä kalliimpaa radanrakennusta kuin tavanomaisen rautatien rakentaminen.

Lisäksi rautatien rakentaminen Lappiin edellyttää huomattavasti suurempia perustustöitä ikiroudan ja roudan vuoksi, etelän routaongelmat ovat pikkujuttuja Lapin routimiselle. Tämä taas tarkoittaa sitä, että radan rakentaminen vaikuttaa ympäristöön huomattavasti laajemmalla alueella kuin etelämmässä. Lapin luonto on erityisen haavoittuvaa siksi, että sillä on niin lyhyt kausi aikaa toipua ja uusiutua, Lapin kesä on lyhyt.

Ja tässä vaiheessa ei olla vielä lainkaan keskusteltu maanomistuksesta, kulttuurin oikeudesta omaan elintapaansa jne.

Tätä perustelua en ymmärrä ollenkaan. Verrataanpa yksi juna vs. 100 rekka-autoa. Yhteen junaan voi törmätä yhdessä paikassa vain kerran, vaikka se olisi kuinka pitkä, mutta 100 rekkaan voi törmätä 100 kertaa. 

Niitä rekkoja porot ovat edes jonkin verran oppineet väistelemään (jonkin verran), lisäksi yksi rekka teilaa kerrallaan vain muutaman poron, yksi juna kymmeniä. Tien yli on helpompi mennä kuin radan yli (radalle joutuu kiipeämään), ja autot kulkevat hitaammin kuin juna. Ja tuo ratahan ei ainoastaan korvaa jo olemassaolevaa rahtiliikennettä, vaan se lisää rahtiliikennettä huomattavasti.

Luulisi, että ratakiskot ja sora on ikävämpi paikka hengata kuin maantie. Eli tuskin siitä mikään porojen ajanviettopaikka tulisi.

Vierailija
18/18 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on sellaista siellä. Mitään ei saisi muuttaa, mutta kaikesta valitetaan.