"Vauvakilot jäi synnärille". Urbaanilegendaa vai totta?
Kommentit (28)
Juu sinne jäivät molemmissa raskauksissa.
No jaa. Ylipainoisena odottajana ei paino koko raskausaikana juuri noussut, vaikka vauva toki kasvoi. Tulin takaisin synnäriltä 10kg kevyempänä kuin ennen raskautta.
Synnärille jäivät, ja lisää kiloja lähti aluksi imetyksen myötä. Olin liiankin laiha. Mutta sitten kiloja tuli muutama, kun en ehtinyt liikkua enkä syönyt järkevästi.
Jäivät synnärille, mutta olomuoto oli kaikkea muuta kuin hehkeä, vatsareppu edessä jne.
Toi vaikuttais olevan pitkälti geneettinen ominaisuus, miten kukin reagoi raskauksiin. Toiset lihovat tolkuttomasti raskauden aikana ja toiset taas laihtuvat. Itse kuulun tähän laihtuvaan porukkaan, kuten äitini, isoäitini ja hänen äitinsä. Ollaan normaalisti sellaisia pyöreitä maatalon emäntiä, niin ei varmaan tarvitse kerätä lisärasvaa vauvaa varten. Mulla ruokahalu on "alentunut" koko raskauden ja en nauti kovin rasvaisesta, suolaisesta tai sokerisesta ruoasta.
Eikö edes sitä vauvaa otettu kotia jos ne kaikki kilot jäi sinne synnärille?
Synnärille jäivät.
Minulle ei tullut lisäpainoa, koska sokerit alkoivat heittelemään ja halusin pitää sokerit normaalina vauvan takia. Sen takia annoin painon nousta vaan tarkalleen sen verran, mitä neuvolasta sanottiin, että paino saa nousta.
Hoikka olin ennen synnytystä ja hoikka sen jälkeen. Sokerit tasaantuivat ihan ruokavaliolla.
Heh, vauva painoi reilut 2 kiloa ja raskauden aikana tuli lähemmäs 20 kiloa, niin ihan ei jääneet kaikki kilot synnärille. Vuoden kuluessa katosivat kyllä.
Niin yksilöllistä. Mulla paino nousi vain pari kiloa raskauksissa, joten synnytyksen jälkeen painoin aina vähemmän kuin ennen raskautta. Söin kuitenkin melko paljon, omasta mielestäni.
Mutta se imetys.... Mun elimistö vissiin jotenkin tarttui erityisen tiukasti kaiken ravintoon imetysaikana. Joka kerta tuli painoa 10-20kg vuoden aikana (olen imettänyt jokaista suunnilleen yhtä kauan) ja sille en voinut mitään! Yritin olla tiukalla ruokavaliolla, mutta ei auttanut YHTÄÄN! Kakkosen kohdalla tajusin jo, että mun elimistö reagoi näin ja osasin olla itselleni armollinen.
Joka kerta kilot on myös lähteneet pikkuhiljaa, kun imetys on loppunut. Olisi silti ollut kiva kuulla tällaisesta mahdollisuudesta. Aina vaan jauhettiin että imetys vie raskauskilot.
23kg ei todellakaan jäänyt synnärille, mutta 10kg jäi. Ja olin hoikka raskautuessani ja kaksi vuotta synnytyksestä olen jälleen alipainon puolella, eli ei mitään läskikortteja kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Eikö edes sitä vauvaa otettu kotia jos ne kaikki kilot jäi sinne synnärille?
Tätä mäkin mietin.
Ei synnärille, mutta vauva-aikana laihduin nopeasti, kun imetin enkä ehtinyt itse syödä.
No ne kilot oli vauva, istukka ja nesteturvotusta, eli sinänsä ei jääneet synnärille koska vauva tuli otettua mukaan.
Minä olin 172cm/88kg kun aloin odottaa esikoistani 19-vuotiaana, minulla oli yksi sokeriarvo koholla (laitettiin sokeritestiin ylipainon takia) ja olin terveellisemmällä ruokavaliolla sen takia raskausajan ja lihoin vain jotain 7kg, ja kun olin synnyttänyt kävin puntarilla ja se oli sen 88kg taas. Ei se kroppa tietenkään näyttänyt enää samalta.
Vierailija kirjoitti:
Toi vaikuttais olevan pitkälti geneettinen ominaisuus, miten kukin reagoi raskauksiin. Toiset lihovat tolkuttomasti raskauden aikana ja toiset taas laihtuvat. Itse kuulun tähän laihtuvaan porukkaan, kuten äitini, isoäitini ja hänen äitinsä. Ollaan normaalisti sellaisia pyöreitä maatalon emäntiä, niin ei varmaan tarvitse kerätä lisärasvaa vauvaa varten. Mulla ruokahalu on "alentunut" koko raskauden ja en nauti kovin rasvaisesta, suolaisesta tai sokerisesta ruoasta.
Ei ole geneettinen ominaisuus vaan vaihtelee jopa saman naisen raskauksissa.
Itsellä raskaus yksi, lähtöbmi 24. Tuli 8 kiloa, 8 kiloa jäi synnärille. Imetys vei alipainon rajoille.
Raskaus kaksi, lähtöbmi 20. Tuli 25 kiloa, synnärille ei jäänyt kiloakaan. Imetys vei loput puolessa vuodessa.
1-3 synnytyksestä jäi 1 kilo jokaisesta joka suli kuukaudessa.
4. kerralla lähdin 2 kg laihempana kuin mitä olin raskauden alussa.
Eli kyllä! Ei siitä todellakaan pitäisi paria-kolmea kiloa enempää jäädä kenellekään, sen verran verenkierrossa on enemmän verta ja elimistössä nestettä. Toki jos maitoa nousee litroittain painaahan sekin jotain
Lapset toki tuli otettua mukaan.
Ei jääneet synnärille itsellä, mutta ekan kohdalla putosivat imettäessä todella nopeasti vaikka söin paljon ja hyvällä ruokahalulla (kiloja tuli raskaudessa noin 15). Nyt toisen kanssa kiloja tuli yli 20, niistä nyt 13 pudonnut ja vauva reilu kuukauden. Että suht nopeasti kyllä pudonneet itsellä, toivottavasti nämä loputkin.
Vierailija kirjoitti:
Synnärille jäivät.
Minulle ei tullut lisäpainoa, koska sokerit alkoivat heittelemään ja halusin pitää sokerit normaalina vauvan takia. Sen takia annoin painon nousta vaan tarkalleen sen verran, mitä neuvolasta sanottiin, että paino saa nousta.
Hoikka olin ennen synnytystä ja hoikka sen jälkeen. Sokerit tasaantuivat ihan ruokavaliolla.
Muistutetaanpa taas tässä kohtaa, että raskausaikainen painonnousu ei ole valinta. Toiset keräävät enemmän painoa vaikka söisivät tarkalleen kulutuksensa mukaan. Myöskään nesteturvotusta ei voi millään keinoin ehkäistä jos siihen on taipumus. Sillä saattaa paino nousta useita kiloja.
Painoa tuli raskauden aikana 12 kg, 3 kg jäljellä kun sairaalasta lähdettiin kotiin.
Ei todellakaan jäänyt!! Haha mulla meni ainakin yli vuosi tiputtaa ne vauvakilot.