S-pankin ruokatilaus netin kanssa, apua
Tilasin juuri eka kerran foodie.fi:stä. Tiesin, että siihen tulee päälle noin 10€ keräys- ja kuljetusmaksut, mutta siihen lisättiin joku 15% saldonvarausmaksu tms. Saanko tuon takaisin, vai onko se päälle tuleva maksu, kukaan ei ole koskaan maininnut siitä?
Kommentit (18)
Se on saldon tarkistusmaksu. Että onko tiliiläsi niin paljon rahaa, että kykenet maksamaan tilaamasi tuotteen.
Nuo tulee lähes kaikkien pankkien kohdalla. Joissakin pankeissa tuo maksu 1 tai 2 euroa.
Käsittääkseni se palautetaan asiakkalle, mutta varma en ole.
Minulle lapseni ovat kertoneet tuosta, itsellä ei ole kokemusta asiasta.
Ok kiitos, tuo oli 15% loppusummasta, eli paljon enemmän, kuin pari euroa. Kiitos vastauksesta.
15% tulee siitä, että esim. punnittavien tuotteiden hinta ei ole täysin varma, tai joku tuote voidaan korvata toisella hiukan kalliimmalla. Mutta lopulta tililtä lähtee vain sen verran, mitä ostokset + kuljetus maksaa. Eli se 15 % on vain "varmuuden vuoksi".
Vierailija kirjoitti:
Se on saldon tarkistusmaksu. Että onko tiliiläsi niin paljon rahaa, että kykenet maksamaan tilaamasi tuotteen.
Nuo tulee lähes kaikkien pankkien kohdalla. Joissakin pankeissa tuo maksu 1 tai 2 euroa.
Käsittääkseni se palautetaan asiakkalle, mutta varma en ole.
Minulle lapseni ovat kertoneet tuosta, itsellä ei ole kokemusta asiasta.
ei ole mikään "saldon tarkistusmaksu".
Joo, no panic, sulta veloitetaan tasan se mitä ostoksesi maksaa plus keräilykulut.
Ok, nyt selvisi, suurkiitos. Ehdin jo säikähtää, koska minulla ei olisi varaa tilata, jos tuo olisi sen noin kympin päälle tuleva maksu. Kiitos taas, arvon mammat. :)
Onpas eroja. Jyväskylässä on keräysmaksu 4.90
Vierailija kirjoitti:
Onpas eroja. Jyväskylässä on keräysmaksu 4.90
Joo, siitä kympistä puolet on keräilyä, toinen puoli kuljetusmaksu. :) 46ap
Joo, maksu kannattaa laskea niin että katsoo ensin tuotteiden yhteishinnan (näkyy siinä ostosluettelon ylä- ja alaosassa), sanotaan vaikka että 75 euroa.
Sen päälle tulee sitten keräily-, materiaali, ja kuljetusmaksut. Sanotaan yhteensä esim. 11 e. (Nämä summat näkyvät sitten kuitista tarkemmin, riippuu kuljetuksen ajankohdasta ja mikä Prisma kyseessä.)
Yhteensä siis 86 e. Sen päälle maksaessa tulee katevaraus 15% eli 86 e x 15% = 98,90 e.
Tuo 98 euroa siis varataan tililtäsi eli et voi sitä summaa käyttää.
Sitten kun tavarat kerätään ja lyödään kassaan, maksu otetaan tililtäsi sellaisena kuin se lopullisesti toteutuu ja ylijäävä osa palautetaan sun tilille.
Maksaessa siis kannattaa varata tilille tarpeeksi rahaa!
Katevarauksen etu on siinä, että kun keräilyssä vaikka jokin tuote vaihtuu hieman kalliimpaan, varattu summa kattaa sen.
Lisäksi kun teet tilauksen vaikka huomenna ensi maanantain ruokia varten, maksat summan eli tililtäsi tulee varaus, joka sisältää tuon ylimääräisen 15%. Sitten vaikkapa lauantaina huomaat, että ostoslistalta puuttui vessapaperi ja omenat. Koska noiden tuotteiden hinta tuskin ylittää 10% kokonaissummasta, voi rauhassa lisätä ne maanantain ostoslistaan (Muokkaa-toiminnolla), ja klikkaat vaan että Tallenna muutokset. Ei tarvitse uudestaan maksella mitään, eikä edes varmistaa pankin tai luottokortin avulla.
Ahaa, olipa hyvä vinkki, kiitos. Oli tosiaan eka kerta, kun tilaan tällä tavalla, tavallisesti ostan kivijalkakaupasta. Olen ihan noob ja tulee sitten kaikenlaista ihmeteltyä.^^ Kiitos kaikille oikein paljon. :)
ap
Vierailija kirjoitti:
Ahaa, olipa hyvä vinkki, kiitos. Oli tosiaan eka kerta, kun tilaan tällä tavalla, tavallisesti ostan kivijalkakaupasta. Olen ihan noob ja tulee sitten kaikenlaista ihmeteltyä.^^ Kiitos kaikille oikein paljon. :)
ap
Ole hyvä vaan! Toi Foodie on aika monimutkainen ennen kuin siihen tottuu. Lisäksi siinä on usein teknisiä ongelmia, johtuu siis järjestelmästä.
Mulla ongelma oli se, että kun maksoin kortilla, niin en muistanut aluksi että olin määrittänyt 100 e maksurajan, eli kerran tyssäsi ostokset siihen kun summa oli 101 e.
Usein myös tekee epähuomiossa muutoksia jo tilattuun ostoslistaan, eikä muista että muutokset on tehtävä painamalla tilauksen kohdalta sitä Muokkaa-nappia että ne tallentuvat juuri tuohon tilaukseen.
Kätevää Foodiessa on se että kun systeemi näyttää aina viimeisimmän ostoslistan, voi haluamansa listat myös tallentaa muistiin.
Kun saa ostoslistan tehtyä valmiiksi tilausta varten, kannattaa hetki odottaa, koska tässä vaiheessa systeemi voi ilmoittaa että jokin tuote on loppu. Silloin ostoslistalle tulee tuotteen kohdalle sellaista poikkiviivaa. Siihen voi sitten reagoida poistamalla tuote tai vaihtamalla se. Siinä on valmis nappi. Jos vaihtaa tuotteen, järjestelmä tarjoaa vaihtoehdon jota voi klikata. (Ei tartte siis etsiskellä itse mitään).
Kun olet tilannut Foodiesta jonkin verran (tai käynyt ostamassa Prismasta), oikealla näkyy ostoslistan vieressä myös yleisimipä ostamiasi tuotteita, josta niitä voi napata helposti uudelle ostoslistalle.
Kiitos lisävinkeistä. Tuon tallentamisen huomasinkin ja tallensin listani varmuuden vuoksi, meni niin kauan siellä navigoidessa, ettei huvitanut aloittaa uudelleen alusta, haha. Kyllähän sen oppii, kun saa harjoitusta, ja täytyy mennä vaikka huomenna katsomaan lisää, mitä siellä on. :) ap
Pitääkö tuonne aina kirjatua joko s-pankin tunnuksilla tai mobiilivarmenteella? Jos ei oo kumpaakaan niin ei onnistu tilaaminen?
Vierailija kirjoitti:
Kiitos lisävinkeistä. Tuon tallentamisen huomasinkin ja tallensin listani varmuuden vuoksi, meni niin kauan siellä navigoidessa, ettei huvitanut aloittaa uudelleen alusta, haha. Kyllähän sen oppii, kun saa harjoitusta, ja täytyy mennä vaikka huomenna katsomaan lisää, mitä siellä on. :) ap
Kun avaat ostoslistan, Foodie näyttää yleensä viimeisimmän ostoslistan. Mutta jos vaihtelee viikosta toiseen mitä tilaa, sitten tallennus on todella kätevä.
Ehdottomasti tärkeä toiminto on ostoslistassa laittaa ruksi tai jättää ruksi laittamatta tuotteen kohdalle jos haluaa että sitä ei korvata/korvataan. Lisäksi kun listan on tallentanut, voi joka tuotteen kohdalla avata sen Lisätietoja-ruudun, jonne voi kirjoittaa esim. kananuudelin kohdalle että "voidaan korvata saman nuudelin kasvisvaihtoehdolla" tms. Kun tämän listan tallentaa, niin lisätiedot seuraavat mukana.
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö tuonne aina kirjatua joko s-pankin tunnuksilla tai mobiilivarmenteella? Jos ei oo kumpaakaan niin ei onnistu tilaaminen?
Foodieen luodaan oma salasana eli S-tunnus ja salasana. Se ei liity S-pankkiin mitenkään.
Sama tunnus toimii sitten muistaakseni jos tilaat Prismasta jotain tekstiilejä tai Sokoksesta vaatteita, yms.
Katevaraus tehdään tililtä summalla, johon kuuluu ostosten arvioitu hinta + keräysmaksu + kotiinkuljetusmaksu + 1 muovikassi (vaikka tilaisit 12 kassillista ruokaa) + 15%. Tätä ei veloiteta tililtä, vaan se on katevaraus. Vielä viimeisenä iltana ennen ostosten toimittamista voit täydentää tilaustasi (klikkaa "muokkaa tilausta" -painiketta ennen kuin alat muokkaamaan). Jos lisäämäsi ostokset maksavat alle 10% alkuperäisten ostostesi hinnasta, ei uutta katevarausta tehdä, eli sinun ei tarvitse mennä pankin kautta.
Jos tilaus on muokkaamisen jälkeen yli 10% suurempi kuin alkuperäinen tilaus, pitää sinulla olla tilillä katetta alkuperäinen katevaraus + uusi katevaraus. Tällöin alkuperäinen katevaraus poistuu heti sen jälkeen kun uusi katevaraus on tehty.
Kun ostokset on kerätty, tililtä veloitetaan ostosten todellinen hinta + keräys ja kuljetusmaksu + 1 muovikassi.
Oho, tuli virhe otsikon kanssa, siis S-kaupan (Prisman) nettitilaus.