Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hyvät arvostelut työssä, huonot harjottelussa?!

Vierailija
30.04.2021 |

Opiskelen alaa mistä työkokemusta alle 10v. Työstä saanut aina parhaat arvostelut. Nyt harjoittelussa saan jatkuvaa huonoa palautetta ja harjoitteluni on jopa keskeytetty!!! Opiskelu on muuten sujunut erittäin hyvin, uutta asiaa ei ole juuri tullut kokemuksen ja näkemysten ansiosta.

Nyt kehotetaan vaihtamaan alaa kun opinnot loppusuoralla?!

Eli mitä ihmettä?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohjaako harjoitteluasi vain yksi henkilö vai useampi? Ja onko harjoittelujaksoja vain yksi vai useampi? Itse sain aikoinani todella murskaavan arvion, kun auskultoin. Ohjaajan mielestä olin leuhka, ylpeilin kielitaidollani, en ota oppilaita huomioon jne. Itkin monta päivää ja koin olevani surkea ja alalle täysin sopimaton. Onneksi sen jälkeen tuli pari muuta harjoittelua, ja niissä eri ohjaajat ja palautekin paljon parempaa. Kuulin myöhemmin, että tuo nimenomainen ohjaaja haukkuu kaikki opiskelijat. Tuo kritiikki jäi silti mieleen ja vaikuttaa edelleen. 

Vierailija
2/5 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä yhtään sinun tilannettasi enkä väitä että tämä pätee sinuun, mitä kirjoitan. Pohdin asiaa omien kokemusteni valossa.

Olen nähnyt muutaman kerran, että harjoittelija, jolla on kokemusta alalta, on toiminut harjoittelijana kuin osaisi jo kaiken. Hän ei ”kuule” ohjausta, ja tekee asioita omavaltaisesti, harjoittelijan rajat ylittäen. Hän ei toimi työpaikan (perusteltujen) käytäntöjen mukaisesti vaan omalla tavallaan yrittäessään osoittaa osaamistaan. En väitä, etteikö uusia tai erilaisia tapoja saisi tuoda työyhteisöön, mutta siinä on tärkeää toimia yhteistyössä ohjaajan (tai joskus esimiehen) kanssa, ei omavaltaisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä yhtään sinun tilannettasi enkä väitä että tämä pätee sinuun, mitä kirjoitan. Pohdin asiaa omien kokemusteni valossa.

Olen nähnyt muutaman kerran, että harjoittelija, jolla on kokemusta alalta, on toiminut harjoittelijana kuin osaisi jo kaiken. Hän ei ”kuule” ohjausta, ja tekee asioita omavaltaisesti, harjoittelijan rajat ylittäen. Hän ei toimi työpaikan (perusteltujen) käytäntöjen mukaisesti vaan omalla tavallaan yrittäessään osoittaa osaamistaan. En väitä, etteikö uusia tai erilaisia tapoja saisi tuoda työyhteisöön, mutta siinä on tärkeää toimia yhteistyössä ohjaajan (tai joskus esimiehen) kanssa, ei omavaltaisesti.

Osassa näistä tilanteissa on ollut myös jatkuvaa työpaikan tai ohjaajan tai muiden työntekijöiden työn arvostelua. Työkaverin kunnioittaminen on kuitenkin yksi aivan keskeinen työelämätaito.

Enkä todellakaan väitä että tämä pätisi sinuun. Yritän pohtia sitä, miten ainakin omalla alalla i harjoittelija on oppimassa uutta, ja oppimassa muitakin taitoja kuin ne perustyön suoritukset. Hän ei ole harjoittelemassa osoittaakseen mitä osaa jo ennestään, vaan siitä edullisessa asemassa, että hän saa kysellä, reflektoida ja lisätä osaamistaan. Kyseenalaistamista en pidä vääränä, mutta kyseenalaistamisen taidon osaaminen on todella tärkeää oppia myös.

Vierailija
4/5 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan vielä pohdintaani: yksikin tällainen näkemäni harjoittelija sai rauhallisen ja kokeneen, aina hyvät ohjaajapalautteet saaneen työkaverini stressaamaan päivittäin, kun hän ei ollut yhtään kartalla siitä, mitä harjoittelija milloinkin meni omavaltaisesti tekemään. Harjoittelijalla oli vahvoja näkemyksiä, joita hän toi jatkuvasti esille. Tämä lempeä ja empaattinen työkaveri joutui joka päivä puolustamaan omia toimintatapojaan harjoittelijalle. Tämä oli ainakin selkeästi sellainen tapaus, jonka loppuarvioinnissa harjoittelun hylkäämistä pohdittiin. En tiedä lopputulosta, menikö harjoittelu läpi.

Vierailija
5/5 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyisikö ap kertomaan yleisellä tasolla, minkälaisista asioista saat kielteistä palautetta, ja mikä perustelu harjoittelun hylkäämiselle esitettiin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi viisi